Forsterker til DVB-T bordantenne (RiksTV)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker til DVB-T bordantenne (RiksTV)

Hei!

Jeg bruker en bordantenne til å få inn RiksTV. Antennen har innebygget forsterker, men selv med den på maks får jeg ikke signalet høyere enn ca 42%. Dette holder akkurat til at man kan se på, men det er ganske ustabilt og hakker nå og da, og jeg må gjerne stille på antenna når jeg skifter kanal osv. Jeg prøvde å kjøpe en billig (dritt) forsterker fra ClasOhlson men det hjalp ikkeno. Det stod da at signalet var oppe i 70-90% men kvaliteten var på 0% og informasjonen som stod der tidligere (antall dB osv.) var forsvunnet.

Er det mulig å øke signalet ved hjelp av en (bedre) forsterker, eller går det rett og slett ikke ann med en forsterker utover den innebygde?

Jeg bor i Oslo (dekningskart:meget god) men murbygninger mellom meg og senderen demper signalet. Borettslag: uteantenne ikke lov.
    Utstyr: Grundig DTR 8720 og antenne OneForAll SV9260 (ekstern strøm)

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker bordantenne og i tilleg noe sånt en setter i strømkontakten og bruker strømnettet i huset til antenne, noe sånt... ikke helt sikker på hvordan den funker.

Ikke så lang luftlinje fra sender og har 100% signal og 100% kvalitet.
    Bare gnir det litt inn he he

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom problemet ditt er lavt signal-støy-forhold så hjelper ikke signalforsterker i det hele tatt, siden den forsterker opp både signal og støy.

En direktiv antenne og litt leting etter retninger er sannsynligvis ditt beste håp.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for svar!

Knutinh:
    Antenna jeg bruker skryter av at den kun forsterker signalet og ikke støyen. Det samme kan dog ikke sies om den saken fra clasohlson. Dersom jeg imidlertid kan finne en forsterker som kan filtrere ut støyen på samme måten som antenna, er det da teknisk sett mulig å seriekoble en slik forsterker for å øke signalet (hvertfall litt)?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MortenB85
    Dersom jeg imidlertid kan finne en forsterker som kan filtrere ut støyen på samme måten som antenna, er det da teknisk sett mulig å seriekoble en slik forsterker for å øke signalet (hvertfall litt)?
    Generelt nei.

Signalforsterkere brukes for å heve signal og støy i tilfeller hvor nivået er for svakt til at mottakeren kan nyttigjøre seg signalet. De kan også være nyttige dersom du skal ha et langt kabelstrekk (som legger til støy) etter forsterkeren.

Men et signal som først er blandet med støy er det fint lite man kan gjøre noe med.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne jeg da evt. latt være å bruke forsterkeren i antenna og heller bruke antenna passivt og koble til en bedre forsterker?

Eller blir jeg nødt til å kjøpe en ny antenne som har en bedre innebygget forsterker?

Har noen i begge tilfeller noen alternativer å komme med?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MortenB85
    Kunne jeg da evt. latt være å bruke forsterkeren i antenna og heller bruke antenna passivt og koble til en bedre forsterker?

Eller blir jeg nødt til å kjøpe en ny antenne som har en bedre innebygget forsterker?
    Når SNR er for dårlig så kan ikke verdens beste forsterker fikse det.

Forsterkere kan multiplisere antall boller med brøddeig. Dersom melet er blandet med småstein så kan ikke forsterkere skille stein fra hvetemel :-)

Jeg hadde før en slik en:

Så kjøpte jeg en slik en, og det fikset mine problem:

I verste fall trenger du en slik en:

Antenner har en "gain" som bestemmer hvor mye signal du får. Jo mer gain antenna har, jo smalere åpningsvinkel er den brukbar i. Dersom du kan rette inn antenna og finner en god vinkel så er dette en utmerket måte å få bedre signal på.

-k

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •