Altibox/Lyse siste oppdatering har fjernet HDMI muligheten

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 62
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Altibox/Lyse siste oppdatering har fjernet HDMI muligheten

I følge Lyse, så har siste oppdatering gjort i natt 21.01.09, gjort slik at HDMI ikke fungerer på enkelte dekodere, nå må en bruke Scart eventuelt.
    Noen andre som har fått dette problemet?

Har snakket med Lyse, de påstår at det er grunnet at de nå kjører HDCP gjennom HDMI og at TV'en ikke støtter dette.
    De ønsker dokumentasjon fra meg på at min TV støtter dette.
    Har forøvrig dekoder koblet til en Onkyo 606.
    Jeg har en Panasonic TH50PX70, noen som vet om denne ikke skulle støtte HDCP, og/eller om dette i det hele tatt burde være et tema?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mener da at px70 har denne støtten innebygd. ville ringt panasonic norge for å spørre, bare for å være helt sikker. dette er jo ingen gammel tv heller.

typisk support å lire av seg slikt tull

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig.
    Han hadde fått det fra IT-avd og var forundret over svaret selv, men!

Nå har jeg kommet hjem selv og fått sett litt på det.
    Etter at jeg koblet TV->Dekoder direkte så virker det, men ikke via Onkyo 606. :???:

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine TV LG 42PG6000 og Pioneer KRP-500M på hhv Motorola 1910 og 1960 starter nå ihvertfall opp etter restart av dekoder. Riktig nok rebootet begge seg i prosessen men det er definitivt en ny software da boot er endret. Går rett fra første gule dot til magi-bildet for å si det slik....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har samme problem..

Har også Onkyo 606 og har samme problem som deg. :twisted:
    Etter å ha koblet direkte til TV (Philips) virker det som før...
    Blir spennende å høre hva Lyse har funnet på denne gangen.

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres mer ut som hva har Onkyo funnet på. Det virker jo direkte til TV apparatene deres. Oppdateringen har da bare aktivert HDCP såvidt jeg vet.
    Det er sikkert etter påtrykk fra innholdsleverandører.

C

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lyse har gitt meg svar...

"Hei!

Takk for din henvendelse.

Etter ny softwareoppdatering på tirsdag, vil ikke dekoderen kunne sende signal via HDMI så lenge din TV ikke støtter HDCP."

Alt har virket fint helt til tirsdag... Men ikke nå lenger gjennom min onkyo 606.

Når lyseboksen er koblet til tv'en (samsung le40a656) direkte er det ikke noe problemer....

Lyse er alltid arrogante. Håpløst:?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker som om de fleste som opplever problemer her har Onkyo 606. Kanskje er det da lettere å skylde på Onkyo enn på Lyse? Det er jo et kjent problem at f.eks ATI HD4850 kort ikke får HDMI til å fungere med annet enn HDMI1 porten på Onkyoen. Kanskje er det et lignende problem mot dekoderen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som allerede nevnt så høres det ut som at det er Onkyo 606 som sliter med HDCP da det fungerer direkte i TV. Jeg har ikke denne recieveren selv, hva sier dokumentasjonen om HDCP?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo nesten virke som om receiveren ikke har HDCP støtte..? Men støtter ikke denne de nye HD-lyd formatene?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Løst!

Koble Altibox til HDMI inngang nr1 og bare der. Da virker handshaken HDCP

Funker plutselig på min Onkyo 606
    8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med "HDMI inngang nr1 og bare der"? Er det forskjell på inngangene, eller hadde du koblet den til på flere steder?

Hadde vært fint hvis du kunne forklart litt mer detaljert siden det er flere som har samme problem. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Onkyo 606

Hei.

Den har fire hdmi innganger på bakside. Inngang nr 1 er merket "dvd". Koble til Altiboxen på den inngangen. Den har tydeligvis hdcp som virker. De andre tre hdmi inngangene virker ikke med min Altibox.

Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette står i manualen til 606'en.

"The AV receiver uses HDCP (High-bandwidth Digital Content Protection), so only HDCP-compatible components will display a picture."

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å forsvare Lyse på noe vis, men denne gangen ligger feilen hos Onkyo. Googlet litt på nettet og finner flere spørsmål om akkurat det samme. Og da benyttes ikke Lyse, men alt fra PC-er med videokort (m/HDCP), Blu-Ray spillere og sat-mottakere. De stiller samme spørsmål alle sammen: Hvorfor virker det direkte men ikke via 606'en ?

Men hvis det virker på HDMI port 1 så er vel alt ok ? Men det burde jo fungert på alle portene. Kanskje Onkyo kommer / har kommet med en firmware upgrade ? Har du sjekket med norsk distributør (Mono) ?

/Øystein

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde det ikke også da vært problemer ved bruk av f.eks HTPC, Popcorn Hour, HD-DVD spiller, BlueRay spiller eller Xbox360 tilkoblet 606?
    Alt dette fungerer, bare Altiboxen som ikke fungerer, jeg ha heller ikke fått den til å fungere på inngang 1 eller noen av de andre for den saks skyld.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jivac
    Burde det ikke også da vært problemer ved bruk av f.eks HTPC, Popcorn Hour, HD-DVD spiller, BlueRay spiller eller Xbox360 tilkoblet 606?
    Alt dette fungerer, bare Altiboxen som ikke fungerer, jeg ha heller ikke fått den til å fungere på inngang 1 eller noen av de andre for den saks skyld.
    Popcorn Hour kjører vel neppe med HDCP over HDMI
    men BlueRay gjør det vel ? Har noen sjekket ?.

Nå kjenner jeg ikke HDCP godt men er det ikke slik at det kun er en enhet som får dekryptert dataene ? Dvs. enten TV'n eller AVReciveren ?
    Antar HDMI switchen i AVreceiver må være helt transparent skal HDCP fungere.

Kan AVReceiveren f.eks. dekode HDCP beskyttet lyd mens TV'n dekoder video osv. ?

Hvis dekoderen fungerer direkte på TV'ns inngang så virker det som det er avreceiveren som er synderen.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Popcorn Hour kjører vel neppe med HDCP over HDMI
    men BlueRay gjør det vel ? Har noen sjekket ?.

Nå kjenner jeg ikke HDCP godt men er det ikke slik at det kun er en enhet som får dekryptert dataene ? Dvs. enten TV'n eller AVReciveren ?
    Antar HDMI switchen i AVreceiver må være helt transparent skal HDCP fungere.

Kan AVReceiveren f.eks. dekode HDCP beskyttet lyd mens TV'n dekoder video osv. ?

Hvis dekoderen fungerer direkte på TV'ns inngang så virker det som det er avreceiveren som er synderen.
    Såvidt meg bekjent ligger problemene med HDMI 2, 3 og 4 på Onkyo 606 i måten Onkyo 606 takler såkalt EDID info, og det er dermed noen produkter som virker og noen som ikke virker på disse portene. Jeg vet selv at ATI HD4850 kortene har dette problemet. Plugg det i HDMI 1 så virker det helt fint, plugges det i 2, 3 eller 4 er det ikke sjangse til at det virker. Ta et søk på AVSforum eller Google så finner dere flere tråder som omhandler dette.

Cyberdog

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurte på akkurat det samme, det er ikke sikkert at media som spilles av på de enhetene har HDCP aktivert. Usikker på om det finnes noen enkel måte å sjekke på.

Her er utdrag fra FAQ på HDMI
    HD Content-Ready: HDMI devices supporting HDCP have the comfort of knowing they will have access to premium HD content now and in the future. HD-DVD and Blu-ray have delayed the activation of the image constraint token (a.k.a. content protection flag) with today’s HD movies to help minimize potential issues caused by the transition, but are expected to activate this in a few years, meaning future HD movies will then not be viewable at HD resolutions over unprotected interfaces such as analog component.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bekrefte at det fungerer gjennom HDMI 1.
    Hvordan vil den manglende HDCP støtten på HDMI 2, 3, 4 fungere for andre komponenter koblet til, som Xbox360, PS3, BlueRay- eller HDDVD-spiller?

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •