RiksTV på Linux dvs Ubuntu 8.04 ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

RiksTV på Linux dvs Ubuntu 8.04 ?

Har noen lykkes med å få opp freeview dvs ukrypterte NRK kanaler med DVB-T tuner på en Ubuntu maskin ? Jeg har enPinnacle73e nano PCTV stick som fungerer fint (på NRK) under Windows XP2, som jeg prøver å få til på Linux men har stoppet. Jeg får innstallert drivere for kortet (linuxtv.org) og får Kaffeine til å finne kortet & scanne etter kanaler, men jeg mangler åpenbart denne H264 dekoderen som bare Norge og New Zealand bruker. Hadde det vært i Sverige hadde dette vært nok, men slik er det ikke. Har prøvd litt med MythTV spesielt moddet for h264 (MythTV shenanigans...) men innstallasjonen kræsjer hver gang under mySQL. Og MythTV er i seg selv så tung at jeg skygger unna. Kaffeine med h264 stream codec hadde vært en drøm for eksempel. Vet noen en Linux løsning på dette ? Please share :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om noen løsning men vi får håpe det dukker opp noe snart. Trodde forøvrig at det først og fremst var lyden, AAC HE i LATM/LOAS innkapsling, som er problemet. H264 video formatet har jo vært på markedet lenge og det finnes da vel støtte for dette i Linux. På Windows siden var det jo slik at bilde fikk vi med en gang, mens lyden lot vente på seg. Mulig det er demuxing av transportstrømen som er problemet ?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Demuxingen av transportstrømmen er nok rett frem. Det er mpeg2ts, så det er ikke noe problem. Standard dvb scanning på linux gir finner imidlertid ikke pid'ene til programmene. (Re: [linux-dvb] scan fails to detect pid's for streams)
    Hvis du legger inn disse greier subversion versjonen av mplayer å spille av NRK, med litt feilmeldinger underveis.
    Når det gjelder h.264 støtten i linux har den vært der lenge i ffmpeg biblioteket, men de digitale bakkesendingene benytter en interlacing variant som kalles PAFF. Støtten for denne kom ikke før i fjor høst, og denne hadde bugs som gjorde at den ikke var fungerende for norske sendinger før nå i sommer.
    LATM/LOAS er ikke støttet i ffmpeg, men det er støtte for det i mplayer. Den virker imidlertid litt ustabil.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Godt tips. Prøvde å åpne MPlayer men min standard innstallerte versjon spiller bare DVD og har i motsetning til Kaffeine ingen meny for TV. Er det andre versjoner eller kort sagt hva må jeg gjøre (sudo apt-get install hva da ?) for å få mplayer til å vise TV og innstille PID'en til norske kanaler på riks-tv, noe jeg antar strengen i overnevnte innlegg gir ?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg benytter svn versjonen av mplayer, altså siste versjon fra kildekode repository. Det betyr at du må kompilere selv, men det pleier ikke å være noe stort problem. Mplayer krever at en del andre biblioteker ut utviklingsfiler er installert, men det er bare å installere med apt-get.
    Jeg har ikke skrevet ned akkurat hva jeg gjorde før jeg fikk det kompilert, men en kjapp googling av mplayer svn ubuntu gav følgende innlegg som ser ut til å være en grei oppskrift: [Howto] Successfully install the svn mplayer + gmplayer + all the codecs. - Ubuntu Forums
    Jeg har ikke brukt menyene i mplayer så mye selv. Jeg bare starter den med mplayer dvb://NRK2
    Det kan forresten være lurt å verifisere at dvb støtte står til enabled etter configure steget mot slutten av oppskriften.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •