TV i flere rom gratis? Hva skjedde????

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TV i flere rom gratis? Hva skjedde????

Med det gamle bakkenettet kunne man ubesværet ta inn NRK og TV 2 i flere rom av huset uten ekstra utlegg.
    Hvordan forsvarer de rette angjeldende dette ekstra påslaget mtp pris pga nødvendig innkjøp av flere svarte bokser om du trenger tv i mer enn ett rom?
    Jeg kan ikke med min beste vilje ikke begripe annet enn at dette er en reduksjon av tilbudet,i stedet for en utvidelse-som det friskt hevdes.Det vil si-om du ikke ønsker annet enn "gratiskanalene"!
    Bør ikke dette vært tatt opp av feks forbrukerombudet? La gå om du ønsker en utvidet programpakke,men all den tid du kun ønsker det tilbudet du hadde tidligere(les:analogt bakkenett),så skal du nå betale ekstra for mottak på mer enn ett apparat!(om du ikke kan nøye deg med å se det samme på alle da...)
    Jeg kaller ikke dette fremskritt,men lureri,og misbruk av ny teknologi for å tvære mer penger ut av folket.
    Hvorfor snakker ingen om dette? Er vi så blendet av nyvinningen at vi har blitt helt ukritiske.Godtar vi alt de finner på å tre nedover hodet på oss? Digitalt bakkenett er flott det,men da skal det ikke koste noe mer enn det gjorde før! Til og med det å betale for denne boksen er tvilsomt,men jeg skal gå med på den likevel.-Men å betale ekstra både for en boks til,og et kort til bare for å få inn de lisensfinansierte kanalene i et rom til...Det lukter ikke.Det stinker!!
    Mvh Rune

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, det stinker BIG TIME! :evil:

Å hva er egentlig vitsen med å slukke det analoge bakkenettet i utgangspunktet? Hvorfor skal de tvinge på folk den elendige rikstv-boksen (som i tillegg koster penger) i hele tatt?

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og det som er det verste er at de ikke kommert til å distribuere HD før alt er klart og båndbredden er utvidet. Dette vil si 2011-2012. Innen dette har det antageligvis kommet andre aktører på markedet og muligheten for HD fra RiksTV er borte pga. elendig kapasitet på nettet. Så med andre ord, skal du ha HD-kanaler? GLEM RiksTV for der kommer det aldri...

Det digitale bakkenettet er noe av det idiotiske Norge har brukt 2 milliarder på i min mening...spesielt når det var andre alternativer som hadde MYE høyere BÅNDBREDDE

Og bare vent til dere får høre om VOD prosjektet deres...jiiizes..
    HDTV fra RiksTV mens du sover - teknofil.no

da kan du luke enda mer penger ut av lomma fra folk ved hjelp av MÅNEDS betaling

JA, jeg er fryktelig kritisk til RiksTV

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å ikke snakke om den dårlige bildekvaliteten i forhold til CD og GET!

Newcomer preje sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det digitale bakkenettet er bare et annet system for å komme lisenssnyterne til livs. Nå er det ingen som slipper unna lisensen lenger fordi alle må ha den svarte boksen, og blir da registrert og må derfor ufrivillig holde liv i NRK sitt supperegime :-?

Intermediate Beemer sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av preje
    Det digitale bakkenettet er bare et annet system for å komme lisenssnyterne til livs. Nå er det ingen som slipper unna lisensen lenger fordi alle må ha den svarte boksen, og blir da registrert og må derfor ufrivillig holde liv i NRK sitt supperegime :-?

Vi kan fullt mulig gjøre noe med dette.
    Når vi sleper oss bortover mot valg urnene så husk stem blått.Da kommer lisensen bort.Til alle dere som stemmer rødt slutt å syt det er deres eget parti som vil ha dette.
    Spesielt slemme jens og griske Giske
    Så når valget kommer får vi bare dra på oss gummistøvlene å stemme blått

Intermediate Etaten sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og noen stemmer grønt.... Ikke nødvendigvis det jeg stemmer da...

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å fordele litt rettferdig skyld så er det ingen grunn til å hevde at ett parti er bedre enn det andre når det kommer til denne nyvinningen.Det var bred politisk enighet om å bygge ut digitalt bakkenett,og det er forsåvidt helt greit det.-Lisensen er heller ikke det som er avgjørende for reduksjonen i tilbudet,for den er der kun på samme måte som før.
    Problemet ligger kun i de instanser som skal tjene ekstra på noe som før var fritt(ser da bort fra lisensen)-Om den blir fjernet,så er vel det eneste som skjer det at NRK også blir betalkanal,og gjør akkurat over nevnte problem enda større.
    -Men i prinsippet er jeg enig i at lisens er noe styggedom.

Poenget er at de skal ikke ha lov til å kreve penger for en lenge ervervet rett vi har hatt til å se tv på så mange rom vi ønsker på ett abonement,(som kommer i tillegg til lisensen på å eie mottaker!!)
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulfsn
    -Men å betale ekstra både for en boks til,og et kort til bare for å få inn de lisensfinansierte kanalene i et rom til...
    Det er da gratis å motta NRK1, NRK2, NRK3/Super, TV2 og Lokaltv i det digitale bakkenettet. Riktig nok trenger du kort for TV2 og Lokaltv, men det er gratis sålenge du ikke skal ha Rikstvpakka. Du kan ha flere kort for disse gratiskanalene, men du må ha en digitaldekoder for hver tv da. Den må du selvsagt betale blodpris for.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å fordele litt rettferdig skyld så er det ingen grunn til å hevde at ett parti er bedre enn det andre når det kommer til denne nyvinningen.Det var bred politisk enighet om å bygge ut digitalt bakkenett,og det er forsåvidt helt greit det.-Lisensen er heller ikke det som er avgjørende for reduksjonen i tilbudet,for den er der kun på samme måte som før.
    Problemet ligger kun i de instanser som skal tjene ekstra på noe som før var fritt(ser da bort fra lisensen)-Om den blir fjernet,så er vel det eneste som skjer det at NRK også blir betalkanal,og gjør akkurat over nevnte problem enda større.
    -Men i prinsippet er jeg enig i at lisens er noe styggedom.

Poenget er at de skal ikke ha lov til å kreve penger for en lenge ervervet rett vi har hatt til å se tv på så mange rom vi ønsker på ett abonement,(som kommer i tillegg til lisensen på å eie mottaker!!)
    Mvh Rune

Enig i det du sier.Det er lisensen jeg er på jakt etter å få vekk.Nrk kan bli betal kanal som alle andre.
    Er du ikke enig i lisensen så må det stemmes blåt,t da de har lovet og fjerne denne.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med det gamle bakkenettet kunne man ubesværet ta inn NRK og TV 2 i flere rom av huset uten ekstra utlegg.
    Til informasjon så kan du det fortsatt. At du har en gammel utdatert TV som ikke takler det nye systemet er en annen sak. :-)

Fra 2009 blir vel TV2 betalingstv, men det har ingenting med teknologien.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    Det digitale bakkenettet er noe av det idiotiske Norge har brukt 2 milliarder på i min mening...spesielt når det var andre alternativer som hadde MYE høyere BÅNDBREDDE
    Fortell hvilket alternativt du snakker om? Er du blant dem som tror at alle kan få inn TV via Internett? Dream on.

Sitat Opprinnelig postet av MaW
    JA, jeg er fryktelig kritisk til RiksTV
    Ja og derfor blir du blind for hvor bra det egentlig er.
    For mange er dette en revolusjon og det finnes ingen reelle alternativer.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FFWD
    Til informasjon så kan du det fortsatt. At du har en gammel utdatert TV som ikke takler det nye systemet er en annen sak. :-)

Fra 2009 blir vel TV2 betalingstv, men det har ingenting med teknologien.
    Fortell meg hvor jeg kan kjøpe riks-tv abn,for så å få tv i fire rom-med individuellt valgbare kanaler- ved å kun betale for en boks og ett kort,så løper jeg å kjøper jeg!!
    Mvh Rune

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FFWD
    Fortell hvilket alternativt du snakker om? Er du blant dem som tror at alle kan få inn TV via Internett? Dream on.

Ja og derfor blir du blind for hvor bra det egentlig er.
    For mange er dette en revolusjon og det finnes ingen reelle alternativer.
    Det er vel ingen som med hånden på hjertet påstår at analogt bakkenett fortsatt er ønsket i all framtid.Poenget er bare det at ny teknologi bestandig lokker fram parasittene (inkl staten selv),som står klare til å håve inn ekstra kroner i avgifter/ol på ting som tidligere var gratis.
    Sammensetningen av kanaler er jo en annen ting..Det skulle jo også bli valgfritt.-Men er det det?-åhå-neida.Da risikerer de vel at folk kun velger de billigste primærkanalene,og det kan de jo ikke ha noe av.Rent teknisk ville et slikt tilbud vært en bagatell å ordne,men selv om tom Stortinget har murret,så er det ingen tegn til at det blir mulig det heller!
    mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortell meg hvor jeg kan kjøpe riks-tv abn,for så å få tv i fire rom-med individuellt valgbare kanaler- ved å kun betale for en boks og ett kort,så løper jeg å kjøper jeg!!
    Mvh Rune
    Du trenger ikke å kjøpe boks med riktig TV engang.

Kjøp 4 av disse f.eks:
    BRAVIA E4000-TV med Picture Frame Mode : Sony : Norge

Og i løpet av 2009 tipper jeg at de aller aller fleste apparater solgt i Norge ikke trenger egen boks. NRK og TV2 kortet er jo som kjent gratis så da er det bare å titte så mye du vil på 4 rom akkurat som du vil.

Vil du ha betalingskanaler som TV2 sport så må du betale ekstra for det, men den muligheten hadde man uansett ikke på det gamle analoge nettet. Jeg foretrekker å ha muligheten for å betale for noe isteden for at man ikke har muligeten.

Der jeg vokste opp kunne man ikke ha parabol og kabel-TV er ikke tilgjengelig. Derfor syns jeg Riks-TV er genialt da det endelig gir mulighet for mange kanaler for mennesker som ikke har tilgang til kabel.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte apparater dette,men det endrer egentlig ingenting.Jeg har allerede fire apparater av den gamle typen,og da må jeg ha bokser til alle sammen,og betale for alle fire.Riktignok er de tre siste til mikroskopisk redusert pris,men kom an da! Dette skal ikke koste ekstra i denne overgangsperioden før ny-tv innkjøp blir utløst.De må kunne levere det samme tilbudet som før til samme kostnad.-Og da går jeg med på å betale for en boks/kort,selv om det også er for mye-egentlig!
    Mvh Rune

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ingen som med hånden på hjertet påstår at analogt bakkenett fortsatt er ønsket i all framtid.
    Enig.
    Det analoge nettet hadde begrenset dekning. Det var egentlig bare NRK1 som hadde god dekning. I det digitale nettet har alle NRK TV&radio kanalene 100% dekning.

Det er også et vedtak i ITU (International Telecommunication Union) at alle land stenger sine analoge TV sendere ( tror det var innen 2012 eller 2015 mens noen U-land har fått frist til 2020).

Poenget er bare det at ny teknologi bestandig lokker fram parasittene (inkl staten selv),som står klare til å håve inn ekstra kroner i avgifter/ol på ting som tidligere var gratis.
    De kanalene som sendte gratis i det analoge bakkenettet er fortsatt gratis i det digitale bakkenettet. Det er dekoderen(tuneren) man evt. må kjøpe dersom TV'n ikke har innebygget tuner som er kompatibel. I tillegg til kanalene fra analogt bakkenett så får man tilgang til lokaltv , NRK3/Super + 14 NRK radiokanaler. Prisen på dekoder er det nok produsenten og butikkene som setter men det er et konsesjonskrav at de billigste dekoderene ikke skal koste mer enn kr. 1500 ( det har vært solgt slike dekodere til 1000-lappen og det er relativt billig for en MPEG4 kompatibel dekoder).

Politikerene har bestemt at utbyggingen av bakkenettet skal være markedsfinansiert gjennom betal-tv. Jeg tror hele tiden det har vært flertall for en slik løsning på stortinget (uansett rød eller blå regjering...).
    Hvis det er slik noen påstår at bakkenettutbygging koster 2 milliarder så er det ikke så merkelig at RiksPakken ikke er gratis...

NRK lisensen har også overlevd regjeringer i diverse farger. Til og med BBC lisensen i England overlevde 11 år med Maggie Thatcher

Sammensetningen av kanaler er jo en annen ting..Det skulle jo også bli valgfritt.-Men er det det?-åhå-neida.Da risikerer de vel at folk kun velger de billigste primærkanalene,og det kan de jo ikke ha noe av.Rent teknisk ville et slikt tilbud vært en bagatell å ordne,men selv om tom Stortinget har murret,så er det ingen tegn til at det blir mulig det heller!
    mvh Rune
    RiksTV sier de kan tilby alle kanaler som enkeltkanaler men prisen pr. kanal ville da antagelig bli 60-100kr pr. kanal pr. måned.
    Kilde: http://medieforvaltning-no.inforce.d...918_RiksTV.pdf

Det er også litt usikkert om konsesjonen krever at alle kanalene skal tilbys som enkeltkanaler siden det ikke står i konsesjonsteksten at alle kanaler skal tilbys som enkeltkanaler.
    http://www.medietilsynet.no/Document...eltkanaler.pdf

Se også diskusjonen på:
    40% velger gratis bakkenett - Forum - Diskusjon.no

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1

NRK lisensen har også overlevd regjeringer i diverse farger. Til og med BBC lisensen i England overlevde 11 år med Maggie Thatcher
    Men nå er det i alle fall programfestet og fjerne denne.
    Så stem blått om du vil den skal vekk.........................

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siste taler har selvfølgelig helt rett,men det unnslår fortsatt ikke at du må kjøpe/betale ekstra for "bokser" til mer enn ett apparat,om du vil ha det.
    Hva om du har mer enn ett do i huset,men så kommer "noen" på at da må du betale ekstra for å ha mer enn ett.Dvs om du da ikke kjøper en ny,høyteknologisk sak med innebygget kompostkatalysator.
    Mvh Rune

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Beemer
    Men nå er det i alle fall programfestet og fjerne denne.
    Så stem blått om du vil den skal vekk.........................
    Vel-det kan jo være,men med den øvrige økonomiske politikken til det ,antar jeg tilsiktete partiet,så tror jeg lisensen blir for småtteri å nevne når inflasjonen og renta går i taket.
    Unnskyld OT.
    Mvh Rune

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •