Frå kabel tv til receiver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Frå kabel tv til receiver

Hei,

Vart litt irritert her om dagen når eg ikkje fekk kobla opp dette hensiktsmessig.
    Visjonen er som følger:

Kabel tv kobla rett i receiver - konvertert opp til HDMI - ut på monitorutgangen til receiver og opp i TV'en.
    VIKTIG: Innsignal på TV må vere HDMI all the way - altså slik at eg ikkje trenger å skifte på TV-kontrollen (viss det er mogleg)

Då ville eg kunne velge kilde på receiver til en tenkt "kabel tv kilde" og få BÅDE lyd og bilde utan meir trykking.

Per i dag er kabel tv naturligvis kobla med koaks rett i TV'en, og eg tar audiosignalet ut og køyrer inn i receiveren (VCR inn). Problemet oppstår når eg velger kilden på receiver. Trykker på VCR og får da kun valgt audio-kilde, mens eg i tillegg må trykke på TV-fjernkontrollen for å velge TV som kilde og få bilde OG lyd. Altså to trykk vs eit trykk.

Er dette mogleg?
    Evt når eg får digital tuner, blir det mogleg då?

Takk for svar, er litt grønn på den her

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har analog kabel-tv så kan du ikke koble den kabelen rett i receiver. Kabelen må inn i TV'en fordi det er der tuneren sitter. Hvis du har en VHS spiller eller DVD opptaker så kan du plugge kabelen i en av disse, og ta signalet via receiver og til slutt opp til TV over HDMI.
    Når du får deg en digital tuner kan du uansett koble bilde via receiver.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Kva med lyden når eg får meg digital tuner?
    Kan denne også kobles via receiver, eller må eg fortsette å koble frå TV med
    2 x RCA ned i receiver?

Newcomer sif sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet jeg ikke hva slags kabel-nett du er tilknyttet, men de fleste digital-tv dekodere har vel lyd ut både via RCA og SP/DIF (coax/optisk)..

Active svennis1982 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knuttis
    Takk for svar.

Kva med lyden når eg får meg digital tuner?
    Kan denne også kobles via receiver, eller må eg fortsette å koble frå TV med
    2 x RCA ned i receiver?
    Det spørs vel litt på leverandøren av kabel-tv. Er det f.eks. GET så får du jo digital boks med HDMI utgang, som du da kan plugge inn i reciveren. Andre, som f.eks. BKK her i Bergen kjører en liten boks som bare har SCART utgang, nesten litt frekt og kalle det for "Digital boks"... Da kan du bruke en Scart til en kompositt kabel som du kan koble til reciveren, og så la reciveren konvertere signalet opp til HDMI kvalitet.

Alt dette kommer jo litt ann på hva slags utstyr du har, og hva leverandøren av kabel-tv kan gi deg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •