Clas Ohlson koaksialkabel for dårlig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer Snipp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Clas Ohlson koaksialkabel for dårlig?

Vi har over lengre tid hatt dårlig signal fra Canal Digital fra veggen til dekoder. Hd kanalene hakker samt canal+ hits, drama, komedie osv. Canal+ action funker snodig nok brukbart hele tiden.

Det var en kar fra CD hær i dag å målte signalet fra kontakten i veggen og det var ok. Det lå akkurat over minstekravet, altså grønt signal, men det skulle være nok til å få smoothe sendinger også i hd. Fra veggen til dekoder har vi en 10m lang koaksialkabel fra Clas Ohlson. På enden av denne målte han signalet til 57db lavere. Altså rett under det som er nødvendig for å få enkelte kanaler til å fungere bra.
    Han konkluderte med at det muligens var koaksialkabelen som var flaskehalsen. Er det altså rett og slett Clasern kabelen som er for dårlig? Eller er de lengden?

Newcomer superman sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel kombinasjonen lengden på en dårlig kabel...

Jeg har en 10m koaks fra Clas. Får fint inn alle kanaler på SD PVR, men mye snø når jeg ser analogt.

Superman

Intermediate Michael1 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    830
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er e kombinasjonen av begge deler sikkert. Kanskje du skulle prøve ut e annen kabel.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har forslag til en kabel som skulle egne seg bedre over lengre strekk?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    830
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo spørs hvor mye du vill lege ut i kabel...

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan stikke innom en butikk og be om å få låne med deg et par kabler hjem for å teste. Så ser du omtrent hvor mye du må legge i kabelen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne teknikeren fra Canal Digital kunne ikke tilby deg noen kabel?
    vil jo si han burde ha slikt tilgjengelig.

Ellers har jeg funnet denne siden som ser ut til og levere gode kabler.

Kabelen som bør brukes til interninstallasjon er Trippelskjermet rg6 kabel som på den siden har varenummer Varenr: RG63SH.
    Som du ser selger de for det meste metervis med kabler uten plugger, men ser de har 15 meter lange kabelen med f-connector der også. Merk at vanlig plugger du kjøper på foreksempel Clas Ohlson ikke bør brukes da du må fjerne skjermingen rundt innerlederen i pluggen og åpner for støy.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må inrømme at jeg ikke tenkte på å spøre han karen fra CD om han hadde en koakskabel liggende i bilen en gang=)

Jeg vil helst ha en kabel som er ferdig til bruk. Lodding og slikt vil jeg ikke begi meg ut på. Ustyr har jeg heller ikke.

Det ser ut til at kabelen fra Clasern er dobbelskjermet og med ganske pinglete diameter. Så jeg må gå for noe som er trippelskjermet, litt tykkere og med ordentlige kontakter. Takkker for alle svar!

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten... Noen her som kan anbefale en god tuner for kabelnettet? Jeg har som sagt CD kabeltv, men er møkk lei den sagem boksen! Finnes det noe med 2 tunere med mulighet for opptak, hdmi og en god fjernkontroll? Kanskje det er fyfy å spøre om sånt=)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Ingen problem å terminere slike kablar sjølv, spesialutstyr og lodding er ikkje nødvendig. En greitt skjerma kabel får du til 10-12 kr/m.
    Dei fleste av ferdig-kablane på standard butikkane er ikkje godt skjerma og har dermed ein del signaltap.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke plugger må jeg da kjøpe for å unngå lodding?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikkje kjent med pluggar du treng å lodde. Om du har vanlige antennekontakter brukar du en sånn: Antenneplugg 9,5 mm HANN plugg og en hunn-plugg i andre enden.
    Der er kun tre små skruar du treng å stramme. Avisoler ytterste laget på kabelen ca 2 cm, så brettar du tilbake metallskjerminga og så avisolerar du ca 1cm heilt inn til ledaren. Skru fast.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    830
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av johnkey
    Er ikkje kjent med pluggar du treng å lodde. Om du har vanlige antennekontakter brukar du en sånn: Antenneplugg 9,5 mm HANN plugg og en hunn-plugg i andre enden.
    Der er kun tre små skruar du treng å stramme. Avisoler ytterste laget på kabelen ca 2 cm, så brettar du tilbake metallskjerminga og så avisolerar du ca 1cm heilt inn til ledaren. Skru fast.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Duden fra Canal Digital skulle vel helst ha justert opp styrken på signale fra sentralen i blokka eller der du bor. At det ligger like over minstekravet er ikke godt nok i dette tilfellet.

Selve coax-kabelen er sjelden tema for slike avvik. Selv bodde jeg tidligere i en huseierlag med fire hus i samme forsterkerkrets. Boksen sto på min vegg, og det var selvsagt "enkelt" for meg å komme meg inn der... 8)

Jeg mente at jeg ikke hadde god nok signalstyrke, og åpnet derfor boksen med påfølgende måling av signalstyrke på de fire uttakene. Noe rart må de ha gjort, for jeg som var nærmest boksen (ref. at boksen sto på MIN vegg), hadde faktisk dårligst signal. Idioter! :evil:

Tja, hva gjør man så?

OJ! Se der - hva er nå DETTE? Et uttak beregnet for NESTE forsterker i kretsen ja. Hva måler denne? WOW - ekstremt mye bedre... hehe...

Skrudde derfor inn min coax-kabel der, og neimen om jeg noen gang før eller senere har hatt et SÅ godt kabel-tv-signal inn i heimen...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av johnkey

Dette er nettop pluggen jeg ikke ville anbefale. Nettopp fordi du her avisolerer kabelen

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er jo rart at han målte så mye forskjell i enden av den 10 m lange koakskabelen vår. Det kunne jo hende at det var noe galt med dekoderen å da sa han. Men det er jo litt rart. Jeg hadde ikke trodd disse kavlitetsboksene fra sagem skulle begynne å fuske!

Intermediate Valo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Angelou
    Dette er nettop pluggen jeg ikke ville anbefale. Nettopp fordi du her avisolerer kabelen

Har du noen link til anbefalt plugg, kan ikke se at det er nevnt tidligere i tråden.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Valo
    Har du noen link til anbefalt plugg, kan ikke se at det er nevnt tidligere i tråden.

De krever en spesiell tang for montering, så egentlig ikke. Det beste hadde vært om man fant noe ferdigfabrikat. Eventuelt ville jeg brukt den kabelen med f-connectorer, og brukt overgang til vanlig tilkobling ved behov.

Newcomer Ole-J sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

skikkelig antannekabel

Har med stort hell kjøpt kabel hos Xtreme-Cable. skikkelige kabler, og pluggene (skruefeste) er se beste jeg har prøvd hittil.
    Xtreme-Cable - Kabel
    Kjempehyggelig og seriøs leverandør.
    Lykke til med valg av kabel

Ole-J

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De hadde en allright en på elkjop.no. Den har 4 lag med skjerming, men den er ikke lengre enn 3 meter. Det er den eneste ferdig kabelen med mer enn 2 lag skjerming som jeg har funnet.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •