Canal Digital HD-tuner og oppløsning

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Canal Digital HD-tuner og oppløsning

Hei. Ser i manualen på min CD-tuner at man skal sette innstillingene i tuneren til HD hvis man har skjerm som støtter det. I tråden til Samsung A656 tvène sier noen at instillingene for HD skal brukes til HD-prod. som BluRay og annet, mens SD-instilling på skjermen skal brukes til tv-sendinger. Mitt spm er da om jeg må skifte innstilinger ut i fra hvilken kanal jeg ser på(noen sendinger er jo i HD, mens de fleste ikke er?)

Regner med at Skjermen husker hvilke innstillinger man velger for de ulike HDMI-inngangene?(har tenkt å sette inngangen til PS3èn til HD-innstilling, og muligens tuner-inngangen til SD)

Noen tanker rundt dette?

Intermediate Valo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Hei

Jeg har CD HD pvr og kjører denne på hdmi til reciever og så hdmi til min LE52A656, stilte inn etter HD innstillinger og synes dette fungerer bra. SD signalene er selvfølgelig ikke optimale sett opp mot HD, men det funker.
    Jeg aksepterer vel at det er dårligere bilde. Skal med tiden kalibrere TVen med Spyder TV.

Active Kimi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et betydelig problem med CD sine HD-tunere i denne sammenheng (både PVR og vanlig), og det er at de ikke støtter pass-through av signalet på den aktuelle kanalen man ser på. De tvinger deg til å låse tuneren i en fast videosetting, og dermed la tuneren oppskalere SD-kanalene til enten 720p eller 1080i, hvilket den gjør på en elendig måte (relativt sett). Dette gjør at SD-kanaler fremstår dårligere enn de burde. På HD PVR-dekoderen kan man gjøre et triks for å få den til å sende 576i over HDMI (altså SD-kanaler direkte, uten skalering eller deinterlacing), men da får man jo ikke glede av HD-kanalene uten å inn i menyen og endre tilbake igjen. Det er dessuten svært lite brukervennlig den måten man kan få den til å sende 576i på.

Dette er noe alle som bruker CD's HD-tunere burde mase på dem om, kontinuerlig, slik at de kanskje fikser det snart. Idiotisk å ødelegge kvaliteten på SD-kanaler på den måten, det er jo tross alt 95% SD-kanaler og 5% HD-kanaler....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Betyr dette at jeg bør sette innstillingen på HDMI til tuner på SD? Eller LCDèn, eller begge deler til SD?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva er oppløsningen på Canal Digitals HDTV-kanaler?

En dame fra CD ringte meg for å selge inn HD-dekoderen for en stund siden, og jeg spurte jo om oppløsningen så klart. Det morsomme er at hun ikke ante. Hun visste hvilke frekvenser de sendte på, men skjønte ikke helt spørsmålet med oppløsning. Veldig merkelig. Dersom man ikke er opptatt av opplsøningen... hva er liksom poenget med HDTV da?

Men jeg vet fremdeles ikke akkurat hva oppløsningene på HDTV-bildene er på. Noen som vet?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Olemak
    Men hva er oppløsningen på Canal Digitals HDTV-kanaler?

En dame fra CD ringte meg for å selge inn HD-dekoderen for en stund siden, og jeg spurte jo om oppløsningen så klart. Det morsomme er at hun ikke ante. Hun visste hvilke frekvenser de sendte på, men skjønte ikke helt spørsmålet med oppløsning. Veldig merkelig. Dersom man ikke er opptatt av opplsøningen... hva er liksom poenget med HDTV da?

Men jeg vet fremdeles ikke akkurat hva oppløsningene på HDTV-bildene er på. Noen som vet?
    1080i .

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,904
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    1080i .
    En blanding mellom 720P eller 1080i....HD= er to forskjellige oppløsninger
    SVT1 kjører 720p
    Fotball EM i fjor sommer=720P....fantastiske bilder...
    Når det gjelder kvalitet på HD signaler så vil det alltid være forskjell....alle bruker forskjellig utstyr i kjeden...enten det er direkte eller opptak
    SD= stort sett 1 oppløsning..

Så er det bitrate som også bestemmer hvor bra bildet er...noen SD kanaler har lavere bitrate enn andre...RIKSTV har generelt lavere bitrate enn CD..men regner med at det blir bedre i løpet av vinteren....Viasat ligger noe under CD på enkelte kanaler...men lite man kan gjøre med det...VIASAT kommer også med "vanlige"=TV3 HD kanaler i løpet av 2010...

På min Panasonic=plasma kjører jeg bare 1080i ut av mine HD PVR, og lar HK gjøre om til p....

Og synes at SD bildene er helt utmerkede på de fleste kanaler.....

I dag kjørte VIASAT for første gang TV2 i HD...like bra som gjennom RIKSTV....
    de hadde litt problemer med Numbers etter Criminal minds...
    mvh
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer oy5tein sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den innebygde scaleren i CD sin HD mottaker er elendig. For å få bra bilde på NRK (SD) må ein sette 576p ut og ein mistar då alle HD signal :-(

For å få bra bilde på 1080i sendingar som discovery HD må ein sette 1080i ut, mens stv må ein sette 720p ut.

Dersom ein prøvar å sette 1080i så ser alt som ikkje er 1080i dårleg ut.

Dårlegst blir det om ein setter 1080i då får ein skikkelege "luftspeilingar" over og under logoen til NRK i SD.

Eg har lagt bilder tatt med lang eksponeringstid som viser korleis NRK-logoen i SD ser ut med dei forskjellige "HD" instillingane på. Sjekk ut 1080i og du kjem ikkje til å sove på dagesvis. Eg legg merke til dette tvert og blir derfor nødt til å gå inn i menyen og bytte basert på kva kanal eg ser på.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,904
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av oy5tein
    Den innebygde scaleren i CD sin HD mottaker er elendig. For å få bra bilde på NRK (SD) må ein sette 576p ut og ein mistar då alle HD signal :-(

For å få bra bilde på 1080i sendingar som discovery HD må ein sette 1080i ut, mens stv må ein sette 720p ut.

Dersom ein prøvar å sette 1080i så ser alt som ikkje er 1080i dårleg ut.

Dårlegst blir det om ein setter 1080i då får ein skikkelege "luftspeilingar" over og under logoen til NRK i SD.

Eg har lagt bilder tatt med lang eksponeringstid som viser korleis NRK-logoen i SD ser ut med dei forskjellige "HD" instillingane på. Sjekk ut 1080i og du kjem ikkje til å sove på dagesvis. Eg legg merke til dette tvert og blir derfor nødt til å gå inn i menyen og bytte basert på kva kanal eg ser på.

1: Er det CD sin HDPVR du bruker? I alle tester er alle meget fornøyd med oppskaleringen på denne....har lest her at CD sin vanlige HD tuner er langtfra så bra.
    Ser på bildet at det ikke er PVR....da skjønner jeg problemet...sjekk andre linker her på forumet
    2: Hva slags TV? PJ? Har ingen slike problemer med logoen til hverken NRK1 eller noen andre...heller ikke på Viasat sin HDPVR....på min plasma....
    mvh
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    1: Er det CD sin HDPVR du bruker? I alle tester er alle meget fornøyd med oppskaleringen på denne....har lest her at CD sin vanlige HD tuner er langtfra så bra.
    Ser på bildet at det ikke er PVR....da skjønner jeg problemet...sjekk andre linker her på forumet
    2: Hva slags TV? PJ? Har ingen slike problemer med logoen til hverken NRK1 eller noen andre...heller ikke på Viasat sin HDPVR....på min plasma....
    mvh
    Har sett samme problem med HD boksen uten harddisk for parabol. HDPVR'n for parabol har helt ok oppskalering.

Newcomer oy5tein sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    mvh
    1: CD sin Sagem "ikkje pvr" HD boks.
    2: TV er Samsung LE 46A656 sharpness og anna prosessering enn fargejustering er slått av.

Men dette er godt nytt for meg :-)
    Er det mulig å slå av scaleren i CD PVR boksen?
    Eventuelt dersom scaleren er bra er det mulig å sette 1080P ut?

dette trur eg vil løyse dei fleste problema sidan 576p ser bra ut med 576i-signalet til NRK.

Er det mykje bråk og leven av PVRen? vifter? harddisk?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvilke innstillinger?

Har CD HDpvr, denon avr 1910 og en samsung 42a656.

Kjører hdmi fra cd til Denon tilSsamsung.
    Mulig jeg ikke vil se noen forskjell. Men hva er de optimale innstillingene.
    Ta NRK sine sendinger som f.eks sendes i 720i . Bør CD stå på 1080i ? og Denon på 1080p eller i ? Legger merke til at CD sin tuner ofte setter seg på meny og lar meg måtte velge innstillinger først før jeg fåret bilde ...hvorfor det?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort svar: Sett CD på 720p.

Da slipper "alle" 720p kanalene gjennom uprosessert, og nedskaleringen av 1080i kanalene er adskillig mer skånsom enn oppskaleringen av 720p signalet til 1080i.

Står CD på 1080i , vises et 720p signal i praksis med en oppløsning på 360p!

Venter fortsatt på en firmware oppdatering som gir oss muligheten til å få signalet uprosessert gjennom boksen. Problemet er at hvis boksen skal skifte format på utgangsignalet , må den utføre "handshake" via HDMI kablen med TVen, og det dobler zappetiden mellom kanaler med forskjellig oppløsning.
    Så vidt jeg forstår er finnes denne funksjonen i den originale firmwaren fra Sagem.... så det burde vel være en "enkel" sak å implementere den.

Så kunne hver enkelt bruker vurdere om de tåler 2-3 sek lenger zappetid eller ikke...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •