Dreambox som alternativ til CD HD PVR

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dreambox som alternativ til CD HD PVR

CD's HD PVR har fått mye pepper (for det meste ...) i diverse tråder på dette forumet. Samtidig lovprises Dreambox DM800C med jevne mellomrom, men uten at noen forteller akkurat hvorfor Dreambox er bedre.

Derfor: På hvilke måter er Dreambox DM800C bedre enn CD HD PVR. Stikkord:
    • Støy
    • EPG
    • Billedkvalitet (SD/HD)
    • Funksjonalitet PVR

I og med at Dreambox har nettverkskontakt antar jeg at det er enkelt å flytte ting ut og inn av boksen, feks. brenne/lagre egne opptak eksternt samt vise filmer lastet ned fra nettet/vise nett-tv. Stemmer det?

Til slutt: Jeg er CD kunde med analogt abonnement. Skal nå konvertere til digitalt. Hva må jeg gjøre/bestille for å kunne bruke Dreambox som HD PVR?

mvh mio

Newcomer emphezis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette lurer jeg også på... svar mannen!

Når det gjelder å bruke Dreambox når man har CD er jeg usikker. Du må vel bestille en av CDs originale HD-dekodere for å i det hele tatt få kortet du trenger?

I tillegg har jeg hørt så mye motstridende om kort og dekoder er "paret" eller ikke. Har også hørt så ymse om andre dekodere ikke er tillatt i CDs "nettverk". Men mener å ha hørt om flere med kabel som bruker Dreambox, så ikke vet jeg.. (Stort sett får man vel svaret "Bruk søke-funksjonen!" her på forumet når man stiller slike spørsmål...:twisted: )

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg har skjønt er dreamboxen overlegen på det meste, bortsett fra at den bare har 1 tuner... Parring av kort tror jeg mest er et teoretisk problem...

Sitat Opprinnelig postet av Mio
    Til slutt: Jeg er CD kunde med analogt abonnement. Skal nå konvertere til digitalt. Hva må jeg gjøre/bestille for å kunne bruke Dreambox som HD PVR?
    Du må kjøpe en av CD sine egne tunere så du får et abonnementskort.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper det kan være mulig å få det til, siden DBox er åpen for det meste, men, så mye jeg vet, den har ikke HDMI utgang og det kan være ganske stor ulempe for mange..

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mr_walker
    Tipper det kan være mulig å få det til, siden DBox er åpen for det meste, men, så mye jeg vet, den har ikke HDMI utgang og det kan være ganske stor ulempe for mange..
    Så vidt jeg vet kommer den med en dvi-utgang men med en spesialovergang som er kompatibel med hdmi, så tror ikke det er noen hindring. Værre at det bare er én tuner...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen på forumet komme med en minitest av Dreamboxen? Jeg betaler glatt over 4000 hvis den er så mye bedre enn Sagem'n som jeg tror den er.

Når man ser hva vi blir prakket på av de norske distributørene er det snart på tide at forbrukerrådet tar affære. Det kan umulig være lov å tvinge folk til å kjøpe overprisete billigbokser.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation En liten oppsummering ....

Litt overraskende at det har vært så liten respons på denne tråden så mange religiøse Dreambox-fans det er på forumet (og så mange som tydeligvis har CD langt opp i vrangstrupen). Men det er kanskje værre når man skal være konkret.......

Siden sist har jeg funnet ut litt mer, derfor et lite forsøk på en oppsummering:

STØY: Dette er noe mange klager over på CD, kommer fra vifte og HD. Men har også sett at folk har fortalt om vellykket modding av HD-oppheng, dette er kanskje noe man kan gjøre noe med? Hvis ikke er dette like stoppende for CD som en tuner er for DB!

EPG: Dårlig på CD, men fixes gjennom en fremtidig (?) SW oppdatering. Kommer dessuten i kategorien "kjekt om det hadde vært bedre", ikke avgjørende. Bedre på DB.

KANALSKIFT: 3 sek på CD, 1 på DB (?). Ikke viktig, vet hvilken kanal jeg skal se på og holder meg der.

BILDEKVALITET SD/HD. Er litt bekymret for dette punktet, en del klager på forumet om dette. Men samtidig bra tester fra Lyd & Bilde og Dingz.no. Kan fixes gjennom en SW oppdatering. Bedre på DB?

HDMI. CD har, DB har en moddet DVI hvor man kan bruke en spesialovergang til HDMI. Uavgjort.

# TUNERE. CD har to, DB en. Dette gjør etter min mening DB ubrukelig: Kan du ikke ta opp fra en annen kanal enn den du ser på er det jo liten vits i en PVR, er det ikke? DB 8000 (levering ukjent) vil komme med plass til flere tunere. Antatt pris er 7500,- (sannsynligvis ekskl. optional tuners). DB ryker etter min mening ut her!:evil:

For å kunne se CD digital kabeltv må man uansett kjøpe en eller annen boks fra dem for å få tak i kortet. Billigste dekoder koster i overkant av 1000, HD PVR ca. 3000.
    Alternativene blir da:
    CD HD PVR : 2000,- (reell ekstrakostnad)
    DB 800 : 4500,- (en tuner)
    DB 8000 : 7500,- (+ ekstra tuner, lev. tid ukjent)

Min konklusjon (sikkert overraskende for noen ...) blir derfor at slik det er nå er DB ikke noe alternativ til CD HD PVR. CD's box kunne sikkert vært bedre på mange måter, men DB er faktisk ikke noe alternativ. Flere av ankepunktene mot CD HD PVR kan også fixes ved oppdatering av SW, som forhåpentligvis blir gjort.

Fortsatt god (HD) sommer, hilsen mio :grin:

Intermediate Valo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Det der var en kjempe god oppsumering synes jeg, takk for den.
    Sjekker selv alle tråder om CD HD PVR for tiden da det er et stort ønske om å komme over til dette formatet. Har pr dags dato ingen annen mulighet en kabel fra CD.
    Har den vanlige CD PVRèn og eneste abre med den er at det ikke er HD signaler.
    Min konklusjon er vel også at en må bare leve med tingene slik de er i øyeblikket og håpe på at CD blir litt mer lydhøre for kundenes ønsker om bedre kvalitet uten at det koster veldig mye mer. Kanskje de mykner litt da det kommer flere aktører på markedet, går noen rykter i mitt distrikt om fiber. Så vi får se.:twisted:

Newcomer MontyBurns sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som om det kommer en DB med to tunere nå, men 7500,- er en rimelig rå pris da. Rart at de ikke har noe informasjon på hjemmesidene sine om EPG funker, om kort fra Get/CD funker etc? Det ser heller ikke ut til at den har harddisk (??) - kan man egentlig kalle det en PVR da:-)? Man får vel heller ikke tilgang til fremtidige tjenester som VoD fra Get f.eks?

Dreambox.no - Agenturet og import av DreamBox i Norge

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leste et eller annet sted at det er hardware feil i de nye Dreambox DM800 hd boksene som er solgt slik at de er ustabile. Det sto at alle måtte tilbake til Tyskland for modifisering. Om det stemmer er jeg ikke sikker på men noen vet sikkert mer om dette en det jeg gjør ( finner ikke posten nå men info finnes sikkert ved å google).

Newcomer MontyBurns sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Jeg leste et eller annet sted at det er hardware feil i de nye Dreambox DM800 hd boksene som er solgt slik at de er ustabile. Det sto at alle måtte tilbake til Tyskland for modifisering. Om det stemmer er jeg ikke sikker på men noen vet sikkert mer om dette en det jeg gjør ( finner ikke posten nå men info finnes sikkert ved å google).
    Vet du om EPG fungerer på DB? Det fungerer jo ikke på DVD-opptakere, men derimot så fungerer det på Windows Mediecenter.

Newcomer peram sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje litt off-topic, men hvis du vil ha CD HD-kanaler i dag og har Family eller Entertain kan du bare kjøpe en Abcom Ipbox 9000HD som jeg har gjort. Den kan ha 2 tunere og fungerer med CD. Satt og nøt fotball-EM i Full HD :-)

peram

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av peram
    Kanskje litt off-topic, men hvis du vil ha CD HD-kanaler i dag og har Family eller Entertain kan du bare kjøpe en Abcom Ipbox 9000HD som jeg har gjort. Den kan ha 2 tunere og fungerer med CD. Satt og nøt fotball-EM i Full HD :-)

peram
    Hei!

Hvor har du kjøpt denne boksen? Går ut fra at du bruker den på Canal Digital kabletv?

Kom gjerne med noe mer info om den! :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mazeking
    Hei!

Hvor har du kjøpt denne boksen? Går ut fra at du bruker den på Canal Digital kabletv?

Kom gjerne med noe mer info om den! :-)
    Prøve rå ta opp tråden her igjen. Sitter og skal bestille kabel-TV i storbyen nå.

- Jeg har lyst å kaste Canal Digital-boksen i veggen!*|* TV 2 Underholdning

Get eller CD? Finnes det alternativer til de proprietære boksene, som tydeligvis er noe ordentlig nolabel-billig-søppel på strøm. Føler motlyst mot å kjøpe et produkt til 3500(!!!!!!!!!) som jeg på forhånd VET er ustabilt og fungerer dårlig..

Utblåsning, ikke nødvendig lesning
    Jeg er så MØKK lei privatisering og anbud av alle ting i samfunnet. ****, hvorfor har ikke staten fulgt med i timen og tatt eierskap på en infrastruktur som tilbydere kan konkurrere på?? Nå sitter jeg svinebundet og kan **** ikke velge det beste produktet! Det er veldig uvant, og mildest talt irriterende!

Newcomer Biring sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Taurus84
    Prøve rå ta opp tråden her igjen. Sitter og skal bestille kabel-TV i storbyen nå.

- Jeg har lyst å kaste Canal Digital-boksen i veggen!*|* TV 2 Underholdning

Get eller CD? Finnes det alternativer til de proprietære boksene, som tydeligvis er noe ordentlig nolabel-billig-søppel på strøm. Føler motlyst mot å kjøpe et produkt til 3500(!!!!!!!!!) som jeg på forhånd VET er ustabilt og fungerer dårlig..

Utblåsning, ikke nødvendig lesning
    Jeg er så MØKK lei privatisering og anbud av alle ting i samfunnet. ****, hvorfor har ikke staten fulgt med i timen og tatt eierskap på en infrastruktur som tilbydere kan konkurrere på?? Nå sitter jeg svinebundet og kan **** ikke velge det beste produktet! Det er veldig uvant, og mildest talt irriterende!
    Velkommen skal du være i "klubben" :cry:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo dette som er bra for forbrukeren ikke sant, "alle" fornuftige og "lærde" sier/preker jo at det private næringsliv er mye bedre på alle ting enn den store stygge staten

Deck

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av deckarep
    Det er jo dette som er bra for forbrukeren ikke sant, "alle" fornuftige og "lærde" sier/preker jo at det private næringsliv er mye bedre på alle ting enn den store stygge staten

Deck
    Det er ikke alle som sier det heldigvis, det er høyresidens propagande som prøver å inbille oss at det er fornuftig. Og det er jo mange, meg selv inkludert, som er ganske 'blå' i flere sammenhenger. Dette er det du får med FRP og Høyre. Gjelder kommunalt også. Byrådet i Oslo med Kallmyr (FRP) i spissen setter det meste ut på anbud. Siste påfunn er å kalle de 100 menneskene som har kunnskap om stell av byens trær og parken for 'OVERFLØDIGE', og prøve å få '-mer for mindre' hos private.........:evil:

POENGET er, når man handler er det ikke ALLTID det billigste man vil ha, noen ganger er man opptatt av å ha god kvalitet, DERETTER god pris. Dette utgår i anbudene, billigste vinner, og kvaliteten forsvinner! DET er problemet slik jeg oppfatter det. HØRER DERE CANAL DIGITAL? Noen ganger kan man få mer (flere fornøyde kunder som gladelig betaler for flere produkter) hvis man INVESTERER i litt kvalitet!!! (Gratis tips til deg også, Jøran i Oslo byråd)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Halleluja, svaret kom plutselig til meg, at jeg har vært så blind, dette er jo enkelt: NextTV fra NextGenTel!

Eller...?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Halleluja, svaret kom plutselig til meg, at jeg har vært så blind, dette er jo enkelt: NextTV fra NextGenTel!

Eller...?
    da må du ha en god linje.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •