Svensk Tv i Enebakk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Svensk Tv i Enebakk

Hei bor i ytre Enebakk og lurer på om det er noen i området som klarer å ta in det svenske bakkenettet, og hvis hva slags antenne bruker dere og hvilken sender tar dere inn. Jeg bor på en høyde så sikten mot Sverige er bra. Jeg får inn rikstv sin halden sender med 100%, men klarer ikke å få inn svensk tv enda.

Mvh

Morten

Active uncle sid sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av simen02
    Hei bor i ytre Enebakk og lurer på om det er noen i området som klarer å ta in det svenske bakkenettet, og hvis hva slags antenne bruker dere og hvilken sender tar dere inn. Jeg bor på en høyde så sikten mot Sverige er bra. Jeg får inn rikstv sin halden sender med 100%, men klarer ikke å få inn svensk tv enda.

Mvh

Morten
    Har ingen muligheter i Askim, så jeg tror mulighetene i Enebakk er mindre. Prøv med en lnb mot sirius og kobl det opp mot Vantage'en

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uncle sid
    Har ingen muligheter i Askim, så jeg tror mulighetene i Enebakk er mindre. Prøv med en lnb mot sirius og kobl det opp mot Vantage'en
    Spør lokale tv-montører, de vet ofte i detalj hvor det virker og ikke virker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av simen02

Mvh

Morten
    HEI!!! Har du greid å få inn svensk tv nå?

Her er min erfaring: Vi bor litt høyt oppe på Holumskog nær Gjelderåsen med bra sikt mot øst og Sverige. Har en ny Panasonic TH-42PZ800E tilkoblet 3 paraboler med en TechniSat Digicorder HD S2X kjøpt hos Tveco. Meget godt fornøyd med alt sammen inklusive et all-surround system med en ONKYO DVD receiver. TV'en er utrolig bra og har en innebygget DVB tuner. Tenkte nylig å utnytte også denne muligheten og prøve å ta inn Sverige. Spurte om antenna råd hos Tveco som anbefalte en Televés. Jeg kjøpte den største DAT75 de hadde, selv om en mindre antenna sannsynligvis var tilstrekkelig? Tok ikke sjansen på det! Etter å ha forsket på det svenske bakkenettet på Teracom - Sveriges första medieoperatör monterte jeg antennaen godt beskyttet under tak inntil husveggen i retning øst-sør-øst mot Sunne Blåbärskullen senderen. Her sendes frekvenskanaler 36, 39, 50, 53, og 47. Sunne Blåbärskullen sender ligger ca 100 km borte men er størst og best. Tok litt tid å stille inn nøyaktig, men omsider ble det "BINGO"! Søket resulterte i hele 11 gratis svenske kanaler! Antenna retningen og høydevinkelen oppover synes å være meget følsom og tåler ikke mye bevegelse før signalen blir ustabil. Fant det nødvendig å binde antennaen forsvarlig fast der den henger. Den er ikke montert på en stang. En antenna burde helst stå fritt og høyt oppe. Men her hos oss synes det å være bra nok plassert inntil husveggen og under tak. Signalkvaliteten og styrken varierer fra grønn og helt ned til rød og synes noe væravhengig. På SVT1, SVT2, Barn/Kunnskap, SVT24, TV4 Värmland og TV6 derimot er mottaket stort sett bra og stabil hele tiden med svært god lyd og gode bilder! Men Kanal 12 og Axess TV virker nokså ustabile og signal blir ofte borte. En mer nøyaktig antennainnstilling må til? Men vi er meget godt fornøyd med det vi får inn her av de gratis svenske DVB-kanalene i tillegg til satellitt fra hele verden! Med DAT75'en så synes det helt uvilkårlig og uviktig her på Holumskog hvilken retning antennaen har mot nord, øst eller sørøst for å ta inn alle tilgjengelige norske DVB-kanaler med absolutt maks kvalitet.
    Siden du bor på Enebakk på en høyde med bra sikt mot Sverige så burde du kunne ta inn senderen fra Sunne Blåbärskullen like bra som her? Retningen fra Enebakk blir nesten direkte øst eller litt nordøst? Husk at retningen må være meget presis. Hos oss peker også antennaen noen få grader oppover fra det horisontalet. Jeg kan i hvert fall anbefale den samme Televés DAT75 antennaen som vi kjøpte. Men det finnes vel andre merker som er like gode? Lykke til! Mvh. :-D

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for tilbakemelding, skal vente til det blir varmere før jeg prøver.

morten

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •