Signal problemer, Kabel TV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Signal problemer, Kabel TV

Hei

Dette er mitt først innlegg her

Har nettopp kjøp meg ny tv LE46A796R2, og er kjempe fornøyd med den:-D
    Har vanlig analog kabel tv abonnement, men forventet at jeg skulle klare og få inn NRK kanalene og Radio digitalt. Har klart å funnet dem, men får bare beskjed om svakt/forvreng signal.
    Så jeg tenkt jeg skulle prøve og bytte coaxial kabelen mellom veggen og tven. Men i det jeg drar ut kabelen, så vips, får jeg inn alle NRK sine sendigner og Radio kanalene digitalt:?
    Men de analoge kanalen blir selvsagt støyete.

Så nå sitter jeg og klør meg i hode. Har kommet frem til to muligheter:
    1) For sterkt signal(veldig lite sannsynelig)
    2) Kabelen virker som en antenne, og det er RiksTv jeg sitter å ser på, og det er ingen digitale sendinger på kabel tv nettverke.( trode man måtte ha en god antenne for å få inn RiksTv det)

Så nå lurer jeg på hva dere tror?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Halden
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hallo og velkommen til AVforum!

Tja... Jeg tror at mulighet 2 er den sannsynlige forklaringen. Så vidt jeg vet er det bare hos RiksTV man kan få tilgang til NRK's kanaler digitalt uten programkort.

Litt hodekløing fra meg:
    Du forteller ikke hvilken operatør som har kabelanlegget. Hvis det er Canal Digital eller Get som er operatør, sendes NRK's TV-kanaler kodet så langt jeg vet (i hvert fall hos Canal Digital). Skulle det være en annen lokal operatør, kan det selvfølgelig godt være at de formidler NRK-kanalene ukodet. Operatøren vil kunne gi deg info om dette.

Hvis det er RiksTV som tas i mot av koax-kabelen din, betyr det at du har veldig gode signaler i stua di. Er det en digital bakknettsender veldig nær der du bor? Siden du har fått NRK-kanalene i kanallista, bør du også ha fått inn de andre kanalene som sender i samme mux som NRK. Bl.a. TV3 og Viasat4. De sendes kodet, men du burde kunne se dem i kanallista. Hvis det er bakkenettsignaler du får, altså...

Hva slags søk gjorde du på TV'n din for å få inn NRK-kanalene digitalt? Se brukerveiledningen fra side 11 og utover. Der går det fram at det kun kan søkes på signaler fra enten kabel eller bakkenett. Gjorde du et kabelsøk, kan det (etter mitt skjønn) ikke være RiksTV du får inn. Jeg har ikke Samsung-TV selv. Har en Sony som er et par år gammel (KDL40V3000). Med den kan jeg ha enten bare digitale kabelkanaler i kanallista eller bare bakkenettkanaler. Kan se ut til at det samme gjelder Samsung-TV'er også. Stemmer det?

Til slutt; får du inn disse NRK-kanalene med den nye koax-kabelen også (før du plugger den i vegguttaket)?

Mvh
    Brumlebass 8)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •