En ting jeg ikke skjønner med digitale opptak

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    190
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

En ting jeg ikke skjønner med digitale opptak

Hei!
    Er det forbudt å kopiere digitalt for så å brenne over på digital med sjanse for distribuering eller er det bare tilbakeholdenhet fra leverandørene?

Først fikk jeg en HD-opptaker fra Canal Digital med 1 HDMI-utgang og en scart-utgang.
    HDMI-utgangen brukes selvfølgelig til tv'en.
    Videre kjøpte jeg en dvd-opptaker med en HDMI-utgang og to scart-ut/innganger.
    HDMI-utgangen her brukes også til tv'en.
    Med andre ord, skal jeg kopiere fra dekoderen til dvd så må det gå via scart-analogt, altså.
    Men, dersom du kjøper et tv-kort til pc'en som støtter det digitale bakkenettet og som gjør at du kan få digitale sendinger inn på maskinen kan du faktisk gjøre digitale opptak for så å brenne digitalt over på en dvd/bd uten at signalet blir konvertert analogt...
    Hvorfor har det seg slik?
    Er det egentlig forbudt å kopiere digitalt slik at ikke dekoderne eller dvd-opptakerne har en ekstra HDMI-utgang(inngang) eller blir de bare bygd slik hos leverandøren?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Boksene blir IKKE bygd slik, SAGEM sine bokser som Canal Digital bruker, og stort sett alle andre bokser, har utganger som er ment for eksport av filer fra harddisken. Ethernet, USB osv.

På SAGEM sine hjemmesider kan man se at dette er meningen fra deres side. Noen på dette forumet har sagt at filene på disken er kryptert, men det tror jeg ikke stemmer, siden SAGEM lager et system der du skal kunne kopiere filene fra boksen til en PC. Da må de også kunne spilles på en PC.

Canal Digital deaktiverer denne muligheten på en eller annen måte, og skylder på at det er på grunn av "avtaler med deres innholdsleverandører". Egentlig utrolig fjollete, siden bruksanvisningene til Canal Digital beskriver hvordan du tar opp på en DVD-opptaker FRA boksen via SCART. Men det er som du sier, en betydelig kvalitetsforringelse. Likevel blir kvaliteten mer enn bra nok for at eventuelle tulliger skal legge det ut på nettet. SPørsmålet er: Hvor stort problem er/ville dette vært for "innholdsleverandørene"...

Dette er forbrukerfiendtlig, og burde være en sak for forbrukerrådet. Tenk at du kjøper et produkt med en harddisk, som du ikke får lov å ta backup av!?!?!?!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •