Svensk bakkenett i Østfold - kanaler ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Svensk bakkenett i Østfold - kanaler ?

Er det noen her som får inn svensk bakkenett i Østfold ? Prøver selv i Fredrikstad men sliter med å finne ut hvilke frekvenser og kanaler man skal bruke samt justeirng av antenne.

Nå får jeg inn SVT1 og SVT2 + noe annet, men ikke TV4. Får kun inn den ene kanalpakka med SVT, og den kommer inn på kanal 59 (778Mhz). Det er senderen på Svinesund og den kommer inn i strålende kvalitet.

Skulle dog gjerne hatt TV4 men har ikke funnet en posisjon der jeg får begge to i god kvalitet. Får da bare halvparten så sterkt signal som fra Svinesund-senderen og det blir dårlig når det regner o.l.

Hvilke frekvenser/kanaler bruker dere andre og hvor bra signalstyrke får dere ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Halden
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Du finner liste over svenske sendere og frekvenser her. Les bruksanvisningen over tabellen for å finne fram.

Det er flere aktuelle sendere du kan bruke. Regner med at du har ei ganske god antenne siden du får inn omformeren på Svinesund med godt resultat. Svinesundsenderen sender bare mux 1 (alle SVT's kanaler unntatt SVT HD), og sender med lav effekt.

Skal du motta mux 2, 3, 4 og 5 må du finne en annen sender. Aktuelle sendere er Strömstad (mux1 - 5 på kanalene 26, 22, 31, 25 og 56), Bäckefors (mux 1 - 5 på kanalene 26, 22, 35, 25 og 56) og Uddevalla (mux 1 - 5 på kanalene 23, 43, 31, 25 og 56). Senderen i Strömstad er den senderen som sender alle mux og som ligger nærmest deg. Strömstadsenderen er en omformer som i likhet med Svinesund sender med lav effekt (kjenner ikke til hva utsendt effekt er på de svenske omformerne). Jeg bor i Halden, og bruker Strömstadsenderen med godt resultat. De to andre (Uddevalla og Bäckefors) er hovedsendere, og har utstrålt effekt 50 kW og burde dermed være lettere å få inn, men ikke nødvendigvis. Jeg måtte bytte fra Uddevalla til Strömstad for å få inn mux 5 (på kanal 56).

For å få inn Strömstadsenderen må du dreie antenna di noe vestover (bruk Google Maps eller Google Earth for å orientere deg), og gjøre et søk på de frekvensene senderen bruker. Uddevalla er den senderen som ligger lengst vekk, mens Bäckefors er en sender som jeg vil anta at du kan ta inn på samme antenne som du tar i mot den norske bakkenettsenderen i Halden. Studér kartet, og rett inn antenna mot Bäckefors, og du bør kunne få bra resultat fra Haldensenderen sjøl om antenna peker litt forbi.

Har du to UHF-antenner på taket, eller bare en? Bruker du forsterker? Det kan lønne seg å bruke noen kroner på en autorisert antenneinstallatør. Da får du jobben fagmessig utført, og du vil ha noen å klage til hvis noe er galt. Vær oppmerksom på at langdistansemottak av DTT vil være følsomt for atmosfæriske forstyrrelser i høytrykksvær.

Signalstyrke: På de 5 svenskemuxene fra Strömstad har jeg signalstyrke på 40-41% og signalkvalitet på 100% med en Grundig DTR 8740 MHP. De tre norske muxene har signalstyrke 70-71% og -kvalitet 100% på samme mottaker med mottak med "Strömstadantenna" (en Triax 100-antenne rettet mot sørvest - Haldensenderen kommer inn bakfra og via reflekser).

Lykke til!

Mvh
    Brumlebass 8)

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svinesund får jeg inn med 66% signalstyrke faktisk, på Grundig DTR-8860. Antenna er en DAT-75 på 6m mast. Har ingen forsterker, men coax av god kvalitet helt inn til mottageren. Jeg har ikke noen antenneuttak-boks heller, bare kabel hele veien. Kan det påvirke negativt, disse boksene har vel motstand innebygd og jeg regner med at den er der av en grunn ?

De norske kanalene går inn fint uansett hvor antenna peker, så det er ikke noe problem. Har dog en egen antenne til 3 andre mottagerbokser, denne går gjennom en 4-1 splitter og peker på Halden. Får 58% på signalstyrke der.

Hadde bare en antenne før men svenskesignalene ble for svake etter splitteren. Prøvde med forsterker men det hjalp ingenting. Trenger uansett bare svenskekanalene på en mottager så da monterte jeg egen antenne til den. Er god plass på masta

Prøvde å hente inn kanal 26 i helgen men fikk bare 27% signalstyrke, noe som er alt for lite. Får vel prøve igjen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •