Digital dekoder fra Get og feil impedans i kabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Unhappy Digital dekoder fra Get og feil impedans i kabel

Hei.
    Har et litt kjedelig problem. Har nettopp fått levert Get sin digital dekoder/pvr (ikke HD, nettet i området er ikke klart ennå). Dette skal i et hus med forholdsvis gammelt kabelanlegg, og det har dukket opp et problem. get er (selvfølgelig?) ikke veldig hjelpsomme, så kanskje noe her har en lys ide.

Det er to steder dekoder skal inn, og på det ene stedet fungere det helt ypperlig. På det andre melder dekoderen bare at den ikke får noe signal.
    De analoge signalene fungerer og er av akseptabel kvalitet.
    Etter litt undersøkelser ser det ut som om det faktisk er en kabel med karrakteristisk impedans på 50 Ohm til dette punktet (ikke 75 som det skal være).
    Jeg vil tro at refleksjonene i overgangen mellom kabele (50 ohm) og hhv. dekoder og splitter/kabelen inn til huset (begge på 75 Ohm) lager problemer for det digitale signalet.

Så spørsmålet. Er det noen som har noen forslag til en løsning?
    Den åpenbare er å skifte kabelen som er feil, men dette er et skjult opplegg, så det frister dårlig.
    Har også sett litt etter en impedans transformator, men finner ikke noe til salgs, bare intruksjoner for å lage selv.

Kan det kanskje være nok med en forsterker? Den må da evt. (pga. strøm tilgjengelighet) plasseres "downstream" for kabelen.

Forslag mottas med takk :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal være heldig hvis du får det bra med å sette forsterker etter kabelen. Du vil forsterke både feil og signal like mye. Forsterker etter kabel er bare løsning når det er svakt signal, ikke når det er dårlig signal.

Jeg ville byttet ut kabelen til riktig impedans. Hvis dette er et stort prosjekt, så kan man forsøke impedanstilpassing med motstander i serie eller parallell når impedansen henholdsvis reduseres eller økes.

På antenneanlegg har jeg brukt forsterkere som vår strøm via coax, men jeg er skeptisk til å bruke det på kabelanlegg, men galvanisk skille skal sikre at du ikke klarer å mate en DC forsyning baklengs inn på nettet, men jeg ville ikke forsøkt å bruke forsterker med AC forsyning via coax.

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thelleha
    ... kan man forsøke impedanstilpassing med motstander i serie eller parallell når impedansen henholdsvis reduseres eller økes.
    Du verden. Er dette en hjemmesnekret løsning, eller en faglig godkjent metode?
    Impedanstilpasning har svært lite med motstand å gjøre. Å lage en kobling med slike motstander vil vel bare gjøre problemet verre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •