hvordan unngå nrk-lisens..? har ikkje behov for det! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 46
    Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jpterj
    Hvordan greier du å betale kringkastingsavgiften med glede? Når jeg får faktura fra lisenskontoret vil de ha norske kroner!
    Særordning for gamle kommunister

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns egentlig det er værre at dyrking av industiell hamp er ulovlig her i landet.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss se på alternativet til lisenspengene for NRK sin del om det skulle bli politisk vedtak om alternativ finansiering på Marienlyst:
    - reklamefinansierte TV kanaler
    - reklamefinansierte radiokanaler
    - sannsynligvis også politisk "ja" til partireklame (politisk)
    - mere masseproduserte amerikanske sitcom programmer ala TV2, TV3, TVNorge
    - mere repriser
    - dedikerte reklamefrie film, sport og musikkanaler men med abonnement
    - individuell frihet, ingen tvang men for mange vel så dyrt
    - mindre fokus på norsk og da spesielt norsk kultur
    - mindre "makt" til Canal Digital og andre monopolister av spesialprogrammer (f.eks engelsk fotball)

Denne saken har som dere ser mange sider. Personlig er jeg veldig i tvil. For hver regning som kommer er jeg sur og grinete før og når jeg betaler, men glad for å slippe reklameavbruddene når jeg først har betalt....

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Off topic??

Sitat Opprinnelig postet av pesnp
    Syns egentlig det er værre at dyrking av industiell hamp er ulovlig her i landet.
    Klarte ikke helt se sammenhengen med hamp til industrien og lisens.

men Curling i HD hadde faktisk vært litt artig.

jeg for min del liker ikke betale noe for noe jeg ikke kan få direkte tilbake. Være seg regninger til hva det nå måtte være. Men nå har det seg jo sånn at vi "må" det. Så da får jeg vel bare ta mitt medborgerlige ansvar og betale da vel.

Og hvis noen synes det er dårlig underholdning, så går det jo an å tenke på hvor mange som skal ha av lønningsposen. Så hvis flere folk hadde betalt lisens, ville det jo kunne bli mer underholdning som passer flere folk.

Selv om det har vært en del spesielle personer innom kontoret til NRK så har de jo hatt mye bra der også da.

YouTube - Jokke med Tourettes - Verdiløse menn (Live fra XL)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...

eg fikk lisensregningen fra NRK for 2 dager sia, og eg har ikkje tenkt å kaste bort 1000kr+ på noge eg ikkje har.. hva kan eg gjøre med lisensregninga??

....

vet ikke om du har fått et svar du forsto:cry:

iflg forskriftene til kringkastingsloven må du betale lisens for påbegynt lisensperiode selv om du kvitter deg med mottaker. Så iflg forskriften må du pr januar 09, betale for 1. halvår 09.

Men dersom du har kvittet deg med mottaker av kringkastingsutstyr, så kan du sende varsel til nrk om at du ikke lenger har dette, og da skal du ikke betale for 2. halvår 09. send fax og spar på sendekvittering:-)

hva er mottaker?
    etter at de la om til digitalt bakkenett kan man vel legge til grunn at analoge tunere i gamle tv ikke lenger er "mottaker" i lovens forstand. Kjenner til tilfeller der bedrifter, skoler mv leverer inn TV til service for å plombere tuner og kun bruke skjermen som monitor for data, for å slippe lisens.

satelittmottaker: Ja. i alle fall om den er godkjent av de sat.selskapene som leverer norske sendinger til norge. dvs canal digital og viasat. Jeg er vesentlig mer i tvil om du bare har en satelittuner som ikke er godkjent av disse og som ikke kan ta inn signaler fra norske kanaler. definitivt verdt en krangel i retten. tror mange dommere vil ha forståelse for at man ikke skal betale for en tjeneste man ikke kan motta...

pc med tv kort: i prinsippet det samme som for tunerdel i tv eller satelittmottaker.

Newcomer Tuxflux sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har allerede hatt denne runden med NRK, og en fjernsynsmottaker er en fjernsynsmottaker i lovens øyne, selv om de analoge signalene er avslått. Har man mottaker i bruk, må man betale. Jeg har også fått regning, men skal sende et brev til NRK (som jeg skrev istad etter å ha lest denne tråden og betalt regningen) som sier at mottaker ikke er i bruk, og at de kan sende kontrollør/montør for inspeksjon evnt. plombering hvis de ønsker det. Jeg har nå betalt for første termin, slik som loven sier da jeg ikke har sagt i fra tidligere.

Bruker kun LCD TV'en som monitor for DVD og Mediacenter og har ikke TV i huset i det hele tatt. Det man må gjøre er å følge loven til den siste bokstaven, og finne en løsning. Loven sier helt klart "i bruk" og det er min ikke. Derfor argumenterer jeg den siden av saken.

Newcomer superman sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Lisensen gjelder kun for fargefjernsyn. Ikke sort/hvitt apparater ....
    Tullball.

Det er samme pris enten du har en liten 7 tommers svarthvit TV, eller en stor skjerm på 78 tommer i fine farger.

(I gamle dager var prisen differensiert, ettersom mottakere av Farge TV skulle betale for det ekstrautstyret som var nødvendig for overgangen til farge TV. Nå er ikke denne problemstillingen lenger tilstede, og sv/hv rabatten er borte.

På samme måte burde jo Giske innføre ekstra avgift for de med HD TVèr slik at de med HD TV kan være med på å betale for opgradering av utstyr. Han hadde sikkert fått enda flere velgere da. Sleng også på et ekstra beløp siden NRK har så fine direktesendinger fra Hamar :-)

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skal jeg avgiftlegges for en kanal jeg ikke ser på, og hvorfor skal disse pengene gå til å finansiere en kanal jeg ikke ser på?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av heljik
    hva er mottaker?
    etter at de la om til digitalt bakkenett kan man vel legge til grunn at analoge tunere i gamle tv ikke lenger er "mottaker" i lovens forstand.
    Jovisst er de det. Teknologien kommer fort, lover meget langsomt.

Kjenner til tilfeller der bedrifter, skoler mv leverer inn TV til service for å plombere tuner og kun bruke skjermen som monitor for data, for å slippe lisens.
    Man trenger ikke plombere selv. Lovverket sier klart at det holder at man gir beskjed til NRK at de kan komme innom og gjøre det.

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Hvorfor skal jeg avgiftlegges for en kanal jeg ikke ser på, og hvorfor skal disse pengene gå til å finansiere en kanal jeg ikke ser på?
    Noen ganger vet man ikke hva man har før man ikke har det lenger, da er det oftest for sent.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av superman
    Tullball.

Det er samme pris enten du har en liten 7 tommers svarthvit TV, eller en stor skjerm på 78 tommer i fine farger.
    Javel.....
    Kan du så forklare hvorfor dette står skrevet i lovverket:
    § 1. Betalingsplikt
    Den som har (bl.a. også den som låner eller leier) fjernsynsmottaker plikter å betale den kringkastingsavgift som til enhver tid er fastsatt av Stortinget.
    For videospiller kombinert med tuner (mottakerdel) skal det betales kringkastingsavgift som for fjernsynsmottaker med farge.

Loven er hentet fra nettet i dag.......

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er muligens ganske gammel av meg, men jeg betaler med glede linsen - for å slippe reklame hele tiden, eller å bli avbrutt av reklame (som nå muligens blir lovlig selv ved sending fra Norge)

Jeg synes også at jeg får mye bra av NRK, og støtter dem gledelig vs. se på dårlige serier fra USA.

Men så er jeg så tåpelig at jeg liker selv Dyrhaug's Beat for Beat..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Javel.....
    Kan du så forklare hvorfor dette står skrevet i lovverket:
    § 1. Betalingsplikt
    Den som har (bl.a. også den som låner eller leier) fjernsynsmottaker plikter å betale den kringkastingsavgift som til enhver tid er fastsatt av Stortinget.
    For videospiller kombinert med tuner (mottakerdel) skal det betales kringkastingsavgift som for fjernsynsmottaker med farge.

Loven er hentet fra nettet i dag.......
    Det står også at stortinget fastsetter avgiften, og der er det ikke noe skille mellom farge og sv/hv ... avgiften har heller ikke noe med skjermen å gjøre, så med mindre du kan bevisføre at en spesifikk -fjernsynsmottaker- ikke støtter farge uansett skjerm så spiller det ingen rolle.

Når det gjelder mottaker ikke i bruk gjelder denne paragrafen:

--
    § 9. Mottaker ikke i bruk

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.
    --

Det jeg selv ville ønsket endret er forhandlernes meldeplikt. Så snart det digitale bakkenettet er oppkoblet i alle avkroker burde den kun gjelde apparater med innebygd mottaker som støtter dette. Med dagens utvikling med tynnere paneler etc. tror jeg nok ikke det noen gang blir som i "gamle" dager da alle "TV-er" hadde innebygd mottaker.

Newcomer superman sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy

Jeg betaler NRK lisensen med glede hjemme. Med 3 barn går det i barne-TV hver dag klokka 6 og på morgenen og i helgene. Det er verdt prisen.

På jobben derimot... For bedrifter skal det betales NRK avgift for hver Mottager. DVS for hver eneste videospiller (vi har 12 stykker av disse, fra Video 2000, VHS til Hi8), DVD spiller med opptaksfunksjon og tuner (vi har 7 stk av disse), og for hver monitor med VHF/UHF tuner (vi har 8 av disse). Totalt 27 apparater det kreves NRK avgift for.

Det eneste vi ikke har er Kabel TV eller digital boks for å få inn TV signaler.

Altså skal vi da betale 27*2334,96=63043,92 hvert år for noe vi ikke har teknisk mulighet til å ta inn!

Vi er nå 2 ansatte på heltid, og inntil videre (Håper ingen kontrollører leser i dette forumet), betaler vi heller ingen avgift, men jeg tar gjerne en fight i rettsalen for å få slutt på denne meningsløse og helt urimlige avgiften.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel bare å si at det er dine private spillere vil jeg tro.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LANcorpse
    Det står også at stortinget fastsetter avgiften, og der er det ikke noe skille mellom farge og sv/hv ... avgiften har heller ikke noe med skjermen å gjøre, så med mindre du kan bevisføre at en spesifikk -fjernsynsmottaker- ikke støtter farge uansett skjerm så spiller det ingen rolle.
    Hva sier du når jeg fikk dette svaret fra NRK Lisensavdelingen i dag:

"Ang. spørsmål vedrørende kringkastingsavgift på sort/hvit apparater. Det er ikke lisensplikt på de gamle sort/hvitt tv."

Mener du da at nye sort/hvitt små fjernsyn vil bli vurdert etter alder eller etter om de i realiteten viser sendingene i sort/hvitt.............

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Du ser aldri på NRK, NRK2, NRK3, NRK Altid Nyheter, du hører aldri P1, P2, P3 osv?
    Og du besøker selvsagt aldri nrk.no?
    Radio og internett er ikke lisensbelagt.

Jeg har plasma monitor uten tuner og Sony BD spiller. Jeg er ikke lisenspliktig.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ser det endelig ut som om det skjer noe:
    Nå kan du ha tv uten å betale lisens - kultur - Dagbladet.no

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på hvordan de plomberer antenneinntaket..

Newcomer JLmorten sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IsakAlexander
    Lurer på hvordan de plomberer antenneinntaket..

Snur antennen og sveiser den fast slik he he.

Hørte på nyhetene her en dag, det er nye endringer oppe til drøfting angående denne NRK lisensen, ja politikerne kaller den også for NRK lisens. Nye som har skjed er jo at post og teletilsynet(tur eg) eller hvem det nå var har send inn klaga på at de ikke kan kan bruke registeret over kjøpte tv`er som en liste til og sende ut regninger, pga nye tv`er kan brukes sammen med pc, dvd, spillemaskin osv uten at en får inn noen form for tv sending, med andre ord det kommer til og bli et registrering av alle typer motakere/tunere som bestemmer hvem som skal få NRK lisensen i posten. var et forslag om og legge lisensen inn i rikspakken osv også, støtter denne jeg, bedre og få det spred ut over året en alt på en gang, for og fjerne den helt, kommer nokk ikke til og skje i vår levetid.

Så da kan en snakrt kjøpe tv i egent navn igjen:-D :-D

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •