Nrk lisens? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 49

Tråd: Nrk lisens?

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Nordbø
    Kan forøvrig også skrive og si prosjektør. Det høres kanskje bedre ut en å uttale projektor:wink:
    :idea:
    Det har du jaggu helt rett i.

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prosjektør høres jo mer ut som en som projekterer et hus. Kunne vært en fin fårkårtelse får projektleder.. Så kunne vi heller kallt prosjektor for projeksjonsapparrat.. eller no. lissom

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NRK-TV-lisens har blitt en eneste stor spøk!
    Prisen er helt urimelig.. Og hva er det vi nå finansierer? Hvor mange kanaler har de egentlig nå?
    Nrk1, NRK2, NRK3, P1, P2, P3, mP3, Alltid klassisk, Alltid nyheter, osv osv osv!

Dette er rett og slett frekt!?!!
    Jeg hadde glatt betalt en rimelig "avgift" for en statskanal som NRK1, selv om jeg ikke ser så mye på det. Men å betale en gedigen avgift for en helg haug av drit jeg ikke har noen interesse av er bare tåpelig. URIMELIG!.

Det bør komme en alvorlig omlegging av lisenssystemet.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke kanalene du betaler for, du betaler kun et gebyr fordi du har mottaker i hjemmet ditt..

At disse bengene blir brukt til å finansiere Nrk kanalene er en annen sak.
    NRK kunne for min del vært reklamefinansiert, så kunne pengene heller gått til mer fornuftige ting.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EldarH
    1. Nå når vi har fått et digitalt bakkenett, er man da lisenspliktig ved kjøp av en TV som ikke kan motta TV-signaler som senes ut her i landet uten dekoder?

Eller er det bare dekoderene samt TV-er med dekoder som er innebygd som er lisenspliktig?

Eller er man lisenspliktig om man har TV og PS3 uten mulighet for å se tv fordi man ikke har noen form for dekoder?
    Kabel-TV selskapene sender fortsatt analoge signaler (og digitale) så TV'er uten RiksTV dekoder vil fortsatt være lisenspliktige etter at det analoge bakkenettet er historie.

Det ser ikke ut til å være noen kobling mellom RiksTV's kunderegister og registeret for kringkastingsavgift.
    For de som frykter lisensjegerne så er man nok mest utsatt i tettbygde strøk hvor de enkelt kan sammenligne adresselisten til de som har betalt med husnummer evt ringeklokketavle på boligblokker.

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av randall
    Prosjektør høres jo mer ut som en som projekterer et hus. Kunne vært en fin fårkårtelse får projektleder.. Så kunne vi heller kallt prosjektor for projeksjonsapparrat.. eller no. lissom
    Da synes jeg folk ikke hører godt nok etter hva det snakkes om, eller så er de helt opphengt i husbygging.
    Bokmålsordboka

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spørsmål fra sidelinjen, ikke helt off-topic:
    Når det analoge bakkenettet er stengt, skal vi fortsette å betale lisens for fjernsyn med analog mottaker? Lisensen bør da overføres til eventuelle eksterne mottakere, eller fjernes for personer som bruker apparatet som monitor.
    Noe annet vil være helt urimelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fremviser!

Ser heller aldri på NRK. Media blir kjøpt og/eller lastet. Det hele handler om å se det når det passer meg, med pauser og det hele.

Har alikevel Canal Digital HD pakke, ser kun på Discovery HD, National Geographic HD og musikk kanalene. Hender jeg ser TV2 nyhetene, men leser stort sett nyheter på nettet. Bruker sikkert tunern ca 2-3 timer i snitt pr mnd. Pakken har jeg vel mer for å ha muligheten til å se på tv.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spareblære
    Når det analoge bakkenettet er stengt, skal vi fortsette å betale lisens for fjernsyn med analog mottaker?
    Enkelt og klart et stort ja.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fryktet det. Men jeg skal like å se argumentasjonen som ligger bak.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den finner du i
    Forskrifter om fjernsynsmottakere
    http://www.lovdata.no/for/sf/kk/tk-19801023-8798-0.html

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det ment som en spøk? Du gir uttrykk for å vite noe om temaet som jeg ikke vet, og du linker så til dagens forskrifter. Det er nettopp disse som jeg mener bør endres på bakgrunn av digitaliseringen av bakkenettet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, nei, det var ingen spøk. Du spurte etter argumentasjonen for at man skal betale lisens når det analoge bakkenettet er stengt og da er lovverket en god start.
    At du i siste innlegg heller vil endre lovverket er en annen diskusjon.

Anbefaler å bruke litt tid på den tråden her som går rimelig grundig gjennom forskjellige grunner til at lisensen skal opphøre med dagens lovverk.

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=903619

.

Newcomer Woodstock sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spareblære
    Var det ment som en spøk? Du gir uttrykk for å vite noe om temaet som jeg ikke vet, og du linker så til dagens forskrifter. Det er nettopp disse som jeg mener bør endres på bakgrunn av digitaliseringen av bakkenettet.
    Blir en interessant problemstilling det her. Kan man egentlig kalle TV-er med analog tuner "en fjernsysmottaker" når man ikke får inn noen kanaler lenger?

Forøvrig er jo dette med å sende ut millioner med giroblanketter "for de som har tv-apparat" mildt sagt avleggs i 2008, lite kontrollérbart og fryktelig kostbar måte å kreve inn midler på. Jeg tror resultatet blir at NRK-lisensen kommer over skatteseddelen, dette er også politikerne i ferd med å innse nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det enkleste svaret er et loven sier ingenting om distrubisjonsmåten. Bare at dersom man har en mottager som teoretisk kan ta inn tvsignal så er den lisenspliktig.
    Det vil også si at en tv som kun kan ta inn signaler på andre siden av jordkloden, altså ubrukelig i Norge, er lisenspliktig.

Selv håper jeg også at lisensen blir tatt inn over skatteseddelen i fremtiden.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Woodstock
    Blir en interessant problemstilling det her. Kan man egentlig kalle TV-er med analog tuner "en fjernsysmottaker" når man ikke får inn noen kanaler lenger?
    Så lenge det finnes kabel-TV-selskaper som sender analoge signaler, så kan man få inn kanaler med en analog tuner.

Den dagen den analoge signaler forsvinner fra samtlige kabel-TV-operatører, da blir det noe annet. Da bør (etter min mening) en analog TV-mottaker ikke lenger regnes som en TV-mottaker.

Utover det synes jeg diskusjoner som dette er tullete. De fleste som kommer opp med en unnskyldning for hvorfor de ikke burde trenge å betale lisens lenger, de har ingen hensikt om å ikke se på TV. Det handler nesten alltid bare om å finne måter å lure seg unna på.

Dessuten - hvis man faktisk er i den situasjonen at man har et TV-apparat som utelukkende brukes til å se på DVD eller Blu-ray, eller til PS3 eller andre videospill, så har man faktisk anledning til å sende brev til lisenskontoret og erklære at TV-mottakeren ikke lenger er i bruk. Man skal da slippe å betale lisens.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pant
    Det enkleste svaret er et loven sier ingenting om distrubisjonsmåten. Bare at dersom man har en mottager som teoretisk kan ta inn tvsignal så er den lisenspliktig.
    Det vil også si at en tv som kun kan ta inn signaler på andre siden av jordkloden, altså ubrukelig i Norge, er lisenspliktig.
    Det er jeg ganske uenig i. Lisensplikten gjelder kun i Norge. NRK kan ikke sende deg et lisenskrav hvis du har en TV på hytta i Sverige (men SVT kan selvfølgelig gjøre det). Så dersom det ikke finnes signaler i Norge som kan brukes på mottakeren din, så er det urimelig å si at den er lisenspliktig.

Men altså - hvorfor gjøre dette til en teoretisk diskusjon om hva som kan skje med signalene i fremtiden? Det finnes da plenty av mottakere som ikke fungerer i Norge i dag. Er f.eks. en TV kjøpt i USA, med NTSC-tuner, lisenspliktig i Norge?

Newcomer Tuxflux sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt en pågående diskusjon med NRK angående dette, da jeg har analog tuner på min TV men ser aldri på TV. Har ingen fungerende mottaker på kabel tv, parabol, eller bakkenett i dag. Men min TV har en "fjernsynsmottaker".

Om den fungerer på teknologien som eksisterer i Norge i dag er likegyldig. Så lenge det er en mottaker, må jeg betale lisens. Sykt ja, men sant.

Og etter en lengre debatt, ba jeg om et skriftlig brev fra NRK, hvor det står at hvis jeg plomberer min TV tuner hos et godkjent verksted, og skaffer dokumentasjon på at jeg har gjort det, slipper jeg å betale lisens. Og det skal jeg gjøre... Så snart jeg får tid :P Har betalt lisensen ut dette året selv om jeg ikke ser på TV i det hele tatt.

Kjøpte TV'en på klubben i Fredrikstad, og verkstedet som de bruker fikser det. Så skal ta med TV'en dit en dag og få det gjort. Kommer på cirka 500 spenn ble jeg fortalt. Da kan NRK brenne i ******* :twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Dessuten - hvis man faktisk er i den situasjonen at man har et TV-apparat som utelukkende brukes til å se på DVD eller Blu-ray, eller til PS3 eller andre videospill, så har man faktisk anledning til å sende brev til lisenskontoret og erklære at TV-mottakeren ikke lenger er i bruk. Man skal da slippe å betale lisens.
    Som du ser av svaret fra Tuxflux er det ikke så enkelt som du beskriver her.

Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Er f.eks. en TV kjøpt i USA, med NTSC-tuner, lisenspliktig i Norge?
    Ja

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pant
    Ja
    Javel? Har du en uttalelse fra lisenskontoret på dette? Kan du vise til noen eksempler? Eller er det din tolkning av regelverket?

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •