Krav til coax distribusjonsnett i bolig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Krav til coax distribusjonsnett i bolig?

Get oppgraderer nettet i mitt område, og har derfor sagt opp avtalen min på kabel-tv (analogt signal). De krever 1995,- for å koble meg til det oppgraderte digitale nettet igjen, samt 800,- per kontakt i huset. Med seks TV kontakter blir dette ganske dyrt.

Jeg har i dag en antenneforsterker i huset stående ved inntaket, og et coax stjernenett ut til de seks TV kontaktene. (7 db forsterkning per kontakt). Må dette skiftes ut? Er det nødvendig med retur-signal for å kunne bruke Get's digital-TV?

Siden Get likevel har sagt opp tilkoblingen min, vurderer jeg derfor både bakkenett og parabol også. Men hva er kravene til distribusjonsnettet i huset mitt for disse? Vil jeg kunne bruke det eksisterende nettet mitt, eller vil også RiksTV og CD kreve oppgraderinger internt?

Noen som vet?

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runer
    Get oppgraderer nettet i mitt område, og har derfor sagt opp avtalen min på kabel-tv (analogt signal). De krever 1995,- for å koble meg til det oppgraderte digitale nettet igjen, samt 800,- per kontakt i huset. Med seks TV kontakter blir dette ganske dyrt.

Jeg har i dag en antenneforsterker i huset stående ved inntaket, og et coax stjernenett ut til de seks TV kontaktene. (7 db forsterkning per kontakt). Må dette skiftes ut? Er det nødvendig med retur-signal for å kunne bruke Get's digital-TV?

Siden Get likevel har sagt opp tilkoblingen min, vurderer jeg derfor både bakkenett og parabol også. Men hva er kravene til distribusjonsnettet i huset mitt for disse? Vil jeg kunne bruke det eksisterende nettet mitt, eller vil også RiksTV og CD kreve oppgraderinger internt?

Noen som vet?
    Med RiksTV kan du gjenbruke eksisterende distribusjonsnett, bare koble til en UHF antenne istedenfor kabelen fra Get. Parabol krever en separat kabel fra antennen (LNB) til hver mottager. Hvis du skal ha signal fra parabol til så mange som seks uttak kan du vurdere et quattro LNB og en multiswitch. Da er det snakk om fire kabler fra LNB til switch og en separat kabel videre til hver mottager.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer jo også ann på hvor gamle kabelene du har i dag er. Siden du sier det er 6 kontakter i huset, så høres ikke det originalt ut, normalt er 1. Da kan de ha vært lagt opp en del senere enn tilførselen, og dermed være fullt brukandes. Men det vet man jo ikke før man har fått signal på dem.

Kontaktene trenger du nok ikke bytte, og Get trenger ikke egen kabel for retur signal, det signalet sendes i coaxen de bruker.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabler ble lagt da huset ble bygget for seks år siden, og jeg har TV uttak i alle soverom pluss stue og kjellerstue. Hvis det ikke har kommet nye standarder siden da, så burde kanskje det holde.... Håper det - da Get installatøren var her for seks år siden presterte han å ryke coaxen under trekking i rørene, slik at røret fra kjelleren til stuen ble blokkert. Det var et ordentlig styr å få frem kabelen andre veier...

Parabol høres jo upraktisk ut da, siden det medfører å legge fire nye kabler fra antennen (øverst på sydveggen) og ned til der jeg har distribusjonspunktet mitt (i kjelleren på nordveggen ops: ).

Ser ut som om valget da står mellom Get igjen, eller RiksTV.
    Er jo egentlig ganske forbannet på Get som sier opp avtalen og krever 2000 for å gi meg det samme som jeg hadde før...

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De kabelene burte nok funke.

MEN var det Get/Upc som leverte de kabelene når du bygde huset? Da burte de funke, også tilførselskabelen som de vil bytte i dag. Hvis Get bytter kabelene i bakken rundt der du bor, så er det jo de som må stå for det (noe de sikkert også gjør). Men det høres da dyrt ut med 2000,- for at du skal fortsette å bruke dem, det burte du jo få gratis. Hadde skjønt det hvis du måtte bytte hele kabelen hele veien inn i huset. Men tilkoplingen burte du få, det skal bare være å skru den inn i skapet etter min mening. De burte slippe graving frem til ditt hus.

Bare ring dem å at du gjerne vil ha GET, men 2000,- for tilkopling ikke blir aktuelt, da er det bedre å bruke Riks-TV som blir billigere. Man kan i hvertfall prøve seg. Jeg regner med at kabelene i gaten er mye eldre enn ditt hus på 6 år.

Men det er forskjell på coax. Jeg sendte med en kabel jeg fikk beskjed om funket til kabel TV, med en kollega som trengte litt. Med den kabelen fikk han ikke inn alle kanalene skikkelig. Han lo litt da han hadde ventet til siste dagen av ferien å innstallere den. Nå må svigerfamilien i Romania sitte å vente på ny kabel til Jul eller neste år

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var Get som for seks år siden la tilførselskabel fra skapet ute i gata til huset mitt. Og som jeg betalte tilknytningsavgift for den gangen.
    Det er derfor jeg synes at det nærmer seg svindel at de nå skal ha 2000 spenn en gang til for å koble meg til på nytt.

Det er riktig at de bytter ut de gamle kablene i gata for egen regning, men alle husstandene her har fått brev fra Get hvor det står "vi sier opp TV abonnementet ditt, men du kan få det tilbake for 2000". (Lett satirisk omskrevet).

Tilknytningsavgiften er lavere hvis jeg bestiller bredbånd og telefon også, så det er åpenbart at det ikke representeter reelle tilknytningskostnader. Det er bare en måte å suge ut noen kroner ekstra av folk som ikke har noe valg...:evil:

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som svindel. Men de har vel dessverre lov tror jeg.

Ville snakket med Get, og sakt, enten får jeg gratis tilknytting, ellers så mister dere meg som kunde. De vil tjene mye mere på deg som kunde, selv om de mister 2000,-

Spesielt hvis du går for en HD PVR. Da vokser pengene på trær for dem.

Og hvis du skal ha TV på alle de uttakene dine så er det ganske store trær

Ville kanskje sett på muligheten for Parabol, hvor man kan lage seg ett eget lite kabel TV nett. En hovedenhet for full pakke, og resten analogt slik som i dag. Men det er vel kanskje dyrt det også, samt man får litt dårligere kvalitet enn ved rent digitalt (Men bedre enn dagens analoge pga ingen forstyrrelser på lange kabelstrekk eller naboer)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    ...Ville kanskje sett på muligheten for Parabol, hvor man kan lage seg ett eget lite kabel TV nett. En hovedenhet for full pakke, og resten analogt slik som i dag. Men det er vel kanskje dyrt det også, samt man får litt dårligere kvalitet enn ved rent digitalt (Men bedre enn dagens analoge pga ingen forstyrrelser på lange kabelstrekk eller naboer)
    Eh... analogt på parabol? Her er det noe jeg har gått glipp av tror jeg. Er ikke både CD og Viasat hel-digitale i dag? Hvordan kan jeg få analoge signaler på mitt interne kabel-nett? Det hadde jo vært genialt hvis det gikk.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man har bokser med kortene, som da lager analogt signal og sender det ut. Men som regel så er det vel 1 boks pr kanal, så er man glad i kanaler så kan det jo fort bli mange bokser.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    800,- per kontakt? Det gjelder vel bare om de skal sette opp nye kontakter for deg?? Med 6 uttak i huset høres det uansett ut som om kabeltv er den beste løsningen, i og med at du slipper å ha dekoder for hvert apparat da de fortsatt kommer til å sende analogt i tillegg til digitalt i lang tid fremover.

Per i dag er det nok ikke behov for retursignal fra dekoderne, men når Get-live blir lansert med film på bestilling er det behov for retursignal i kabelen. Er du sikker på at forsterkeren ikke forsterker retursignalet?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakket med Get igjen, og de sier at dersom mine kontakter ikke tilfredsstiller deres krav, så må de skiftes til 800,- per stk. Hva kravene er visste ikke kundebehandleren. Jeg måtte vente til installatøren kom for å måle, og høre hans dom. Siden huset bare er seks år gammelt, så håper jeg kontaktene er god nok. Jeg får krysse fingrene...

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med 800,- for hver kontakt, og du ikke mener du kan bytte selv, så ville jeg hørt med en elektro installatør.

Får du punkt pris så vil det vel være 4-600,- pr punkt, alt inkludert. Er det timer så kommer det ann på arbeidsmengden. Er kabelene i rør som man kan trekke om, så går det kjapt, men trenger 2 mann. Er det åpent så tar det litt lenger tid, og da er nok ikke Get sine priser så gale.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakket med Get igjen, og de sier at dersom mine kontakter ikke tilfredsstiller deres krav, så må de skiftes til 800,- per stk. Hva kravene er visste ikke kundebehandleren. Jeg måtte vente til installatøren kom for å måle, og høre hans dom. Siden huset bare er seks år gammelt, så håper jeg kontaktene er god nok. Jeg får krysse fingrene...
    Det skal godt gjøres at kontaktene dine ikke skal tilfredsstille deres krav siden de er såpass nye og at det er kabeltvselskapet som en gang har montert de, mulig de må bytte den forsterkeren (pga retursignal).

Jeg bor i en blokkleilighet som ble bygget i 1983, det ser ut som om det er de originale kontaktene fra byggeår som er her enda - de fungerer fint med både digitaltv, telefon og internett. Jeg prøvde imidlertid å "oppgradere" ved å bytte til en kontakt fra ELKO som jeg kjøpte på clasohlson, da mistet jeg internett og telefon - så jeg ble fint nødt til å skru opp igjen den gamle slitte...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •