Altibox PVR-dekoder - opptak ikke tilgjengelige.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Altibox PVR-dekoder - opptak ikke tilgjengelige.

Nå er det oppstandelse i heimen.

Vi har hatt Altibox TV med PVR en stund. Ungene elsker PVR-funksjonaliteten, og har bokstavelig talt fyllt opp hardisken med favorittseriene fra Cartoon Network.

Fra nyttår av, så fjernet Altibox Cartoon Network fra programpakken sin. Trist, men vi har jo dagevis med opptak så det overlever vi. Men nei!
    Alle lagrede opptak fra Cartoon Network er nå utilgjengelige, fordi vi ikke lenger abonnerer på kanalen!

Hadde det vært jeg som sa opp abonnementet på kanalen, så skulle jeg (om enn surmulende) godtatt dette. Men det er Altibox som har fjernet den. Cartoon Network var uten tvil den mest sette kanalen i vårt hjem.

Har selvsagt vært i kontakt med kundeservice hos Lyse om dette. Der er det null forståelse. Jeg får beskjed om å "oppgradere" til Viasat. Det er jeg ikke interessert i.

Føler det er særs urimelig av Altibox å sperre adgang til opptak jeg har gjort fra en kanal som jeg abonnerte på da jeg tok opp, fordi Altibox har bestemt seg for å fjerne denne kanalen. Jeg regner ikke med å komme noen vei med saken...

-Tore

Newcomer superman sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En sak for TV2 hjelper deg FBI !

Gjelder dette alle PVR dekodere? Har informasjonen vært god nok?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sperrede opptak på Altibox PVR

Sitat Opprinnelig postet av superman
    En sak for TV2 hjelper deg FBI !
    Etter at Lyse tydeligvis har tatt dette til andrelinje support, og fortsatt ikke vil gjøre noe med det ("Det er dessverre ikke noe vi kan gjøre for at dere skal få tilgang til opptakene med mindre dere har Viasat Underholdning."), så har jeg sendt en forespørsel til "FBI-Ekspertene" om Lyse faktisk har lov å gå inn og sperre opptak på kundenes PVR. Skal bli interessant å se om de svarer.

Sitat Opprinnelig postet av superman
    Gjelder dette alle PVR dekodere? Har informasjonen vært god nok?
    Dette gjelder iallefall alle VIP1960-dekodere, og de fleste Altibox-PVR er vel av den typen. Det har blitt informert om at kanalen skulle fjernes, men det har ikke vært informert om at opptak ville bli utilgjengelige.

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sjekket dette, jobber for en av partnerne til Lyse, og det stemmer som du sier, opptakene er kun tilgjengelige så lenge du abonnerer på kanalen. Dette har i følge forklaringen jeg fikk med rettigheter fra innholdsleverandørene å gjøre, og slik jeg fikk det forklart vil det gjelde for alle TV leverandørene sine PVR dekodere.

Er det noen som kjenner til om Visat, Get og CD sine PVR dekodere har samme reglementet?

C

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må da tydelig være et brudd på avtalen lyse gir.
    Manglende opplysninger, og i dette tilfelle en betydelig mangel er tydelig et brudd på "kontrakten" lyse har ved levering av pvr-dekoderen.

Her betaler vi tross alt et engangsbeløp på 500 kr bare for å få byttet inn den gamle dekoderen som vi egentlig eier og så skal vi betale 79 kr i mnd for å få lov til å bruke pvr-tjenesten. Dette tilsvarer 948 kr i året, bare for å få lov til å bruke tjenesten. Og skulle vi si opp abonnementet etter noen år må vi altså levere tilbake pvr dekoderen som vi f.eks i løpet av 3 år har betalt 3344 kr bare for å bruke den.. (dette bare et eks. 3 år * 948 kr +500kr i engangsbeløp = 3344 kr.)

Og jeg har aldri sett eller hørt noe fra lyse om at opptak kan bli utilgjengelige hvis vi ikke lenger abonnerer på kanalen opptaker er tatt opp fra. Og dette blir ihvertfall tåpelig når det er lyse selv som forandrer på kanalene...

Canal digital har ihvertfall gjort det slik at kundene betaler ca. 3000 kr med en gang og så eier de pvr dekoderen selv og kan gjøre hva de vil med den..

Dette gjør meg veldig forbannet, da jeg ikke har vært veldig fornøyd med lyse sin pvr tjeneste.. De er blant de dyreste av konkurrentene på pvr-tjeneste, hd-opptak kan ikke gjøres, bare 150 gb plass, dårlig spole tjeneste enten et par sekunders spoling eller 5 min sekvens spoling er alt for dårlig, serieopptak er ikke tilgjengelig, manuelt opptak er ikke mulig(tenker på å skrive inn dato og tidspunkt og kanal) og so jeg har skrevet tidligere, vi betaler 79 kr i mnd for tjenesten og eier ikke dekoderen noen gang selv om vi byttet inn dekoderen vi egentlig eide...

Håper virkelig FBI\tv2 hjelper deg\ forbrukerportalen tar tak i dette....:twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

PVR og opptakene som forsvant

Jeg hadde parabol fra CD tidligere. Grundig 6452 PVR. Den lagret også opptakene kodet, *men*... Det stor tydelig i bruksanvisning at opptak fra kodede kanaler ville bli utilgjengelige dersom CD endret nøkkel, og det var mulig å dekode opptakene slik at de ble tilgjengelige for alltid.

Jeg har fortsatt den gamle PVR'en, og ting vi tok opp der er fortsatt tilgjengelig selv om abonnementet er oppsagt og kanalwoken revet ned fra veggen. Selvsagt. Det er jo slik det skal være.

-Tore

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Altibox' tyveri av opptak - juridisk holdbart?

Forresten har jeg vært i kontakt med jurist i Forbrukerrådet angående denne saken. Hun mente det var "juridisk betenkelig" at Altibox sperret opptak uten å gi beskjed i god tid ("slik at jeg hadde hatt mulighet til å kopiere opptakene til annen enhet"). Forbrukerrådet var interessert i slike prinsipielle saker, og hun ba meg sende inn klage. Det har jeg gjort.

Dersom andre også føler at det er feil at Altibox stjeler opptakene våre, så gagner det saken at flere klager.

-Tore

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToreOe
    Forresten har jeg vært i kontakt med jurist i Forbrukerrådet angående denne saken. Hun mente det var "juridisk betenkelig" at Altibox sperret opptak uten å gi beskjed i god tid ("slik at jeg hadde hatt mulighet til å kopiere opptakene til annen enhet"). Forbrukerrådet var interessert i slike prinsipielle saker, og hun ba meg sende inn klage. Det har jeg gjort.

Dersom andre også føler at det er feil at Altibox stjeler opptakene våre, så gagner det saken at flere klager.

-Tore
    Vet ikke om jeg skal klage, men jeg abonnerte på tv2 sport i hele fjor.. Har tatt opp enkelte viking kamper.. prøvde å se på opptakene idag, men fikk beskjed om at opptaket var utilgjengelig fordi jeg ikke hadde kanalen lenger...

Dette har jeg alrdi fått beskjed fra lyse om...Kanksje jeg også skal klage...
    Hvis du har en mal\oppskrift på din klage tar jeg gledelig imot tips for å levere inn en evt klage jeg også...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen hørt noe nytt fra lyse\forbrukerrådet angående denne saken eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Svar fra Forbrukerrådet

Som nevnt over så klaget jeg Lyse inn til Forbrukerrådet pga denne saken. Forbrukerrådet har nå sett på klagen, og kommet med et svar...

Forbrukerrådet er en del av den offentlige klageordningen basert på Forbrukertvistloven. Denne ordningen gjelder bare for kjøp av ting og håndverkertjenester samt saker etter angrerettsloven. Vi har vurdert det slik at din sak ikke dreier seg om noen av disse forholdene og at den derfor ikke kan behandles i Forbrukertvist-ordningen. Vi vil derfor ikke ta opp klagen din til behandling.

For en del saksområder finnes det klagenemder som behandler tvister mellom forbrukere og næringsdrivende. En oversikt over disse klagenemdene finner du på Forbrukerportalen - ForbrukerrÃ¥det pÃ¥ nett. Vår vurdering er at din sak ikke hører inn under noen av disse klageordningene.

En siste mulighet for klagebehandling ligger i å bringe saken din inn for Forliksrådet i kommunen din.
    Forbrukerrådet sier altså at Lyse driver i en nisje hvor det ikke finnes noen som passer på kundenes rettigheter. Jeg orker ikke ta saken til Forliksrådet. I stedet forteller jeg ungene at det store, stygge Lyse-trollet har drept yndlingskanalen deres og alle opptakene (på en særs smertefull måte), og ber dem fortelle dette til alle vennene i barnehagen og på skolen...

FBI har ikke svart på mitt spørsmål om Lyse har sitt på det juridisk tørre, og henvendelsen min til Stavanger Aftenblad er ubesvart.

Dersom det er flere enn bloomblaster og meg som har utilgjengelige opptak liggender, så hadde det kanskje vært interessant å sjekke muligheten for felles saksbehandling hos Forliksrådet?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sjekk ut denne artikkelen: TV-skolen: PVR-dekodere - teknofil.no

jeg tipsa teknofil om dette og her tar de temaet litt opp ihvertfall...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •