NRK lisens? hvilke regler gjelder egentlig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

NRK lisens? hvilke regler gjelder egentlig?

Snoker litt i lovdata og smiler litt av det jeg ser.

1. Gjeldende lov er : LOV 1992-12-04 nr 127: Lov om kringkasting.

Etter denne er det ikke straffbart å glemme lisensbetaling. dette fordi lisens ikke er omfattet av bestemmelsene i lovens kapittel 10.

Det er bare grunnlag for innkreving ved SI, utlegg mv dersom man ikke betaler, jf kapittel 8. De kan til og med selge TV apparatet for å innkreve lisensen, eller ta utlegg i lønn.

2. nærmere regler om lisensbetaling finner vi i sentrale forskrifter:

FOR-1980-10-23-8798 Forskrifter om fjernsynsmottakere. Denne er sist endre i 2007 og er nå tydelig formulert med høyde for digitalt bakkenett med blant annet omtale av kort for mottak av signaler.

Denne forskriften er totalt taus om analoge mottakere som ikke lenger er egnet til mottak av signaler.

Denne forskriften har også en straffetrussel, :

§ 11. Straff

Forsettelig eller uaktsom overtredelse av bestemmelser i disse forskrifter, eller medvirkning til dette, kan medføre straff, jfr. § 29 i lov om kringkasting av 13. juni 1980 nr. 36.

1. HVORDAN ER DET MULIG Å HENVISE TIL EN FORELDET LOV !!??
    2. HVORFOR ER DET IKKE GITT NY FORSKRIFT MED HJEMMELSGRUNNLAG I NY LOV?

Se selv på lovdata. forskriften er senest endret: FOR-2007-07-04-844.

Dette er ikke holdbart, og kan antakelig benyttes som argument for at forskriftsverket ikke er gjennomtenkt, og at de som ikke lenger har mottaker for norske sendinger, ikke lenger trenger betale lisens. De har jo definitivt ikke lenger "mottaker" ettersom analoge mottakere nå utvilsomt er søppel.

Medieavdelingen i KKD har et skrikende behov for jurister...

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, denne loven er knakande god, gammel og god!

§ 5. Fritak for kringkastingsavgift (frilisens)
    I NRK kan gi gratis kringkastingskort for ett år om gangen til:
    a) utenlandske diplomatiske tjenestemenn, utsendte konsulære tjenestemenn og utsendte ikke diplomatiske funksjonærer ved utenlandske misjoner,
    b) visse tjenestemenn i Televerket som har med kringkastingsteknisk arbeid å gjøre,
    c) medlemmer av NRKs styre, kringkastingsråd og distriktprogramråd med varamedlemmer og - på visse vilkår - tjenestemenn i NRK,
    d) personer i tilsvarende funksjon som er nevnt under bokstavene a), b) og c) og som av særlige grunner bør gis gratis kringkastingskort,
    e) personer som varig er sterkt funksjonshemmet slik at det er vanskelig for dem å beveges seg utenfor boligen eller å få kontakt med andre, og som ikke har økonomisk evne til å betale kringkastingsavgiften selv. Dersom søkeren tilhører en husstand, er det et vilkår at heller ikke andre av husstanden har økonomisk evne til å betale avgiften,
    f) grunnskoler og videregående skoler, når erklæring er gitt om at mottakerne bare skal brukes i undervisningen.
    II Unntatt fra avgiftsplikt er videre personer som er bosatt i utlandet og som besøker Norge og har fjernsynsmottaker med seg eller skaffer seg mottaker, når oppholdet i Norge ikke blir lenger enn 3 måneder.
    III Sjøfolk i utenriks fart, fredskorpsdeltakere og tilsvarende kan under opphold i Norge i inntil 3 måneder pr. år fritas for å betale kringkastingsavgift for mottaker som ellers ikke er i bruk.
    Selv er jeg fan av §5 b) over der Televerket nevnes. Televerket har ikke eksistert siden midten av nittitallet. Bra jobba mtp. oppdatering av foreldet lovverk!

Loven bør virkelig oppdateres når analoge TV-signaler forsvinner. Da må man ha mottaker og abonnement i en eller annen form for å motta noe som helst. Da har man også automatisk kontroll på hvem som bruker TVen som fjernsyn.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Loven bør virkelig oppdateres når analoge TV-signaler forsvinner. Da må man ha mottaker og abonnement i en eller annen form for å motta noe som helst. Da har man også automatisk kontroll på hvem som bruker TVen som fjernsyn.
    1. Analoge sendinger vil sikkert være tilgjengelig i minst 5-10 år.
    2. Man må ha mottaker på anloge sendinger også.
    3. Man trenger ikke abonnement for å motta digitale sendinger.

Så jeg er usikker på om at loven trenger noen oppdatering.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FFWD
    1. Analoge sendinger vil sikkert være tilgjengelig i minst 5-10 år.
    2. Man må ha mottaker på anloge sendinger også.
    3. Man trenger ikke abonnement for å motta digitale sendinger.

Så jeg er usikker på om at loven trenger noen oppdatering.
    1. Analogt bakkenett for TV forsvinner i løpet av 2009. Hvis du tenker på analog kabel-TV innebærer det også abonnement. Usikker på hvordan det er i borettslag.

2. Ja. Men de fleste TVer har analog mottaker, og den er på god vei ut, og ubrukelig for mange allerede.

3. Tenker du på RiksTV? Greit nok at det ikke er et abonnement, men om man bare vil ha NRK er det en engangsutgit på mottaker med kort om jeg ikke tar helt feil. Det går nesten for det samme i og med at det skal stå i ditt eget navn.

Jeg mener fremdeles loven er urettferdig og burde vært revidert. Et eksempel.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Boretslag og diverse andre analoge kabelnett kan opprettes uten noen lisenstilknyttning. (jeg har iallfall ikke noe abonnement på kabel-TV, det er inkludert i husleie)

2. Vet jeg ikke helt hvor du vil. Poenget var at prinsippet er helt likt om det er digital eller analogt. Mottaker må man ha uansett. (innebygget eller egen boks)

3. Tenkte på f.eks digitale parabolsendinger og digitale sendinger via kabelnett som ikke trenger abonnement.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat, og du argumenterer for at loven ikke behøver oppdatering? Ikke for å være frekk, men jeg ser ikke helt sammenhengen lenger.

Utgangspunktet til NRK er å kreve inn mest mulig, uansett hvor urimelig kravet måtte være. Det liker jeg ikke.

Newcomer c0n05 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utgangspunktet til NRK er å finansiere en (3 kanaler) som skal dekke et tilbud til hele befolkningen hva gjelder kultur, sport, underholdning og programmer for barn i tillegg til å dekke alle deler av befolkningen, dette gjelde seg nordmenn, samer og innvandrere..

Jeg er i prisippet motstander av en slik lisens, men jeg betaler nå den, og jeg må innrømme at jeg for en tid tilbake satt å så på en tv serie, så var det nyheter, og en ny serie.. UTEN reklameavbrudd, tok litt tid før jeg oppdaget det, men GUD så deilig det var å slippe reklamen..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Akkurat, og du argumenterer for at loven ikke behøver oppdatering? Ikke for å være frekk, men jeg ser ikke helt sammenhengen lenger.
    Poenget var at du ga 3 argumenter for at loven måtte oppdateres. Ingen av dine argumenter var gyldige. (at man trengte en mottaker, at man trengte abonnement, og at analog ville forsvinne snart)

Gyldige argumenter for oppdatering av loven er Internett og mottak av TV via Internett. Dette er mottaksformer som ikke passer inn under loven.

PS. Jeg skulle gjerne brukt de 1200 som gikk ut av konto i går til noe annet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •