Fiber eller Coax kabel fra Canal Digital?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fiber eller Coax kabel fra Canal Digital?

Hei!
    Jeg er ny her, men forsøker meg på en ny trå

Jeg har pr i dag kabel fra Canal Digital og vurdere å kjøpe deres HDPVR samtidig fristes jeg til å vente på fiber. Det er litt usikkert når jeg kan få fiber. Er jeg heldig kan jeg få det til sommeren eller så må jeg vente til neste sommer. Nok om det.
    Jeg har noen spm rundt dette dilemma.
    Det gjelder Fiber
    1. Hvor enkelt og hvor dyrt kan det bli å ha spredenett(dra fiber rundt i huset) til flere TV apparater(Et i stuen, soverom og kjellerstue).
    2. Er det mulig å koble coax fra hoveduttaket(fiber) og bruke coax som spredenett?
    3. Hvor lett er det å koble(jobbe med) fiber kontra Coax?

Den ene store fordelen med fiber er jo bredbåndet, men coax har jo god kapasitet å. Den største fordelen jeg ser er at man kan tilby fast IP adresse, noe jeg ønsker. Canal digital tilbyr ikke fast IP idag og de sier at de ikke har noen planer om det i fremtiden.

På den andre siden ser jeg jo fordeler med coax og canal digital. Jeg kan legge kabel ut til soverom og kjellerstue og se TV analogt. Canal digital vil jo ikke slokke de analogene signalene via kabel ennå.

Hvis og når jeg får tilbud om fiber og står over, vil jo fiber da ligger ute i veien og jeg kan koble meg på ved en senere anledning eller er toget gått?

En som er veldig gira på en avgjørelse..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fiber aktørene er vel litt vel frempå for å selge, hadde tenkt meg godt om før jeg hadde betalt for tilkobling.
    Les denne fra konkurenten og vei det oppimot det tilbudet du får.
    Sikkert et par bra tips du kan spørre fiberaktøren om også.

https://www.canaldigital.no/upload/k..._juni_2008.pdf

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fiber så klart

Hei,

Selvsagt skal du velge fiber framfor Coax.

For å svare på dine spm:

1. du må regne med å betale en plass mellom 800 og 1400 pr punkt med cat 6 kabler rundt i huset.

2. det er mulig, men ingen optimal løsning. Og den blir fort dyrere en å trekk nye og bedre kabler.

3. fiber er ikke noen man setter seg ned og jobber/kobler/sveiser selv uten de rette verktøy.

Du kan ikke se på analog tv - uten dekoder - med fiber i fra Altibox. Fint med samme kanaltilbud, muligheter og bildekvalitet på alle tver i huset. Selv barna bruker PVR på barnerommet.

Etter som jeg vet bygger de fleste fiberleverandører ut i en omgang. Dvs velger du å stå over, må du vente til din leverandør velger å levere til de resterende 30% i det feltet / området du bor i.

Telenor eier Canal Digital som sikkert de fleste vet. Se selv hva de skriver på sine nettsider.

Bredbånd over Fiber / Fiber bredbånd / Abonnement - Telenor

Til sist, jeg jobber med fiber, så jeg er mulig en smule innhabil. Og husk, om du mot formodning ikke skulle være fornøyd med fiber valget, kan du altids gå tilbake til kobber og cox leverandørene som er i gata.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for info

Mye bra svar her.
    Lurer fortsatt på det med fast IP. Som sagt så tilbyr ikke canal digital fast IP.
    Fordelen med fast IP er at man kan sette opp en web server med forskjellige tjenester som f.eks videooveråkning av huset.
    Hvis man ikke har fast IP, finnes det noen programvare e.l som gjør at det oppleves som fast IP? Kan man sette opp en web server uten fast IP?

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fiber eller coax?

vi har fiber frem til sentralen i blokka. og coax derfra.

det funker helt fint uten noe signaltap som er merkbart. husk at en coaxkabel har 6000 gigabitps i kapasitet. noe som tilsier at om du har 100mbitps linje så sliter du med å overbelaste kabelen. fiber er bra det men coax er nesten like bra og mye rimeligere.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fiber VS Coax

Sitat Opprinnelig postet av andersj

det funker helt fint uten noe signaltap som er merkbart. husk at en coaxkabel har 6000 gigabitps i kapasitet. noe som tilsier at om du har 100mbitps linje så sliter du med å overbelaste kabelen. fiber er bra det men coax er nesten like bra og mye rimeligere.
    Kan du vise meg en link hvor det dokumenters internetthastighet på coax på 0,001 % av 6000 gig? - Gjerne lab.forsøk.

Produkter på fiber er billigere enn produkter på coax. Etablering ligger på ca det samme om du skulle lure på det.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legofeligo
    Mye bra svar her.
    Lurer fortsatt på det med fast IP. Som sagt så tilbyr ikke canal digital fast IP.
    Fordelen med fast IP er at man kan sette opp en web server med forskjellige tjenester som f.eks videooveråkning av huset.
    Hvis man ikke har fast IP, finnes det noen programvare e.l som gjør at det oppleves som fast IP? Kan man sette opp en web server uten fast IP?
    Har ikke fast IP på min ADSL bredbåndsforbindelse men da bruker jeg bare en DNS tjenste som f.eks. DynDns.org konfigurert opp på min trådløse router. Da er kan f.eks. WEB servern nås fra internet med domenenavn som omsettes til IP adresse av dns serveren. Det har alltid fungert bra.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er kapasitet på minst 6Gbit/s ( 6000 Mbps)
    og ikke 6000 Gigabitps. Det betyr selvfølgelig ikke internet hastighet på 6Gbit/s. Det er jo ingen fiberoperatører heller som leverer gigabithastigheter såvidt jeg vet og uansett så hadde det vært så mange flaskehalser på internet at man neppe hadde fått slike hastigheter. I øyeblikket tilbyr Canal Digital hastigheter opp til 16Mbps ser det ut til men i prinsippet skulle det være mulig med høyere hastigheter. Jeg hadde vært veldig fornøyd med 16Mbps :wink:

Eurodocsis skal i teorien kunne tilby 400Mbps/108Mbps over Coax men wikipedia opplyser at 1GBit/s kan være mulig med Docsis 3.0. Ved å plassere docsis modemene ute hos borettslaget så skulle potensialet i coax infrastrukturen i borettslaget være rimelig stor.
    DOCSIS - Wikipedia, the free encyclopedia

Fiber er flott. Det er ingen tvil om det men det er sikkert et stort flertall som vil være godt fornøyd med de hastighetene andre nett kan tilby.
    Man har jo ofte måtte betale betydelige beløp for å bli tilkoblet
    fiber og det virker jo litt hemmende på utviklingen å betale tusenvis av kroner før man i hele tatt får lov å bli kunde.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DynDNS

Interessant, hvordan settes det opp?
    Har laget meg en konto hos DynDNS

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legofeligo
    Interessant, hvordan settes det opp?
    Har laget meg en konto hos DynDNS
    Hos meg har jeg satt det opp i den trådøse routeren. Når du har valgt en egen adresse på DynDns f.eks. minadresse.dyndns.org så vil den trådløse routeren kunne logge seg på dyndns med bruker/passord du registererte. Routeren vil da kunne oppdatere IP adressen assosiert med minadresse.dyndns.org hver gang routeren får ny IP adresse. Da spiller det ingen rolle om man ikke har fast IP.
    Det er ikke sikkert alt utstyr har dyndns støtte men det finnes også No-IP - Dynamic DNS, Static DNS for Your Dynamic IP osv.

Du finner antagelig mer info i manualen for din trådløse router eller på dyndns.org

Det kan også installeres dns klient på PC'n som oppdaterer DynDns serveren. Hvis man kjører en webserver så kan jo webserveren kjøre en slik klient.

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja nå blir det fiber på oss i løpet av desember.
    Fikk beskjed fra Eidsiva å skaffe meg en router til installasonen er klar. Noen som har en meget god router å anbefale? Har en "Jensen mobile 3G Router" liggende men tenkte kanskje det var noe bedre der ute.. Har så lite peiling på slikt at det er litt flaut

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Linksys WRT serien er noe av det beste du kan få. WRT54GL er en grei router med gode muligheter for custom firmware. Denne har kun 54 mbit trådløst, men er likevel svært kraftig router som tåler mye trafikk. De har også kommet med noen modeller tilpasset N standarden, som WRT160NL-EW.

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av quadduo
    Linksys WRT serien er noe av det beste du kan få. WRT54GL er en grei router med gode muligheter for custom firmware. Denne har kun 54 mbit trådløst, men er likevel svært kraftig router som tåler mye trafikk. De har også kommet med noen modeller tilpasset N standarden, som WRT160NL-EW.
    Hei du, og takk for svaret! Den linkeys modellen du prater om, har du et direkte modell type å anbefale? Den Jensen routeren jeg har kostet litt over tusen lappen hvis jeg ikke husker helt feil. Uansett så skal mine apparater stort sett kobles direkte inn i routeren(sat, spill maskiner osv) med unntak av Mac Booken.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ville jeg prøvd med den du har, mulig den er god nok kablet.
    Det er vel særlig på den trådløse biten det som oftest er noe hente.

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dennis
    Da ville jeg prøvd med den du har, mulig den er god nok kablet.
    Det er vel særlig på den trådløse biten det som oftest er noe hente.
    Ja kanskje det. Det var kona som dro og kjøpte ny router på elkjøp, og den kom godt anbefalt..Nå har jeg brendt meg på deres "ekspertise" flere ganger før så tenkte jeg heller å høre med de som vet hva de prater om Trodde i utgangspunktet at kanskje det var litt feil da det sto 3G router på den.. Blir hovedsaklig x-box/ps3 og blu-ray spiller som blir koblet til med ledning. Den trådløse biten er som sagt ikke så viktig med unntak av Mac Booken. Har hatt en elendig linje før noe som har gjort spilling over nett til en frustrasjon så ønsker nå som fiber kommer en mest mulig bra tilkobling.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Komplett har begge modellene:
    WRT54GL: Komplett.no - Linksys Wireless-G Broadband Router 54
    WRT160NL-EW: Komplett.no - Linksys WRT160NL Wireless-N Linux
    De finnes sikkert andre steder også, bare å søke etter modellen.

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av quadduo
    Komplett har begge modellene:
    WRT54GL: Komplett.no - Linksys Wireless-G Broadband Router 54
    WRT160NL-EW: Komplett.no - Linksys WRT160NL Wireless-N Linux
    De finnes sikkert andre steder også, bare å søke etter modellen.
    Takk for rådene. Endte opp med at en venn av meg var å skaffet en "D-Link DIR-855 Wireless N Quad Band" router til meg så får satse på at den gjør susen. Skal vist være noe av det råeste ifølge min data venn. Tiden får vise, kostet litt mer vel og merke.

Intermediate Valo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av kellex
    Ja nå blir det fiber på oss i løpet av desember.
    Fikk beskjed fra Eidsiva å skaffe meg en router til installasonen er klar. Noen som har en meget god router å anbefale? Har en "Jensen mobile 3G Router" liggende men tenkte kanskje det var noe bedre der ute.. Har så lite peiling på slikt at det er litt flaut
    slettet.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Det er kapasitet på minst 6Gbit/s ( 6000 Mbps)
    og ikke 6000 Gigabitps. Det betyr selvfølgelig ikke internet hastighet på 6Gbit/s. Det er jo ingen fiberoperatører heller som leverer gigabithastigheter såvidt jeg vet og uansett så hadde det vært så mange flaskehalser på internet at man neppe hadde fått slike hastigheter. I øyeblikket tilbyr Canal Digital hastigheter opp til 16Mbps ser det ut til men i prinsippet skulle det være mulig med høyere hastigheter. Jeg hadde vært veldig fornøyd med 16Mbps :wink:

Eurodocsis skal i teorien kunne tilby 400Mbps/108Mbps over Coax men wikipedia opplyser at 1GBit/s kan være mulig med Docsis 3.0. Ved å plassere docsis modemene ute hos borettslaget så skulle potensialet i coax infrastrukturen i borettslaget være rimelig stor.
    DOCSIS - Wikipedia, the free encyclopedia

Fiber er flott. Det er ingen tvil om det men det er sikkert et stort flertall som vil være godt fornøyd med de hastighetene andre nett kan tilby.
    Man har jo ofte måtte betale betydelige beløp for å bli tilkoblet
    fiber og det virker jo litt hemmende på utviklingen å betale tusenvis av kroner før man i hele tatt får lov å bli kunde.

Hehe Det stemmer ja.. tok i "litt" på kapasiteten. Mente selvfølgelig 6Gbit kapasitet. Beklager!

Når det gjelder tilbudet på hastigheter fra CD så leverte de opptil 20Mbit til kunde i februar 2009. De oppgraderte for 2 dagersiden og nå er hastigheten 25Mbit.

Active gurban sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe Det stemmer ja.. tok i "litt" på kapasiteten. Mente selvfølgelig 6Gbit kapasitet. Beklager!

Når det gjelder tilbudet på hastigheter fra CD så leverte de opptil 20Mbit til kunde i februar 2009. De oppgraderte for 2 dagersiden og nå er hastigheten 25Mbit.
    Skal vel oxo nevnes at de leverer 70 mbps på coax.
    Canal Digital har oxo bynnt å pushe fiber (ihvertfall i trondheim)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •