Legge opp coax-kabling i hus?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Legge opp coax-kabling i hus?

Usikker på om jeg er i riktig kategori, men har RiksTV, og må få distribuert gode nok signaler rundt i huset. Skal ha en del uttak, og lurer på hvordan det best kan legges opp.

Er ikke noen utstyrsfrik eller superentusiast, men håper dere kan hjelpe allikevel. Har lite grunnleggende kunnskap om coaxen, så jeg har en del spørsmål. Har fått med meg at man må kjøre serie og terminere siste kontakt (antar det er en type motstand som kobles i kontakten?), men lurer på en del annet:

Jeg kan risikere at det blir 6 TV-uttak, men vil i første omgang kun koble tre-fire av de. Resten vil kun røropplegget ligge klart til, evt. vil kablingen bare gå gjennom koblingsboksen. Men har litt trøbbel med å få til en komplett serie på alle rommene sånn rent praktisk, og lurer derfor på om det lar seg gjøre å splitte signalet fra antennen ut i to serier et par meter fra antennen? Taper jeg signal?

Derfra må jeg ned i 1. etg til stua, og ønsker så å gå opp fra stua igjen og ned til TV-rommet som også ligger i første etasje, hvor jeg vil terminere. Problemet her er at det kun er et enkelt standard elektrikerrør ned til hver av disse punktene. Finnes det kabel av akseptabel kvalitet som jeg klarer å trekke dobbelt (ned og opp igjen) i et slikt rør? Kan jeg eventuelt splitte til tre eller fire i stedet for å kjøre serier? Hva gir best resultat?

Hvis jeg både kan splitte og trekke dobbelt, så er jeg langt på vei mot en god løsning, men har da noen andre spørsmål:

1. Hva slags kabel bruker man? Har sett at det er kabler med forskjellige ohm-verdier, men mener antennen var spesifisert til 75ohm, uten at jeg vet om det er en god eller dårlig ting. Har heller ikke tenkt å betale 1000,-/meteren på dette. Duger kabel fra Clas Ohlson eller tilsvarende? (100 meter for 549,-)

2. Hvor lange kabelstrekk er forsvarlig uten å tape mye kvalitet?

3. Hva slags veggbokser bør jeg kjøpe (og hvor)?

4. Er det stor fare for interferens ved trekking langs strømførende rør? Hva slags avstand bør man ha?

5. Hvor mange punkt kan man ha før signalet blir elendig?

Active Eriblist sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    352
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink Rikstv

Du må ha 1 stk dekoder/tuner til hver tv du skal bruke.
    Så må du ha en boks som tar i mot signalet i fra antenna ,i fra denne boksen kan du kable ut til hvert punkt du skal ha tv.
    --------------------------------------------------------------------
    Slik du tenkte å kable vil ikke funke, da det er kablings metoden som blir brukt hvis man har kabel tv ,levert inn i huset, DA bruker man ikke noen tunere

Newcomer xoop sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan godt splitte signalet, det gir en dempning på ca 3dB. Når det gjelder antall punkter, bør ikke dette overstige 5, dette kommer selfølgelig også an på hvor godt signal du har å jobbe med i utgangspunktet. Med splitting og så mange punkter som du vurderer, bør du nesten skaffe deg en antenneforsterker i tillegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar R.
    1. Hva slags kabel bruker man? Har sett at det er kabler med forskjellige ohm-verdier, men mener antennen var spesifisert til 75ohm, uten at jeg vet om det er en god eller dårlig ting. Har heller ikke tenkt å betale 1000,-/meteren på dette. Duger kabel fra Clas Ohlson eller tilsvarende? (100 meter for 549,-)
    Alle antennerkabler har 75ohm, så det har ikke noe med kvaliteten og gjøre. Når det gjelder kvaliteten, kan jeg hverken si det ene eller det andre. Har sett andre på forumet anbefalt og holde seg unn Clas Ohlson/Biltema, men det trenger ikke bety at det er dårlig (i allefall ikke innendørs)

Sitat Opprinnelig postet av Eriblist
    Du må ha 1 stk dekoder/tuner til hver tv du skal bruke.
    Så må du ha en boks som tar i mot signalet i fra antenna ,i fra denne boksen kan du kable ut til hvert punkt du skal ha tv.
    Slik du tenkte å kable vil ikke funke, da det er kablings metoden som blir brukt hvis man har kabel tv ,levert inn i huset, DA bruker man ikke noen tunere
    Hvorfor skal han kable videre fra boksen som tar i mot signalet fra antenna? Er ingen egen boks først for RiksTV bare dekoderen, og den må han, som du sier, ha til hver TV.

Siden det er RiksTV han snakker om, kan han kable på den måten han nevnet. Både serienett og stjernenett kan benyttes på RiksTV etter antennen, men signaltapet vil varierer med forskjellige løsninger av splittere, skjøter og kontakter. Med 6 kontakter, er kanskje det beste stjernenett med en god forsterker, men er jo ikke sikkert det er mulig.

-L-

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Riks-TV blir det samme som med kabel-TV såvidt jeg har forstått, med unntak av at man må ha en tuner per TV, og det er jeg klar over. Man må kun videreføre et helt standard antennesignal ut til kontaktene, så fikser boksen resten. Har ikke tenkt at alle må se det samme...

En kollega mener jeg burde bruke kun skrusplittere, og kun skrukontakter. Han hadde også droppet veggkontakter helt, og la kabelen ut fra veggen for å unngå kvalitetstap. Samtidig så har han splittet flere ganger, men har visst helt supert signal (kabel). Hos oss er det litt verre med en vanlig veggantenne fra Clas Ohlson langt uti skauen. Har vurdert om jeg skal få inn noen som kan det for å fikse det for meg, men det koster jo alltids litt, og så liker jeg å få slike ting akkurat slik jeg selv vil ha det.

Noen som kan anbefale noe kabel f.eks. fra Elfa-katalogen? Mange varianter der.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig så skal det nevnes at det viktigste på dette tidspunktet var å finne ut hvordan jeg skal legge opp røropplegget før jeg lukker veggene. Har egentlig funnet ut det jeg trenger - at jeg KAN splitte signalene, og at disse splitterne som gir kvalitet er større enn en vanlig veggboks, ergo må jeg lage et skap til dette rett etter antenneinntaket, så kan jeg få lagt opp splittere/kabling etter veggene er lukket.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du ikke har lukket veggene ennå, vi jeg anbefale stjernenett. Legg opp eget rør fra inntakspunketet for antennesignalet til hver sin boks på egnet sted. Ellers er det ikke noe problem å trekke to kabler i et 16mm rør. Har selv trukket 3, men da bør kablene smøres inn med ikkestivnende silikon e.l. Dersom trekkesnora ikke er lang nok, kan du bruke en tynn sterk hyssing, f.eks. fiskegarnbøte hyssing, knytte på et lite tøystykke og suge denne gjennom røret med støvsugeren. Trekk så gjennom en kraftigere hyssing og deretter kablene. Bør være to mann. En til å styre kablene og en til å trekke.
    Lykke til.

Active langbein sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv fant jeg denne pratisk og ha på teknisk rom

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Betyr stjernenett at jeg splitter signal til alle punkt (en kabel til hvert punkt), tilsvarende et ethernett-oppsett? Eller betyr det bare at de trekkes dobbelt i alle rør og innom inntaktsboksen, bortsett fra det siste, hvor serien termineres?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, stjernenett betyr egen kabel til hvert uttak. Dersom du i tillegg har anledning til å strekke rør mellom boksene, er du helgardert. Kan da kable for både stjerne og serienett.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tobias
    Ja, stjernenett betyr egen kabel til hvert uttak. Dersom du i tillegg har anledning til å strekke rør mellom boksene, er du helgardert. Kan da kable for både stjerne og serienett.
    Stjernenett vil også gjøre det enklere dersom du senere vil bytte til eller supplere med parabol. Da kreves det separat kabel fra LNB på parabolen og til hver dekoder/tuner.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •