Dekoder påvirket av div. stråling

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dekoder påvirket av div. stråling

Heisann.

Har et problem som forhåpentligvis noen kloke hoder her inne kan hjelpe meg med:

Min canal digital hd dekoder (ikke pvr) har fått et lite problem med å fungere. Dette etter at jeg har kjøpt meg en ny phillips 42 tommer LCD TV. Koblingen mellom denne tv og dekoder er en hdmi-kabel.

Dekoderen fungerer forsovet, men problemet er at den sliter med å reagere når jeg bruker fjernkontrollen. Dette kan ifølge CD handle om stråling fra div. saker og ting.

Jeg har via uttesting funnet ut at tv'en påvirker dekoderen ettersom dekoderen reagerer normalt når tv'en enten er skrudd av eller står på de gamle analoge kanalene (en annen source). Jeg har også funnet ut at min trådløse router har en viss påvirkning hvis den står for nærme.

Jeg har da flyttet dekoderen så langt som hdmi-kabelen tillater (minst 1m unna tv og 3m fra router). Dette hjalp litt i en liten stund, men så fortsetter marerittet. dekoderen nekter å reagere.

Jeg er da ganske sikker på at dette er stråling (hva annet kan det være), men kan ikke flytte dekoderen lenger vekk. HVA KAN JEG GJØRE!?! Ingen hjelp i andre forum eller fra CD som sier de ikke kan gjøre noe...

100 kr til de som løser mitt problem=) i'm that desperat!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av anders_sn
    Heisann.

Har et problem som forhåpentligvis noen kloke hoder her inne kan hjelpe meg med:

Min canal digital hd dekoder (ikke pvr) har fått et lite problem med å fungere. Dette etter at jeg har kjøpt meg en ny phillips 42 tommer LCD TV. Koblingen mellom denne tv og dekoder er en hdmi-kabel.

Dekoderen fungerer forsovet, men problemet er at den sliter med å reagere når jeg bruker fjernkontrollen. Dette kan ifølge CD handle om stråling fra div. saker og ting.

Jeg har via uttesting funnet ut at tv'en påvirker dekoderen ettersom dekoderen reagerer normalt når tv'en enten er skrudd av eller står på de gamle analoge kanalene (en annen source). Jeg har også funnet ut at min trådløse router har en viss påvirkning hvis den står for nærme.

Jeg har da flyttet dekoderen så langt som hdmi-kabelen tillater (minst 1m unna tv og 3m fra router). Dette hjalp litt i en liten stund, men så fortsetter marerittet. dekoderen nekter å reagere.

Jeg er da ganske sikker på at dette er stråling (hva annet kan det være), men kan ikke flytte dekoderen lenger vekk. HVA KAN JEG GJØRE!?! Ingen hjelp i andre forum eller fra CD som sier de ikke kan gjøre noe...

100 kr til de som løser mitt problem=) i'm that desperat!

få kjøpt deg en komponent kabel og kobla en lydkabel til tvn eller lydanlegget :-)

Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sølvpapir?
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Newcomer morjense sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har samme problem!!!!

Sliter med det samme problemet! Har en Samsung LE40M61 og standard HD boks fra CD! Fikk løst det, trodde jeg, ved bruk av en Logitech Harmony One fjernkontroll, men det ser ut som problemet vender tilbake!

Sølvpapir???
    Noen andre forslag?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært borti tilfeller hvor problemet har vært en form for aktiv bildejustering i tv-apparatet som av en eller annen grunn sender ut IR lys for og kaliberere tven. Den gangen viste det seg at tv-apparatet benyttet seg av et ir-frekvensbånd som var reservert til nettop dekodere/dvd spillere osv, og fungerte som en slags jammer. Problemet kunne unngås ved og deaktivere den automatiske bildejusteringsfunksjonen eller så kunne vist produsenten bytte ut sendern på tven til en annen frekvens.

En greit test er kanskje om dekoderen oppfører seg normalt når tv ikke er skrudd på. Kanskje ikke så lett ogs e, men det er kanskje noen reaksjon i displayet osv på knappetrykking du kan se på?

Forøvrig om det virker fint og sette fjernkontrollen helt opp til sensoren på dekdoeren, og skjærme den for lys fra alle kanter. Kan kanskje en løsning være og benytte en high end harmony fjernkontroll eller lignende som komuniserer med radiofrekvens til en ir-sender du kan sette rett forran dekoderen.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av morjense
    Sliter med det samme problemet! Har en Samsung LE40M61 og standard HD boks fra CD! Fikk løst det, trodde jeg, ved bruk av en Logitech Harmony One fjernkontroll, men det ser ut som problemet vender tilbake!

Sølvpapir???
    Noen andre forslag?
    Er ikke sikker på hva som er problemet ditt men noen tv skjermer "ståler" på samme frekvenser som fjernkontrollen. Selv om TV'en ikke har synlig kontakt med mottageren så kan "tv strålene" reflektere i rommet og jamme ned mottageren.

Nå spørs det om det ikke er et annet problem dette. Det kan være HDMI kommunikasjonsproblemer som låser mottageren. Mener å ha sett i andre tråder at Samsung bytter software i TV'ene for å fjerne problemet. Forsøk å skaffe software fra Samsung support Support SAMSUNG

Hvis det er HDMI trøbbel så bør component fungere fint. Hvis du har mulighet for å forsøke component i stedet så finner du ut om det er HDMI problemer.
    Så lenge du kalibrerer TV'n riktig så blir ikke kvaliteten noe særlig dårligere med en kort komponent kabel.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du en gammel filmrull liggende, klipp av en bit og sett den over ir øyet til boksen. IR-filter - Diskusjon.no WIKI
    Har ikke prøvd dette selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Samme problem med Philips TV PFL7403og Grundig 8740 dekoder for RiksTV

Jeg har oppdaget at jeg har samme problem. Har nylig kjøpt både TV og dekoder, men feilen oppsto først etter noen dager.
    Fikk byttet dekoderen fordi jeg trodde det var feil med den, men så etter noen dager var feilen der igjen. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.
    Det rare er at feilen kommer og går, det kan fungere fint i mange dager innimellom.
    Når bildet kommer opp på TVn slutter fjernkontrollen til dekoderen å virke, og når jeg slår av TVn er alt OK igjen.
    Har testet med å slå av alle automatiske bildejusteringer på TVn, men det spiller ingen rolle. Har også forsøkt å dekke over dekoderens sensor, men det hjelper heller ikke.
    Skal forsøke å kontakte Philips og Grundig for å høre om de kan hjelpe.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde samme problem med min HD dekoder fra CD ( parabol )
    Etter mange tlf til både Pioneer og CD, fantes det ingen utvei på problemet.
    Så en dag kom en oppdatering på CD sin tuner, og alt ble bare ok.

Tv tok rett og slett over signalet som ble sendt fra fj.k. fra CD. Satte en liten lapp på IR på TV, fram til oppdateringen kom.

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke jeg lest alle innleggene, så jeg vet ikke hva andre har sagt, men jeg kan i hvertfall fortelle at min onkel kjøpte seg Canal Digitals HD-PVR og en splitter ny Philips LCD-TV for to-tre uker siden. Han hadde også store problemer med at dekoderen ikke reagerte på fjernkontrollen. Canal Digital fortalte at det var stråling fra TV-en, og at vi måtte prøve å skjerme dekoderen fra dette. Det vi kanske enkelt gjorde var å skyve dekoderen lenger inn i TV-bordet. Vips så var problemet løst. Vet ikke om dette hjelper hos alle, men kanskje det er sånn at det er best at dekoderen befinner seg litt bak TV-en, og ikke forran eller rett under. Om dere skjønner...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •