HD-dekoder i et nett som ikke er HD-klart?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HD-dekoder i et nett som ikke er HD-klart?

Hei

Sittet nettopp i køen i nesten en time og ga opp til slutt. Makan til dårlig service skal man lete lenge etter. Så mange kunder og så få kundebehandlere er det nærmest kun Canal Digital som klarer å få til.

Men, saken er at jeg nettopp har snakket med en av ansvarlige i kabelselskapet her hjemme. Han sier at nettet skal bli HD-klart i løpet av november.

Jeg har en gammel dekoder med kun scart-utgang og i og med at jeg får 50PZ800 i hus så blir det meget dårlig. En slik tv bør fores med signaler fra en bedre dekoder og ikke minst via HDMI.

Det er viktig at dekoderen har HDMI-utgang siden Digital Color Optimizer kan kun slåes på når dekoderen kobles opp til tv'en via HDMI. Det blir nærmest en totalt dårlig utnyttelse av tv'en når man skal bruke en dårlig dekoder (C1201 CX) og koble opp analogt via SCART.

Jeg vet at man ikke får DH-kvalitet ut av SD-sendinger, men kvaliteten blir mye bedre når man kobler opp via HDMI og ikke minst får jeg slått på forskjellige funksjoner i selve tv'en når den får signaler via HDMI.

Derfor så vil jeg ha en HD-dekoder selv om nettet ikke er HD-klart og det først og fremst fordi jeg - som sagt - vil bruke HDMI-utgangen. Og enda bedre blir det når nettet blir HD-klart.

Har betalt for denne gamle dekoderen og det er helt i orden dersom jeg må betale for en nye uten å måtte levere denne tilbake. Da får de bare sette opp den nye HD-dekoderen opp mot kortet så alt funker.

Tror dere det går an å få kjøpt en HD-dekoder - selv om jeg ikke får den opp når jeg skriver inn min adresse på canaldigital.no? I så fall, hvorfor får jeg ikke kjøpt en HD-dekoder fra dem når jeg allerede har kjøpt "den obligatoriske dekoderen"? Noen mulighet til å kjøpe en HD-dekoder et annet sted å koble den opp mot kortet? Siden jeg har kjøpt den dekoderen jeg måtte kjøpe fra dem (at noen selger slike dekodere i år 2008 er helt utrolig) så er det vel det samme om jeg kjøper en dekoder selv og bruker den i steden.

I værste fall kjøpe enda en dekoder fra dem, altså HD-dekoder, og bruke den. Hvorfor skulle de nekte meg det? Mer penger i kassa, det.

Vil så gjerne ha en dekoder med HDMI-utgang.

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kommer noen vei med Canal Digital så gi tilbakemelding med resept på ossen du fikk det til.

Jeg har som sagt stanget hodet i CD veggen siden slutten av April. Har kommet frem til kundebehandlere flere ganger. De taster inn navn og adresse, så kommer standardsvaret: Ditt nett er ikke oppgradert til HD, da kan du ikke bestille HD-PVR.
    Jeg vet at nettet ikke er oppgradert, men jeg vil ha en dekoder med HDMI utgang så jeg i det minste kan få rimelig god kvalitet på SD kanalene imens jeg venter på oppgraderingen, sier jeg til ingen nytte.
    Hvorfor jeg ikke får bestille den hersens dekoderen har jeg ennå ikke fått noe svar på, det er bare sånn sier dem.

Det tragiske er at når man leser om folks erfaringer med de andre leverandørene i Norge så innser man at det er samme dritten over hele linjen.

I det siste har jeg konsentrert meg om og mase på bedriften som drifter nettet her. Først skulle det va klart til fotball EM, så var det OL, nå sier de bare at de venter på en software oppgradering fra CD. Ærlig talt, hvor vanskelig kan det være og få¨det til?

Hver gang jeg ser reklame fra CD om deres fantastiske opplegg med HD kanaler i grunnpakken og det hele, så blir jeg jæ...g irritert for og si det mildt :evil:

PS. Ifølge en innstallatør jeg snakket med, så har bestillingsproblemet noe med bindingstid og gjør. Men det forstår jeg heller ikke, flere HD kanaler er jo nå innkludert i grunnpakken uansett. Faktisk så betaler vi for noe som vi ikke har mulighet for og se.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner, vet hvordan du har det.

Vel, HD-dekodere fra CD er helt like over hele landet. Løsningen kunne vært å si opp abonnementet og tegne et nytt i et bekjent sitt navn eller i et slektning sitt navn et sted hvor nettet er HD-klart.

Så får man dekoderen og kortet fra personen og bruker det selv. Er ikke så vanskelig å finne ut av frekvensene dersom de ikke måtte stemme oversens i disse to kabelnettene.

Ærlig talt så skjønner jeg ikke hvorfor man ikke skal få lov til å kjøpe en dekoder man har lyst på og isteden blir nødt til å kjøpe en liten tulledekoder fra steinalder man ikke har lyst på i det hele tatt. I mitt tilfelle så har de tjent det de i utgangspunktet skulle tjene også får de mulighet til å tjene flere tusen kroner. Men det sier de nei til. Forstå det den som kan.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Viera37
    Jeg har en gammel dekoder med kun scart-utgang og i og med at jeg får 50PZ800 i hus så blir det meget dårlig. En slik tv bør fores med signaler fra en bedre dekoder og ikke minst via HDMI.

Jeg vet at man ikke får DH-kvalitet ut av SD-sendinger, men kvaliteten blir mye bedre når man kobler opp via HDMI..
    Helt uenig, dette er myter man gjerne vil tro på for Hdmi liksom skal være thebestofthebest, men slik er ikke virkeligheten.
    SD og scart går hånd i hånd like bra som Hdmi ved de rette forutsetningene.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pant
    Helt uenig, dette er myter man gjerne vil tro på for Hdmi liksom skal være thebestofthebest, men slik er ikke virkeligheten.
    Det stemmer, men i mitt tilfelle er det omvendt siden jeg ikke får aktivert Digital Color Optimizer på 50PZ800 da det krever oppkobling via HDMI.

Sett bort fra denne biten er jeg helt enig med deg.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Viera37

Jeg har en ekstra HD dekoder (standard, uten PVR) fra Canal Digital som jeg strengt tatt ikke trenger. Kjører 2stk digitale tunere i server med SageTV media center løsning. For å eie alt selv, og ikke ha leietuner, så endte jeg opp med å måtte kjøpe 2stk HD dekodere. Har vel samme forhold til Canal Digital som resten av folk i denne tråden

Jeg må beholde en HD dekoder, fordi jeg må ha mulighet til å 'bevise' at de har et problem med systemet sitt hvis noe skulle oppstå. Og det er fair nok. Men 2stk er litt overkill. PM meg hvis du er interesert. Men jeg garanterer ikke mot mulig fremtidig pairing av kort+tuner (tror ikke det er mulig med den Conax standard de har i dag). Eller om HD tuneren søker på noen spesielle frekvenser (tror det også skal være ok).

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pant
    Kunne ikke vært mer enig. Jeg har testet to mottagere. En med HDMI ut (576i) og en med RGB (576i). Begge på NRK1 som sender opp til 9Mbit/s video. Kunne ikke se forskjell på min Pioneer 507XA så lenge jeg justerte farger,kontrast og lysstyrke riktig på begge inngangne på TV'en ( Pioneer kan lagre slike justeringer pr. inngang).

Jeg har satellitt mottak og testet HDMI 576i fra en QualiTV HD mottager mot oppskalert NRK1 (1080i) fra en Humax HDCI-2000. Da var forskjellen VELDIG stor ( også når jeg sammenliknet 576p mot 1080i vha. Humax'en).
    Humax HDCI-2000 er tydligvis ekstremt mye bedre til å oppskalere SD signaler enn Pioneer 507XA plasmatv. Selv om oppskaleringen ikke gir flere detaljer enn SD så blir bildene mer behagelig å se på. Humaxen fjerner også irriterende mpeg "mosquito" støy. Den gjør sannsynligvis også "motion adaptive deinterlacing" når den settes til 720p. Normalt sett krever det mye prosessorkraft å beregne bevegelsene i et bilde men en MPEG dekoder har all denne informasjonen lett tilgjengelig i mpeg dataene. Det har ikke en TV eller en ekstern prosessor så en tv eller ekstern prosessor må gjøre all denne CPU krevende jobben helt på nytt( TV'ene har mest sannsynligvis langt fra nok prosessorkraft til å gjøre en god jobb på det området).

Den oppskalerte NRK1 (1080i) var ekstremt mye bedre enn HDMI 576i fra den andre boksen jeg testet på samme signal.
    Det beste med oppskaleringer er at selv kanaler med veldig lav bitrate (mye mpeg støy) blir betydelig mer behagelig å se på etter oppskalering til 1080i.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sveinan
    @Viera37

Jeg har en ekstra HD dekoder (standard, uten PVR) fra Canal Digital som jeg strengt tatt ikke trenger. Kjører 2stk digitale tunere i server med SageTV media center løsning. For å eie alt selv, og ikke ha leietuner, så endte jeg opp med å måtte kjøpe 2stk HD dekodere. Har vel samme forhold til Canal Digital som resten av folk i denne tråden

Jeg må beholde en HD dekoder, fordi jeg må ha mulighet til å 'bevise' at de har et problem med systemet sitt hvis noe skulle oppstå. Og det er fair nok. Men 2stk er litt overkill. PM meg hvis du er interesert. Men jeg garanterer ikke mot mulig fremtidig pairing av kort+tuner (tror ikke det er mulig med den Conax standard de har i dag). Eller om HD tuneren søker på noen spesielle frekvenser (tror det også skal være ok).
    Da fikk vi snakket sammen og dekoderen blir hentet på lørdag. Det er veldig viktig for en utålmodig sjel som meg. Godt at det finnes folk som vil hjelpe og timingen kunne ikke vært bedre i.o.m. at tv'en ankommer i løpet av morgendagen.

Det viktigste er at dekoderen er en egen CD-dekoder så den er registrert. Da fungerer den mot hvilket som helst kort fra CD. Kjenner en som hadde en gammel dekoder som ble erstattet med en ny. Dekoderen sluttet å fungere mens kortet virket fremdeles.

Sjekket mitt kort for en halvtime siden i naboens dekoder og kortet virker. Det er ingen pairing. Det viktigste er som sagt at dekoderen er registrert i systemet hos CD. HD-dekoderen søker frekvenser i 256 QAM, men jeg kan søke inn kanalene manuelt - ingen problem det.

Videre så anbefaler jeg Rolle - som har ventet siden april - å etterlyse noen som har en dekoder til overs slik at han endelig får tak i en HD-dekoder.

Man kunne lett skjønne ved å lese mitt åpningsinnlegg at jeg er rimelig desperat. Så hadde sveinan vært en grisk mann så kunne han utnyttet det. Men nei, tvert i mot så får jeg dekoderen veldig billig.

All ære for han og det er godt at det finnes slike snille folk her inne.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fikk vi snakket sammen og dekoderen blir hentet på lørdag. Det er veldig viktig for en utålmodig sjel som meg. Godt at det finnes folk som vil hjelpe og timingen kunne ikke vært bedre i.o.m. at tv'en ankommer i løpet av morgendagen.

Det viktigste er at dekoderen er en egen CD-dekoder så den er registrert. Da fungerer den mot hvilket som helst kort fra CD. Kjenner en som hadde en gammel dekoder som ble erstattet med en ny. Dekoderen sluttet å fungere mens kortet virket fremdeles.

Sjekket mitt kort for en halvtime siden i naboens dekoder og kortet virker. Det er ingen pairing. Det viktigste er som sagt at dekoderen er registrert i systemet hos CD. HD-dekoderen søker frekvenser i 256 QAM, men jeg kan søke inn kanalene manuelt - ingen problem det.

Videre så anbefaler jeg Rolle - som har ventet siden april - å etterlyse noen som har en dekoder til overs slik at han endelig får tak i en HD-dekoder.

Man kunne lett skjønne ved å lese mitt åpningsinnlegg at jeg er rimelig desperat. Så hadde sveinan vært en grisk mann så kunne han utnyttet det. Men nei, tvert i mot så får jeg dekoderen veldig billig.

All ære for han og det er godt at det finnes slike snille folk her inne.
    Fint at det løste seg, der er mange hyggelige folk her på forumet, det er da sikkert.

Her er det og gode nyheter. I dag tidlig, når jeg som vanlig gikk inn på Canal Digital for å sjekke, så er plutselig HD-PVR tilgjengelig for bestilling :-D

Fikk dog ikke bestilt over nettet. Men hva gjør vel det, når du ringer kundeservice og trykker på 3 for bestilling, så får du svar med en gang ;-)

Er ventetid på 10 dager men det får jeg stå ut med, føler meg faktisk som en liten unge som venter på julaften, ha, ha.

Nå skal det bli ekstra fint TV bilde på min LX5090.

Du har vel 50PZ800, så der er helt sikkert ikke noe i veien med ditt bilde heller :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Rolle

Ja, det ordnet seg for oss begge, ser det ut som. Etter at jeg leste at du kan kjøpe HD-PVR dekoder så skulle jeg sjekke om jeg fikk det valget da jeg søkte på adressen. Og ja, der var det en dekoder å velge, kun HD-PVR dekoder. :-D

Må nok bety at nettet har blitt HD-klart, men man vet aldri med CD. Skal foreta et kanalsøk så får vi se om det dukker opp noen HD-kanaler. :???:

Fikk dog ikke bestilt over nettet. Men hva gjør vel det, når du ringer kundeservice og trykker på 3 for bestilling, så får du svar med en gang

Er ventetid på 10 dager men det får jeg stå ut med, føler meg faktisk som en liten unge som venter på julaften, ha, ha.
    Så du fikk bekreftet at det ikke var noe feil og at nettet har blitt HD-klart?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du fikk bekreftet at det ikke var noe feil og at nettet har blitt HD-klart?
    Jeg har fått ordrebekreftelse på email, så jeg regner med at HD-PVR dekoderen kommer. Men om nettet virkelig er HD-klart vet jeg ikke, kan være at Canal Digital har begynt og selge denne HD-PVR till alle kunder.

Uansett, så er det endelig et skritt i riktig retning :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •