Canal Digital godkjenner CAM for IDTV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Canal Digital godkjenner CAM for IDTV

Canal Digital godkjenner CAM til bruk i TV'er med integrert digitaltv tuner.

Regner med at dette er en nyhet mange har ventet på:
    Digitalt.tv nyhed

Forhåpentligvis er det også relevant i Norge

Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fett. Er dette kanskje noe også HTPC-byggere og CD-kabel kunder kan nyte godt av?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for info. Veldig interesant. Selv om det i artikkel bare er henvist til DVB-S, så er følgende tekst lovende: "ikke godkendte satbokse med common interface eller fladskærme med DVB-S tuner og common interface". Må jo da håpe at dette er et skifte fra CD sin side til godkjent CA modul kjøp mot 3dje parts hardware. Noe som egentlig er en revolusjon, ut fra CD historikk og hvordan andre leverandører går mot å låse deg til en fysisk boks.

Men samtidig har jeg en smule (dog veldig veldig liten ) sympati for hvilke utfordringer dette åpner for support for CD. Med tanke på <x> antall varianter av integrerte tunere og bokser osv folk kommer til å bruke. Med påfølgende kompatibilitesproblemer. Antar at en fornuftig løsning er at med godkjent CA modul på 'ikke CD tested hardware' -> you're on your own.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokke2k3
    Fett. Er dette kanskje noe også HTPC-byggere og CD-kabel kunder kan nyte godt av?
    Ikke godt å vite men jeg tror RiksTV benytter samme CAM til IDTV så det kan jo være at noen har forsøkt om den fungerer med RiksTV på HTPC.

RiksTV godkjenner disse CAM'er til godkjente IDTV'er og det er sikkert noe liknende Canal Digital har tenkt å gjøre antar jeg.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sveinan
    Takk for info. Veldig interesant. Selv om det i artikkel bare er henvist til DVB-S, så er følgende tekst lovende: "ikke godkendte satbokse med common interface eller fladskærme med DVB-S tuner og common interface".
    Akkurat det sitatet er Digitalt.tv's egen tolkning tror jeg. Antar at CD muligens vil gjøre det samme som RiksTV og kun autorisere disse CAM'ene i godkjent IDTV'er.

Det er et annet sitat der fra Strong som sier noe mer :
    ”Vi tror, sammen med Canal Digital, at der er et stort marked for sådan en løsning for kunden. Både på det tekniske, visuelle og brugermæssige plan. Kunden undgår eksempelvis ekstra fjernbetjening og kabelføring fra TV til ekstra modtagerboks. Ydermere er det jo også kun logisk og fornuftigt, at benytte den eventuelle digitale tuner, som allerede er indbygget i idTV’et” udtaler administrerende direktør hos Strong Scandinavia, Kenn Jensen."

Det er helt tydelig kun fokus på IDTV'er.

Må jo da håpe at dette er et skifte fra CD sin side til godkjent CA modul kjøp mot 3dje parts hardware. Noe som egentlig er en revolusjon, ut fra CD historikk og hvordan andre leverandører går mot å låse deg til en fysisk boks.
    Det var nettop slik det fungerte med CD helt til Viasat spærret for bruk av Viasat CA moduler i CD sine bokser. Det var også en periode når Viasat benyttet Viaccess at de ikke godkjente og ga ut kort til ikke godkjente mottagere men til slutt ga de ut kort til alle Viaccess mottagere men forhandlerene av disse mottagerene måtte stå for all support selv. Til slutt byttet Viasat til NDS og så var det hele i gang

NDS har hele tiden hevdet at common interface CAM's er en sikkerhetsrisiko og det har de sikkert rett i for hardware sikkerheten den gangen skal ha vært dårlig. Nå kan Common Interface CAM'er gjøre de mest utrolige ting så dette er nok snudd helt på hodet. Også NDS jobber nå med common interface CAM løsninger for Viasat til bruk i IDTV'er i følge Danske SI-online Satellit Information Online

Men samtidig har jeg en smule (dog veldig veldig liten ) sympati for hvilke utfordringer dette åpner for support for CD. Med tanke på <x> antall varianter av integrerte tunere og bokser osv folk kommer til å bruke. Med påfølgende kompatibilitesproblemer. Antar at en fornuftig løsning er at med godkjent CA modul på 'ikke CD tested hardware' -> you're on your own.
    Det du antar er i såfall ikke urimelig. Det ville vel være naturlig at forhandleren eller den som selger hardwaren gir support. Husker tilbake på 90 tallet at det gjerne var slik det fungerte.

Likevel vil jeg tro det er en stor utfordring. Mye tyder vel på at CAM'ene vil bli begrenset til godkjente IDTV'er som er testet og verifisert fungerer med CD's produkter ( det er i alle fall dette som ble opplyst på satinfo.dk for en god del måneder siden). Nå skjer det hvertfall noe så vi får vente å se hva det blir til.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Bobben1

Enig i alt du skriver. Og tipper du har rett i at akkurat som RiksTV så blir det vel en ordning hvor CD godkjenner noen IDTV serier. Og når man skal kjøpe et Smartkort+CAM+abo så må man oppgi modell på IDTV og evt serienummer på CAM hvis den er kjøpt på egenhånd (godkjent type dog: TechniCrypt CXC - Conax Pairing CA Modul).

Det jeg ser som positivt er at selv om dette fører til enda bedre kryptering og ekte pair'ing så vil det muligens fortsatt være åpning for de av oss som ønsker å bruke tunere i PC'er (på eget ansvar). Nå synser jeg litt her. Men hvis denne nye løsningen pair'er Smartkort med CAM, akkurat som RiksTV, så er ikke Smartkort+CAM låst til TVen. Er i alle fall slik det er på RiksTV. Det vil si at man kan flytte Smarkort+CAM til en DVB-C tuner i en PC og det burde virke fortsatt (altså komme ut en dekryptert video strøm).

Vel. Er ikke noe hast for min del. Det jeg har virker fint. Men likevel interesant å se at fremtiden forhåpentligvis ikke blir helt låst. Er spesielt positivt med den siste kommentaren offisielt fra CD i artikkelen:

”Canal Digital hilser det nye CA modul velkommen og forventer et meget positivt salg og interesse for produktet til næste år” tilføjer salgsdirektør Peter From fra Canal Digital.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er svaret jeg fikk fra CD ang CAM + kort uten å kjøpe tuner. Svaret er fra 19.12.08

Sitat:
    Sv: Web-skjema henvendelse [Produkt -og prisforespørsel]
    Hei.

Takk for din henvendelse.

Det er desverre kun mulig å få et programkort fra oss ved kjøp av dekoder.

Da er det mulighet for å benytte seg av en CAM-modul, men vi har desverre ikke support på det. Det som vil skje støtt å stadig ved bruk av en CAM-modul
    er at programkortet vil miste oppdateringer som igjen betyr at det mister rettigheter til kanalene.

Da må kortet inn i en dekoder for å motta oppdatering.

Canal Digital ser på mulighetene for å tilby løsning for kort til* IDTV til våre kunder. IDTV betyr at du kjøper en TV med en åpning hvor du setter kortet du får fra oss inn i. Dermed trenger du ikke en dekoder.*Vi kan*dessverre ikke si noe mer konkret nå, men håper at vi kan komme med mer informasjon rett over nyåret.

Håper du fikk svar på spørsmålet ditt.

Ha en fortsatt fin dag og en trivelig jul!

Med vennlig hilsen

Canal Digital
    TV - BREDBÅND - TELEFONI
    Telefon: 06090

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nokiaas
    Det som vil skje støtt å stadig ved bruk av en CAM-modul
    er at programkortet vil miste oppdateringer som igjen betyr at det mister rettigheter til kanalene.

Da må kortet inn i en dekoder for å motta oppdatering.
    Denne delen av svaret regner jeg med at er ren bløff siden flere her på forumet bruker HTPC for å se på CD kabletv allerede.
    Fint om dere som bruker HTPC kan bekrefte eller avkrefte om dette er sant eller ikke. Mister dere kanalene og må bruker CD tuner for å få inn kodene igjen?

NOKIAAS

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må innrømme at jeg ikke har lest opp på hvordan dette teknisk foregår. Men her er mine erfaringer.

Har 2 tunere i min HTPC/server, med 2stk Smartkort + 2stk Conax CAM'er. Jeg har aldri hatt behov for å ta ut Smartkort for å oppdatere den i en CD tuner. Det som derimot har skjedd noen få ganger, er at en av kortene ikke har vært i bruk på en stund (tror jeg). Kombinasjon av mindre TV titting + ikke så mange opptak lagt opp. Dermed har det hendt at et av kortene mine ikke har kodene det trenger. Men da har jeg bare latt den 'se' på en av de frie kanalene, og så er det oppe igjen veldig kort tid etterpå. Akkurat som du av CD blir bedt om å la CD sin tuner stå på en kanal for å få inn koder.

Det jeg ikke vet er akkurat hvordan dette foregår. Om kodene bare kommer via en spesifikk kanal inne i en transponder. Eller om kodene ligger som egen stream/kanal i en transponder. Og evt om alle transpondere sender disse kodene. Og ikke minst, hvem sin 'jobb' er det å oppdatere Smartkort'et? Får vel finne noe materiale om det etter hvert. Greit å vite for å lage en strategi slik at Smartkort aldri mangler koder.

Så for alt jeg vet kan det hende at hvis du bruker en Conax CAM i noen av dagens IDTV'er så gjør en kombinasjon av logikk at ikke Smartkort blir oppdatert av tuner logikken inne i TV. Har ikke noe erfaring på det området.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nokiaas
    Denne delen av svaret regner jeg med at er ren bløff siden flere her på forumet bruker HTPC for å se på CD kabletv allerede.
    Fint om dere som bruker HTPC kan bekrefte eller avkrefte om dette er sant eller ikke. Mister dere kanalene og må bruker CD tuner for å få inn kodene igjen?

NOKIAAS
    Har 2 kort 1 står i en HTPC og det har det gjort i 2 år, aldri mistet noen kanaler

Morten

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått inn alle kanalene og alle fungerer, men på hd-kanale får jeg meldigen
    ¨hd støttes ikke¨
    Har jo hdtv. Samsung PS42a457.

Noen ideer

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ms88
    Har fått inn alle kanalene og alle fungerer, men på hd-kanale får jeg meldigen
    ¨hd støttes ikke¨
    Har jo hdtv. Samsung PS42a457.

Noen ideer
    Det høres ut som TV'n kun er utstyrt med digital tuner for SD-kanaler og ikke HD-kanaler. TV'n støtter allikevel HD-signaler gjennom HDMI-og/eller Componentinnganger. Du må ha en ekstern HDTV-tuner for å få HD-kanalene.

Newcomer own sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cam2

Det som de fleste providere så som CD, Viasat etc. nå venter på er Cam2.

Cam2 er lansert. Cam2 sender kryptert ut av Cam, dvs. at TV/PC-Tuner må ha driver/software for decryptering.

Problemet med dagens Cam er at man enkelt kan "lodde på en ledning" ut av Cam`en og får da et decryptet signal.

Vedr. idTV`er idag som har Cam plass er det ingen problemer med å putte inn en Cam, og få signaler, MEN, dette gjelder ofte da for sattelitt og bakkenett, kabeltv og søk på dette nettet er ofte ikke supportert.
    Det som er viktig er at idTV`en har support for H264, altså formatet for RiksTV og HD sendingene fra CD. Vedr. lyd må det ha support for HEAcc.

Det vil altså ikke bli noen lovlig løsning på dette før man har Cam2 i bruk, og software i idTV`er som supporterer dette.
    Det samme gjelder tunere til PC. Til PC har MS laget API`et som heter PBDA (Protected Broadcast Driver Architecture) og som tar imot det krypterte signalet fra Cam2/Tuner og decrypterer i PC`en.

OW

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sveinan
    Må innrømme at jeg ikke har lest opp på hvordan dette teknisk foregår. Men her er mine erfaringer.

Har 2 tunere i min HTPC/server, med 2stk Smartkort + 2stk Conax CAM'er. Jeg har aldri hatt behov for å ta ut Smartkort for å oppdatere den i en CD tuner. Det som derimot har skjedd noen få ganger, er at en av kortene ikke har vært i bruk på en stund (tror jeg). Kombinasjon av mindre TV titting + ikke så mange opptak lagt opp. Dermed har det hendt at et av kortene mine ikke har kodene det trenger. Men da har jeg bare latt den 'se' på en av de frie kanalene, og så er det oppe igjen veldig kort tid etterpå. Akkurat som du av CD blir bedt om å la CD sin tuner stå på en kanal for å få inn koder.

Det jeg ikke vet er akkurat hvordan dette foregår. Om kodene bare kommer via en spesifikk kanal inne i en transponder. Eller om kodene ligger som egen stream/kanal i en transponder. Og evt om alle transpondere sender disse kodene. Og ikke minst, hvem sin 'jobb' er det å oppdatere Smartkort'et? Får vel finne noe materiale om det etter hvert. Greit å vite for å lage en strategi slik at Smartkort aldri mangler koder.

Så for alt jeg vet kan det hende at hvis du bruker en Conax CAM i noen av dagens IDTV'er så gjør en kombinasjon av logikk at ikke Smartkort blir oppdatert av tuner logikken inne i TV. Har ikke noe erfaring på det området.

Cd har brukt tv2, men jeg har også fått igjen bilde på la den stå på discovery også, men det virker som det kan ha noe med program pakken du har

og viasat bruker tv3 kanalen for det landet du er i.

normal oppdatering hos Cd er 1 gang pr mnd, med hendholt til betaling av tv pakken(e) man har. det kan se selv om du har tuner som det mulig og se status på kortet. Der vil kunne se en dato

men de har muligheter til bytte koder opp til flere ganger pr dag om de vil.

mer utdypende vil du ikke få, da det er i mot reglene på forumet

Troeen

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

TechniCrypt CXC

Noen som kjenner til om den nye TechniCrypt CAMen er kommet på markedet ?
    Og om det er noen utvikling i om CD Norge også vil innføre denne.
    Ser ikke grunnen til å bestille noen annen CAM på nåværende tidspunkt, dersom CD innfører en ny standard om kun kort tid

Newcomer own sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mortlind
    Noen som kjenner til om den nye TechniCrypt CAMen er kommet på markedet ?
    Og om det er noen utvikling i om CD Norge også vil innføre denne.
    Ser ikke grunnen til å bestille noen annen CAM på nåværende tidspunkt, dersom CD innfører en ny standard om kun kort tid
    Hvis du sikter til TechniCrypt`s Cam2 så spiller dette ingen rolle for nåverende bruk av Cam etc.
    Hvis f.eks. CD går for Cam2 er dette fordi denne cam`en er sikker, og ikke kan tappes og derfor er godkjent av innholdslevrandører. CD kan derfor evt. da levere en godkjent Cam til oss med PC.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Ser nå at MPX selger Triax CA-modul til Canal Digital kabelTV - M.

Lurer på om den vil virke med min Philips TV med DVB-C støtte?

Staljin

Newcomer monsivar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Funker dette kortet???

Vil dette Komplett.no - TerraTec Cinergy S2 PCI HD& CI, TerraTec Cinergy S2 PCI HD& CI fungere med win7 mce og cd???

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •