Digitale eller analoge signaler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Digitale eller analoge signaler?

Jeg bor i en leilighet som er tilknyttet kabel-tv (tror jeg)

Det jeg vet er følgende. Jeg har et uttak på veggen hvor jeg putter i en antenneledning eller hva det nå heter. Den er hvit og kobles til der man i alle tider har koblet vanlig antenneledning.

Og tv finner i søkemodus 24 kanaler ved bruk av "denne kabelen".

Det jeg lurer på.

1. Får jeg diditale eller analoge signaler?
    2. Står det en dekoder sentral i leilighetskomplekset?
    3. Hva med HD? Noe jeg kan gjøre for å få det? Kan jeg kjøpe en dekoder å plugge den antenneledningen inn i den slik at det kan omformes til HD?

Tenker på dette fordi jeg nettopp har kjøpt meg en 42" LCD-TV og vil jo selvsagt prøve å få mest mulig ut av denne.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er analogt slik du kjører det i dag, du kan få digital-tv via den samme kabelen om du kjøper en dekoder, foreløpig er det nok slapt med hd kanaler da.

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runar
    1. Får jeg diditale eller analoge signaler?
    Du tar inn analoge signaler, men sannsynligvis går det også digitale signaler på samme kabelen. Du må eventuelt ha en dekoder for å ta inn disse digitale signalene.
    2. Står det en dekoder sentral i leilighetskomplekset?
    Det er godt mulig, men ikke strengt tatt nødvendig avhengig av leverandør og hvordan de velger å distribuere signalene i sitt nett. I praksis har det vel uansett liten betydning for deg.
    3. Hva med HD? Noe jeg kan gjøre for å få det? Kan jeg kjøpe en dekoder å plugge den antenneledningen inn i den slik at det kan omformes til HD?
    Som nevnt tidligere kommer det an på leverandøren, og hva slags signaler de sender ut på kabelen. Finn ut hvilket kabelselskap som leverer til leilighetskomplekset (feks. GET?) og ring dem. De vet hva muligheter som finnes hos deg, og mest sannsynlig vil de selge deg en digital dekoder med de kanalene du måtte ønske.
    Tenker på dette fordi jeg nettopp har kjøpt meg en 42" LCD-TV og vil jo selvsagt prøve å få mest mulig ut av denne.
    Hvis du går for en digital dekoder vil du få mye bedre bilder enn de analoge signalene du har nå. Det er også stor sannsynlighet for at du kan få HD mot en ekstra neve dollar. Hør med kabelselskapet!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Jeg ringte canal digital og spurte litt. Joa jeg kan nok kjøpe en dekoder...både HD og digital. Jeg får se hvordan bilde blir på min nye 42" før jeg vurderer å få tak på dekoder.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har kabel TV her i gården, og jeg har aldrig brukt dekoder. Fotball var en lidelse å se på , linjene på banen hakket som bare det.
    Endelig bestilte jeg dekoder fra Get, den kom idag, og hallo!, hvilken forbedring det var.
    Nå har jeg 16:9 fullt skjermbilde og ingen sorte streker oppe og nede, bildet er mye bedre enn før også, så ja, kabel TV er en vits om du har flatskjerm....
    Ikke juster på din TV før du får dekoder, det er nesten spild av tid.....

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste problemet mitt er at det er mulig jeg ikke bor der mer enn til jul. Og siden dekoderne (i følge hun dama hos canal digital) er unik for hvert enkelt kabel-selskap, så er det kanskje litt risky å kjøpe dette, da det ikke er sikkert at det samme selskapet opererer i det området jeg eventuelt flytter til.

Kanskje det er mulig å få tak på en brukt canal digital dekoder?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har en av de gamle dekodere, men du må jo ha kort til den....
    Ellers kan du sjekke hos Get kanskje ?
    Spør din styreformann der du bor hvilken leverandør de har, da kan du leie en dekoder mens du bor der og oppsige abonnement og levere den tilbake når du flytter, hvis ikke du tar den med deg da.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg sende mail til dem på jobben som har ansvaret for leiligheten. Og så snakket jeg med formannen i sameiet. Han hadde digital dekoder. Så da tenker jeg at det er store muligheter for meg å kjøpe en digital dekoder på jobben sin regning som blir igjen her i leiligheten når jeg flytter Krysser fingrene her

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, gjør det, jeg har stor forskjell med dekoder.
    Jeg satte min Get dekoder til RGB ut, og bildet fikk utrolig kontrast pluss jeg måtte justere farge ned ganske mye. Alt er er ganske mye bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Runar.

Før du gjør noe som helst, vær 100 prosent sikker på hvem som leverer TV- signalet i borettslaget. Det går ikke klart nok frem av postene dine.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du bor i stavangerområdet er det rimelig sikkert at du har kabel tv fra get. Undersøk med dem hva du kan få. De har alt fra enkel digital zapper til hd-pvr dekoder. Du nåe dem(oss) på 02123.:-D

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh sorry. Jeg har canal digital. Jeg er fra Bergen og bor nå i min elskede hjemby Etter 6 år i Stavanger og havarert ekteskap er jeg nå kommet til himmelen (Bergen) hehe Jeg skal prøve å oppdatere profilen min....den ble opprettet under min "tour of duty" i Stavanger.

Og siden jeg har bestilt meg ;

Hardware.no - Prisguide - Philips 42PFL9603

som etter sigende er svært svært god på analoge signaler så er det jo mulig jeg ikke trenger dekoder hehe....men jeg tror jo selvsagt en dekoder vil hjelpe på

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jobben gikk med på å dekke utgifter til dekoder

Det blir selvsagt bare en standard digital dekoder og ikke den dyre HD-saken, men det er jo svært få kanaler som kjører HD uansett og jeg har ingen andre HD kilder som skal kjøres.

Eneste som er litt dumt er at den vanlige digitale dekoderen ikke har hdmi utgang, men jeg kan tenke meg at signalet ikke er noe særlig dårlig via scart heller HDMI er vel strengt tatt mest nødvendig på HD-signaler skulel jeg tro.

Men uansett, TV'n kommer i morgen og dekoder om en ukes tid

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •