Altibox/Lyse siste oppdatering har fjernet HDMI muligheten - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 62
    Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er ikke bare Onkyo som har problemer. Nå har jeg mistet lyden på rundt halvparten av mine HD kanaler som Discovery HD, Woom og Silver HD. Hjelper ikke å koble lyden optisk. TV'n er en LG 42PG6000 .
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Det er ikke bare Onkyo som har problemer. Nå har jeg mistet lyden på rundt halvparten av mine HD kanaler som Discovery HD, Woom og Silver HD. Hjelper ikke å koble lyden optisk. TV'n er en LG 42PG6000 .
    Nå kjenner jeg ikke Altibox HD men dersom boksen sender Dolby Digital over HDMI så vil det ikke bli lyd i TV'n. Har du forsøkt å slå av Dolby Digital funksjonen og la dekoderen downmixe til stereo ?

Likevel burde Dolby Digital over optisk til AVReceiver fungere helt fint så lenge AVreceiveren støtter Dolby Digital (og det gjør vel alle). Tror ikke det er noen kopibeskyttelses mulighet over optisk SPDIF.

Mener å ha lest noe om at dersom HD signalet er HDCP beskyttet så skal ikke boksen gi ut annet enn SD på analoge utganger. Om det stemmer vet jeg ikke. Hvis det stemmer hva da med lyden ?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Nå kjenner jeg ikke Altibox HD men dersom boksen sender Dolby Digital over HDMI så vil det ikke bli lyd i TV'n. Har du forsøkt å slå av Dolby Digital funksjonen og la dekoderen downmixe til stereo ?

Likevel burde Dolby Digital over optisk til AVReceiver fungere helt fint så lenge AVreceiveren støtter Dolby Digital (og det gjør vel alle). Tror ikke det er noen kopibeskyttelses mulighet over optisk SPDIF.

Mener å ha lest noe om at dersom HD signalet er HDCP beskyttet så skal ikke boksen gi ut annet enn SD på analoge utganger. Om det stemmer vet jeg ikke. Hvis det stemmer hva da med lyden ?
    Det kan nok stemme da det ikke er problem i kino'n der signalet går optisk til forsterkeren. I stua derimot, der LG'n står, har jeg ikke forsterker. Har også en analog stereoutgang på dekoderen som jeg ikke har testet, men kommer uansett til å klage på dette. Så får vi høre hva de sier....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Yamaha RX-V663 og HDCP mot Lyse

Hei,

Vet ikke om det er noen som følger med i denne tråden lenger men oppdaget i dag samme problem med min receiver som beskrevet i tråden her.
    Jeg er tilkoblet Sandefjord Bredbånd og de bruker Lyse.
    Jeg har en Medion TV koblet til Yamaha RX-V663 receiver via HDMI og Alt-i-box koblet til receiveren også via HDMI.
    Alt har fungerte helt fint siden starten men i dag tidlig var det scart skjerm.
    Etter endel feilsøking og testing på egenhånd tok jeg telefonen til Sandefjord Bredbånd og de forklarte at boksen min var blitt resatt i løpet av natten og de trodde at årsaken til svart skjerm kunne skyldes at det den 19. januar var aktivert HDCP på signalene fra dem. De mente min receiver ikke var HDCP kompatibel og anbefalte meg å bruke S-Video eller Component.
    Min receiver er en av de siste modellene fra Yamaha og i manualen står det at den er HDCP kompatibel. Kobler TV rett til Alt-i-box og da får jeg bilde og lyd så TV må være ok.
    Har prøvd tipset som står et annet sted i tråden her om å koble til inngang 1 på receiveren men desverre ingen forskjell.
    Er det noen som har noen andre gode tips å komme med ?
    Noen med erfaring i å koble Alt-i-box mot en RX-V663 eller annen Yamaha receiver ???

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går ble det lagt ut ny software som i alle fall fikset problemene med Dolby Digital lyd på HD sendinger på min LG. Siden 19 januar her det ikke vært mulig å få DD lyd over HDMI, men for min del ser problemet ut til å være løst med nattens oppgradering :-D .

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bra

Hei,

Det er bra for deg....
    Ja jeg fikk høre at det var en oppgradering i natt og det var derfor min boks ble resatt og dermed også HDCP ble aktivisert her hos meg og jeg fikk sort skjerm via HDMI.
    Har sendt en mail til Sandefjord Bredbånd for jeg mener dette må ha vært eller er et problem for andre også.
    Jeg er vel ikke den eneste av deres 22.000 kunder som bruker HDMI via en surround receiver.
    Spørsmålet er også hvordan dette er blitt kommunisert.
    Jeg kan ikke si at jeg har hørt et pip om at de skulle innføre HDCP og at dette kunne føre til problemer dersom man hadde HDMI bokser som ikke støttet HDCP.
    Min gjør det....i følge spesifikasjonene, men allikevel funker det altså ikke.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Penge58
    Hei,

Det er bra for deg....
    Ja jeg fikk høre at det var en oppgradering i natt og det var derfor min boks ble resatt og dermed også HDCP ble aktivisert her hos meg og jeg fikk sort skjerm via HDMI.
    Har sendt en mail til Sandefjord Bredbånd for jeg mener dette må ha vært eller er et problem for andre også.
    Jeg er vel ikke den eneste av deres 22.000 kunder som bruker HDMI via en surround receiver.
    Jeg kan ikke si at jeg har hørt et pip om at de skulle innføre HDCP og at dette kunne føre til problemer dersom man hadde HDMI bokser som ikke støttet HDCP.
    Skal sjekke hvordan det er på min Denon 3808 i kveld. Var ikke problemer intill før siste oppdatering.

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Vet ikke om det er noen som følger med i denne tråden lenger men oppdaget i dag samme problem med min receiver som beskrevet i tråden her.
    Jeg er tilkoblet Sandefjord Bredbånd og de bruker Lyse.
    Jeg har en Medion TV koblet til Yamaha RX-V663 receiver via HDMI og Alt-i-box koblet til receiveren også via HDMI.
    Alt har fungerte helt fint siden starten men i dag tidlig var det scart skjerm.
    Etter endel feilsøking og testing på egenhånd tok jeg telefonen til Sandefjord Bredbånd og de forklarte at boksen min var blitt resatt i løpet av natten og de trodde at årsaken til svart skjerm kunne skyldes at det den 19. januar var aktivert HDCP på signalene fra dem. De mente min receiver ikke var HDCP kompatibel og anbefalte meg å bruke S-Video eller Component.
    Min receiver er en av de siste modellene fra Yamaha og i manualen står det at den er HDCP kompatibel. Kobler TV rett til Alt-i-box og da får jeg bilde og lyd så TV må være ok.
    Har prøvd tipset som står et annet sted i tråden her om å koble til inngang 1 på receiveren men desverre ingen forskjell.
    Er det noen som har noen andre gode tips å komme med ?
    Noen med erfaring i å koble Alt-i-box mot en RX-V663 eller annen Yamaha receiver ???
    Det er flere tråder blant annet hos AVSforum om problemer med HDMI på RX-V663. Jeg har ikke fulgt med i løsninger og workarounds da jeg har Onkyo TX-SR606 selv, men så flere tråder da jeg lette etter løsninger for min Onkyo.
    Sjekk litt på nettet om du finner noen løsninger ala HDMI1 på Onkyo.

C

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HD kanaler og volumkontroll

Jeg har Altibox dekoder (ny type, u/PVR) koblet via HDMI gjennom Onkyo TX-SR875, til TV. Lyden er deaktivert i tven og kommer kun i anlegget.
    Når jeg setter på en HD-kanal, switcher receiveren automatisk til Dolby Digital 5.1 (noe den skal gjøre, og som er veldig fint ), MEN jeg mister da muligheten til å justere volumet med Altibox fjernkontrollen og må ty til receiver kontrollen.

Dette gjelder uansett om jeg kjører lyd via HDMI (dekoderen fikser nå endelig lyd på HD-sendinger via HDMI), Toslink eller coax.

Er det noen med tilsvarende "problem", som har funnet en løsning på dette?

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bloothax
    Jeg har Altibox dekoder (ny type, u/PVR) koblet via HDMI gjennom Onkyo TX-SR875, til TV. Lyden er deaktivert i tven og kommer kun i anlegget.
    Når jeg setter på en HD-kanal, switcher receiveren automatisk til Dolby Digital 5.1 (noe den skal gjøre, og som er veldig fint ), MEN jeg mister da muligheten til å justere volumet med Altibox fjernkontrollen og må ty til receiver kontrollen.

Dette gjelder uansett om jeg kjører lyd via HDMI (dekoderen fikser nå endelig lyd på HD-sendinger via HDMI), Toslink eller coax.

Er det noen med tilsvarende "problem", som har funnet en løsning på dette?
    Tror ikke dette er et problem. Når du sender signal som bitstream DD 5.1 så vil nok ikke Kilden kunne justere volum. Det er samme greia på PCer. Bitstreamet lyd kan ikke påvirkes av kilden.

C

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Det er bra for deg....
    Hei!

I følge en kunde, så var løsningen å bytte HDMI kabel som går fra altibox til forsterker. Når jeg var borte hos han, så prøvde jeg den kabelen som han bruker til PS3, men problemet var likt, men i dag hadde de byttet til en annen kabel, og da virket visst HDMI igjen.....
    Denon AVR-4306, Dali 109(!!!), Rythmik F12SE
    Yamaha RX-A3040, JBL TL260, XTZ 99W12.18 ICE

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Yamaha 661 og har ikke fått DD-lyd over HDMI tidligere, men etter siste oppdatering og en restart, så virker det endelig.
    Fint å kunne fjerne coax-kablene og bare klare seg med en HDMI-kabel.

J.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått samme problem med min 5 mnd gamle Yamaha RXV-863. Kobles lyse boks direkte gjennom forsterker virker bildet ikke, mens direkte fra Lyse dekoder virker dette helt fint. Bruker Epson TW-5000, så det ligger helt sikkert i dekoderen og firmware.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Skal sjekke hvordan det er på min Denon 3808 i kveld. Var ikke problemer intill før siste oppdatering.
    Ikke noe problem etter siste oppdatering 9/2 heller.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av coopers
    Hei!

I følge en kunde, så var løsningen å bytte HDMI kabel som går fra altibox til forsterker. Når jeg var borte hos han, så prøvde jeg den kabelen som han bruker til PS3, men problemet var likt, men i dag hadde de byttet til en annen kabel, og da virket visst HDMI igjen.....

Jeg har proøvd å bytte kabel.
    Kjøpte en ny kabel av samme type som jeg brukte fra altibox til receiveren og det var akkurat samme resultat. Negativt.
    Har en DVD spiller koblet med HDMI til receiveren og den bruker en HDMI kabel av et annet merke. Jeg prøvde å kryssbytte kablene men desverre samme resultat.
    Skal prøve å kjøpe en ny kabel av en annen type en gang til for å være helt sikker. Lengden på kabelen er kun 1,2 meter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quiksilver
    Har fått samme problem med min 5 mnd gamle Yamaha RXV-863. Kobles lyse boks direkte gjennom forsterker virker bildet ikke, mens direkte fra Lyse dekoder virker dette helt fint. Bruker Epson TW-5000, så det ligger helt sikkert i dekoderen og firmware. Ære være garantien.

Hva er en Epson TW-5000 ?
    Hva mener du med garantien....hva skal du bytte på garantien...Yamaha receiveren ?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er en Epson TW-5000 ?
    Hva mener du med garantien....hva skal du bytte på garantien...Yamaha receiveren ?
    Så lenge andre forsterkere får til dette, er det enten firmware feil eller lyse altiboks feil. Forsterkeren er såpass ny at jeg går til Yamaha norge og ber dem forklare hvorfor andre forsterkere får til dette, men ikke Yamaha sin.
    Forsterkeren skal klare HDCP, ferdig med den saken. Det reklamasjon på produktet dersom Lyse sitt signal er et KORREKT HDCP SIGNAL.
    Har snakket med Yamaha Norge, og de mener selvfølgelig at dette er Lyse sin feil. Lyse mener at feilen ligger hos Yamaha forsterkeren. Så står vi her som trauste kunder og freser over den digitale "nye" alderen som skal bringe oss framover.....

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quiksilver
    Så lenge andre forsterkere får til dette, er det enten firmware feil eller lyse altiboks feil. Forsterkeren er såpass ny at jeg går til Yamaha norge og ber dem forklare hvorfor andre forsterkere får til dette, men ikke Yamaha sin.
    Forsterkeren skal klare HDCP, ferdig med den saken. Det reklamasjon på produktet dersom Lyse sitt signal er et KORREKT HDCP SIGNAL.
    Har snakket med Yamaha Norge, og de mener selvfølgelig at dette er Lyse sin feil. Lyse mener at feilen ligger hos Yamaha forsterkeren. Så står vi her som trauste kunder og freser over den digitale "nye" alderen som skal bringe oss framover.....

Der tok du ordene ut av munnen min....
    Har akkurat skrevet en mail til både Sandefjord Bredbånd (Lyse Tele partner) og til Yamaha i Norge (Servicecenteret i Østerås) og forklart problemet.
    Et typisk eksempel på hvordan en sluttbruker havner mellom to stoler.
    Vanligvis er en bruker kyndig nok til å kunne overprøve utsagnene fra leverandørene og finner seg i dette. Men noen av oss.....gjør ikke det !!!!!
    Jeg har fremdeles garanti på min forsterker så vi får se hva Yamaha service senter svarer meg på mailen i morgen. Hører jeg ikke noe fra dem skal jeg ringe dem.

Her er svaret fra Sandefjord Bredbånd:

Hei!

Alle apparater av nyere dato med tilkobling for hdmi bør ha støtte for HDCP.
    Dette er en standard som alle som leverer digital-tv gjennom en dekoder er pålagt å ha. Dette vil også gjelde andre tv-leverandører.

Når dette fungerer med direktekobling mot din tv, og ikke via din reciever ser man at problemet ligger på din reciever. Det kan hende det er en opsjon som må slås på eller en oppdatering av programvare for din reciever som må legges inn. Dette må du sjekke opp med leverandør av reciever.

Det finnes pr. nå ingen informasjon rundt kompabilitetsproblemer, unntatt at enheter som ikke har støtte for HDCP ikke har mulighet til å motta signaler via HDMI.

Vi som leverandør av tv-tjenester kan ikke til en hver tid ha oversikt over alle typer tver, recievere og annet utstyr kunder kan koble til vår utstyr og eventuelle problemer som kan oppstå hvis slikt utstyr ikke støtter standarder satt av tv-bransjen.

Jeg vil undersøke dette litt nærmere via vårt tv-tekniske team, om de har noen ytterligere informasjon rundt dette problemet.

Med Vennlig Hilsen

NN
    Teamleder support

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk følgende svar fra Yamaha servicesenter i Norge i dag:

Vi har også mottatt problemstillingen fra 5 - 6 andre.
    Men det er kun fra Lyse sine bokser vi har fått rapportert problemene fra.
    De samme kundene har ikke problemer med vanlig AV utstyr, så problemet
    ligger
    nok i boksene.
    Men vi prøver nå å få vår teknisk avdeling i Japan til å sjekke ut hva som
    kan være problemet.
    Jeg vil komme tilbake så fort vi vet noe.

For å kunne hjelpe oss i søket, ber vi om hvis mulig at du sjekker info fra
    forsterkeren vedr. dens mottatte
    signalinfo.

Se brukermanual side 46.
    Skriv det du får fram på On Screen Display når forsterkeren står med boksen
    tilkoplet på rett inngang
    Få da med info både fra Lyd info og Video info.

Kan og legge til at noe tilsvarende problem har Canal Digital i Sverige ved
    sending iav HD signaler.
    Dette er feil fra CD sin side og de retter nå opp sin software.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan og legge til at noe tilsvarende problem har Canal Digital i Sverige ved sending iav HD signaler.
    Dette er feil fra CD sin side og de retter nå opp sin software.
    Du kan skrive tilbake at det kun er Lyse og Viasat som foreløpig bruker HDCP.
    Feilen med Canal Digital sverige's HD sendinger må være noe annet da de ikke bruker HDCP enda.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •