Selger antyder Viasat med full HD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Selger antyder Viasat med full HD

Emnetittelen minner kanskje mest om agurknytt, og det er vel akkurat det det er. Man skal jo ikke tro på selgere, men man vet jo aldri.

Har dere hørt noe om at Viasat skal begynne med full HD? Selgeren sa Viasat Sport var først ut, og deretter Viasat Golf av alle ting. Dette visste han fordi han hadde vært i møte med Viasat nylig. Med full HD er det underforstått at det er 1080p, men jeg glemte å få det bekreftet.

Var forøvrig bare med som observatør fordi mor og far skulle se på TV. Selv anbefalte jeg heller å se på bilde, og ikke minst svartnivå, fremfor om det var full HD eller ei.

Newcomer laaars sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, der tror jeg nok at selgeren tar grundig feil/antagelig misforstått litt?

HD kanaler tar mye "plass" og om man skulle hatt FULL-HD kanaler ville det kun vært plass til 2-3.(?) Her kan jeg ta feil.. Men jeg er 90% sikker på at det ikke kommer full-hd og max 720p/1080i.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror begrepet full HD først og fremst ble lansert av Sony for flatskjermer som hadde 1920x1080 fysiske pixler. Viasat sender TV1000 HD med 1920x1080 fysiske pixler. Det er også den eneste kanalene Viasat sender med 1920x1080 så vidt jeg vet.

TV'er er gjerne merket med full HD 1080p og det hadde jo vært helt unødvendig dersom full HD begrepet hadde vært en international standard som betydde 1080p.

Nå skal det sies at når TV1000 HD sender en film som ikke er oppskalert så er det i praksis 1080p de sender men med litt høyere framerate enn på blueray.
    Film i 1080p/24Hz krever egentlig marginalt mindre båndbredde enn film i 1080i/50Hz. Film i 1080p/25Hz krever mest sannsynlig eksakt samme båndbredde som film i 1080i/50Hz. Det er 1080p/50Hz som ville være ekstremt båndbreddekrevende men dette er ikke et filmformat så det er egentlig litt utopi at det vil bli sendt film i 1080p/50Hz på f.eks. BlueRay.
    Til og med Digital Cinema 4k benytter 24 frames pr. sekund så vidt jeg vet.

Veldig mange av filmene på TV1000 HD er oppskalert. De har valgt en litt annen modell enn Canal+Film HD som kun sender på kvelden pga. begrenset antall filmer tilgjengelig i HD format. Egentlig er TV1000 HD's valg noe bedre siden man får javnt over bedre kvalitet hele tiden også når det sendes oppskalert film (problemet er at det ikke opplyses hvilken filmer som er oppskalert men det er nok størst sannsynlighet for ekte HD i prime time antar jeg).

Min forståelse er at det er mye tvil og forvirring rundt full HD begrepet siden det ikke er noen spesifikasjon som definerer dette. Det er noe helt annet med EICTAs merking med HD Ready, HDtv og HDTV 1080p. Der er det strenge krav til de tekniske data for å få lov til å benytte logoene.

Eurosport HD benyttet tidligere full HD info tekst når de sendte ekte HD. Nå mener jeg de har endret litt på dette og benytter en Native HD logo når de sender ekte HD signal.

Newcomer Turist sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Film er jo 24 frames per sekund, TV er 50 Fields (i Interlaced format) eller 50frames (i progressivt format).

Det er mye enklere for en videokoder å kode progresivt format enn interlaced.
    EBU (den europeiske fjernsynsunion) har gjort tester som viser at 25i (dvs 50 fields interlaced) krever mere bitrate enn 50p!
    Årsaken er sannsynligvis at det er relativt lite endringer mellom hvert enkel frame i et 50p signal.

Mesteparten av det materialet vi ser på HD-kanalene i dag, er laget progresivt (24p, 25p eller 30p). Filmer er jo 24 p, mens f.eks. BBC stort sett produserer drama/natur i 25p.
    Dette gjøres så om til 25i før sending. (24p ved å speede opp 24%, 30p ved en 2/3 pulldown. I teorien kan 24p og 25p så de-interlaces i skjermen til 25p igjen uten tap.
    Dermed kan det forsvares å si "full HD" om disse sendingene.

Dessverre er det, meg bekjent ingen kanaler som sender 25p (evt 30p i USA/Japan). Vet det har vært noen forsøk.

I siste versjon av NORDIG-spec'en (http://www.nordig.org/pdf/NorDig-Unified_ver_2.0.pdf) er det lagt inn at HD-settop bokser som lanseres fra nå av, MÅ støtte (mandatory) 25p.
    Dermed er det håp om å få 25p hjem i stua etterhvert.

50p er et rent fjernsynsformat, og vil nok ta noen år før vi ser. Bl.a. må det helt nye kodere til dette.

Digital Cinema er definert både for 24 og 48 bilder per sekund.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant definitivt rom for å gå seg vill i begrepene ja. Hva som skjuler seg av framerate og oppløsning bak en HD-sending står det ihvertfall lite om hos de som selger det.

Sitat Opprinnelig postet av Turist
    Det er mye enklere for en videokoder å kode progresivt format enn interlaced.
    EBU (den europeiske fjernsynsunion) har gjort tester som viser at 25i (dvs 50 fields interlaced) krever mere bitrate enn 50p!
    Årsaken er sannsynligvis at det er relativt lite endringer mellom hvert enkel frame i et 50p signal.
    Dette stemmer nok. I og med at MPEG videokoding i stor grad går ut på å kode forskjellen mellom nåværende og neste bilde så virker progressivt mer fornuftig enn interlaced.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •