altibox fra lyse via trådløs linje.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

altibox fra lyse via trådløs linje.

Er det mulig å bruke trådløs router til altibox hvis du har en trådløs receiver, en slik som dette Komplett.no - CNet Wireless-G Access Point 54 Mbps

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nitrotox
    Er det mulig å bruke trådløs router til altibox hvis du har en trådløs receiver, en slik som dette Komplett.no - CNet Wireless-G Access Point 54 Mbps
    Det er helt avhengig av hva du har av annet trådløst utstyr og hvilke andre naboer som deler kanalene dine.

Et trådløst B eller G nett har 11 aktive kanaler. Men bare kanal 2, 6 og 11 (eller var det 1, 6 og 11) er ikke overlappende. Husk at selv om trådløst G gir deg 54 Mbit/sek er det bare på papiret. Dersom du er helt alene, på en ikke overlappende kanal, får du 60% maks. Det betyr ca 30 Mbit/sek. I teorien er det ok, men hvis du bor i et område med andre hus må du passe på kanalvalg. Og du har sikkert en eller flere PC-er som bruker samme trådløse oppsett.

Så svaret er derfor kanskje. Det vil være helt avhengig av hvor du bor og hvor mange enheter du har på nettet og hvordan nettet blir brukt.

Forvirrende ? Ja. Men samme trådløse nett (type G) kan gi ytelser fra 30 Mbit/sek og helt ned til 1 Mbit/sek. Jeg vil heller anbefale Powernet (eller hva det nå heter med "ethernet over strømnettet") Dette vil gi deg ca 60-80 Mbit/sek. Så bruker du det dedikert til Altibox, og lar PC-ene gå trådløst.
    Men merk at det er forskjell på Ethernet over strømnettet også. Det er den gamle standarden (som ikke bør brukes) og de nye. Du må kjøre på de nye. De ble klare i sommer hvis jeg ikke husker feil.

/Øystein

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svaret, er det noen som vet om tvportene på hjemmesentralen gir static ip eller dynamic ip for når jeg kobler til en trådløs ruter eller pc så motar jeg ikke ip.. er litt grønn på dette.

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svaret, er det noen som vet om tvportene på hjemmesentralen gir static ip eller dynamic ip for når jeg kobler til en trådløs ruter eller pc så motar jeg ikke ip.. er litt grønn på dette.
    Du får nok ikke noen ip adresse fra tvportene nei. Prøv internettporten istedet ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frippsi
    Du får nok ikke noen ip adresse fra tvportene nei. Prøv internettporten istedet ;-)
    Jo, du får IP adresse på TV portene, men den deles ikke ut dersom MAC'en ikke er kjent. Hver TV-boks har en MAC adresse og når hjemmesentralen din ikke kjenner til denne, så får du ingen IP adresse.

Det betyr at du må sette statisk adresse. For å finne ut hvilken range du ligger i så kobler du TV boksen rett til din hjemmesentral. Når boksen er oppe og sviver går du inn i TV portalen, velger "innstillinger" og deretter "system". Da ser du IP adressen til boksen. Jeg har f.eks. 10.70.113.109 på min boks i stuen. Sørg for at IP adressen til de andre boksene du skal ha på samme nett (f.eks. Powerline eller tilsvarende) har en IP adresse som er på samme segment. Jeg går ut fra at de bruker IP subnet 255.255.255.0, men er ikke sikker.

Jeg kan faktisk, fra mitt trådløse PC nett, kjøre en traceroute til IP adressen til TV boksen, og hjemmesentralen fra Lyse ruter nettet.

Men det kan også være at Powerline boksene (ethernet over 220v) ikke trenger IP adresse. Jeg har aldri prøvd dem selv og kan ikke svare.

/Øystein

PS. Hjemmesentralen er den boksen fra Lyse hvor fiber er terminert og hvor du kobler til pc-nett, tv'ene og hustelefon (hvis du har det)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk til og connecte routeren. men det gikk veldig trekt, når en hall time var gått var ikke tvboksen ferdig med å laste inn portalen en gang.. noen som har en forklaring på det? Hedde foresten kabel fra tvboksen til routeren ikke tråløst

brukte følgene instillinger på routeren..

Static IP
    ip: 10.70.142.71 <-- denne fant jeg inne på tv portalen
    subnet mask: 255.255.255.0
    Default Gateway : 10.70.142.1
    Primary DNS Server : 213.167.96.50
    Secondary DNS Server : 213.167.96.34
    mtu: 1500
    og mac adressen til tvboksen

fant dns serverene på: Lyse - Internett

har en d-link dir-635

Takk for alle svarene

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk til og connecte routeren. men det gikk veldig trekt, når en hall time var gått var ikke tvboksen ferdig med å laste inn portalen en gang.. noen som har en forklaring på det? Hedde foresten kabel fra tvboksen til routeren ikke tråløst

brukte følgene instillinger på routeren..

Static IP
    ip: 10.70.142.71 <-- denne fant jeg inne på tv portalen
    subnet mask: 255.255.255.0
    Default Gateway : 10.70.142.1
    Primary DNS Server : 213.167.96.50
    Secondary DNS Server : 213.167.96.34
    mtu: 1500
    og mac adressen til tvboksen

fant dns serverene på: Lyse - Internett

har en d-link dir-635

Takk for alle svarene

Kjører du kablet eller trådløst ? Og hvordan er koblingen foretatt ?

Videre skal du ikke rute trafikk på tv-delen av nettverket, bare switche. Det går så mye data at en vanlig ruter normalt ikke følger med når du ser en TV sending.

Følgende er testet og fungerer ok:
    TV-boks -> switch -> TV uttak på hjemmesentral

Husk at hjemmesentral (i alle fall min) har 3 stk. RJ45 kontakter (ethernet). 2 av disse skal brukes til TV, og en til Internet. Kobler du TV-boksen på internet linjen, får du ikke noe til å fungere korrekt.

Dersom du har koblet "TV uttak på hjemmesentral -> Dlink 635 ruter -> TV-boks" må du sjekke at Dlink-en fungerer som en switch, og ikke at du ruter (som en WAN forbindelse). Det er en WAN port og 4 (tror jeg) switch-porter bak på 635'en. Se til at WAN porten ikke er i bruk. Da fungerer den som en switch. Men merk at du da ikke kan bruke samme 635 som både switch/WLAN aksesspunkt for TV og for PC-Internet samtidig. Så avansert er den ikke. Da må du ha et aksesspunkt med støtte for flere SSIDer, helst VLAN support og QoS basert på type trafikk.

/Øystein

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedlagt ligger et bilde av de funksjonene min trådløse router har.
    Det er en Asus WL-520GC router.

Spørsmålet mitt er om denne kan route tv-signalet fra lyse videre til feks den Cnet klienten som det ble linket til i første post? Slik at jeg kan overføre tv-signalet trådløst (har kablet fra første etage og hele veiein opp til andre etage hvor stua er)

Eller kan denne routeren operere som klient? (Kunne motta enten tv-signal eller internettsignal trådløst og bruke nettverkskabel ut fra router og til komponent)

Takker for alle svar

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bare glemme å få det til å virke.

Å overføre Altibox TV trådløst er så godt som umulig per i dag, spesiellt på en 802.11g ruter som du har. Med god nettverkskompetanse vil det kanskje være mulig med en 802.11n enhet som oppfører seg som et aksesspunkt/svitsj uten ruting, men jeg tviler.

Ethernet over strømnettet er som en svitsj så det kan fungere men ringer du support med hakking tror jeg nok det første de sier er at du må koble til TV dekoderen direkte med en kabel.

I stedet for å stresse og klø seg i hodet til ingen nytte er det lettere og sikkert billigere å få en kar fra f.eks Relacom til å strekke kabel fra Hjemmesentralen til TV dekoderen din.

Cyberdog

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •