Teksting på Canal Digitals HD-kanaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Teksting på Canal Digitals HD-kanaler

Er det noen der ute som bruker den innebygde tuneren i TV'n (f.eks Sony W4000), og får teksting til å fungere på HD-kanalene til Canal Digital?

Kjøpte meg en Smit Conax cam herfra: Turbosat International Ltd :: Satellite Shop :: Cams :: SMIT Cams :: Smit Conax Cam etter positive erfaringer her.
    Alt av lyd og bilde fungerer ellers, kun teksting på Discovery HD, NG HD som mangler (der man ville forventet teksting)

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HeRbie
    Er det noen der ute som bruker den innebygde tuneren i TV'n (f.eks Sony W4000), og får teksting til å fungere på HD-kanalene til Canal Digital?

Kjøpte meg en Smit Conax cam herfra: Turbosat International Ltd :: Satellite Shop :: Cams :: SMIT Cams :: Smit Conax Cam etter positive erfaringer her.
    Alt av lyd og bilde fungerer ellers, kun teksting på Discovery HD, NG HD som mangler (der man ville forventet teksting)
    Har du HD kanaler hvor tekstingen fungerer ?

Alle HD kanalene som tekster programmer (bortsett fra TVNorge HD) sender DVB undertekster mens de vanlige SD kanalene sender teletext undertekster. Dersom TV'n din ikke fungerer med DVB tekst systemet så vil du mangle undertekst på HD kanalene.

Har du noen HD kanaler som underteksten fungerer på ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved nærmere ettersyn ser det ut som det er kun Discovery HD og NG HD som mangler teksting. Jeg klarte å lure frem teksting på VOOM HD, dog uten bilde siden den ikke er tilgjengelig i grunnpakken. Kunne også bytte språk på den, da fungerer den nok som det skal der. (og sikkert også på Silver HD og Canal+ HD) Språkbytte har ingen effekt på kanalene som mangler undertekst.
    Med Sagem-tuneren fra CD fungerer undertekst på alle HD-kanaler.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg henger meg med på denne.

Har 40W4000 og SmIT-CAM og har nøyaktig samme problem som trådstarter. Tidligere hadde jeg VOOM HD og der fungerte teksten prikkfritt. Var forøvrig veldig "pen" tektstype/font.

Har isolert det ned til at det enten er TVen eller CA-modulen. Er det noen her med en annen CA-modul som kan bekrefte/avkrefte om det funker?

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av way_
    Jeg henger meg med på denne.

Har 40W4000 og SmIT-CAM og har nøyaktig samme problem som trådstarter. Tidligere hadde jeg VOOM HD og der fungerte teksten prikkfritt. Var forøvrig veldig "pen" tektstype/font.

Har isolert det ned til at det enten er TVen eller CA-modulen. Er det noen her med en annen CA-modul som kan bekrefte/avkrefte om det funker?
    Underteksten er ikke kryptert så den skal også fungere uten CAM ( dere kan jo teste uten CAM og se om teksten vises da).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo igjen! Takker for info Bobben1.
    Teksting fungerer like fint på alle kanaler unntatt Discovery HD og NG HD både med og uten CAM. Skulle det bety at det er TVen som er problemet her?
    I infobildet på tven står det at det skal være teksting i sendingen, man kan også bytte språk (ikke at det gir noe resultat)-

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Jeg har kjøpt ny SAMSUNG LE55966 og har samme problemet med teksting på mine HD kanaler. For meg ser det ut som om cam har et "overload" problem.

Noen som har funnet ut noe mer om problemet?

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av laserdisk
    Hei,

Jeg har kjøpt ny SAMSUNG LE55966 og har samme problemet med teksting på mine HD kanaler. For meg ser det ut som om cam har et "overload" problem.

Noen som har funnet ut noe mer om problemet?
    Undersøk med Samsung support om du har siste softwareversjon i TV'n om det finnes nyere software til TV'n. Med innebygget digitaltuner i TV'n så er det ekstra viktig at man alltid sørger for å ha nyeste software i TV'n (og at TV produsenten supporterer TV'n ved å javnlig komme med nye oppdateringer som retter feil).

Problemet med tekstingen er nok at TV'n mangler støtte for DVB tekst eller har veldig dårlig støtte for DVB tekst. HD kanalene (minus TV Norge HD) er de eneste kanalene som benytter DVB tekst. Resten benytter enten teletext undertekst eller teksting som en del av videosignalet.

Det er tre måter å sende undertekst på. Den vanligste på nasjonale kanaler er å tekste i video før utsending. Den vanligste underteksten på felles nordiske kanaler er via sider i teletext (dekoderen eller tv'n legger automatisk på teletext underteksten). Den nyeste og beste metoden er DVB tekst (DVB subtitles). Dette gjør at teksten er valgfri og har veldig høy kvalitet på grafikken (teksten sendes som 16 fargers bitmap grafikk og ser helt lik ut som profftekstingen på f.eks. NRK1).

Når det gjelder CAM så er det nok ikke et uvanlig problem at TV og dekodere kan slite med forskjellige CAM'er. Derfor er det ofte mer stabilt når utstyret har innebygget kortleser slik CD's dekodere har.

I Danmark har CD godkjent løs Conax CAM som på litt sikt vil bli tilbudt sammen med godkjente TV'er med integrert tuner. Dette er speselle CAM'er som skal være klare for å støtte neste generasjon Conax CAS7 kryptering (inkl. pairing). RiksTV benytter allerede en slik løsning inkludert pairing delen hvor kortet låses til CAM'en. I følge nyheter på en dansk satellittside så skal CD gå i gang med å teste & godkjenne TV'er med hensyn på slik CAM løsning.

Kjøper man Conax CAM'er nå så vil den mest sannsynlig ikke fungere dersom Conax CAS7 tas i bruk. De Conax CAM'ene som selges nå er vel uansett ganske rimelige så det blir neppe noe stort tap om den ender opp som elektronikkavfall.

Via satellitt har jeg hatt god erfaring med Conax SCM CAM v.4.00 rev. 1.0 og rev. 1.2 men disse støtter heller ikke Conax CAS7. Det er ikke vanlig at motagerene klikker av og til pga. CAM'en. Ikke uvanlig at mottageren kan låse seg heller men at den kommer ut av "heng" ved at man napper ut CAM'en. CAM'ene blir også ofte ekstremt varme og det kan kanskje være noe av forklaringen på at de klikker oftere enn man kan like. Noen CAM'er har også hatt problemer med at de ikke takler de høye dataratene på HD kanalene (kan også oppstå slike problemer i TV'n).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DVB subtitles

Hei,

Takk for svar, det føles så godt å prate med folk som har peiling.

Ja det er helt åpenbart DVB subtitles som er problemet på min nye Samsung TV. Bildet starter samtidig som jeg prøver å sette på subtitles med å "pixelere"(hakke). Som du skriver så takler ikke CAM de høye dataratene på HD kanalene. Har prøvd med extern box og da fungere det bra.

Har snakket med samsung nå i dag og det er ikke noe ny sofwareversjon tilgjengelig.
    De sier samtidig at de ikke kan hjelpe meg ettersom de bare har RiskTV pakken som tilbud. Ringte RiskTV og de har jo heller ikke noe HD tilbud per i dag. Jeg kjører jo på Finland og bruker lokal cabel TV. ROMM.no - Ditt vindu mot verden! på Jessheim.

Du skriver at Tv'n mangler støtte på DVB subtitles og det stemmer nok.
    Går det ann å løse problemet med å prøve et spesilet CAM kort, på mitt Conax kort står det bare HSS180601036?
    Kanskje Conax SCM CAM v.4.00 rev. 1.0 og rev. 1.2 eller Conax CAS7 som du snakker om.

Hvor får jeg eventuelt kjøpt sånn?

Ok, hvis jeg ikke får dette til så vurderer jeg å bytte inn TV. Har akkurat kjøpt den hos SIBA. Jeg ønsker ikke to fjernkotroller. Jeg ønsker innebygd tuner. Hvilken TV er alternativ som virker bra med HD og DVB subtitles?

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Takk for svar, det føles så godt å prate med folk som har peiling.

Ja det er helt åpenbart DVB subtitles som er problemet på min nye Samsung TV. Bildet starter samtidig som jeg prøver å sette på subtitles med å "pixelere"(hakke). Som du skriver så takler ikke CAM de høye dataratene på HD kanalene. Har prøvd med extern box og da fungere det bra.

Har snakket med samsung nå i dag og det er ikke noe ny sofwareversjon tilgjengelig.
    De sier samtidig at de ikke kan hjelpe meg ettersom de bare har RiskTV pakken som tilbud. Ringte RiskTV og de har jo heller ikke noe HD tilbud per i dag. Jeg kjører jo på Finland og bruker lokal cabel TV. ROMM.no - Ditt vindu mot verden! på Jessheim.

Du skriver at Tv'n mangler støtte på DVB subtitles og det stemmer nok.
    Går det ann å løse problemet med å prøve et spesilet CAM kort, på mitt Conax kort står det bare HSS180601036?
    Kanskje Conax SCM CAM v.4.00 rev. 1.0 og rev. 1.2 eller Conax CAS7 som du snakker om.

Hvor får jeg eventuelt kjøpt sånn?

Ok, hvis jeg ikke får dette til så vurderer jeg å bytte inn TV. Har akkurat kjøpt den hos SIBA. Jeg ønsker ikke to fjernkotroller. Jeg ønsker innebygd tuner. Hvilken TV er alternativ som virker bra med HD og DVB subtitles?

Det er aldri CAM'en som legger på underteksten så dersom du kun ser pixelering når du forsøker å legge på undertekst i Samsung TV'n så betyr det at den sannsynligvis har støtte for DVB subtitles men at det sannsynligvis r noen "bugs".

NRK i bakkenettet benytter også DVB subtitles så dersom TV'n din er godkjent av NTV/RiksTV/NRK så har den nok bare dårlig støtte for DVB subtitles sammen med HD kanaler. Dersom bildet er helt ok så lenge du ikke velger subtitles så er det Samsung som må fikse problemet.

Antar at TV'n ikke har støtte for bakkenett ? Da kan du i såfall koble opp en bakkenett antenne og sjekke om NRKs

Jeg kan ikke anbefale TV'er med innebygget tuner siden jeg ikke har erfaring med dette. Canal Digital tilbyr heller ikke CAS7 cammene enda.
    En Conax SCM CAM 1.0 eller 1.2 kan muligens hjelpe men det har jeg egentlig liten tro på. Ser du HD kanaler hvor underteksten fungerer greit ? I såfall hvilken ?

Er usikker på hvilken HD kanaler som ligger ute i kabelnettet med CD's HD kanaler med DVB tekst er:
    BBC HD
    Animal Planet HD
    Discovery HD
    CANAL+FILM HD
    Voom HD
    Silver HD
    Nat Geo HD
    History HD

Du kan jo forsøke om underteksten på Discovery og Nat Geo HD fungerer
    dersom du napper ut CAM'en.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DVB subtitles problemer på HD kanaler

Jeg har Viasat abonnent via cabel TV. Gikk igjennom alle kanalene å sjekket ut tekst i går. Jeg fant flere kanaler som kom opp med DVD subtitles (men bare 576i), blant annet Fransk TV5 som er 576i. Som du skrev så ser jeg at det er DVB subtitles pga høy kvalitet på grafikken (teksten sendes som 16 farges bitmap grafikk).

Når jeg setter på DVB subtitles på disse kanalene som er 576i blir det også noen små start problemer. Bilde pixelerer i det jeg bytter mellom de forskjellige språkene, men retter seg opp etter noen sekuder. Konklusjon, DVB subtitles virker på ikke oppløsning høyere enn 576i men sliter med litt oppstartsproblemer også på 576i. Virker ikke i det hele tatt 1080i og 720p som noen av de andre kanalene sender på (TV-1000HD, Viasat sport HD, STV HD)

Om TV'n har støtte for bakkenett, jeg tror det, men som du sier jeg må ha antenne, under er link til min TV

LED og medieløsninger LE55A966D1 - lcd / plasma-tv - hverdagsrom og soverom | SAMSUNG

Samsung er ikke så villig til å hjelp her. De sier bare at den støtter Riks-TV.
    Jeg har lyst å teste ut Riks TV med DVB subtitles og hvis det da er litt pixelering når jeg setter på subtitles så kan jeg forlange en software oppdatering som retter opp "buggen"/"memory problemet". De har ikke noe mer en 576 dag men som jeg sier så er det også litt start problemer nå jeg setter subtitles på denne oppløsningen.

Jeg har førøvrig kjøpt denne nå, den er på vei med DHL (vil den virke?):

Conax CAM (Rev. 1.2) - 4.00e by Edision - DVBSHOP - Technotrend,Mystique,TeVii,Kathrein,Shop,DVB-S,DVB-C,DVB-T,HDTV,H.264,DVB-S2

De har flere.. kanskje du kan anbefale noen? Se link under (ser det står noe om HD på den ene?):

CAM-Module/CAS3 - DVBSHOP - Technotrend,Mystique,TeVii,Kathrein,Shop,DVB-S,DVB-C,DVB-T,HDTV,H.264,DVB-S2

Du skriver at jeg skal nappe ut CAM'en? vil ikke hele bilde forsvinne da??

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker ikke i det hele tatt 1080i og 720p som noen av de andre kanalene sender på (TV-1000HD, Viasat sport HD, STV HD)

....

Du skriver at jeg skal nappe ut CAM'en? vil ikke hele bilde forsvinne da??
    TV1000 HD sender ikke DVB subtitles. De sender teletext subtitles men signallererer også Engelsk DVB subtitles (om de benytter Engelsk DVB subtitles er jeg usikker på).

Når du napper ut CAM'en så forsvinner bildet og lyd men subtitles er ikke kryptert så du bør se underteksten med sort skjerm. Fungerer underteksten da så er det enten CAM'en som lager trøbbel eller TV'n som fungerer bedre når den ikke har noen HD video å jobbe med.

DVB subtitles sendes som 720x576i. Dvs. dekoder eller TV må oppskalere grafikken til 1080i eller 720p. Det kan jo være dette som går galt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •