TVN HD Kommer... - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 54
    Newcomer EvenSteven sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av gorg
    Må være deg..
    He he .. saklig ... Føl fri til å utdype... Hva eksakt kan du sette fingeren på, som utgjorde betydelig forskjell

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EvenSteven
    He he .. saklig ... Føl fri til å utdype... Hva eksakt kan du sette fingeren på, som utgjorde betydelig forskjell
    Du spurte, jeg svarte..

De få stundene jeg fikk sett syntes jeg det var forskjell.
    Tok et kanalsøk, og fant TVN HD og skulle se om det var noe forskjell mellom TVN og TVNHD, og det lille jeg så syntes jeg var forskjell.

Men, skal sies at det jeg har sett til nå ikke har vært top notch av 720p/1080i, men bra nok.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er kjapp compare jeg snekret sammen av TVNorge SD vs HD:

Tatt fra Bad Company i kveld. Prøvde å finne et øyeblikk i filmen hvor det var nogenlunde lyst. Har veldig mye å si for støy osv, spesielt i HD. Mørke sener i HD så blir støy ofte synlig. Se på delene av bildet som er i fokus (tekst på taxiskilt, ansikt til høyre, knapper på skjorte, detaljer på slips). Er der forskjellen best sees. Se først på SD (øverst) og så over på samme del på HD (nederst). Gir et godt inntrykk av forskjellen.

Teknisk. Dette er 2 screen grabs fra min PC kjørt i 1920x1080, gjennom PowerDVD 8.x som decoder. Dvs at både 1080(HD) og 576(SD) signalet drar nytte av PowerDVD sin meget gode engine for skalering. Har så crop'et et utsnitt av HD bildet i 1:1 pixel. Så matchet SD på samme steded i filmen. Dette er lagret som et JPG bilde med ganske lav komprimering. Ville likevel være HD delen som blir mest skadelidende av dette.

Dette er ikke perfekt på noen måter. Men det jeg ville prøve å få frem er at HD TV kan være bedre, når materialet er bra nok. Men det varierer fra film til film, og selv innenfor hver film. Idielt bør man selvfølgelig se filmen i bevegelse og i sync på 2 skjermer ved siden av hverandre.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du spurte, jeg svarte..

De få stundene jeg fikk sett syntes jeg det var forskjell.
    Tok et kanalsøk, og fant TVN HD og skulle se om det var noe forskjell mellom TVN og TVNHD, og det lille jeg så syntes jeg var forskjell.

Men, skal sies at det jeg har sett til nå ikke har vært top notch av 720p/1080i, men bra nok.
    Installerte hd dekoder i går ettermiddag, og har alle kanalene inkl hd kanaler, men ikke tvn hd- ikke tilgang står det. Hva er feil?

Newcomer EvenSteven sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja her var det store forskjeller....

Tenker det mulig var mindre forskjell i Rome grunnet HD-produksjon gjennom alle ledd.
    Bad Company er vel bare trikset og mikset med, slik som andre eldre filmer som ble skutt på vanlig rull ?

Noe som forøvrig bringer meg over på et annet interessant tema:
    Noen som har en god link til hvor jeg kan lese litt om hvordan eldre filmer blir om til HD?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg setter vanligvis stor pris på HD-TV og har alle de Hd-kanalen CD tilbyr.

Nå skal jeg ikke starte en HDvsSD diskusjon, men må bare si at jeg sliter med å se betydelig forskjell på Rome i HD mot Sd som går nå..
    eller er det bare meg .. ?
    Er vel enig med deg , ser knap noen forskjell her på min pio :P
    Kan vel han noe med at Rome holder en såpass høy bilde kvalitet fra før av .
    Det jeg la best merke til var en bedre dybde følelse, SD sendingen ser ut til å være hakket mer "slørete" enn HD sendingen ( ikke noe en vanligvis ville legge merke til hvis en ikke ser etter det :P ). HD sendingen føles litt lysere og skarpere ut, men langt i fra bemerkelsesverdig.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer jo litt an på om det er ekte HD/Full HD eller bare oppskalert SD materiele. Ved det siste kan bilde bli litt klarere men du får neppe flere detaljer og det er her den stor forskjellen ligger. I sommer satt jeg å vekselvis så på Tour de France på TV2 og EurosportHD og det var himla stor forskjelle når du så på detaljer, men vinneren ble den samme :-D .
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nygarde
    Installerte hd dekoder i går ettermiddag, og har alle kanalene inkl hd kanaler, men ikke tvn hd- ikke tilgang står det. Hva er feil?
    Hos meg ligger den på kanal 107, kan hende at du ikke har lett der? Ellers prøv igjen.
    Du burde ha tilgang til den siden det er en gratis kanal..

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må være deg..
    Voksent

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos meg ligger den på kanal 107, kan hende at du ikke har lett der? Ellers prøv igjen.
    Du burde ha tilgang til den siden det er en gratis kanal..
    Jeg finner kanalen, men det står at jeg ikke har tilgang.......
    prøvde å ta ut kontakten på dekoderen å sette den inn igjen, men hjalp lite...?
    hjelp!

Active Kimi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg setter vanligvis stor pris på HD-TV og har alle de Hd-kanalen CD tilbyr.

Nå skal jeg ikke starte en HDvsSD diskusjon, men må bare si at jeg sliter med å se betydelig forskjell på Rome i HD mot Sd som går nå..
    eller er det bare meg .. ?
    På Rome er jeg enig i at forskjellen er svært liten, først og fremst på grunn av at SD-sendingen er veldig bra. Dette har nok med å gjøre at den er produsert 100% i HD, og så bare nedskalert til 576i når det sendes. CSI var det større forskjell på, muligens ulike produksjoner. Men generelt så får det meste av SD-innhold et løft på TVNHD kontra den vanlige TVN. Sannsynligvis pga at oppskalering gjøres før broadcast i 1080i, av proffesjonelt utstyr, i stedet for at dekoderen (HD PVR) gjør det - som gjør en j*vla crappy jobb med å oppskalere for å si det rett ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svenung
    Jeg finner kanalen, men det står at jeg ikke har tilgang.......
    prøvde å ta ut kontakten på dekoderen å sette den inn igjen, men hjalp lite...?
    hjelp!
    Sjekk om du har oppdatering for denne måneden, tipper du mangler den.
    Betalt regninga?
    Kan sjekkes i Smartkort menyen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

tilgang HD TVN på CD!

her får jeg kun HDTVN,hvis jeg trykker inn 107 manuelt hurtig 2 ganger etter hverandre ?
    kunne ikke hjelpe meg hos CD, hadde ikke hørt det før mente det var mitt utstyr.
    SAGEM HD fra CD
    SAMSUNG LE46M8
    koblet med HDMI via
    Pioneer VSX-LX70
    Harmoni one

noen TIPS?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tinytus
    her får jeg kun HDTVN,hvis jeg trykker inn 107 manuelt hurtig 2 ganger etter hverandre ?
    Hva skjer første gangen da? kan du ikke velge den fra kanallista heller (OK knappen)?
    Sjekk om du ikke har aktivert favoritter (hjertesymbolet), det ble noe krøll med favorittkanalliste etter forige software. I så fall ta en fabrikkinnstilling.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile TAKK , der ordnet det seg!

all denne nye tekniken blir mye for en gammel man,TAKK for hjelpen !!!

Men GØY er det, når man får det til !

Active mr samsung sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

TV N er hos meg i meget flott bilde,utrolig at de er føre tv 2 og nrk som tidligere beskrevet her inne.Men et hav av forskjell er det på disse kanalene i hd!!

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tinytus
    kunne ikke hjelpe meg hos CD, hadde ikke hørt det før mente det var mitt utstyr.
    SAGEM HD fra CD
    SAMSUNG LE46M8
    koblet med HDMI via
    Pioneer VSX-LX70
    Harmoni one

noen TIPS?
    Akkurat samme hos meg. Jeg finner ikke TvNorge HD, National Geographic HD eller EuroSport HD i kanal listen. Må trykke det inn manuelt, noen ganger flere ganger før det kommer inn på rett kanal. Har vurdert i ringe CD, men vet av erfaring at det er en tidkrevende greie. Venter og håper på oppdatering av firmware el. lign. før jeg gidd å ta steget med å kreve ny decoder eller bytte til PVRen.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

SD vs HD - TVNorge - Rome

Siden det har vært litt snakk rundt Rome. Her er ny compare av TVNorge SD vs HD:

Tatt fra reprisen på Rome Søndag kveld. Beklager at det ble litt blod her, men det gjør at det blir fremhevet flere elementer mellom SD vs HD. Det er ikke alltid like lett å finne stillbilder som passer å zoom/crop'e inn på, og samtidig få det til. Ting å legge merke til: mønster på blod på høyre side, øyenbryn, hårstrå på høyre side, generelt mønster i huden.

Teknisk samme som Bad Company sammenlikningen lenger opp. Begge screens tatt i 1920x1080 oppløsning, gjennom PowerDVD 8.x som decoder. Både 1080(HD) og 576(SD) drar nytte av PowerDVD sin gode engine for skalering. Crop'et et utsnitt av HD bildet i 1:1 pixel. Matchet SD på samme steded i filmen. Lagret som et JPG bilde med lav komprimering. HD delen blir mest skadelidende likevel.

Litt ekstra teknisk info om TVNorge video'n fra CD (via DVB-C):
    - SD: 720x576 25fps - rundt 4.0Mbit MPEG2 video (720 x-akse blir skalert via 16:9 flag)
    - HD: 1920x1088 25fps - rundt 15.7Mbit MPEG4/H.264 video
    Det som kort kan sies er at HD signalet har ca 4x ganger flere pixler som SD (ca 0.5mp vs 2.0mp). Matcher bra med at CD velger ca 4x ganger mer båndbredde for HD vs SD (15.7Mbit vs 4.0Mbit). Men i tillegg er MPEG4/H.264 teknologien en del bedre enn MPEG2, så man vinner detaljer på det også.

Prøver ikke å gi noe fasit svar på hvor mye bedre ting er mellom HD og SD, eller ikke. Det er for mange variable for å gi det bastant. Hva slags TV ser men det på? Hvor langt sitter man unna TV? Hva slags ledd går signalet/dataene imellom? Hvordan er TV innstilt? Hva slags program blir sendt (natur,film,action,drama)? Hvor bra er orginalmaterialet? Hvordan ble det mastret frem til HD? Hva legger den som ser på vekt på (handlingen eller bildekvaliteten)?

Men en ting vil jeg nevne. Ta et optimalt orginalmateriale som det blir lagd en 1080(HD) produksjon av, la oss si 20.0Mbit MPEG4/H.264. Så skaleres dette materialet ned til en 576(SD) versjon med de beste resize algoritmer, men da som 5.0Mbit MPEG2. Det sier seg selv at 5.0Mbit MPEG2 inneholder mindre informasjon enn 20.0Mbit MPEG4/H.264. Du kan ha de beste oppskaleringsalgoritmer du ønsker for å vise disse dataene på en 1080(HD) skjerm. Men detaljer vil være borte. Den ekte 1080(HD) versjonen vil ha mere data/detaljer å jobbe med for å vise et best mulig bilde. Og hvis man mener at 576(SD) skalert er like ok som ekte 1080(HD). Da kan man bruke samme logikk for å kjøre 1080(HD) opp til 2160(QuadHD). Det sier seg selv at det er ikke det samme. Igjen, den opplevde forskjellen er noe helt annet. Her prøver jeg bare å ta tekniske fakta.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

var ikke aktivert i favoritlista hos meg!

Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Akkurat samme hos meg. Jeg finner ikke TvNorge HD, National Geographic HD eller EuroSport HD i kanal listen. Må trykke det inn manuelt, noen ganger flere ganger før det kommer inn på rett kanal. Har vurdert i ringe CD, men vet av erfaring at det er en tidkrevende greie. Venter og håper på oppdatering av firmware el. lign. før jeg gidd å ta steget med å kreve ny decoder eller bytte til PVRen.
    :-D

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •