RiksTV: Et mareritt så langt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

RiksTV: Et mareritt så langt

Hei,

Først, jeg bor i Oslo, har en Sagem-dekoder og en Digality antenne. (Den ble kjøpt som en innendørs antenne, men nå ser jeg at den er ment for utendørs.)

Jeg har nylig flyttet. I gamle leiligheten fungerte Canal+ kanalen under optimale forhold, hvis antennen var på kjøkkenet. RiksTV ville ikke la meg si opp abonnementet da dårlig kvalitet på produkt ikke var en oppsigelsesgrunn.

Nå har vi flyttet til Trondheimsveien og opplever at RiksTV ikke bare faller ut som følge av mobiltelefoner, mens også når trikken passerer. Herlig! 10-minutterstrikken er blitt en mare. Til dette sa RiksTV: "Å, du har flyttet? Da er det iallefall ikke mulig å si opp, det gjaldt kun på din gamle adresse" (parafrasering). Så nå sitter jeg her med et elendig produkt som jeg ikke kan kvitte meg med.

Jeg har allerede sagt opp abonnementet fra 31.12.08, men vil gjøre et forsøk til på å få stabilt bilde før jeg legger RiksTV for evig hat. De har ikke vært villige (eller i stand) til å hjelpe meg, men kanskje jeg klarer hjelpe meg selv.

Kan noen anbefale en grei innendørsantenne som fungerer uten å bli forstyrret av mobil og trikk? Og, har det noe for seg å bytte til Grundig-boksen?

Ellers, har dere noen tips? Jeg bor like ved trikkestoppet Rosenhoff, på partallssiden av veien.

Slik det er nå, så klarer jeg se alt utenom TV2 og relaterte kanaler greit, med unntak av når trikken passerer og mobilen ringer. Da stopper alt. TV2 sliter jeg generelt med å få grei kvalitet på.

Hjelp belønnes med takk!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en annen tuner i stedet? Grundig tunerne skal være bedre på dårlige signaler, kan hende at det kommer en og annen brukt etterhvert. Kanskje ikke noe vits i å legge så mange kroner i det siden du allerede har sagt opp abbonementet.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strummer
    Nå har vi flyttet til Trondheimsveien og opplever at RiksTV ikke bare faller ut som følge av mobiltelefoner, mens også når trikken passerer. Herlig! 10-minutterstrikken er blitt en mare. Til dette sa RiksTV: "Å, du har flyttet? Da er det iallefall ikke mulig å si opp, det gjaldt kun på din gamle adresse" (parafrasering). Så nå sitter jeg her med et elendig produkt som jeg ikke kan kvitte meg med.
    Dette kan ikke stemme, hvis du har flyttet ut av dems dekningsområdet så må du kunne si opp utenfor bindingstid?
    Prøv å selg shiten og tegn en ny "videreføringskontrakt", eller hør med dem om det er lov.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt vanvittig sleipt at abonnementet er knyttet til adresse og ikke person. Kan noen forklare meg logikken?

Jeg kan forstå det med andre leverandører, som faktisk gjør fysiske installasjoner, men med RiksTV har jeg gjort absolutt alt selv, og ingenting av det er adresserelatert.

Tuneren fikk jeg jo av RiksTV, kan jeg ikke be om å få bytte hos en forhandler?

Og i forhold til at trikken og mobiler, vil de forbedres med en innendørsantenne?

Det er ganske vilt at de tvinger meg til å beholde dette, når jeg ikke kan bruke det. Spesielt når teknologien er så ny (og så skuffende - nytt fancy bakkenett, men vi må fortsatt opp på taket og rive og slite i forbannede antenner - brave new world indeed), så synes jeg de burde være litt mer romslige.

Jeg lengter etter NextTV. RiksTV er ikke fremtiden, fremtiden blir ikke slått ut av kuling og tåke.

Mvh,
    Stian

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tricky med trikk?

Mottak i bystrøk, selv i grønt område kan være ”tricky”, særlig når hovedparten av de signaler som er brukbare for boksen kommer fra reflekser fra nærme bebyggelser. En trikk kan sammenlignes med en stor og flat signalspeil som endrer refleksmønstret eller stopper signaler. Når en trikk går fordi huset ditt kan det være nok til at ditt beste mottakspunkt (antenneplassering med best mottak) blir plutselig ubrukbart.
    Er du heldig kan det går an at du kan finne en annen antenneplassering som gir det bedre mottak. Jeg tror neppe at det vil hjelpe å skifte boks da forskjell mellom Sagem og Grundig har mest med følsomhet i grensemottak (gråområder eller med dårlig antenne). I Oslo sentrum er det mye plenty av signal og det dreier mer om hvor bra boksen er på å håndtere reflekser og refleksmønster som endrer seg. Dette har vi for lite erfaring om.
    Andre alternativ som du har er å prøve en retningsbestemt antenne. ved å ikke bruke en rundstrålende (slik du har) kan du kanskje få inn en hovedrefleks som ikke går i samme retning som trikken går. Det beste hadde det vært med antenne på taket. I mange tilfeller er ikke dette mulig men det kan være lurt å ta opp det med borettslaget eller sameiet.
    Ellers er det godt mulig at alternativet for deg er IPTV eller kabel-TV. I mange tilfeller egner seg disse distribusjonsformer best i sentrale bystrøk.

Jeg kan ikke svare for Riks-TV. Likevel har Riks-TV en dekningsgaranti om du ikke får mottak som gjelder selv om du bor i grønt området.
    Se for eksempel: RiksTV krevde penger uten å levere TV-signal - VG Nett
    Dette kan du ta med i din dialog med 09595

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for et strålende svar.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et kjent problem med elektromagnetisk støy fra el. motorer,dynamoer osv.

I Sverige var det en sak om at EU mopeder støyer i UHF frekvensbåndet som benyttes til digitalt bakkenett. Grunnen er dynamoene på mopedene ikke er isolert/støyskjermet( antagelig er det ikke noe EU krav om støyskjerming).
    Mopeder stör tv-bilden | Nyheter | Aftonbladet

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Impulsfilter

Muligens kunde et impulsfilter koblet til antennen hjelpe. Gjenstår å få testet det.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit: Slettet en del eder og galle, men står for følgende:

"Nei, styr unna RiksTV hvis du ikke har takantenne. Iallefall hvis du er en av disse som bruker "mobiltelefon" eller om du bor ved trikk/tog."

Jeg har sendt en forespørsel til Forbrukerrådet, får håpe at de kan hjelpe meg mot kjipingene.

Har forøvrig bestemt meg for å sende 10-20 teite spørsmål i uken, slik at jeg koster RiksTV like mye i kundeservice, som de tar fra meg for mitt ikke-fungerende digital TV.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    edit: etter jeg hadde posta så jeg den siste posten din Strummer. That's the spirit

(Det går ikke an å behandle kunder slik spør du meg. Undersøk hvilke rettigheter du har. Det er utrolig sleipt hvis det står i abonnementvilkårene at du ikke har krav på et produkt som fungerer 100%.

Formelle brev kan være et bra virkemiddel, om man kjenner en advokat privat er jo det perfekt, hehe. Jeg ville ihvertfall sendt avgårde flere e-poster, kanskje tradisjonelle brev også. Det spørs hvor mye krefter du vil bruke. På forbrukerrådet tror jeg det står en del fornuftige greier som kan være til hjelp om du ikke gir deg så lett.)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Jeg fikk en telefon fra en kundebehandler hos RiksTV som tydeligvis kjente problemet bedre. Det kan også virke som han var litt høyere på rangstigen da han hadde mulighet til å være fleksibel på en måte "vanlige" kundebehandlere sikkert har fått instrukser på at de ikke kan være.

Jeg er veldig glad for at RiksTV lot meg slippe abonnementet, men det er synd at det krevde eposter til Forbrukerrådet, samt et latterlig antall eposter til kundeservice.

All that ends well. Nå tenker jeg NextTV fra august, med mindre noen her har en advarsel å komme med?

Stian

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å høre

Jeg har ikke vært borti NextTV, men det er jo perfekt med den prøveperioden de har, for da finner man ut hva man får. Må innrømme jeg er litt skeptisk på grunn av båndbredden, men det kan godt hende det er strøkent bilde. Jeg har aldri sett det hos noen, for man kan ikke få det rundt her. Null risiko å prøve uansett ^^

Active ToCa sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Her
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som en tidligere Nextgentel-kunde (dog ikke NextTV!), så ville jeg aldri anbefalt noen å bli kunde på noe nivå hos den leverandøren. Aldri vært i nærheten av å få den varen jeg har betalt for. Og så mye fantasihistorier som de har presentert for å bortforklare problemstillinger skal man lete lenge etter og man må nok lenger tilbake enn til Asbjørnsen og Moe for å finne tilsvarende.

Bestilte ADSL Mega 4000 av dem etter at de konstaterte med "sitt måleustyr" at de kunne klare 4500-5000 til meg basert på at jeg hadde bra kvalitet på alle kabler hjem til meg selvom avstanden til nærmeste sentral er lang. Resultat: Jeg fikk 3300 på en god dag. Klagde og fikk da beskjed om at jeg hadde så dårlig kvalitet på kabler. Besluttet da å gå ned til Mega 3000 siden DET skulle de klare uansett. Resultat? 2300. Klagde igjen og de klarte å presse det opp i 2700-2800, men det var maks av hva jeg kunne få til med mine kabler ble jeg da fortalt. Så funker det i ca 14 dager og så er man nede på 2300 igjen. Og samme mølje på nytt og på nytt. Men hvis jeg kjører en download via FTP eller lignende, så får jeg nesten 500kB/s i ca 20 sekunder før QoS slår til og strammer inn linja til maks 270 kB/s. Styr unna er mitt råd.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trist ToCa, tviler ikke på din historie, men man kan nok ha uflaks med alle leverandører.

Min nesten 2 års lange erfaring med ADSL 2+ fra NGT er strålende. 14 mbit 100% stabilt, noe som er begrenset av avstanden til telefonsentral.

Angående IPTV så innbiller jeg meg at man må ha forholdsvis god linjekapasitet for å overføre TV-bilder av god kvalitet. Det er jo begrensa hvor mye ting kan komprimeres. 3 mnd. prøveperiode er nok å foretrekke.

Active ToCa sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Her
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var trist. Gikk fra Ventelo til NGT fordi Ventelo ikke klarte mer enn 2200 til meg, mens NGT sa 4500-5000 inkludert avstand til sentral. Men det absurde i situasjonen var også at det viste seg at NGT leide utstyr av Ventelo i sentralen jeg var koblet til.

Det vil nok alltid være slik at noen ser den verste siden av et firma samtidig som andre lever på solsiden som kunde uansett hvilket firma det gjelder. Håper uansett at trådstarter får en positiv erfaring for sin del, men mener likevel at han bør styre unna og passe seg for bindingstider eller 3 måneders oppsigelsestid hos NGT. Men er han allerede kunde med ADSL2+ hos NGT og får det han betaler for (minus avstand til sentral), så skader det ikke å prøve med 3 måneders prøvetid på NextTV.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stygge situasjoner når firmaene faktisk lyger til kundene sine.
    Men nestet uansett firma vil man nok kunne finne både positive og negative historier. Så hva det ender med for egen del, vet man ikke før man har prøvd.

NextTV er ukjent for meg. Kanskje noen andre på forumet har prøvd NextTV ?
    Da kan dem jo gi litt tilbakemeldinger på hvordan det fungerer.
    Det kan jo også hende at du finner noen erfaringer med søkemotoren.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt NextTv i snart ett år nå, og er veldig fornøyd. Har du bra nok linje er det bare å bestille.

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt NGT Next TV i snart halvannaet år, og har vært svært fornøyd med kvaliteten og kundeservice.

Veldig bra prioritering av trafikken, men vær oppmerskom på at du får maks 6,5 Mbit til internett når du har TV. Jeg laster mye ned og hadde aldri problemer med hakking etc.

Flyttet nettopp og valgte til protester fra samboeren å bestille bredbånd fra bedriften jeg jobber i (laveste pris høyeste mulige hastighet ) samt et ekstra abonnement på min mors Riks TV abonnement (70% rabatt)

Cyberdog

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Det er et kjent problem med elektromagnetisk støy fra el. motorer,dynamoer osv.

I Sverige var det en sak om at EU mopeder støyer i UHF frekvensbåndet som benyttes til digitalt bakkenett. Grunnen er dynamoene på mopedene ikke er isolert/støyskjermet( antagelig er det ikke noe EU krav om støyskjerming).
    Mopeder stör tv-bilden | Nyheter | Aftonbladet
    Jeg er også plaget med at bilde fryser når enkelte biler, mopeder og motorsykler passerer huset mitt. Da særlig om ettermiddagen og kvelden (størst trafikk av gamle biler, motorsykler og mopeder). Ellers er bildet ok. Har utendørs antenne med forsterker. Har sendt flere eposter til RiksTv ang dette problemet. Har fått følgende svar: Justere antenna, koble til forsterker, sjekke kabler, koble fra forsterkeren, og nå til sist skjerme antenna fra denne elektromagnetiske støyen. Hvordan gjøres da dette? Har jo forlengst sett inkompetansen til de på helpdesken til RiksTV, men når forslagene dem kommer med er at jeg skal skjerme antenna så begynner jeg å lure hva de driver med. Får heller ikke bryte kontrakten før det er gått ett år.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Send et brev til adm. direktør. Det har jeg god erfaring med, men du må formulere deg godt og benytt gjerne litt humor. Jeg har gjort dette både med Telenors toppsjef og Gets toppsjef med det resultat at feilene jeg klaget på ble rettet straks. Send gjerne brevet hjem til dem privat. Det er nemlig slik i større selskaper at toppsjefen ikke får brev som er merket med hans attention da andre i organisasjonen siler disse brevene.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •