Konvertere MPEG4 h264

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Konvertere MPEG4 h264

Hei! Jeg har et DVB-T kort (Riks-TV) i PC'en og tar opp programmer med DVB-Viewer. Jeg får da en .ts fil i MPEG4, H264 med AAC-HE (LATM/LAOS). Denne ønsker jeg å konvertere til Xvid. Problemet er at jeg ikke finner noe program som støtter konvertering av dette formatet. Jeg har forsøkt en rekke programmer uten hell. Noen som kan hjelpe?

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av albas
    Hei! Jeg har et DVB-T kort (Riks-TV) i PC'en og tar opp programmer med DVB-Viewer. Jeg får da en .ts fil i MPEG4, H264 med AAC-HE (LATM/LAOS). Denne ønsker jeg å konvertere til Xvid. Problemet er at jeg ikke finner noe program som støtter konvertering av dette formatet. Jeg har forsøkt en rekke programmer uten hell. Noen som kan hjelpe?

ett navn som dukker opp ofte i HD til andre kvalitet er matroska
    så finnes det program som heter GoodOk.
    AVI.ASF.WMV.MPEG.MOV.MP4.FLV.Converter
    den skal vist også finnes for konverte fra HD også

har ikke testet selv,

Troeen

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Matroska er en video container (som f.eks avi). GoodOK støtter ikke .TS eller H.264.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av albas
    Jeg har ikke forsøkt dette selv, men New Zealand er vel i tilsvarende situasjon som oss når det gjelder DVB-T (h.264+LATM/LOAS):
    A way to convert AAC-HE LATM files to play on the PCH - not for faint-hearted!

Resultatet er fremdeles en ts-fil, men siden den etter konverteringen inneholder h.264+ac3 så vil den være mer spiselig for andre konverteringsprogram.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følgende fungerer for å konvertere opptak fra bakkenettet til et format som kan spilles av på de fleste mediaspillere:

1. Last ned:
    - DGAVCIndex: http://neuron2.net/dgavcdec/dgavcdec100a35.zip
    - Winamp: Download Winamp Media Player 5.541 - Download Winamp Media Player for Free
    - Winamp LAME output plugin: http://www.winamp.com/plugins/download/143606
    - YAMB: http://yamb.unite-video.com/YambInstaller-2.0.0.8.exe

2. Start DGAVCIndex
    - åpne ts-fil du vil konvertere
    - velg Audio/Audio demux i menylinjen
    - merk LATM-lydsporet
    - trykk SET og DONE
    - velg File/Save project and demux video
    - lagre outputfilene (.264, .aac, .dga) på harddisken

3. Installer winamp og LAME output plugin, og start winamp
    - spill av aac-filen fra 2.
    - velg Options/Output/LAME mp3 output plugin/enable
    - velg Options/Output/LAME mp3 output plugin/preferences
    - sett ønsket Bitrate og Output directory og trykk OK
    - spill av aac-filen en gang til (da lagres mp3-filen på valg sted)

4. Installer og start YAMB
    - velg "Click to create MP4-file....."
    - trykk Add
    - legg til .264-filen fra 2. og .mp3-filen fra 3.
    - velg preferences, for .mp3-filen sett Media delay til 300, for .264-filen sett Frame-rate til 25, trykk OK
    - trykk neste

Resultatet er en mp4-fil (h.264-video og mp3-lyd) lagret på samme sted som 2. og 3. Hvis man ønsker å konvertere mp4-filen til et annet format (f.eks. xVid) kan SUPER anbefales: http://www.erightsoft.info/GetFile.php?SUPERsetup.exe

/R

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker for siste svar, skal kikke på det så snart jeg kan. Har ikke forsøkt Yamb enda. Du vet ikke tildeldigvis om et program som støtter formatet som kan brukes til å redigere bort reklame etc? Jeg har forsøkt H.264 Cutter med vekslende hell.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

TMPGenc XPress klarer H.264 HE-ACC LATM/LOAS !!!

Gammelt innlegg, men fortjener en oppfølging da det er nye og fungerende muligheter.

Lite å finne om editering av video med LATM/LOAS både i dette forum og andre steder for den saks skyld. Nesten så en tror det er umulig.

Gjøv løs på oppskriften til Rollo i dag, og den fungerer. DGAVCDec linken er forresten død, men med litt googling finner man programvaren nedlastbar. Forsøkte meg med å konvertere et gammelt opptak av en barne-tv sending (3t +), og etter omlag 30 minutter var jobben ferdig (core i5, godt med RAM, win7x64). Jeg må vel få si at resultatet var under forventning da sluttresultatet hadde kraftig pixelering i perioder. Muligens fordi jeg ikke holdt fingrene unna og jobbet med andre ting samtidig. I alle fall - fremgangsmåten tar litt tid, den fungerer, men kvaliteten er ujevn. I alle fall for meg.

Har brukt tid de siste ukene på å lære meg å kompilere opp HandBrake da de skal ha løst problemet med LATM/LOAS i begynnelsen av juni. En tur innom forum og utviklerdialog tydet i alle fall på det. Etter en del jobbing (spesielt for en som ikke hadde peiling fra før) klarte jeg til slutt å kompilert en vellykket GUI og tilhørende CLI applikasjon. Stor var derfor nedturen da jeg ikke en gang klarer å åpne et opptak i applikasjonen. HandBrake slapp nettop 0.9.4 - får ikke denne til å løse problemet heller. Så den som ser frem til å løse utfordringen med LATM via open source må kanskje vente litt til...

Jeg har også fulgt forumene til Videoredo i høst. En ny versjon (4) av TV Suite er på trappene. Siste rykte er at de er et par uker unna å slippe applikasjonen. Den skal visstnok ha støtte for LATM/LOAS. Men søk på forumet deres viser knapt nok en referanse til LATM - så jeg er ikke helt overbevist. Anbefaler en prøveversjon før man kjøper, og vent på versjon 4 da dagens trial IKKE klarer oppgaven. Det er mulig å kjøpe dagens versjon og hoppe inn i betatestingen, men man må nok også betale for den påfølgende oppgraderingen. Og virker den ikke er det mange bortkastede penger ...

Avsluttet dagens økt med nok et forsøk på TMPGenc Xpress. Ikke et ord å finne om LATM og TMPGenc, og jeg HAR dessuten førsøkt versjon 4 tidligere i år uten hell. I alle fall lastet jeg ned versjon 4.7.3.292 i ettermiddag og forsøkte meg på å klippe litt i filene jeg endte opp med etter å ha forsøkt oppskriften til Rollo. Det fungerte jo greit nok, men utgangspunktet var jo allerede av dårligere kvalitet. Så var tiden inne til å slippe en .ts fil direkte inn i XPress' sitt source vindu. Og du verden - den tolket både video og audio (audio fungerte overhodet ikke når jeg forsøkte for seks måneder siden). En kjapp tur innom klippebordet for å sakse ut en Sonic X episode til barna, valgte mp4 format med 16:9 visning på output og kjørte i gang. Og tro det eller ei - dette fungerte. Endelig!

Så da er vi vel endelig der - video editors som kværner H.264 HE-AAC LATM/LOAS er i handelen. Behovet for alskens manuell konvertering er dermed historie! For USD 100 er du i gang - sjekk TMPGEnc - Products: TMPGEnc 4.0 XPress Product Information. Som alternativ kommer kanskje Videoredo straks med det samme. Og hvem vet - var det bare min PC som kranglet litt med installeringen - noen andre som klarer å få HandBrake 0.9.4 eller en kommende patch til å fungere?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ehem ... Får vel advare litt siden dette ikke gikk like bra som det så ut til å begynne med.

Litt rask på labben med å juble. Kildefilene, dvs DVB-T opptakene mine (.ts og .mpg - H.264 HE-AAC) spiller feilfritt av. Kan også bruke VLC og kjøre kjapp konvertering .mpg til .ts slik at alt materiale kan redigeres i TMPGenc Xpress. Problemet mitt ligger i at Xpress re-encoder - og dessverre kommer audio da ut av sync i resultatet. Muligens en defekt i XPress, men det KAN også være at audioinfo i .ts filen ikke er helt OK slik at resultatet kommer ut av sync som følge av re-encodingen. Vet ikke... Men dette er visstnok ikke noe nytt fenomen når man bruker TMPGenc.

Da blir det litt mer jobb likevel. Nå ble arbeidsformen som følger (litt ala Rollo, men holder meg langt unna DGAVC og trenger heller ikke YAMB...). Tidsforbruket under stammer fra redigering av råopptaket til en Seinfeld episode, ca 500 MB:
    1. Klikket MPEG-tools i TMPGenc Xpress, demultiplex og valgte .ts filen
    Etter ca 20 sek var en .aac og en .mpv ferdig
    Har ikke bruk for .mpv filen, den kan man bare slette
    2. Åpnet .aac i WinAmp og skrev en .mp3 fil, ferdig på ca 30-60 sek
    3. Tilbake til Xpress:
    a) Lastet .ts filen (video og audio velges da automatisk)
    b) Klikket på audio og byttet ut .ts filen med .mp3 filen
    c) Redigerte og produserte sluttresultat

Strengt tatt skulle jeg bare ha behøvd å gjøre oppgave 3. a og c over, resten er ekstraarbeide for å komme rundt synk-problemene med audio.
    Resultatet ble OK, men ikke perfekt.
    Muligens burde jeg lagt til en oppgave 2 a)? Ved bruk av eksempelvis GoldWave kan .mp3 åpnes og endres (audio kan strekkes eller kortes ned - de kaller det time warp). Da blir det ytterligere 2 minutter med arbeid ettersom det tar litt tid å åpne - prosessere - lagre endringen i .mp3 filen. Men vanskelig er det ikke...

Fint med trial-versjoner så man være sikker på at programvaren fungerer til det bruk man har tenkt seg. Kommer vel til å avvente Videoredo og se om dette fungerer bedre før jeg bestemmer meg...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har det blitt testet mer, og med litt mer erfaring ser situasjonen slik ut:
    • TMPGenc Xpress klarer fint å redigere h.264 og aac med LATM

• Trial versjonen av Xpress legger på en reklametekst hvert 10. minutt - en sjelden gang gir dette problem med video og fører video og audio fullstendig ut av sync. En bug knyttet til trial-egenskaper, antar jeg

• Materiale originalt lagret som .ts gir få issues ved redigering. Materiale tatt opp som program stream og konvertert til transport stream forut for redigering er ikke like samarbeidsvillig

• Selv materiale med issues kan fint bearbeides - Xpress får imidlertid problemer som oppstår under selve klippingen. Og med slike problemfiler blir resultatet faktisk OK om man lagrer om fra .ts til (eksempelvis) .mp4 først og deretter klipper .mp4 filen etterpå

• Og jeg har nå flere helt vellykkede klippeeksempler, så problemer med sync stammer nok fra kildematerialet. Xpress er kanskje ikke synderen ...

Muligens er det tilrådelig å kjøpe Xpress, men nå leste jeg i forumene til Videoredo om den nært forestående versjon 4 av "Videoredo TV Suite": "The h.264 alpha supports LATM for H.264 TS files". Da er det vel like greit å sitte ventetiden ut og teste Videoredo først. Så blir det vel redigering av materiale fra et år med opptak senere i desember - og det kan man jo hygge seg med i romjulen ...

Uansett er ventetiden kort. Og behovet for diverse splitting og konvertering som nevnt tidligere i denne tråden er uansett en saga blott. Legg til fil, klipp vekk uønsket reklame og slikt, velg sluttformat og kjør (eller legg jobben i batchkøen og fortsett med neste fil). Deilig!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er veldig synd er at ProjectX ikke håndterer .ts filer fra det Norske bakkenettet. Dette programet er ellers helt uovertruffent for å klippe og demuxe .ts og rette opp i eventuelle sync problemer.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

VLC konverterer LATM

Gammel tråd, men fremdeles et aktuelt tema...

Gratisprogrammet VLC (videolan.org/vlc) takler nå lyden fra Rikstv, og det er dermed mulig å konvertere (u)lyden til f.eks. mpga,mp3.

Har laget en bat-fil som erstatter latm-lyden i ts-filene med mpga, samtidig som eventuelle subtitles beholdes (kun for NRK og TV2). BAT-filen plasseres og kjøres i mappen som inneholder ts-filene med latm.

BAT-filen inneholder følgende syntaks:

for %%a in (*.ts) do "C:\Program Files\VideoLAN\VLC\vlc.exe" -I dummy -vvv %%a --sout=#transcode{acodec=mpga,ab=128,channels=2,samp lerate=44100}:standard{access=file,mux=ts,dst=%%a. ts} --sub-track-id=81 vlc://quit

(Legg inn avsnittet over i Notepad, og lagre filen som eks. batch.bat)

Det eneste som evt. må justeres i BAT-filen er hvor VLC er installert.

Enjoy!

/R

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar opp denne igjen for nå har jeg endelig funnet en kombinasjon av to programmer som gjør jobben med å konvertere bakkenettsendinger (.ts filer) SD og HD til x264 .mkv relativt enkelt med et bra resultat.

For å klippe til filen og fjerne deler av start og slutt som ikke skal være med og eventuelle reklamepauser, samt å fikse opp .ts filen brukes: Smart Cutter (1.3.5)

Dette programet koster penger, men man kan laste ned en prøveversjon gratis. Det er det eneste jeg har funnet som fungerer som en brukbar erstatning for projectX og som også takler HD.
    Brukergrensesnittet er ikke helt optimalt, skulle gjerne hatt noen hurtigtaster for å bevege seg frem/bakover i videoen, men det går. Har prøvd tidligere versjoner før og da var det relativt ustabilt, men nå har det fungert bra.

Når klippingen er gjort går man over på: HandBrake (0.9.5)

for å konvertere. Gratis og finnes til Linux, Mac og Windows. Veldig greit å bruke hvis man bruker litt tid på å sette seg inn i det.

Med disse to programene får man klippet riktig, konvertert til et brukbart format og med LYDEN I SYNK HVER ENESTE GANG for min del :grin:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •