NRK HD-prøver på bakkenettet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 44
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool NRK HD-prøver på bakkenettet

I natt (onsdag 4. juni) vil NRK teste HD på bakkenettet (NRK1). Det som kommer å bli testet er bl.a. veksling mellom SD og HD, bitrate og bokskompatibilitet. NRK1 vil veksles mellom SD og HD flere ganger mellom kl 2 og kl 6 (eksakt starttid ikke helt avklart enda).
    Disse HD-testsendingene vil bli sendt på NRK1 fra alle sendere som er i drift i Norge (dvs. opp til Trøndelag unntatt Agder) og kan i utgangspunktet bli dekodet av alle bakkenettbokser på markedet. En forutsetning for å se på signalet i HD er: en HD-readyskjerm som er tilkoblet en bakkenettboks med HDMI-kabel.
    Denne test er nødvendig for å avgjøre om NRK skal kunne sende OL-åpningsseremonien i HD. NRK har nemlig ikke noe ”HD-ready”-avviklingssentral enda, uten løsningen er mer av typen ”strikk og binders”.
    Tune-inn på NRK1 i natt. Er du tålmodig får du se pene bilder etter hvert.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi. Veldig flott at noen poster slik info !
    Får sendingene i HD noen logo slik at man ser når det veksles mellom SD og HD sendingene ?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal være en "NRK HD"-logo. Usikker om vi rekker å få den på plass til i natt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NRKmann
    Det skal være en "NRK HD"-logo. Usikker om vi rekker å få den på plass til i natt.
    Hvordan gikk testene? Blir det OL-åpning i HD?

way_

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt for tidlig å svare på. Det så bra ut "live" på de mottaker vi så på men vi trenger analysere de opptakene som ble gjort. Er det noen som så på og som hadde problem? Hvordan så det ut?

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NRKmann: Er det noen sjans for at tunerene vil kunne få passthrough? Jeg har Sagem sin og det er jo umulig å vite om man må sette den på 720p, 1080i eller 576p. Jeg ønsker primært at tv-en min skalerer signalet og ikke omvendt.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du oversikt over tester framover. Var litt ugunstig tidspunkt siden jeg skulle på jobb dagen etter, men det er jo ikke lenge til ferien, og da kan en jo sitte oppe utover natta
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NRKmann
    Litt for tidlig å svare på. Det så bra ut "live" på de mottaker vi så på men vi trenger analysere de opptakene som ble gjort. Er det noen som så på og som hadde problem? Hvordan så det ut?

Prøvesending natt til onsdag midt i arbeidsuka begrenser oss "publikumstestere" en del.

Om dere velger neste testsending til en helg eller litt gunstigere tidspunkt skal jeg rigge om TVen til bakkenett.

Forøvrig, har dere kun prøvesending på bakkenett eller også over satelitt/kabel?

way_

Active cognito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fanken at jeg ike fikk med meg dette. Men det blir vel litt titting under ol sermonien.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av e-h
    NRKmann: Er det noen sjans for at tunerene vil kunne få passthrough? Jeg har Sagem sin og det er jo umulig å vite om man må sette den på 720p, 1080i eller 576p. Jeg ønsker primært at tv-en min skalerer signalet og ikke omvendt.
    Mulig er det men ikke så veldig praktisk, ved hver endring så må HDMI koblingen settes opp på nytt.
    Blir mye venting da hvis man zapper mellom kanaler som sender 576i - 720p - 1080i.
    Men det hadde vært det beste hvis det hadde vært mulig uten at koblingen må restarte.

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dennis
    Mulig er det men ikke så veldig praktisk, ved hver endring så må HDMI koblingen settes opp på nytt.
    Skjønner problemstillingen, men synes fortsatt det burde vært et mulig valg i menyen. Oppskaleringen i denne enheten gjør bildet rimelig uklart spør du meg.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av e-h
    I menyen "Mottakerinnstillinger/Bildeinnstillinger/HD-oppløsning" kan du sette 1080i. Det er formatet som vi vil benytte for denne gang (OL-åpningen).

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

NRK HD-test nr 2

Ny HD-test onsdag 11. juni kl 2 om natta (tidligst).

Vi tester og fin-tuner veksling mellom SD og HD, bitrate og bokskompatibilitet.
    Samme forutsetninger som forrige gang.
    Formatet som er brukt er 1080i. For å sikre seg at boksen ikke skalerer ned bildet kan det være lurt å sjekke innstillingen i boksen ("mottakerinnstilling" i menyen resp. display-knapp for Sagem og Grundig).

Denne test vil kun foregå i bakkenettet. NRK har nemlig ikke noe ”HD-ready”-avviklingssentral (planlagt ferdig 2010). Løsningen består dermed av en ny separat encoder tilpasset bakkenettet, og som vi midlertidig har fått hektet på eksisterende plattform.

Denne test foregår på nattestid (etter offisiell sendeslutt), fordi man vil unngå å forstyrre ordinære TV-utsendingen.

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for info. La forresten merke til at antialiasing problemene jeg har hatt forsvant ved å sette til 1080i. Rimelig kjipt, men 576p/720p gjør at logoene hopper litt opp og ned på Sagem tuneren. Det samme skjer med stripen i letterbox sendinger på f.eks. (som ikke burde vært lov å sende lenger spør du meg).

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper NRK vil satse på 720p og ikke 1080i når det gjelder sportsendinger.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sony Bakkenett Tv

Vil HD sendingene fra NRK fungere på min Sony bakkenett tv med innebygd tuner/dekoder?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Halden
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sony bakkenett-TV

Sitat Opprinnelig postet av jcaa6479
    Vil HD sendingene fra NRK fungere på min Sony bakkenett tv med innebygd tuner/dekoder?
    Nå har du i alle fall mulighet til å teste!

Gi tilbakemelding her dersom du velger å sitte oppe i natt under testen...

Mvh
    Bjørn 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Prøvde å ta opp sendingen men det gikk ikke

Prøvde å ta opp prøvesendingen onsdag 11. juni med mplayer på linux. Ser sendingen frem til 02:00 og så hopper det til 02:23 uten at det er noe i mellom. Har prøvd å se opptaket både i DVB Viewer på Windows og med mplayer-svn på linux.

Når jeg cropper opptaket får jeg det ned til ca. 8MB. Da får jeg både bilder og lyd før 02:00 og etter 02:23. Så HD-opptaket ble nok ikke tatt opp i det hele tatt.

Hvilke innstillinger må jeg gjøre neste gang for å kunne ta opp prøvesendingen? NRK1 sendes nå på PID 512 (Video) og PID 640 (Lyd) i Oslo. Endres dette for HD-sendingen?

Intermediate tandberg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til NRKmann
    Vil dere sende OL Åpningen på satelitt i HD, eventuelt gjøre som TV2, fyre opp en transponder der dere sender vanlig innhold oppskalert, og HD innhold direkte ut?

"En som lengter etter NRK i HD" :-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tandberg
    Til NRKmann
    Vil dere sende OL Åpningen på satelitt i HD, eventuelt gjøre som TV2, fyre opp en transponder der dere sender vanlig innhold oppskalert, og HD innhold direkte ut?

"En som lengter etter NRK i HD" :-)
    Det ser ikke ut til å bli mer enn hva satellittoperatørene selv vil tilby. Se på:
    NRK og Viasat samarbeider: Viasat sender HDTV fra Beijing-OL - teknofil.no
    Canal Digital best på HD-innhold? - Canal Digital NO

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •