5.1 lyd fra GET's HD boks

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Sted
    Oslo
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

5.1 lyd fra GET's HD boks

Som kjent så sendes bare vanlig stereolyd over HDMI utgangen på GET's HD boks. For full 5.1 lyd så må det benyttes digital coax utgang. Er dette hardwaremessig begrunnet, eller er det grunn til å tro at dette kan endres ved senere oppgraderinger av firmware? Noen som evt. vet om GET har planer om å endre på dette?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xante
    Som kjent så sendes bare vanlig stereolyd over HDMI utgangen på GET's HD boks. For full 5.1 lyd så må det benyttes digital coax utgang. Er dette hardwaremessig begrunnet, eller er det grunn til å tro at dette kan endres ved senere oppgraderinger av firmware? Noen som evt. vet om GET har planer om å endre på dette?
    Det er overraskende få HDTV bokser som sender 5.1 lyd over HDMI. Det kan være hardware relatert for alt jeg vet. Det er vel heller ingen TV'er som støtter 5.1 lyd over HDMI.

Canal Digitals ene parabol HD dekoder sender AC3/5.1 lyd over HDMI men det er mye mer vanlig at mottagerene sender downmix over HDMI og full AC3 over SPDIF. Den løsningen gjør det nemlig mulig å få lyd både på TV og surround receiver (dvs. man slipper å ha på AV receiver hele tiden).

Tror også det er slik at enheten dekoderen er tilkoblet over HDMI må be om AC3 lyd skal den få dette ( skjer under oppsett av HDMI kanalen).

Det er kanskje ingen ideell løsning med ekstra SPDIF kabel men det er jo mulig å "tape" den fast i HDMI kabelen så ser det mer eller mindre ut som en kabel. Det gjør jo eksakt samme nytten (digitalt er digitalt).

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question 2. HD decodere fra CD. Gir begge ac3 5.1 lyd?

Har sett på de 2 alternative HD decoderne. Begge står oppført med Dolby Digital sourround lyd, men det er bare den dyreste harddiskopptakeren som det eksakt står 5.1 lyd. Er det et salgstriks eller finte fra CD slik at vi skal kjøpe den dyreste, mens begge gir samme lydmulighet?

Link til CD´s infoside om de aktuelle decoderne:
    Velg dekoder - Canal Digital NO

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Sted
    Oslo
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Det er overraskende få HDTV bokser som sender 5.1 lyd over HDMI. Det kan være hardware relatert for alt jeg vet. Det er vel heller ingen TV'er som støtter 5.1 lyd over HDMI.
    Mulig det, men i min naivitet så trodde jeg at noe av poenget med HDMI var at man skulle kunne få fullverdig (digital) lyd og bilde over samme kabel - det med lyd er jo også den store forskjellen mellom DVI og HDMI.

"Fordelen" med å kunne kjøre lyd direkte til TV'n, uten at receiveren er slått på ser jeg ikke helt poenget med. Man har vel nettopp kjøpt en receiver for å unngå å bruke de ofte utilstrekkelige høyttalerene på TV'n.

Selv har jeg en AV receiver som håndterer både lyd og bilde (Onkyo SR876). Hadde vært uendelig mye bedre å kunne benytte bare en HDMI kabel mellom GET-boksen og receiveren. Kabler blir det gjerne mer enn nok av allikevel....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydsignalet over HDMI kan endres fra PCM til bitstreaming on-the-fly. Det er lydkilden som bestemmer hvilken type signal som skal sendes.

Det betyr at det er fullt ut teknisk mulig for en dekoder å sende vanlig TV lyd over HDMI som PCM signaler, for deretter å bytte til AC-3 bitstreaming når en kanal sender dette. Dekoder skal sende en seksvens til mottaker som gjør at de "reforhandler" lydkoding uten å miste bilde. Dette oppleves som et kort drop i lyden på 1/2 til 2 sekund (avhengig av mottaker og sender). Men det forutsetter da også at mottaker (TV) støtter bitstreaming av lyd, hvis ikke møtes sender og mottaker på minste felles standard som er PCM.

Dette var en del av HDMI 1.1 spec hvis jeg ikke tar helt feil, og alle støtter minst denne i dag.

Om leverandørene velger å implementere dette i firmware er en annen sak. Som en annen skrev så er det et fåtall (om noen) TV-er som støtter bitstreaming over HDMI. Jeg vet at noen Sony modeller har mulighet for å kjøre bitstreaming direkte videre til en HDMI ut (eller også en TOSLINK ut) for ekstern behandling.

Jeg har på følelsen at Get/Lyse/CD/Viasat programmerer etter minste felles multiplum.
    > Alle TV-er med HDMI støtter PCM. Bruk dette
    > Alle eksterne dekodere som skal ha DD eller DTS, støtter TOSLINK/Koax. Bruk dette

Alle andre funksjoner blir rett og slett ignorert. Og det til stor irritasjon for dem som har mer moderne anlegg og kjører signalet fra mottaker->receiver->tv over HDMI.

Just my 2 cents....

/Øystein

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke helt hvorfor dette er et problem på dekodere. Det må da være en del folk der ute som har koblet DVD-spilleren rett til TVen med HDMI, og som ikke har receiver. Så da skjønner jeg ikke hvorfor det skulle være noe vanskeligere å få dette til å fungere på HD PVRen? "I verste fall" kunne man vel hatt et menyvalg der man valgte om lyden skulle nedmixes til stereo over HDMI (dersom man har koblet rett til TV) eller sendes ut 'as-is' (dersom man har koblet til en enhet med DD 5.1 muligheter).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •