Riks-tv eller parabol?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Riks-tv eller parabol?

Etter mange år i kablenettets himmel overtar vi et hus uten kabelnett, men hvor det er montert både antenne og parabol. Bør jeg gå for parabol/satelitt med Viasat/CD eller Riks-tv via. antenne?

Huset er på øvre Romerike i dekningsområde meget godt for Riks-tv - vil det da evt. holde med innendørs antenne?

Samboeren er veldig lysten på SVT1 og SVT2, disse får jeg jo ikke i programmpakkene hos noen av dem, er det noen andre måter å få inn disse på enten via parabol eller antenne?

SKal ha to tv'er i huset, hva er enklest av Viasat/CD og Riks-tv når man har flere tv'er? (med enklest tenker jeg minst mulig ekstra oppsett, kabling etc)

Er det noen måte jeg får sjekka om jeg får brukt den antennen og parabolen som er der i dag?

Takk for hjelpen!

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at du får bedre bilde via parabol i de fleste tilfeller.
    Jeg bor desverre slik til at jeg er nødt til å ta til takke med Riks-tv. Er så langt ikke særlig imponert over bildekvaliteten de sender med. Nrk og Tv2 er forholdsvis ok bilde på, men mange av de andre kanalene er heller begredelig.
    Det er derimot enklere å sette opp riks-tv, men siden det allerede er montert opp parabolantenne på huset ditt (om jeg forstår deg rett), så faller jo det argumentet bort også

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Best bilde får du med parabol.
    Får oxo flere kanaler med parabol.
    Får HD via parabol, det kan ta sin tid før riks tv får somlet seg til det.

Unngå viasat hvis det lar seg gjøre.

Det er selfølgelig mulig og få bild på to tver, enten med samme kanal eller forskjellige kanaler. (ikke spør meg om hvordan en kobler det da jeg bare har riks tv)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at CD har en løsning for "digital-tv i alle rom", som ikke er så dyr. Men såvidt jeg skjønner må det gå en kabel til hver av tv'ene/mottakerne fra parabolen - det blir jo fort litt opplegg men la gå.

Men hva med SVT1 og SVT2 - finnes det noen løsning på å få inn de?

HD er selvfølgelig moro, men ikke noe must for meg så det er ikke avgjørende for satelitt/parabol vs. Riks-tv.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Parabol gir deg muligheten til å velge bokser som gir helt andre muligheter enn RiksTV.

Jeg hadde valgt parabol.

SV1 og SV2 finnes dessverre ikke på parabol, kun hvis du har kabelTV.

/S

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Parabol gir deg muligheten til å velge bokser som gir helt andre muligheter enn RiksTV.

Jeg hadde valgt parabol.

SV1 og SV2 finnes dessverre ikke på parabol, kun hvis du har kabelTV.

/S
    På Øvre Romerike skal det være fullt mulig å få inn de frie svenske digitale bakkesendingene med RiksTV boksen, men dette krever en bra antenne rettet mot f.eks. Sunne senderen.SVT1,SVT2 og TV4 ligger frie i det svenske bakkenettet. Anbefaler å ta kontakt med autorisert innstalatør, f.eks. Tveco for å få skjekket signalet.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torelo
    På Øvre Romerike skal det være fullt mulig å få inn de frie svenske digitale bakkesendingene med RiksTV boksen, men dette krever en bra antenne rettet mot f.eks. Sunne senderen.SVT1,SVT2 og TV4 ligger frie i det svenske bakkenettet. Anbefaler å ta kontakt med autorisert innstalatør, f.eks. Tveco for å få skjekket signalet.
    Det samme skal være mulig med mange av mottagerene CD benytter. Begge HD boksene til CD kan motta det Svenske bakkenettet dersom det er dekning.

Når man skal bestemme seg for RiksTV eller parabol så er det smart å finne ut hvilken kanaler man vil se på. Hvis man kun er interessert i de vanlige Norske kanalene så er det parabol som er billigst. Ønsker man de vanligste Norske kanalene + Discovery,Disney Channel, Animal planet,Nat Geo så er muligens RiksTV billigere. Canal Digitals pakke med disse kanalene inneholder mange flere kanaler (inkl. 6 HD kanaler) og er derfor noe dyrere. En annen sak er bildekvaliteten som er nevnt i et annet svar.

Ønsker man HDTV så er det parabol som gjelder og Canal Digital har flest HD kanaler og det krever ikke at man skal betale ekstra for HDTV kanalene siden de inngår i de vanlige abbonementspakkene.

Newcomer superman sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Putter du CD`s "kabel kort" inn i en parabolmottaker som ikke krever pairing, får du de svenske kanalene, samt alle andre kanaler som er tilgjengelig i digital grunnpakke for kabel.

Det kan hende at du har digitalboks fra CD allerede?, og kan melde flytting til et familiemedlem som har CD-kabel, slik at abonnementet kan opprettholdes?

Lars

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldinger

Har CD på kabel i dag, men har ingen å flytte det til (mutter har IP-tv, fatter har parabol osv).

Jeg heller nok mot CD, men hvordan finner jeg evt. de svenske kanalene, vil de dukke opp av seg selv i et vanlig kanalsøk dersom jeg har dekning?

Lurer litt på de løsningene CD har for flere tv, de har noe de kaller "digital-tv i aller rom" (Digital-tv i alle rom - Canal Digital NO) som kobler alle tv'er til parabolen og en "alle rom" løsning (AlleRom: alt inkludert kun 990 kroner - Canal Digital NO) med mikrobølgehode med uttak for flere tv'er? Noen som kan si hvordan det fungerer og hva forskjellen er, vil det gi et enklere oppsett?

Intermediate phatbull sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Goggen
    (Digital-tv i alle rom - Canal Digital NO) som kobler alle tv'er til parabolen og en "alle rom" løsning (AlleRom: alt inkludert kun 990 kroner - Canal Digital NO) med mikrobølgehode med uttak for flere tv'er? Noen som kan si hvordan det fungerer og hva forskjellen er, vil det gi et enklere oppsett?
    Gå for parabol. Best på HD!

Som du nevner får du mikrobølgehode med flere utganger. Du strekker da en kabel til hvert rom til en reciver.
    Dermed kan du velge kanaler uavhengig av de andre tvene. Eller så kan du strekke to kabler til en tuner. Kjøp en twintuner, og du har muligheten til å se på en kanal mens du tar opp en annen kanal.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm...men det mikrobølgehodet, monteres det fast et sted i huset eller kan det bare flyttes rundt? Det kommuneiserer direkte med parabolen? Hva er en reciever, noe som monteres på dekoderen?

Såvidt jeg skjønner, så får man også sett kanaler uavhengig av de andre tv'ene om man velger den andre løsningen "digital-tv i alle rom" - parabolen har vel fire antenneutganger, man kobler en kabel til hver tv/dekoder og ser på kanaler uavhengig av hverandre?

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm...men det mikrobølgehodet, monteres det fast et sted i huset eller kan det bare flyttes rundt? Det kommuneiserer direkte med parabolen? Hva er en reciever, noe som monteres på dekoderen?

Såvidt jeg skjønner, så får man også sett kanaler uavhengig av de andre tv'ene om man velger den andre løsningen "digital-tv i alle rom" - parabolen har vel fire antenneutganger, man kobler en kabel til hver tv/dekoder og ser på kanaler uavhengig av hverandre?
    Mikrobølgehodet er montert på antenna. Funksjonen til hodet er å unngå at du må ha egen antenne for hver mottager du kobler til. Hver mottager sender "enveis" kontrollsignaler til mikrobølgehodet slik at du mottar riktig polarisasjon og frekvensbånd. Derfor må du trekke egen kabel fra antennen til hver mottaker. Splittes antennesignalet til to eller flere mottagere så vil kontrollsignalene fra de forskjellige mottagerene komme i konflikt med hverandre. Dersom du splitter signalet så vil det f.eks. være umulig å se bl.a. NRK,TV2Zebra på en mottager mens du ser TV2 på en annen en.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha - men er det da noe forskjell mellom de to løsningene til CD "digital-tv i alle rom" og "allerom"? Begge krever egen kabel fra parabolen til mottaker ved hver enkelt tv, og begge gir deg da muligheten til å se på forskjellige kanaler på forskjellige tv'er?

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha - men er det da noe forskjell mellom de to løsningene til CD "digital-tv i alle rom" og "allerom"? Begge krever egen kabel fra parabolen til mottaker ved hver enkelt tv, og begge gir deg da muligheten til å se på forskjellige kanaler på forskjellige tv'er?
    "digital-tv i alle rom" og "allerom" er basert på samme løsning.
    Tror egentlig "digital-tv i alle rom" og "allerom" er samme sak.

Begge krever kabel fra parabolen til hver enkelt mottager og du kan se forskjellige kanaler på forskjellige tv'er ( en dekoder pr. tv).

Såvidt jeg har forstått så betaler du redusert pris for ekstra rom. Kr. 990 gjelder for ekstra abbonement på Family , Barnepakken eller Norgespakken i rom 2. Dvs. full pris for rom1 og kr.990 pr. ekstra rom(inkl. dekoder).

Prisene for Canal+ eller Entertain pr. ekstra rom finner du her :
    Digital-tv i alle rom - Canal Digital NO

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da skjønner jeg. Takk for oppklaringen

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt mye om at bildet til Rikstv fryser ofte og at båndbredden er altfor lav for fremtidige HD sendinger. Stemmer dette?

Skal velge iløpet av kort tid. For meg holder pakken til Rikstv, men gidder ikke slite med dårlig bildekvalitet og at det evt aldri blir HD sendinger. Da er jo hele Rikstv allerede på dødens rand med mindre båndbredden kan økes.

Bor ca 200 meter fra en sender, tanken er å ha en relativt liten antenne inne.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og forresten, kan man selv velge rekkefølge på kanalene på mottakerene til Rikstv og CD? (tenker da på HD mottakeren til CD)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min RiksTV-sending fryser hver gang toget passerer forbi, men ellers er det ingen problemer. HD kommer (kanskje) når det analoge nettet er skrudd av, sies det.
    Men du kan ikke velge rekkefølge på kanalene selv på RiksTV.

Uansett - hvis jeg hadde hatt valgmuligheter, ville jeg satset på parabol. Vi med RiksTV (og de med kabel) har jo svært få muligheter til å velge kanaler selv. Nå når Viasat flytter mesteparten av sporten til de nye kanalene, sitter vi der med TV3 og SportN med såpeserieer og fotballrepriser.
    Har du parabol kan du jo montere flere transpondere, og ha så mange abonnementer du har råd til.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Broseen
    Og forresten, kan man selv velge rekkefølge på kanalene på mottakerene til Rikstv og CD? (tenker da på HD mottakeren til CD)
    Kun på HD PVR boksen fra CD, den har 6 stk favorittkanallister.
    Den enklere HD boksen til CD har en svært begrenset favorittliste, kun en liste og ingen mulighet for endre rekkefølge.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Halden
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Favoritter på RiksTV-bokser...

Sitat Opprinnelig postet av Dennis
    Kun på HD PVR boksen fra CD, den har 6 stk favorittkanallister.
    Den enklere HD boksen til CD har en svært begrenset favorittliste, kun en liste og ingen mulighet for endre rekkefølge.
    Du kan også lage favorittlister på RiksTV. I hvertfall på Grundig 8740 og på Grundig PVR'en. Kan lage fler og gi dem egne navn. Men det er litt krøkkete å få favorittlista fram. Må trykke på TV/Radioknappen og bla med pil høyre/venstre til favorittlista kommer fram og bruke pil opp/ned for å bla i kanalene, eller CH opp/ned for å bla hel side.

Mvh
    Brumlebass 8)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •