Altibox - kvalitet på HD-sendinger og vanlige sendinger?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Altibox - kvalitet på HD-sendinger og vanlige sendinger?

Hei,

Får snart fibernett i hus fra Lier Fibernett. (Er en del av Lyse m/Altibox.)

Jeg kommer til å gå over på fibernett ifht internett. Men er i tvil når det gjelder tv. Kjøper meg 50" HD plasma i januar.

Har i parabol m/ vanlig tuner fra Canal Digital i dag. Valget mitt blir enten å kjøpe en HD PVR tuner fra Canal Digital og fortsette med parabol på tv. Eller å gå over til Altibox også på tv.

MEN så mitt spørsmål:
    - Hvordan er signalkvaliteten på sendinger på Altibox? Vanlige sendinger og HD sendinger...

Jeg snakket med en selger på Elkjøp og han sa at signalene på f.eks HD-kanaler på fibernett er dårligere enn de man får fra Canal Digital. Han hadde selv fibernett, men brukte ikke tv-løsningen pga dårligere kvalitet enn CD. Hvis dette er tilfelle, så blir det fortsatt CD på meg på TV.

Noen med erfaringer rundt dette??

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner du har vært på elkjøp i Drammen. Der var det en tulling av en selger som sa at jeg ikke kunne kjøpe LG 50PG6000 da jeg hadde fibernett. Dermed ble det bare en 42" og har angret siden. Selvfølgelig noe f... tull. Har hatt CD parabol før, riktig nok ikke HD, men kan ikke si jeg merket stor forskjell når jeg skiftet til Fiber fra Lier. Er imidlertid litt usikker på Alitbox HD PVR'n. Skiftet nylig fra Motorola 1910 til 1960 med harddisk, men synes bildet var hakket bedre på 1910.

Nå er det en Pioneer KRP-500M på vei og snart i hus . Så får vi se hvem som får rett, selgeren i Drammen eller jeg....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elkjøp Drammen ja :-D

Tror det kommer til å bli KRP-500M på meg også. Men venter til januar.

Når får du tv'en din? Kunne vært interessant å høre hvordan dette fungerer, da jeg jo kanskje kommer til å ende med nesten identisk oppsett.

Du sier du har skiftet fra Motorola 1910 til 1960 med harddisk. Er 1960 m/harddisk den HD PVR'en til Lier Fibernett?

PS! Hva i all verden var forklaringen på hvorfor du ikke kunne ha en 50PG6000 når du har fibernett??

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av baggin
    Elkjøp Drammen ja :-D

Tror det kommer til å bli KRP-500M på meg også. Men venter til januar.

Når får du tv'en din? Kunne vært interessant å høre hvordan dette fungerer, da jeg jo kanskje kommer til å ende med nesten identisk oppsett.

Du sier du har skiftet fra Motorola 1910 til 1960 med harddisk. Er 1960 m/harddisk den HD PVR'en til Lier Fibernett?

PS! Hva i all verden var forklaringen på hvorfor du ikke kunne ha en 50PG6000 når du har fibernett??
    Motorola 1960 er HD PVR'n til Altibox ja. Fungere aldeles utmerket men synes bildet er litt blassere enn 1910 uten harddisk. Nå blir ikke HD PVR'n stående på Pioneer'n. Pionern'n som skal i kino'n, der jeg har en 1910 som viser kvalitetsTV. PVR'n blir stående i stua og vise altmuligTV på en Viewpia 37" eller en LG 42PG6000 hvis jeg flytter denne fra kino'n. Hvis ikke den fungere i stua pga reflekser, blir det salg av LG'n.

Årsaken til at han mente 50" ikke skulle fungere er at jo større TV jo mer avslører den av signalkvalitet. Sant nok det.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv sitter jeg med Kreatel-dekoderen, og med min gamle 36" synes jeg bildet var bra, men er skikkelig skuffet nå etter overgang til 52". En del kanaler er ypperligere, men en del andre kanaler ser det ut som EB/Altibox har alt for dårlig bitrate.

Skal over til PVR nå, men ut i fra det jeg ser fra andres erfaringer blir det ikke nødvendigvis bedre av den grunn - kanskje heller motsatt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Hvilke kanaler er det som er ypperlige og hvilke er dårlige?

Gi gjerne en update her når du får PVR'en.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av baggin
    Ok. Hvilke kanaler er det som er ypperlige og hvilke er dårlige?

Gi gjerne en update her når du får PVR'en.
    Kan ta å sjekke konkret. Hovedsakelig kan man vel si at de "populære" kanalene prioriteres virker det som; NRK-kanalene og TV2 som eksempler.

De kanelene som ble verst er typisk barnekanaler, der animasjon blir veldig dårlige - flate med samme farge blir "blokker".

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Altibox 1910

Jeg fikk min i går og brukte flere timer på å sette den opp mot Pioneer LX-71.
    Måtte til slutt gi opp. Intet bilde. Jeg fikk heller ingen lyd via SPDIF kontakten. Måtte bruke analog kabel.
    Men med HDMI direkte i Pioneer 5090 funket det greit og bildet var betydelig skarpere enn den forrige Altiboksen. Har ikke fått anledning til å se noen HD sendinger ennå.
    Jeg ble også overrasket/skuffet over at beste utgangssignal var 1080i/720P.
    For meg er ikke dette HD. HD er 1080P og intet annet.
    Derfor er jeg veldig i tvil om det egentlig vil være noen særlig forskjell på HD kanaler og vanlige sendinger. Utgangssignalet fra boksen er 720P uansett.
    Men det gjenstår å se.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Heno
    Jeg fikk min i går og brukte flere timer på å sette den opp mot Pioneer LX-71.
    Måtte til slutt gi opp. Intet bilde. Jeg fikk heller ingen lyd via SPDIF kontakten. Måtte bruke analog kabel.
    Men med HDMI direkte i Pioneer 5090 funket det greit og bildet var betydelig skarpere enn den forrige Altiboksen. Har ikke fått anledning til å se noen HD sendinger ennå.
    Jeg ble også overrasket/skuffet over at beste utgangssignal var 1080i/720P.
    For meg er ikke dette HD. HD er 1080P og intet annet.
    Derfor er jeg veldig i tvil om det egentlig vil være noen særlig forskjell på HD kanaler og vanlige sendinger. Utgangssignalet fra boksen er 720P uansett.
    Men det gjenstår å se.
    Du vil garantert se forskjell melleom SD og HD :-D . Ellers tror jeg ikke du kan vente å få så mye mer enn 1080i TV signal. Tar tross alt en hel der mer plass med 1080p.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten at jeg vet hvorfor så fikk jeg i alle fall digital lyd til å virke idag. Jeg gjorde ingenting annerledes enn det jeg gjorde i går, men syntes jeg måtte forsøke en gang til. Og nå virket det. Yippi. :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •