Følsomhet og RF-egenskaper til PC-kort og USB

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Følsomhet og RF-egenskaper til PC-kort og USB

Det har etter hvert kommet mange løsninger for å få inn NRKs bakkenettkanaler på PC (via instickskort eller USB + DVB-viewer el. tilsvarende SW).

Det som oftest er utfordringen for en digital bakkenettboks er hvilken følsomhet RF-delen har (dvs. den delen som omvandler signalet fra antennen til en transportstrøm som innholder DVB-strømmene). Det er den del som sier hvor bra en boks er, om den klarer SFN etc.
    Fordi boksmarkedet i Norge er strengt regulert gjennom en s.k. ”boks”-spesifikasjon kan vi sikre oss at alle bakkebokser som godkjennes i Norge oppfyller de minimumkrav som gjelder for slike bokser i Norge og Europa.
    Det som vi derimot ikke få testet ordentlig er nettopp instickskort og USB-mottaker.

Spørsmålet mitt er:
    Hva slags erfaring har dere av forskjellige mottaker ? Hvor bra virker de for bakkenettmottak (helst med innendørs eller utendørsantenne, og ikke takantenne)?
    Mest aktuelle svar er fra de tilfellene man har testet flere modeller og kanskje sammenlignet med vanlig bakkeboks.

Selv har jeg kun testet Terratec Pirahna (m tilhørende SW) med en Triax utendørs antenne som ellers virker rett bra (nesten direkte sikt til Tryvann). Jeg får DAB veldig bra (det var jo en fordel) men ingen DTT. Da må jeg ha en Yaggi og det er ikke særlig egnet til å ha på tur.

Hva har dere testet?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har testet USB-mottaker eller PC-kort-mottaker med innendørs antenne?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hauppague Nova TD Stick

Ser at dette innlegget er litt gammelt, men svarer like vel.

Jeg kjøpte Nova TD Stick fra Hauppauge for å sjekke mottaker forholdene for det digitale bakkenettet der foreldrene mine bor. Vi var usikre på om mottaker forholdene var gode nok, ettersom vi lå i hvit sone på RiksTV sitt kart. DVB-T kort tenkte jeg det var kjekt å ha uansett. Kortet tok fint i mot signaler via vår tak antenne. Ettersom signalindikatoren viste 100% kvalitet bestluttet vi å gå for DVB-T fremfor å betale i dyre dommer for kabeltilknytning og en haug med kanaler vi ikke trang.

Takket være Elkjøp endte vi opp med en Sagem boks (spurte så fint når vi kom bort til ham om han skulle bestemme hvilken boks vi skulle ha, sa vi ville ha basismodellen til Grundig, nei den har vi ikke på lager...). Sagem boksen fant signaler og viste bilde greit, men har lagt merke til små forstyrrelser av og til. Indikeres også påkketap på signalsjekk i menyen. Hauppauge kortet har også tilsvarende forstyrrelser av og til, og Linux verktøy (husker ikke akkurat hva det het nå) viser at det er ukorrigerte feil av og til.

Konklusjonen fra dette må være at TV-kortet og Sagem boksen har omtrent samme følsomhet.

Jeg har også brukt kortet med fri sikt til Knuten på Kongsberg med bare de to små antennene som fulgte med. Dette fungerte helt greit, til tross for at bordantennen til Biltema ga langt fra perfekt mottak av TV2 på min LCD-TV. I dette tilfellet brukte jeg den såkalte diversity funksjonen til Nova TD Stick, dvs at den benytter signaler fra begge antennene for bedre mottak, men vet ikke hvor mye dette hadde å si.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Diversity

Takk for tilbakemelding.
    Har testet litt forskjellige løsninger og også kommet fram til at antennediversitet gir best mottak.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet Terratec T2 med medfølgende liten dipol. Den fungerte ikke stabilt med klar sikt til sender.

Jeg kjøpte en direktiv, aktiv bordantenne på Clas Ohlson og det kurerte problemet. Jeg tipper 6dBi

-k

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •