Alternativ til HD dekoder - Canal Digital kabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer PaulKemp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Alternativ til HD dekoder - Canal Digital kabel

Hei alle av-guruer!

Har idag bare kabeltv med coax rett i tven. Gir dårlig bilde og jeg vil gjene ha HD kanalen som ligger gratis i CD sitt nett. Finnes det et forholdsvis godt og rimelig alternativ til CD sin dekoder? Hvis jeg feks kjøper en Dream Box DM800 - er det bare å ringe CD og be om et kort? DM800 er riktignok over min prisklasse, så helst et annet alternativ. Har idag kabeltv inkludert i leia. Har leita på forumet, men alle postene var gamle. Tenker meg at det har skjedd noen ting på det området de siste årene.

På fårhand takk!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, når det gjelder CD endrer vel ikke så mye seg, selv om åra går. Bortsett fra at de skal ha + for at de virkelig pusher HD kanaler nå.

Men tilbake til det evige spørsmålet om smartkort + decoderbox. Jeg har fulgt med på dette over tid. Og jeg har aldri sett noen bekreftelse på at noen har klart å få tilsendt et CD smartkort uten at det match'es opp mot en decoderbox. Det nærmeste du kan komme er antakelig å få kjøpt en gammel (ikke HD) decoderbox. For så å henvise dette serienummeret til CD når du skal ha smartkort. Bortsett fra det er du nok nødt til å kjøpe enten HD decoderbox eller HDPVR decoderbox for å få et smartkort. Dvs at hvis du skal ha dette kortet i en 3dje parts decoderbox (som Dreambox) så blir det fort noen penger.

Kan jo nevne at jeg selv måtte gjøre dette. Har 2 tunerkort i Server/PC, og måtte kjøpe 2x HD decoderbox'er fra CD. Hurra for fri konkuranse :neutral:

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, da kjøper jeg meg en brukt kabeltv dekoder med kort. Da får jeg kort og en dekoder billig. Da dropper jeg HD kanalene for denne gang, så får heller det komme i neste opppdatering. Takker for svar!

edit: jaja, viser seg at CD må ha signaturen på forrige eier av dekoderen, og den må overføres til meg. Da får jeg jo et kort - etter mye om og men.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lykke til. De som svarer deg hos CD følger bare et regelverk de er tvunget til. Det er advokat/markedsmonopolistene/topsjefene i bakgrunnen som må lide på en eller annen måte før dette endres. Og for dem er det nok bare markedsandeler og penger som teller. Anseelse og positiv omtale er ukjente begrep, med mindre de begynner å tape penger.

Når det gjelder HD kanaler. Jeg husker ikke helt hvordan det var når dette begynnte å komme. Det er mulig at hvis du får et nytt smartkort fra CD i sammenheng med en eksisterende dekoder (ikke HD), at kortet likevel vil klare å dekode HD kanalene (på en ekte HD dekoder). De er tross alt en del av grunnpakken nå nesten alle sammen. Tror bare det var eksisterende smartkort fra 'SD-tiden' som CD absolutt ville ha byttet ut, for så å få kort som også tok HD kanalene.

Newcomer bihweb sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å oppdatere deg litt.
    Om du velger DM 800 kan du godt bruke CD kort i den og få HD kanaler Det må litt tweaking til fordi CD kortene er forbundet med serinummeret på tuneren men alt i alt er dette ikke noe ulovlig.

Det ulovlige begynner når du velger å dele kortet med andre

Det er dog vannskelig å tenke seg at CD folka vil noen gang ansee det som ble kåret til beste parabol mottaker i verden i 2008, nemlig DM800, som noe annet enn dyr pirat utstyr.

For noen tullinger...

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er idiotisk. Snakket med CD igår, og de har per idag ingen andre kabelmottagere enn hd versjonen til 1999,- Katastrofe. Det gjør jo at det er vanskelig å få en brukt også.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bihweb
    Det må litt tweaking til fordi CD kortene er forbundet med serinummeret på tuneren men alt i alt er dette ikke noe ulovlig.
    Er du helt sikker på dette? Jeg vet at dette antakelig er tilfelle på satelitt. Har det ikke selv, så kan ikke teste. Men det skal ikke være nødvendig på kabel. Har selv swappet mine 2x smartkort frem og tilbake mellom 2stk CD HD tunere. Og jeg bruker de kontinuerlig på FloppyDTV-C tunere i PC/Server. Rimelig sikker på at smartkort for kabel ikke har fysisk lock/crypt mot tuner/serienummer. Bare noe CD sier når du ringer til dem, og så har de deres interne krav om at ethvert smartkort skal være registrert i deres register med serienummer til en godkjent CD tuner.

Nå kjenner ikke jeg DM 800. Så mulig det er noe parametre krav der.

Newcomer bihweb sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sveinan
    Er du helt sikker på dette? Jeg vet at dette antakelig er tilfelle på satelitt. Har det ikke selv, så kan ikke teste. Men det skal ikke være nødvendig på kabel. Har selv swappet mine 2x smartkort frem og tilbake mellom 2stk CD HD tunere. Og jeg bruker de kontinuerlig på FloppyDTV-C tunere i PC/Server. Rimelig sikker på at smartkort for kabel ikke har fysisk lock/crypt mot tuner/serienummer. Bare noe CD sier når du ringer til dem, og så har de deres interne krav om at ethvert smartkort skal være registrert i deres register med serienummer til en godkjent CD tuner.

Nå kjenner ikke jeg DM 800. Så mulig det er noe parametre krav der.
    Tweaking må til pga conax uansett. Jeg har gått utfra at det er tilfelle som på satelitt og har fikset noen 800 til kabel på samme måte. Men om jeg tør si en ting. Ved å koble det på kabel nett for du brukt 10% av det DM800 presenterer på satelitt fronten. Vell kanskje ikke 10% men der blir det brukt kun mot 20 - 30 kanaler og kanskje noen flere dersom du abbonerer på det... Du kan like godt bestile riks - tv

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bihweb
    Tweaking må til pga conax uansett. Jeg har gått utfra at det er tilfelle som på satelitt og har fikset noen 800 til kabel på samme måte. Men om jeg tør si en ting. Ved å koble det på kabel nett for du brukt 10% av det DM800 presenterer på satelitt fronten. Vell kanskje ikke 10% men der blir det brukt kun mot 20 - 30 kanaler og kanskje noen flere dersom du abbonerer på det... Du kan like godt bestile riks - tv
    Nåja. Jeg er enig i at satelitt(ene) har større kapasitet på båndbredde/antall kanaler. Men å dra kabelnett ned til RiksTV sin teoretiske båndbredde må jeg nok protestere på 8) Det er i dag 26 video kanaler på RiksTV (ingen HD), og disse er presset ned til sitt ytterste når det gjelder SD/H.264 bitrate. Selv når analogt er slått av og de tar i bruk flere frekvenser så er det nok begrenset hva de oppnår (med tanke på HD bitrate). På CD sitt kabelnett er det litt over 100 video kanaler (11 stk. HD), og disse går på fornuftige bitrates. Hmmm, ikke bra, her driver jeg å reklamerer for CD :?

Ville bare få frem at på CD sitt kabelnett, dags dato, så er ganske sikkert smartkort ikke pair'et med tuner/serialnr. Fordi dette så ofte blir fremstilt som sant på grunn av CD's propaganda Ellers har jeg ingenting imot DM 800. Topp produkt som gir muligheter. Dog, ikke lett for menigmann å sette opp. Men det er jo litt av morroa for oss som liker slike utfordringer :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thumbs up CD suger

Jeg har akkurat vært på tråden med CD, og de:
    -Nekter å utstede kort uten dekoder (ikke mulig i deres system haha)
    -Nekter meg å selge min dekoder til en kamerat (som har den gamle typen) fordi de må registrere dekoderen på ham, og jeg ikke kan stå uten en registrert dekoder i deres system (vilket bedritent system har de egentlig)
    -Han kan ikke få ett nytt kort, fordi han ikke har en "korrekt" dekoder registrert i deres system (der kommer det systemet igjen)

Jeg har en Sony V4500 med innebygged dekoder som fungerer som en drøm, men er nødt til å betale kr. 1990 for en idiotisk boks med en latterlig fjernkontroll som man ikke har bruk for :evil:

Lenge leve fri konkurranse
    Tror jeg bare blir nødt til å gå over til R-tv

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har i dag CD-dekoder (ikke HD) og tilhørende kort. Kan dette kortet puttes rett i en HD-dekoder (om jeg skulle få tak i en) og fungere på både SD og HD kanaler?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Jeg har i dag CD-dekoder (ikke HD) og tilhørende kort. Kan dette kortet puttes rett i en HD-dekoder (om jeg skulle få tak i en) og fungere på både SD og HD kanaler?
    Nei, det har vi akkurat prøvd å det fungerte ikke. CD bekrefter at man må ha ett nytt smartkort for å få det til å fungere i HD boxen.

OG! Det får man ikke uten å kjøpe en HD box til 2000 kr

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok - takker for kjapp tilbakemelding

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja

så lenge du har ett virkende kort fra CD og du får deg en tuner med HD med kort leser for conax(kode systemt til cd) så virker det uten problemer og på HD kanalene om du har familje og opp over som program pakke

Troeen

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Troeen
    Ja

så lenge du har ett virkende kort fra CD og du får deg en tuner med HD med kort leser for conax(kode systemt til cd) så virker det uten problemer og på HD kanalene om du har familje og opp over som program pakke

Troeen
    Det var akkurat motsatt av forrige svar, men takk skal du ha...
    Må si jeg ble litt usikker nå :???:

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nilz1
    Jeg har akkurat vært på tråden med CD, og de:
    -Nekter å utstede kort uten dekoder (ikke mulig i deres system haha)
    -Nekter meg å selge min dekoder til en kamerat (som har den gamle typen) fordi de må registrere dekoderen på ham, og jeg ikke kan stå uten en registrert dekoder i deres system (vilket bedritent system har de egentlig)
    -Han kan ikke få ett nytt kort, fordi han ikke har en "korrekt" dekoder registrert i deres system (der kommer det systemet igjen)

Jeg har en Sony V4500 med innebygged dekoder som fungerer som en drøm, men er nødt til å betale kr. 1990 for en idiotisk boks med en latterlig fjernkontroll som man ikke har bruk for :evil:

Lenge leve fri konkurranse
    Tror jeg bare blir nødt til å gå over til R-tv
    Man skulle nesten tro at CD muligens ønsker å unngå er det totale kaos dersom siste versjon av Conax tas i bruk. Alle CDs godkjente tunere skal støtte siste Conax versjon (CAS7) såvidt jeg har forstått på diverse artikler bl.a. på danske Satellit Information Online (tror det stod at utelukkende slike tunere har vært godkjent siden 2005).

De tunerene som ikke er godkjent har antagelig ikke full støtte for CAS7 og vil trolig være elektronikkavfall hvis samme Conax CAS7 system som RiksTV benytter vil bli brukt. Derfor er det lite smart å selge dekoderen som kom med smartkortet for den kan man i høyeste grad få bruk for senere.

CD vil jo skyte seg selv i foten dersom de tilbyr abbonement+kort for utstyr som ikke har full støtte for Conax ( Conax Enhanced som Satellit Information Online har kalt systemet).

Danske SI-online har deltatt på CD forhandlerforum og der opplyses det bla. at CD kommer til å tilby spesialproduserte access moduler til IDTV som støtter CAS7 og som har innebygget DVB-C eller DVB-S/S2 tuner. Derfor burde muligheten være god for at CD kommer til å tilby kort og kortleser til din Sony på sikt. Synd det ikke allerede tilbys for da hadde du jo ikke hatt noe problem.

På SI-online har det også vært artikler som forklarer hva som skjer når CAS7 tas i bruk.

RiksTV tilbyr allerede slike moduler så hvis TV'n din har DVB-T tuner i tillegg til DVB-C tuner så har du et alternativ (vil sannsynligvis kreve egen antenne ute). Siden RiksTV i utgangspunktet er et mye dyrere alternativ med betydelig færre SD kanaler og totalt ribbet for HD kanaler så ville jeg vel tenkt meg om før jeg byttet ( spesielt dersom du allerede ser CD på din Sony TV).

Et godt eksempel på hvordan CAS7 vil fungere er RiksTV. RiksTV benytter siste og mest avanserte versjon av Conax. Det er ingen andre en godkjente tunere og CAM'er som fungerer med RiksTV - det er ganske enkelt et faktum.
    Fordelen er at RiksTV tilbyr en CAM med full støtte for Conax CAS7 men som sagt så skriver SI online at CD kommer med det samme.

CD dekoderene kan fint selges men slik jeg har forstått det så skal smartkortet følge dekoderen så du må selge videre både kort&dekoder.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD kanalene ligger i grunnpakken på kortet, har selv 2 stk kort for kabeltv. Hos meg finnes ikke hd kanalene på kabelnettet (kommer neste sommer). Jeg har en hdtuner (vantage 7000HD) for sattelite som jeg bruker kabeltvkortet i. Får inn alle kanalene i grunnpakka pluss HDkanalene.
    Man må ikke kjøpe HD tuner fra Canal digital for å få inn HD kanalene.

morten

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var akkurat motsatt av forrige svar, men takk skal du ha...
    Må si jeg ble litt usikker nå :???:
    Jeg er ingen ekstpert, men etter å ha prøvd min kamerats CD kort i min nye dekoder så får vi ikke fram noen kanaler og det står at kortet er ugyldig (eller noe sånt). Hans gamle dekoder (den uten hdmi) fungerer godt med sammen kort.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av simen02
    HD kanalene ligger i grunnpakken på kortet, har selv 2 stk kort for kabeltv. Hos meg finnes ikke hd kanalene på kabelnettet (kommer neste sommer). Jeg har en hdtuner (vantage 7000HD) for sattelite som jeg bruker kabeltvkortet i. Får inn alle kanalene i grunnpakka pluss HDkanalene.
    Man må ikke kjøpe HD tuner fra Canal digital for å få inn HD kanalene.

morten
    Men man må kjøpe HD tuner fra CD for å få kjøpt kortet

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Man skulle nesten tro at CD muligens ønsker å unngå er det totale kaos dersom siste versjon av Conax tas i bruk. Alle CDs godkjente tunere skal støtte siste Conax versjon (CAS7) såvidt jeg har forstått på diverse artikler bl.a. på danske Satellit Information Online (tror det stod at utelukkende slike tunere har vært godkjent siden 2005).

De tunerene som ikke er godkjent har antagelig ikke full støtte for CAS7 og vil trolig være elektronikkavfall hvis samme Conax CAS7 system som RiksTV benytter vil bli brukt. Derfor er det lite smart å selge dekoderen som kom med smartkortet for den kan man i høyeste grad få bruk for senere.

CD vil jo skyte seg selv i foten dersom de tilbyr abbonement+kort for utstyr som ikke har full støtte for Conax ( Conax Enhanced som Satellit Information Online har kalt systemet).

Danske SI-online har deltatt på CD forhandlerforum og der opplyses det bla. at CD kommer til å tilby spesialproduserte access moduler til IDTV som støtter CAS7 og som har innebygget DVB-C eller DVB-S/S2 tuner. Derfor burde muligheten være god for at CD kommer til å tilby kort og kortleser til din Sony på sikt. Synd det ikke allerede tilbys for da hadde du jo ikke hatt noe problem.

På SI-online har det også vært artikler som forklarer hva som skjer når CAS7 tas i bruk.

RiksTV tilbyr allerede slike moduler så hvis TV'n din har DVB-T tuner i tillegg til DVB-C tuner så har du et alternativ (vil sannsynligvis kreve egen antenne ute). Siden RiksTV i utgangspunktet er et mye dyrere alternativ med betydelig færre SD kanaler og totalt ribbet for HD kanaler så ville jeg vel tenkt meg om før jeg byttet ( spesielt dersom du allerede ser CD på din Sony TV).

Et godt eksempel på hvordan CAS7 vil fungere er RiksTV. RiksTV benytter siste og mest avanserte versjon av Conax. Det er ingen andre en godkjente tunere og CAM'er som fungerer med RiksTV - det er ganske enkelt et faktum.
    Fordelen er at RiksTV tilbyr en CAM med full støtte for Conax CAS7 men som sagt så skriver SI online at CD kommer med det samme.

CD dekoderene kan fint selges men slik jeg har forstått det så skal smartkortet følge dekoderen så du må selge videre både kort&dekoder.
    Får vel bare beholde den og betale de sure pengene da, men hva når jeg skal ha HD på en tv til i huset, må jeg altså betale kr. 2000 til samt kortavgift osv.?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •