HDTV tilbudet fra leverandørene

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HDTV tilbudet fra leverandørene

HDTV tilbudet er ikke akkurat stort i Norge så hvorfor ser vi nå en rekke kanaler som er kun for CanalDigital og RiksTV.

- Fotball EM i HD ble kun sendt på CanalDigital
    - TVNorge HD sender bare på CanalDigital
    - NRK HD sender bare på RiksTV, det er jo en almenkrinkaster så jeg forstår ikke hvorfor ikke ”alle” får tilgang på denne.

Dette er en uheldig og lite godt nytt for oss forbrukere vi mister jo muligheten til å velge selv.
    Jeg har GET og får jo da ikke tilgang på noen av de kanalene, mystisk siden jeg hadde betalt bra med penger for å kunne se Fotball EM, OL og NRK TVNorge i HD, men de er ikke tilgjengelige i GET nettet.
    Er det fler en meg som tenker slik?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NRK sendte åpnings og slutt seremonien fra Beijing i HD i det digitale bakkenettet.
    For å få til dette var de nødt til å stenge ned en kanal (NRK2 som da sendte
    eksakt samme materiale som NRK1).
    De hadde satt opp et eller annen provisoriskt utstyr for dette formålet og
    jeg syntes det virket litt eksperiment over det hele med hakkete bilder og alt.

Per idag så finnes det ikke tilstrekelig plass i det digitale bakkenettet for HD.
    Ifølge NRK grunnet at det analoge bakkenettet ikke er helt slukket i Norge ennå
    da denne plassen trengs for HD.
    Dessuten sier NRK at de ikke har penger å investere i HD utstyr foreløpig.
    Litt merkelig da de fleste NRK produksjoner idag spilles inn med HD-kamera, f.ex.
    Kodenavn Hunter, Forbrukerinspektørene, mm.

Canal digital har sine utenlandske HD kanaler. Ikke det helt store utbudet.

Sverige har en del HD kanaler i sitt digitale bakkenett. Dette får de trolig til fordi
    det analoge bakkenettet er helt slukket i Sverige og at det derfor finnes
    tilstrekelig med båndbredd?

Gjenstår da kabel-TV og der må vel den enkelte påvirke aktørene for å få til
    en forandring.

Ellers finnes det alternativer som TV over fiber (Lyse, BKK, mm.)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thomasraden

Per idag så finnes det ikke tilstrekelig plass i det digitale bakkenettet for HD.
    Ifølge NRK grunnet at det analoge bakkenettet ikke er helt slukket i Norge ennå
    da denne plassen trengs for HD.
    Dessuten sier NRK at de ikke har penger å investere i HD utstyr foreløpig.
    Litt merkelig da de fleste NRK produksjoner idag spilles inn med HD-kamera, f.ex.
    Kodenavn Hunter, Forbrukerinspektørene, mm.
    HD-kamera er den billige delen av en HD produksjon. NRK må oppdatere hele sin verdikjede, det er dyrt det. Alt av redigerings og produksjonsutstyr må støtte HD. De må ha nytt avviklingsutstyr. Trening av organisasjonen osv osv. Tv-produksjon er ikke som å lage hjemmevideo.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joachim&Mia
    HDTV tilbudet er ikke akkurat stort i Norge så hvorfor ser vi nå en rekke kanaler som er kun for CanalDigital og RiksTV.

- Fotball EM i HD ble kun sendt på CanalDigital
    - TVNorge HD sender bare på CanalDigital
    - NRK HD sender bare på RiksTV, det er jo en almenkrinkaster så jeg forstår ikke hvorfor ikke ”alle” får tilgang på denne.

Dette er en uheldig og lite godt nytt for oss forbrukere vi mister jo muligheten til å velge selv.
    Jeg har GET og får jo da ikke tilgang på noen av de kanalene, mystisk siden jeg hadde betalt bra med penger for å kunne se Fotball EM, OL og NRK TVNorge i HD, men de er ikke tilgjengelige i GET nettet.
    Er det fler en meg som tenker slik?
    Det er i alle fall positivt at det nå konkurreres på kvalitet og ikke kun kvantitet.

NRK sendte kun åpnings og avslutningssermonien i HD på bakkenettet. Jeg tror faktisk ikke noen operatører ble diskriminert. Canal Digital skal ha fått tilbud om å sende NRKs HD sending av åpningssermonien i følge Kapret NRKs OL-rettigheter - Medier - Kampanje.com . NRK kan trolig ikke diskriminere operatører så det er ikke usannsynlig at alle operatører har fått samme tilbud.

Siden Eurosport HD sendte hele OL inkl. åpnings og avslutningssermonien så var det sannsynligvis veldig lite interessant for andre operatører å sende NRK HD ( Eurosport HD sendte de samme bildene - og med betydelig høyere bitrate). Med GET HD kunne man se hele OL i HD på Eurosport HD. Canal Digital og flere andre operatører sender Eurosport HD så jeg tror ikke noen gikk glipp av noe. Viasat sendte SportN HD som utelukkende sendte fra OL. Derfor tror jeg ikke det var en eneste operatør som ikke kunne tilby hele OL i HD bortsett fra bakkenettet.

Når det gjelder TV Norge HD så virker det som det er Canal Digital som har tatt initiativet til en slik kanal. Sitat fra TV Norge sjefen:
    - Det er en enorm stor dag for oss i TVNorge. Det har gått raskt og raskere enn det pleier å gjøre mellom TVNorge og Canal Digital etter at Canal Digital tok initiativet, sier Aass.
    Kilde : TVNorge slår TV 2 og NRK - Medier - Kampanje.com

I Danmark sendes TV Norges søsterkanal Kanal 5 HD både på Canal Digital og hos andre kabeloperatører men det er ikke sikkert alle operatører er villige til å betale for en HD kanal som bruker like mye kapasitet som 4-5 SD kanaler i kabelnettet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OL sendingen på Eurosport HD var jo en vits, bra bilde, men helt umulig å se på pga. dårlige komentatorer osv. Jeg vil ha NRK eller TV2 sine proffe gode komentatorer når jeg ser sport.
    Når jeg sier det er uheldig for oss forbrukere tenker jeg på konkurransen mellom nettene (cabel, bakkenett, parabol), det er ikke der konkurransen er. Den er først og fremst der jeg som kunde er og det er nå på GET sitt nett. Når da TVNorge HD vil sende i et nett vil de ikke treffe meg som kunde og derfor vil ikke konkurransen fungere optimalt.

NRK HD skulle likevell vært sendt ut til alle nettene: Allmennkringkasting og tilgjengelig for alle, de prioriterer likevell sitt eget system som de eier selv (NTV, RiksTV).

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OL sendingen på Eurosport HD var jo en vits, bra bilde, men helt umulig å se på pga. dårlige komentatorer osv.
    Jeg er helt enig men NRK har ikke sendt sport i HD via bakkenettet. I OL så er det forhåpentligvis ikke åpnings og avslutningssermonien som er mest interessant

Jeg vil ha NRK eller TV2 sine proffe gode komentatorer når jeg ser sport.
    Dersom NRK hadde sendt hele OL i HD så hadde jeg vært enig. NRK ikke sendte ikke noe OL sport i HD.

Når jeg sier det er uheldig for oss forbrukere tenker jeg på konkurransen mellom nettene (cabel, bakkenett, parabol), det er ikke der konkurransen er. Den er først og fremst der jeg som kunde er og det er nå på GET sitt nett. Når da TVNorge HD vil sende i et nett vil de ikke treffe meg som kunde og derfor vil ikke konkurransen fungere optimalt.
    Får jo håpe du får TV Norge HD på GET da men konkurranse mellom nettene må du nok regne med. Slik har det alltid vært.
    TV kanalene konkurrerer om innhold. Distributørene konkurrerer om innhold. TV kanalene konkurrerer om seere/abbonenter, Distributørerene konkurrerer om kunder/abbonenter. Det er konkurranse i alle ledd.

NRK HD skulle likevell vært sendt ut til alle nettene: Allmennkringkasting og tilgjengelig for alle, de prioriterer likevell sitt eget system som de eier selv (NTV, RiksTV).
    Der mener jeg du tar litt feil. Det er flere grunner til at jeg mener det.
    1. NRK skal ha tilbudt åpnings og avslutningssermoni til andre operatører.
    2. HD sendingene til NRK har ikke status som "must carry" . NRK har derfor
    ingen mulighet til å tvinge operatørerne til å sende NRK HD.
    3. Via parabol eksisterer det ikke "must carry" for en eneste kanaler
    (ikke så aktuelt for deg da)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne bekymringen kan du ta helt med ro. NRK sin HD sending var en mest en test. Når de kommer med HD så kommer de på alle plattformer. Det samme med TV2 de kommer også til å komme på alle plattformer. TVN kommer sikkert til å være eksklusiv en liten periode på CD men de vil også komme på alle plattformer.

Det er nemlig ingen norske kanaler som er sterke nok til å ignorere plattformene. De trenger alle de seerne de kan få, og må derfor satse på bred distribusjon.

Men markedet er ikke helt modent ennå, og plattformene har vel ikke helt funnet ut hvordan de skal løse dette med pakker osv.

HD utvikling har såvidt startet.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av storg
    Denne bekymringen kan du ta helt med ro. NRK sin HD sending var en mest en test. Når de kommer med HD så kommer de på alle plattformer. Det samme med TV2 de kommer også til å komme på alle plattformer. TVN kommer sikkert til å være eksklusiv en liten periode på CD men de vil også komme på alle plattformer.

Det er nemlig ingen norske kanaler som er sterke nok til å ignorere plattformene. De trenger alle de seerne de kan få, og må derfor satse på bred distribusjon.

Men markedet er ikke helt modent ennå, og plattformene har vel ikke helt funnet ut hvordan de skal løse dette med pakker osv.

HD utvikling har såvidt startet.
    De operatørene som har kapasitet til å tilby HD er selvfølgelig interessert i å få litt fortgang i HD utviklingen. Jeg tror man kan se det slik at Canal Digital bare gir litt startshjelp for TV Norge HD. Hittil har det også vært slik med alle HD kanalene at de først har dukket opp på satellitt. Det er nok mye enklere å sette i gang en HD kanal via satellitt enn f.eks. i kabelnett. Kabelnett,IPTV osv. henter som regel signalene fra satellitt så de er sannsynligvis også sterkt avhengige av at HD kanalene lanseres på Viasat eller CD først før de kan få de ut i kabelnett/IPTV nett.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OL sendingen på Eurosport HD var jo en vits, bra bilde, men helt umulig å se på pga. dårlige komentatorer osv. Jeg vil ha NRK eller TV2 sine proffe gode komentatorer når jeg ser sport.

Morsomt at du mener dette da jeg har sluttet helt å se sport på NRK på grunn av dårlige komentatorer som ikke har greie på hva de prater om, men prater hele tiden om bestemødrene til de som deltar osv.

På Eurosport har de som regel toppfolk innen hver enkelt sport til å kommentere og dette er som natt og dag for meg.

Vi er alle forskjellige

stable

Active
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stable
    Morsomt at du mener dette da jeg har sluttet helt å se sport på NRK på grunn av dårlige komentatorer som ikke har greie på hva de prater om, men prater hele tiden om bestemødrene til de som deltar osv.

På Eurosport har de som regel toppfolk innen hver enkelt sport til å kommentere og dette er som natt og dag for meg.

Vi er alle forskjellige

stable
    Det er sant. Jeg så også åpningen på Eurosport HD via GET HD-PVR. Bildene var bare et rent eventyr på en 60-tommer Pioneer! De norske kommentarene var (etter min mening) så sløve og overdøvende at jeg gikk over til svensk lyd. Da ble det i hvert fall litt lettere å høre stadion lyden.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mooze
    Det er sant. Jeg så også åpningen på Eurosport HD via GET HD-PVR. Bildene var bare et rent eventyr på en 60-tommer Pioneer! De norske kommentarene var (etter min mening) så sløve og overdøvende at jeg gikk over til svensk lyd. Da ble det i hvert fall litt lettere å høre stadion lyden.
    Hvordan velger du annen lyd?
    Jeg var ikke klar over at man kunne det.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle nettene har mulighet til å ta inn signalet fra bakkenettet og videresende dette. Hvorfor de ikke gjorde det får du heller spørre dem om.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    De operatørene som har kapasitet til å tilby HD er selvfølgelig interessert i å få litt fortgang i HD utviklingen. Jeg tror man kan se det slik at Canal Digital bare gir litt startshjelp for TV Norge HD.
    Hyggelig at de gir litt starthjelp, selvfølgelig, men jeg synes det er svært betenkelig at norges største kabel-/parabol-TV selskap før kjøpe eneretten på å distribuere Norges tredje største kanal i HD. TVN HD vil fra lanseringsdato være den eneste "må ha" HD-kanalen i Norge, og det vil være sterkt konkurransevridende når ingen av CDs konkurrenter får tilgang til kanalen.

Jeg synes det er synd at konkurransetilsynet ikke ser ut til å bry seg noe særlig med å slå ned på denne typen virksomhet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Hyggelig at de gir litt starthjelp, selvfølgelig, men jeg synes det er svært betenkelig at norges største kabel-/parabol-TV selskap før kjøpe eneretten på å distribuere Norges tredje største kanal i HD. TVN HD vil fra lanseringsdato være den eneste "må ha" HD-kanalen i Norge, og det vil være sterkt konkurransevridende når ingen av CDs konkurrenter får tilgang til kanalen.

Jeg synes det er synd at konkurransetilsynet ikke ser ut til å bry seg noe særlig med å slå ned på denne typen virksomhet.
    Du får jo fortsatt TVN, så du har jo tilgang til det samme innholdet. TVN HD blir neppe "må ha" for mannen i gata (Som ikke er innom avforum så ofte)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm

Tror du legger litt mer i dette en det som er saken. CD og MTG(viasat) har jo en avtale om at de ikke skal ha eksklusive avtaler på de 5 største kanalen i norge. Derimot virker det som CD har vært en pådriver på å få TVN på HD plattformen, så jeg tror at man får TVN HD på Get og Viasat innen 6 mnd.

Active
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lowlevel
    Hvordan velger du annen lyd?
    Jeg var ikke klar over at man kunne det.
    Trykk på spørsmålstegnet. Da får du opp en meny der du kan gjøre endringer for lyd og teksting på det programmet du ser på. Et annet sted kan du gjøre endringer "globalt". Noen ganger på utenlandske kanaler finnes det kanskje tekst på et eller flere av de nordiske spåkene. F.eks. har "BBC food" ofte et nordisk språk.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dreamlord
    Du får jo fortsatt TVN, så du har jo tilgang til det samme innholdet.
    Ja, men det HD som er det store satsingsområdet for alle leverandører nå. At ingen andre enn CD får tilgang til den mest attraktive HD-kanalen på det norske markedet synes jeg, som sagt, er svært betenkelig.

Sitat Opprinnelig postet av Dreamlord
    TVN HD blir neppe "må ha" for mannen i gata (Som ikke er innom avforum så ofte)
    Av HD-kanalene så blir TVN HD helt klart den mest attraktive kanalen. I den grad noen kanal kan få forbrukere som sitter på gjerdet til å si "OK, NÅ er det på tide å skaffe seg en HD-dekoder", så er det ingen andre av dagens tilgjengelige HD-kanaler som har i nærheten av det samme potensialet som TVN HD. Litt på grunn av pris, men mest på grunn av innholdet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du legger litt mer i dette en det som er saken. CD og MTG(viasat) har jo en avtale om at de ikke skal ha eksklusive avtaler på de 5 største kanalen i norge. Derimot virker det som CD har vært en pådriver på å få TVN på HD plattformen, så jeg tror at man får TVN HD på Get og Viasat innen 6 mnd.
    Jeg regner også med at eksklusiviteten kun gjelder for en begrenset periode. Men, verken CD eller TVNorge ser ut til å være villig til å si noe om hvor lang den er.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker du tilbake noen år der viasat og CD hadde hver sine programpakker på parabol? TV2 og TVNorge på CD og TV3 på viasat, dette er måten programleverandørene styrer markedet på i Norge. Dette kan de gjøre fordi det er for lite konkurranse i markedet som helhet. Jeg håper og tror TVN HD vil fordeles ut til alle, men dette er et resultat av manglende konkurranse. CD og TVN hadde aldri kunne laget en slik avtale dersom alt var som det skulle være.

:?: Det er på "innholdet" (kanalene) konkurransen skal foregå, ikke på "leverandøren" (nettet). :?: Det virker på meg som dette ikke er en problemstilling folk tar på alvor og ei kjenner til.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Husker du tilbake noen år der viasat og CD hadde hver sine programpakker på parabol? TV2 og TVNorge på CD og TV3 på viasat, dette er måten programleverandørene styrer markedet på i Norge. Dette kan de gjøre fordi det er for lite konkurranse i markedet som helhet. Jeg håper og tror TVN HD vil fordeles ut til alle, men dette er et resultat av manglende konkurranse. CD og TVN hadde aldri kunne laget en slik avtale dersom alt var som det skulle være.

:?: Det er på "innholdet" (kanalene) konkurransen skal foregå, ikke på "leverandøren" (nettet). :?: Det virker på meg som dette ikke er en problemstilling folk tar på alvor og ei kjenner til.
    Du befinner deg tydeligvis i en tidsforskyvning på ca 3til 4 år frem i tid. Det er et faktum at NRK sier at det ikke vil bli noe særlig fart i HD fra deres side før tidligst 2012, ja kanskje ikke før 2015?? Du bruker ordet "fordeles" og det skal ut til alle??? Hvem alle?? Vi snakker om kjøp og salg og avtaler og rettigheter her.Det er ikke bare CD ,RiksTV eller Viasat som har noe å si her.Programprodusentene d.v.s. de som eier sportsarr,filmrettighetene o.s.v er med på å bestemme hva som skjer.Det jeg kan glede alle HDTV entusiater med nå er at ute i Europa er det virkelig gang på HD fronten.Jeg har Sky og de vil i sept/okt ha 26 HD kanaler i full drift.De legger ut 6 nye kanaler i denne perioden.I England er også Freesat igang og jeg bestillte en Freesatbox fra England igår. Spennende!!!
    Stølen

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •