Clas Ohlson koaksialkabel for dårlig? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 26 av 26
    Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvis signalet ditt lå akkurat over minstekravet i en ende av kabelen og på 57db (antakelig dBuV) så har du ikke hatt voldsomt mye demping.
    2-3dB pga kabel (RG59/U f.eks) pluss 3-4dB pga kontakter et et tap på 5-7dB 0g plusser du det oppå 57dB så er du på en plass mellom 62 og 64dBuV, ganske akkurat på grensa til minimumsignal.

Så derfor synes jeg at RoKos konklusjon egentlig er passende her, signalstyrken inn til deg bør opp en god del dB slik at du slipper dette problemet.

Det skal ikke være nødvendig med noe fancy-pancy ekstrm kabel inne i en vanlig leilighet.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer Snipp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle svar. Jeg vet ike helt hva jeg skal gjøre egentlig. Han karen fra CD mente at det signalet jeg hadde ut ifra veggen var det signalet jeg måtte ta til takke med og det skulle være godt nok til alle typer sendinger. Det var også noe med kablingen i blokka som ikke var helt optimalt. Jeg tror jeg skal gå over til naboen å spøre hvordan det ligger ann dær.

Det kan jo hende det er sagemboksen som er problemet. Det sies jo at den er ganske kresen på signalet og jeg tenkte derfor å gå til innkjøp av en annen dekoder enn den sagem driten, men jeg vet ikke helt hva.

Jeg må vell i første omgang innom Clas Ohlson å kjøpe en sånn forsterker for å se om det hjelper. Hvis det ikke går så får jeg tenke på plan B.

Newcomer Whacko sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Signalstyrken i vegguttaket skal ligge mellom 63 og 74 dbuV. 10 meter rg 6 eller rg 59 vil ikke gi merkbart tap. Tapet oppstår som regel i pluggene, enten slitne plugger eller dårlig terminering (tilkobling). Knekk/klemskader på kabelen kan også gi demping av signalet.
    Flatskjermer trives best med signal opp mot øvre del av området, dekoderene skal klare seg godt innenfor området da det er dette som er standard.
    Vær oppmerksom på at for høyt signal kan ogå gi forstyrrelser, dette vises som regel som horisontale striper og overstyring (på analoge kanaler).

Tenk på at antennesignalet går på veldig høy frekvens og eksempelvis i en 90 graders knekk vil signalet "ha problemer med å klare svingen" og en klemskade vil fungere som kortslutning.

Newcomer Snipp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Whacko: Jeg dro fram sofaen, begge sofaene faktisk å sjekka kabelen og riktig nok hadde den fått seg en klem. Kabelen lå så vidt under det ene hjørnet av sofabenet inn mot veggen. Det er altså en liten cm som er flatklemt. Kan dette være synderen? Tror ikke kabelen er skadet, bare flatklemt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ny kabel av god kvalitet vil sannsynligvis løse problemet ditt, selv har jeg fått mine kabler med god skjerming og solide metallplugger fra kabeltv-selskapet (Get). Har blandt annet fått 10m kabel derfra. Regner med at også CanalDigital leverer passende kabler.

Fin artikkel om kabelproblematikk:
    Digital-TV avslører dårlige antennekabler - digi.no : Personlig teknologi

Det er en dårlig idé å kaste bort tid, penger og frustrasjon på forsterker hos Clas Ohlson da disse forsterkerne er beregnet for analoge signaler. Dersom du må ha forsterker bør du kjøpe den av CD eventuelt kjøpe en type de kan anbefale. Legg heller pengene i en kabel med god skjerming.

Problemet er vel at skikkelig antennekabel er bortimot umulig å oppdrive i vanlige butikker.

Dersom CD ikke kan hjelpe med kabler foreslår jeg at du kontakter et lokalt firma som driver med montering av antenner osv, de forstår sikkert problemet og kan selge deg skikkelig kabel. (De kan eventuelt lage kabelen til deg om de ikke har ferdige lengder)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CD leverer kvalitets-kabel i lengdene 2,5 - 5 og 10 meter.
    Et lite beløp blir lagt til neste regning, mellom 50 og 100 spenn husker ikke helt hva jeg betalte.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •