Hvordan bytte til multimediauttak

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate wasimza sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan bytte til multimediauttak

Jeg har internett via TV-kabel fra canal digital. Vi har multimediauttak (sånn med 3 hull, en til TV, en til Radio og den i midten til internett) kun et sted i huset. Nå vil jeg ha en slikk MM-uttak også et annet sted. Snakket med CD og de skal ha 1000 kroner for jobben. Det synes virker unødvendig dyrt. Derfor: er det noen enstusiaster her som vet hvordan dette gjøres. Husker han montøren som kom hjem til oss første gangen. Det var ingen stor jobb og han brukte maks 2-3 minutter. Kan man kjøpe slike MM-uttak i noen butikk? Og noen som har peiling på kablingen?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ikke har tommelen midt i hånden, så er det en smal sak å montere flere slike uttak!
    Slike veggkontakter får du bl.a kjøpt hos Clas Ohlsson: Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag

Du må først fjerne termineringen i eksisterende veggkontakt, for å gi plass til antennekabelen (75 Ohm coaxialkabel) som skal brukes, og som du også får kjøpt hos Clas.
    Vær pinlig nøye med å unngå at kordeler (tynne ledninger) fra skjermingen får kontakt med senterlederen!
    Sru den nye kontakten fast der du ønsker, trekk antennekabelen dit, og vær på samme måte så nøye du kan med tilkobling av kabelen.
    Lykke til!

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen, tusen hjertelig takk! Dette satte jeg virkelig pris på!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig! :-D
    Har du flere spørsmål, så fyr løs! Det er jo nettopp derfor dette forumet finnes. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte dette uttaket på clasohlson og prøvde selv, men multimedia/data/internett uttaket er det ikke liv i.... Routeren får ikke kontakt.
    Både TV og RADIO uttaket fungerer fint.... Noen tips?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg opplevde nøyaktig det samme. Leverte derfor den fra clas ohlson tilbake. Flyttet heller et av de eksisterende fra kjelleren og det fungerte utmerket.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok da. Har ikke flere til overs jeg, har bare ett uttak i leiligheten. Noen som vet hvor jeg kan få tak i ett? Eller noen som har til overs til salgs. Ser for meg at CD selger disse dyrt hvis de i hele tatt selger disse uten montør

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av siko
    Kjøpte dette uttaket på clasohlson og prøvde selv, men multimedia/data/internett uttaket er det ikke liv i.... Routeren får ikke kontakt.
    Både TV og RADIO uttaket fungerer fint.... Noen tips?
    Byttet du bare veggkontakten, eller forlenget du punktet med kabel?
    Hvorfor jeg spør, er fordi jeg (delvis) har opplevd det samme.
    Har montert / seriekoblet i alt tre kontakter etter hovedkontakten. To av disse ligger hhvis 4 og 8m vekk fra denne, og fungerer helt ok.
    Den tredje kontakten ligger 16m unna, og er "håpløs" mtp data / internettoppkobling! Der får jeg også av og til beskjed fra dekoderen om at signalet er for svakt.
    Dermed ser det jo ut som at kabellengden / avstanden / antallet kontakter fra hovedinntaktet har visse begrensninger?
    Spør like mye som jeg svarer nå, i håp om at andre her inne kan forklare årsaken til disse problemene. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forlenget punktet med ca. 5meter kabel...
    Er det slike kontakter som clas selger du har da?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja.
    Kabel og kontakter fra Clas, "all the way". De fungerer jo vanligvis helt greit!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Ja.
    Kabel og kontakter fra Clas, "all the way". De fungerer jo vanligvis helt greit!
    Jeg byttet antenneuttaket hjemme til nytt i fra Clas O (har kabel fra Get).
    Dette medførte at internett ikke fungerte lengre (digitaltv fungerte fortsatt), så jeg måtte faktisk bytte tilbake til det gamle stygge.

Monterte imidlertid ikke multimedieuttak men vanlig antennekontakter, regner med jeg valgte "feil" type.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Om du ikke har tommelen midt i hånden, så er det en smal sak å montere flere slike uttak!
    Slike veggkontakter får du bl.a kjøpt hos Clas Ohlsson: Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag

Du må først fjerne termineringen i eksisterende veggkontakt, for å gi plass til antennekabelen (75 Ohm coaxialkabel) som skal brukes, og som du også får kjøpt hos Clas.
    Vær pinlig nøye med å unngå at kordeler (tynne ledninger) fra skjermingen får kontakt med senterlederen!
    Sru den nye kontakten fast der du ønsker, trekk antennekabelen dit, og vær på samme måte så nøye du kan med tilkobling av kabelen.
    Lykke til!
    Tipper at en må sette termineringen på plass i den nye nettop monterte uttaket, siden den blir seriekoblet med den gamle ??

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Multimediauttak

Mulig det har ordnet seg nå men..

Har du husket å sette en 100 ohms motstand ut fra siste kontakt? Hvis du har flere kontakter i serie må du ha det, hvis ikke "tror" signalet at kabelen din er uendlig lang. Det er ikke bra for tur/retur signalet.

Denne motstanden følger som regel med multimedia uttaket.

Det anbefales også å ikke ha mer enn 2 stk kontakter på en serie.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sabre2
    Mulig det har ordnet seg nå men..

Har du husket å sette en 100 ohms motstand ut fra siste kontakt? Hvis du har flere kontakter i serie må du ha det, hvis ikke "tror" signalet at kabelen din er uendlig lang. Det er ikke bra for tur/retur signalet.

Denne motstanden følger som regel med multimedia uttaket.

Det anbefales også å ikke ha mer enn 2 stk kontakter på en serie.
    Det funker kanskje med 100, men det er 75 ohms motstand som skal benyttes. Man må også passe på at det faktisk er 75ohms kontakter man har fått fatt i og hvilke verdier på utgangs og gjennomgangsdemping disse har. CD's krav til signalstyrke (mot utbygger) inn til husvegg er pr i dag så høye at man uten problemer skal kunne kjøre 2 kontakter i serie. Mot kunder garanterer derimot ikke CD for mer enn en kontkat skal holde sitt eget minstekrav på 64 db. Man bør ha en 10 db kontakt som første dan denne bare har 2 db gjennomgangsdemping, en 8 db som nr 2 og den 4 db som siste (disse har som regel innebygget endemotstand)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •