Grundig DTR 8740

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Grundig DTR 8740

Finner ikke en egen tråd for akkurat denne dekoderen, bare problemer knyttet til enkelte problemer med den, så oppretter en ny tråd.

Fikk igår Rikspakken med denne dekoderen. Koblet til, men fant fort ut at jeg måtte søke opp kanaler manuelt for å finne alt, greit nok. Har litt dårlig signalstyrke (ca 30%), men signalkvaliteten er i det minste på 100% i de fleste tilfeller. Men, dette skal jeg prøve å gjøre noe med idag, ut å fikse litt på antenna, og se hva som kan gjøres.

Det hakker nemlig en del, og det skyldes vel signalstyrken.
    Men, i går kveld datt plutselig lyden ut. Og uansett hva jeg prøver så får jeg ikke lyden tilbake. Noen som har noen ide om hva det kan skyldes? Jeg håper på at det bare er fordi jeg har for dårlig signal, men med min flaks så bekymrer jeg meg for at det er noe annet..

Håper på raskt svar!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan hende at det ordner seg hvis du gjenoppretter fabrikkinnstillinger.

Vil tro at signalstyrken har sammenheng med antenne eller kabelen fra antennen og ned. Har 65-70% signalstyrke på min med en antenne som ligger på mørkloftet.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk ordnet det med lyden. Var bare å ta strømmen inn og ut. Smart av meg og ikke tenke på det

Men, har vært å fiksa på antenna nå, men blir bare ikke bedre. Blir faktisk dårligere enn 30% som jeg hadde tidligere. Og jeg mistenker at antenna er for dårlig.
    Var å tok et par bilder av antennene nå, i håp om mer hjelp.

Antenna som jeg har nå, og som jeg mistenker er for dårlig:

Står en annen antenne på taket som de fleste andre leilighetene er koblet til, men selvfølgelig ikke min. Den burde vel funke bedre?

Så, er min antenne for dårlig for RiksTV ?
    Om jeg skulle måtte bruke den andre antenna. Hvordan ser jeg om det går ann å koble på en ledning til? Kan absolutt ingenting om det der..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    anyone?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis din antenne er den øverste på dette bildet er den beregnet på det gamle NRK1 signalet, og ikke det frekvensbåndet RiksTV opererer i.

Bytt antenna di, og still den inn mot senderen, så skal du se at det ordner seg.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer Habitats sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er som jakv nevnte _VELDIG_ viktiig at antennen er venst mot senderen. Altså, masta som sender ut signalene. Hadde også dette problemet, men alt løse seg da den ble vendt riktig vei.

Det kan også i nød fungere om du vender den motsatt vei, så lenge enten enden eller fronten peker mot senderen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Antennen er vendt mot senderen, men står noen bygg i veien, så er vel derfor..
    Men, hvis det stemmer som jakv sa, at min antenne ikke passer for RiksTV, så får jeg prøve noe annet. Skal prøve å få koblet meg opp på den andre antenna, og se om det går bedre.
    Men, hadde det hjulpet noe om jeg hadde koblet på en antenneforsterker på antenna jeg har nå?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt vanskelig å se, men antennen din kan se ut som en kombiantenne VHF/UHF. Det samme som de andre på taket. UHF-delen på den type antenner har lavere gain (=forsterkning) enn rene UHF-antenner. Siden VHF-frekvensene ikke brukes for digital TV kan det være lurt å vurdere en annen antenne dersom du har mottaksproblem i dag. Eller så er det slik jakv sier, at antennen er ren VHF og da må den skiftes ut.

Ellers er det viktig å finne beste senderen for deg. Det gjør du på dekningskarten på ntv.no. Kanskje er det en annen sender enn før? I de fleste fall oppnår du best mottak ved å rette antennen mot senderen. Dersom du har nær hinder kan du prøve å komme høyere opp med mast eller finne en alternativ plassering. Uansett er metoden for å finne best retning følgende: Gå inn i signalstyrkemenyen (valg 4, 4, 1), still inn frekvensen for NRK-multiplex (første frekvens du ser når du peker mot beste senderen på dekningskarten på ntv.no) og prøv forskjellige retninger slik at du får høyest tal på C/N (dvs. carrier to noise = hvor mye brukbart signal det er etter feilretting). Den nye retningen kanskje er ikke direkte mot senderen, men tar hensyn til faktiske forhold, reflekser osv.

En lavstøy utendørs antenneforsterker vil hjelpe dersom du forsatt får en for dårlkig signalstyrke selv om du har funnet beste retning.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tvsendinger i HD... Velger da 8740 og kan sende 1080p signal om tvn er full hd godkjent ?

Får bare 1080i til tvn min som er HD godkjent (720p) så bare lurte

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er ingen TV sendinger som går på 1080p. Tror 1080i er mest utbredt, så om du får dette er det ok.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan risikere å ødelegge for andre hvis du kobler deg på samme antenne, uten å samtidig sørge for forsterkning av signalet.

Bytt til en UHF antenne beregnet for Riks-TV.

Hvis du fortsatt sliter, så sett på en slik http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdin...spx?plid=86475. Husk å velge "aktiv antenne-PÅ", da får den 5V power fra Grundig boksen via antennekabelen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både antennetype og plassering kan gi hakking. Bakkenettet er utrolig følsomt og det kan hjelpe og flytte antenna bare en cm. Dette er en hel vitenskap i seg selv.

Anbefaler å kjøpe en liten digital, hvit antenne hos biltema. Denne er veldig bra og billig, og best av alt veldig lett å flytte rundt huset slik at man kan finne det stedet som enkelt gir best signal og minst forstyrrelse fra veier etc.

Selv hakker mitt litt hver gang jeg åpner kjøleskapsdøra. Blir aldri kvitt problemet men plager meg ikke heller

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeast
    Både antennetype og plassering kan gi hakking. Bakkenettet er utrolig følsomt og det kan hjelpe og flytte antenna bare en cm. Dette er en hel vitenskap i seg selv.

Anbefaler å kjøpe en liten digital, hvit antenne hos biltema. Denne er veldig bra og billig, og best av alt veldig lett å flytte rundt huset slik at man kan finne det stedet som enkelt gir best signal og minst forstyrrelse fra veier etc.

Selv hakker mitt litt hver gang jeg åpner kjøleskapsdøra. Blir aldri kvitt problemet men plager meg ikke heller
    Digital antenne ?

Hvis du sliter innendørs anbefaler jeg å prøve en utendørsantenne. Det gjør temmelig stor forskjell, og selve konstruksjonen har større gain (dBi).
    Hvis du er forhindret fra utendørs montasje kan som nevnt en forsterker hjelpe bra. Det finnes mange rimelige varianter. Bare pass på at den er for UHF.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følg anbefaling fra NTV/Riks-TV og styr ifra all innendørs antenner hvis du kan. Anbefaler en direktiv Yagi (liten hvis du ikke trenger mye forsterking). Selv om innendørs kan virke for deg så er det pest og plage for altfor mange. I tillegg er de som oftest dyrere enn de enkleste Yagi.

Noe ganger kan man ogå lure på om det er lurt å spare 100, 200 kr for utstyr som skal vare i noen år, og helst ikke gå i stykker (ofte mekanisk) etter et par år.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke jeg all verdens peiling men ligger nok ligg over mannen i gata. Bor i ett dårlig område for bakkenett og har forsøkt alle typer antenner. De små som har innebygd forsterker er best. De vanlige uteantennene holder overhodet ikke mål (har ikke forsøkt disse med forsterker). I tillegg er disse små antennene en fryd å flytte rundt på istedet for disse svære greine.

Her funket det kun når antennen lå i en bestemt posisjon på toppen av seksjonen. Flyttet jeg den en mm forsvant alt. Dro antenna ut og forsøkte overalt og intet signal. Etter at jeg fikk tak i enda mere ledning fikk jeg lagt den oppunder/over verandadøra og der funker den best og ligger i ly for vind og regn og kvaliteten er helt på hekta men ørlite grann bedre enn inne på seksjonen. En stor utendørsantenne som er beregnet på formålet funker ikke her heller.

Så min erfaring er annerledes enn ekspertene foreslår. Med alle de forskjellige antennene jeg har forsøkt er det helt klart forskjell på kvaliteten. Veldig mange av disse innendørsantenne virket heller ikke så denne lille hvite jeg nevnte er helt unik.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke jeg all verdens peiling men ligger nok ligg over mannen i gata. Bor i ett dårlig område for bakkenett og har forsøkt alle typer antenner. De små som har innebygd forsterker er best. De vanlige uteantennene holder overhodet ikke mål (har ikke forsøkt disse med forsterker). I tillegg er disse små antennene en fryd å flytte rundt på istedet for disse svære greine.

Her funket det kun når antennen lå i en bestemt posisjon på toppen av seksjonen. Flyttet jeg den en mm forsvant alt. Dro antenna ut og forsøkte overalt og intet signal. Etter at jeg fikk tak i enda mere ledning fikk jeg lagt den oppunder/over verandadøra og der funker den best og ligger i ly for vind og regn og kvaliteten er helt på hekta men ørlite grann bedre enn inne på seksjonen. En stor utendørsantenne som er beregnet på formålet funker ikke her heller.

Så min erfaring er annerledes enn ekspertene foreslår. Med alle de forskjellige antennene jeg har forsøkt er det helt klart forskjell på kvaliteten. Veldig mange av disse innendørsantenne virket heller ikke så denne lille hvite jeg nevnte er helt unik.

Parabol...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •