Bruk av coax kabel-TV anlegg i forbindelse med Parabol?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Bruk av coax kabel-TV anlegg i forbindelse med Parabol?

Jeg har montert ny parabol fra Canal Digital men ønsker å gjøre bruk av mitt "gamle" kabel-tv opplegg med 3 serie-koplede coax kontaker. Har brukt en combiner til å kople sammen parabol signalet sammen med en utvendig FM antenne. Felles coax kabel er så kjørt til første R/TV/SAT kontakt og dette fungerer greitt. Imidlertid ønsker jeg å få distribuert radiosignalet videre til de andre kontaktene for å brukes til stereoanlegg. Det går imidlertid ikke an å videreføre (kople til) kabel ut fra første kontakt, da mister jeg parabolsignalet til TV'en. Hvorfor? Er klar over at bare en parabol TVdekoder kan koples til om gangen til samme LNB uttak fra parabol men hvorfor går det ikke å seriekople videre signalene uten å miste de?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tryggen
    Jeg har montert ny parabol fra Canal Digital men ønsker å gjøre bruk av mitt "gamle" kabel-tv opplegg med 3 serie-koplede coax kontaker. Har brukt en combiner til å kople sammen parabol signalet sammen med en utvendig FM antenne. Felles coax kabel er så kjørt til første R/TV/SAT kontakt og dette fungerer greitt. Imidlertid ønsker jeg å få distribuert radiosignalet videre til de andre kontaktene for å brukes til stereoanlegg. Det går imidlertid ikke an å videreføre (kople til) kabel ut fra første kontakt, da mister jeg parabolsignalet til TV'en. Hvorfor? Er klar over at bare en parabol TVdekoder kan koples til om gangen til samme LNB uttak fra parabol men hvorfor går det ikke å seriekople videre signalene uten å miste de?
    Jeg antar du har kjøpt en combiner som er laget for å kombinere parabol og vanlig antenne. Du må også ha en splitter beregnet for å splitte ut FM båndet. Mulig R/TV/SAT kontakten din skal ha en slik funksjon men det kan virke som det er i denne kontakten det går galt.

Satellitt mottageren sender spenning/strøm i kabelen ut til mikrobølgehodet. Jeg lurer litt på om det skjer en kortslutning når du kobler videre til dine andre kontakter. Da er i såfall noe galt i den første kontakten. Det som gir mist risiko for trøbbel er å kjøre med hel kabel av god kvalitet fra mikrobølgehodet til mottageren (men det er sikkert ikke alltid helt praktisk). Combiner&splitter kan føre til refleksjoner og støy som i værste fall kan gi dårligere signaler fra parabolen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •