hd lampa lyste ikke under åpnings.s.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hd lampa lyste ikke under åpnings.s.

Noen som har peiling på hvorfor ikke HD lampa på grundig motakeren min ikke lyste under Åpningssermonien som NRK sendte i HD.Den skal vel lyse hvis sendingen er i HD??

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tommy75
    Noen som har peiling på hvorfor ikke HD lampa på grundig motakeren min ikke lyste under Åpningssermonien som NRK sendte i HD.Den skal vel lyse hvis sendingen er i HD??
    Har ikke peiling. Viste ikke at det var en HD lampe på boksen en gang men ser det nå som jeg kikket nøye etter.

Sikkert en bug i boksen. Sendingen av åpningssermonien var definitivt i 1920x1080i. NRK byttet over fra 576i til 1080i ca. kl. 14 i går. Så ikke selve byttet men jeg så når de byttet tilbake til 576i. Så ut som Grundig boksen taklet byttet uten problemer så dette får de gjøre oftere

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes hele NRK HD greiene virket rart. Kanalen ble helt svart ca kl 14 og etter ca 5 sekunder så var bildet tilbake, da med NRK HD-logo.

TV'en (en Sony) var tilkoblet boksen fra Grundig via HDMI. Bildet ble noe bedre enn i SD, men jeg var ikke veldig imponert. Hadde en annen TV (identisk Sony) tilkoblet satelitt (Viasat) og SportN HD som også sendte åpningssermonien i HD. Her var bildet merkbart MYE bedre enn bildet jeg fikk gjennom bakkenettet og Grundig-boksen.

Var det ordentlig HD som ble sendt?? Synes ikke bildene fra NRK på bakkenettet var så fantastisk (selvfølgelig noe bedre enn SD, men det kunne ikke måle seg med bildet fra SportN HD via satelitt).

Newcomer E.H.D sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jcnorway
    Synes hele NRK HD greiene virket rart. Kanalen ble helt svart ca kl 14 og etter ca 5 sekunder så var bildet tilbake, da med NRK HD-logo.

TV'en (en Sony) var tilkoblet boksen fra Grundig via HDMI. Bildet ble noe bedre enn i SD, men jeg var ikke veldig imponert. Hadde en annen TV (identisk Sony) tilkoblet satelitt (Viasat) og SportN HD som også sendte åpningssermonien i HD. Her var bildet merkbart MYE bedre enn bildet jeg fikk gjennom bakkenettet og Grundig-boksen.

Var det ordentlig HD som ble sendt?? Synes ikke bildene fra NRK på bakkenettet var så fantastisk (selvfølgelig noe bedre enn SD, men det kunne ikke måle seg med bildet fra SportN HD via satelitt).
    Ja, det var HD, 1080i som sagt tidligere.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig dette er litt off topic, men holder det ikke med get HD pvr for å få NRK i HD? Det var hvertfall ikke HD hos meg under åpningssermonien...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var definitivt bedre kvalitet på HD sendingen, men kan heller ikke si at jeg ble imponert, særlig i mørke områder holdt det heller dårlig kvalitet, panoreringene bar også ganske tydelige spor av komprimering.

HD lampa lyste heller ikke i min Grundig boks.

Noen som vet når neste HD-sending er planlagt?

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Monitor
    Mulig dette er litt off topic, men holder det ikke med get HD pvr for å få NRK i HD? Det var hvertfall ikke HD hos meg under åpningssermonien...
    NRK sendte vel bare HD i bakkenettet tror jeg?

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nilsga
    NRK sendte vel bare HD i bakkenettet tror jeg?
    Ja det er kun i digitalt bakkenett NRK sendte åpningsserminien i HD kvalitet. Via kabel,satellitt og IPTV sendte NRK utelukkende i MPEG2 SD.

Det ble sendt med ca. 10-11Mbit/s (mer var det antagelig ikke plass til i bakkenettet) og med stereo lyd.

Viasat ser ut til å sende SportN HD med variabel bitrate. Det er da mulig at bitraten peaker til 20Mbit/s . I øyeblikket måler jeg variasjoner mellom 13-15Mbit/s for SportN HD. Den høyere bitraten på SportN HD gir trolig noe bedre kvalitet (slik noen mener å ha observert). SportN HD sender også 448kbps Dolby Digital 5.1 lyd (lyden er ikke scramblet).

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jcnorway

Det er også mye mulig at Grundig boksen må ta noe av skylden for dette. Det kan være bedre hardware i Viasat boksen. Det er i alle fall slik at Grundig boksen ser ut til å gjøre bildebehandling like dårlig som Sagem HD boksene for satellitt og bakkenett. Både Grundig og Sagem benytter ST Micro hardware. Det gjør muligens ikke Viasats HD boks. Det er lettest å se dette på SD oppskalert til 1080i men også HD innhold blir mere "soft" ut av disse dekoderene. Om det er ST hardware som er årasken vet jeg ikke men det er ikke helt utenkelig.

Skal man gjøre en god sammenlikning så bør man benytte dekodere med samme type chipset/hardware.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ArcticOC

Noen som vet når neste HD-sending er planlagt?
    Dem skal vel sende OL avslutningssermonien i HD også. Sa værtfall det under åpningen hehe

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •