Må velge fiber fra Canal Digital eller Get (Digital)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Må velge fiber fra Canal Digital eller Get (Digital)

Har kommet i den heldige situasjonen at både Get og Telenor skal bygge ut fibernett i strøket der vi bor. Og begge vil at vi skal tegne etablering hos dem nå.

I dag bruker jeg et mediacenter (XP MCE ) og er fornøyd med det. Det er jo selvfølgelig for det analoge nettet.

Men så tvinges jeg over i det digitale. Har dere innspill på hvilken av diss to aktørene jeg bør velge? Tenker både på MCE/PVR og fremtidige løsninger (IP TV mm.)

Jeg vet at Get ikke strekker fiber inn til huset ( bare i stam nettet, coax inn til huset), men jeg tror Telenor tar fiberen helt inn.

Men jeg tror tjenesteutvalget og erfaringer fra dere på forumet kommer til å veie tyngst....

Inspill anyone? Alt er lov!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av boh
    Har kommet i den heldige situasjonen at både Get og Telenor skal bygge ut fibernett i strøket der vi bor. Og begge vil at vi skal tegne etablering hos dem nå.

Jeg vet at Get ikke strekker fiber inn til huset ( bare i stam nettet, coax inn til huset), men jeg tror Telenor tar fiberen helt inn.
    Synes du burde bestemme dette utifra tilbudet/pris i forhold til hva du får og shite i om det er fiber eller coax du får inn i huset.
    Coaxen overgår fiber til de grader enda.
    Fiber = 100Mbit p.t.
    Coax = 6Gbit (6000Mbit)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av boh

I dag bruker jeg et mediacenter (XP MCE ) og er fornøyd med det. Det er jo selvfølgelig for det analoge nettet.

Men så tvinges jeg over i det digitale. Har dere innspill på hvilken av diss to aktørene jeg bør velge? Tenker både på MCE/PVR og fremtidige løsninger (IP TV mm.)
    Jeg ville ha valgt Telenor / Canal Digital utfra det faktum at de bruker Conax kryptering, som er mulig å få CAM-løsninger til som vil fungere i et mediacenter(riktignok med litt fikling...)GET bruker NDS, og der finnes det ikke CAM-løsninger som jeg vet om i allefall..... Så hvis MCE/PVR er det viktigste for deg, så ville jeg valgt Canal Digital. Men valget må du ta selv.

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dennis
    Synes du burde bestemme dette utifra tilbudet/pris i forhold til hva du får og shite i om det er fiber eller coax du får inn i huset.
    Coaxen overgår fiber til de grader enda.
    Fiber = 100Mbit p.t.
    Coax = 6Gbit (6000Mbit)

Det der er vel direkte feil. 100Mbit begrensningen på Fiberen som du nevner er jo kun på utstyrsiden. Hjemmesentralene som benyttes i f.eks Altibox er 100Mbit bokser. I fiberen er det tilnærmet ubegrenset kapasitet.

Det er ingen slike begrensninger i fiberkabelen.

6Gbit på Coax er samlehastighet for alle som er knyttet til en CMTS, og det kan være flere boligfelt/borettslag.

Men nå leverer vel hverken Get eller Canal Digital fiber helt inn uansett.

C

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Jeg har et par spørsmål som kanskje passer i denne tråden.

Vi la inn en splitter ny kabel fra Canal Digital for et par år siden. En coaxialkabel eller hva det nå heter. Er coaxialkabel bedre enn fiber forresten? Ser ikke helt forskjellen der.

Vi har digital kabel-tv med kabelen, men ikke internett. Vi har ADSL Turbo fra Telenor. Spørsmålet er: er jeg en dust når jeg har ADSL, når jeg kan få internett fra coaxialkabelen?? Vil det være mye bedre?

Jeg fikk en brev fra Canal Digital før jul der det stod at kabelen vi har kan gi oss høyhastighetsinternett. Noen som vet når det kommer??

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cyberdog
    Det der er vel direkte feil. 100Mbit begrensningen på Fiberen som du nevner er jo kun på utstyrsiden. Hjemmesentralene som benyttes i f.eks Altibox er 100Mbit bokser. I fiberen er det tilnærmet ubegrenset kapasitet.

6Gbit på Coax er samlehastighet for alle som er knyttet til en CMTS, og det kan være flere boligfelt/borettslag.
    Derfor p.t., om begrensingen er i kabelen eller utstyret er det samme for kunden. Det vil ta lang tid før det kommer utstyr til fornuftig pris som kan måle seg med coax.

Samlehastiget betyr ingenting hvis man snakker om direktesendt Tv, plass til veldig mange HD kanaler med en slik båndbredde. Har man fiber og mange TVer som har lyst til å se HD-TV samtidig så ser man fort begrensingene til fiber.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Derfor p.t., om begrensingen er i kabelen eller utstyret er det samme for kunden. Det vil ta lang tid før det kommer utstyr til fornuftig pris som kan måle seg med coax.

Samlehastiget betyr ingenting hvis man snakker om direktesendt Tv, plass til veldig mange HD kanaler med en slik båndbredde. Har man fiber og mange TVer som har lyst til å se HD-TV samtidig så ser man fort begrensingene til fiber.
    Antallet TV kanaler har vel ingenting med hvilken hastighet man har. Det sendes jo bare 1-5 TV strømmer inn til en enkeltkunde allikevel, og da er dagens hastighet på fiber mer enn god nok. Det som sendes i coax kablene er jo ikke Mbit eller Gbit basert allikevel, det er kun internetthastigheten man snakker om når man snakker om kapasitet på 6 Gbit.

Jeg regner med at kabelmodemene og kundeutstyret som leveres av coax leverandørene også er begrenset til 100 Mbit slik som hos de aller fleste leverandører av slikt i Norge, så der har de akkurat samme problemet. Altibox har en partner i Danmark som selger 1 Gbit linjer allerede.

Den nye generasjonen hjemmesentraler på fiber vil ha Gbit nett. (ikke det at det er nødvendig men..)

C

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antallet TV kanaler har vel ingenting med hvilken hastighet man har. Det sendes jo bare 1-5 TV strømmer inn til en enkeltkunde allikevel, og da er dagens hastighet på fiber mer enn god nok. Det som sendes i coax kablene er jo ikke Mbit eller Gbit basert allikevel, det er kun internetthastigheten man snakker om når man snakker om kapasitet på 6 Gbit.
    Når det snakkes om 100Mbit på fiber så skal Tv og internett dele på den hastigheten.
    På coax sendes alle TV strømmene (over 100 digitale kanaler?) til hvert uttak samtidig, kunden kan ha så mange bokser han vil. Når de analoge kanalene blir utfaset så blir det plass til mange flere.
    Hvis man bare har 100Mbit så vil man få begrensinger hvis man har HD PVR bokser og man skal ta opp en HD kanal og se på en annen HD kanal på flere bokser samtidig.

Hvorfor skal man ikke prate om Mbit eller Gbit på coax? I dag sendes det i QAM med en viss båndbredde (Mbit) pr MUX, men det kunne like gjerne vært IP-Tv.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det snakkes om 100Mbit på fiber så skal Tv og internett dele på den hastigheten.
    På coax sendes alle TV strømmene (over 100 digitale kanaler?) til hvert uttak samtidig, kunden kan ha så mange bokser han vil. Når de analoge kanalene blir utfaset så blir det plass til mange flere.
    Hvis man bare har 100Mbit så vil man få begrensinger hvis man har HD PVR bokser og man skal ta opp en HD kanal og se på en annen HD kanal på flere bokser samtidig.

Hvorfor skal man ikke prate om Mbit eller Gbit på coax? I dag sendes det i QAM med en viss båndbredde (Mbit) pr MUX, men det kunne like gjerne vært IP-Tv.
    Dette blir litt akademisk. I Fibernettet ligger jo også ca 100 kanaler og streamer samtidig, og dekoderen henger seg på datastrømmen til den aktuelle kanalen. Det er ikke mange husstander som har mer enn 4 TVer i bruk samtidig i dag. Og for de få prosentene det må gjelde så er det helt riktig begrensninger i fiberløsningene i dag, men er etterspørselen der tror jeg ikke man er seine om å skifte om på dette. GBit boksene er på vei inn. Skalerbart er vel riktig ord.

Men dette ble vel en liten trådkidnapping så vi sier oss ferdig med debatten.
    Back to topic.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Telenor med trådløs dekoder

Takk for bra innspill...

Telenor kom på døra og fortalte at vi får fiber, dersom oppslutningen er på 50% eller mer i vårt område. Først får vi internett i slutten av året, og slutten av neste år får vi TV via fiberen. Det var slettes ikke sikkert at det var CD som skulle levere denne tjenesten sa selgerene. De sa også at "forskningsavdelingen" jobbet med en trådløs dekoder!!!

Det høres nesten for godt ut til å være sant...
    Skulle det være at CD blir innholdsleverandør er MCE mulighetene veldig interessante.

Så derfor tror jeg at Get får sparken... Eneste dumme er at dersom jeg sier jatakk til Telenor og neitakk til Get så slukker Get det analoge kabelnettet vi har nå... Så da ser det ut til at det blir RiksTV i et års tid, evt CD parabol...

Takk for innspill

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig mange bra svar, men det mest relative som du må tenke på i forhold til fremtiden og fremtidens muligheter er kapasiteten.
    Det er fiberleverandører der ute som kjører fiberkabelen helt inn til huset,men deres oppsett gjør at fks de som har 100Mb fiber, må dele de 100mb på tv og internett- Dvs 50 mb på internett(noe som er ganske raskt),og 50Mb til tv..Dvs igjen at har du for eksempel 2 dekodere i huset med hardisk..så får du ikke brukt flere tver i huset. Få som er informert om dette, og dette er jo synd siden det gir litt begrensinger.

Canal digital for eksempel vil kjøre Grunnnettet i fiber, men siste biten inn til huset er coax..Mixen med coax og fiber i grunnettet gir per idag ett av europas sterkeste fiberlinjer- Flesteparten av norges fiberleverandører har (100MB)- Mens Canal digital har (6200mb)-- Alle har forskjellige erfaring fra hvor nå enn man kommer fra, alle leverandører har både posetive og negative erfaringer,slik vil det være i de neste 1000 årene fremover-- Men teknisk sett så leverer canal digital sterkest- Leve lenge de som venter på noe godt=

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

----

Du er velinformert- lenge leve dennis

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 1-2-3
    Hei!
    Jeg har et par spørsmål som kanskje passer i denne tråden.

Vi la inn en splitter ny kabel fra Canal Digital for et par år siden. En coaxialkabel eller hva det nå heter. Er coaxialkabel bedre enn fiber forresten? Ser ikke helt forskjellen der.

Vi har digital kabel-tv med kabelen, men ikke internett. Vi har ADSL Turbo fra Telenor. Spørsmålet er: er jeg en dust når jeg har ADSL, når jeg kan få internett fra coaxialkabelen?? Vil det være mye bedre?

Jeg fikk en brev fra Canal Digital før jul der det stod at kabelen vi har kan gi oss høyhastighetsinternett. Noen som vet når det kommer??
    --

Ikke ett dumt spørsmål i heletatt--Mitt valg ville vært å hatt internett via tv-kabelen til canal digital. Adsl er internett som kjøres gjennom telefonkabelen, måten de sender ut signaler på er at de sender signalene sine ut til nærmeste sentral tilknyttet deg,så sender de deg signaler videre..Dette fører som regel til at har du fks 20 mb--kan du ende opp med å ikke få mer enn 8mb for eksempel. Det er mye som er relativt, kjører du trådløst vil det suge av hastigheten,det har også mye å si hva slags utstyr du har også.--

Men internett via tv-kabelen så sender man signalene rett inn. og du har mulighet til å få¨100%av din bestilte hastighet.Selv om det sjelden blir 100% likevel der begrensinger fortsatt er i trådløst og diverse utstyr du opererer med.

Per krone du betaler og hva du får for krona blir canal digital billigere-
    stabiliteten er også utrolig bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men nå leverer vel hverken Get eller Canal Digital fiber helt inn uansett.

C

Dennis har faktisk ikke feil- shall we get a scientist 2 explain for ya?neida hehe

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Luciouz
    --

Ikke ett dumt spørsmål i heletatt--Mitt valg ville vært å hatt internett via tv-kabelen til canal digital. Adsl er internett som kjøres gjennom telefonkabelen, måten de sender ut signaler på er at de sender signalene sine ut til nærmeste sentral tilknyttet deg,så sender de deg signaler videre..Dette fører som regel til at har du fks 20 mb--kan du ende opp med å ikke få mer enn 8mb for eksempel. Det er mye som er relativt, kjører du trådløst vil det suge av hastigheten,det har også mye å si hva slags utstyr du har også.--

Men internett via tv-kabelen så sender man signalene rett inn. og du har mulighet til å få¨100%av din bestilte hastighet.Selv om det sjelden blir 100% likevel der begrensinger fortsatt er i trådløst og diverse utstyr du opererer med.

Per krone du betaler og hva du får for krona blir canal digital billigere-
    stabiliteten er også utrolig bra.
    Takk for svar!

Hehe, det tok lovlig lang tid må jeg si. Er jo 10 måneder siden jeg spurte om dette nå. :-D :-D

På de 10 månedene har nok min kunnskap om nettopp dette bedret seg en del, men jeg har fremdeles spørsmål. Vi har gått over til Mimer nå, og har en hastighet på 12 Mbit/s (eller hvordan det nå skrives). Vi har fremdeles ADSL altså. Men vi har hatt vanvittig store problemer med Mimer, så vi vurderer å bytte til Canal Digital i disse dager. Pussig sammentreff at du skulle svare på spørsmålet mitt akkurat nå. Det er nok MAXI som er det mest aktuelle abonnementet. Da får jeg en hastighet på 10 Mbit/s. Og det er vel maks. Kommer sikkert til å ligge på 8-9 Mbit/s, eller? Tror dere at det er sannsynlig at denne hastigheten blir oppgradert i løpet av året? Litt kjipt å gå ned i hastighet. Men er stabiliteten bra altså? Med Mimer har det til tider svingt fra 12 Mbit/s til 2 Mbit/s. Er modemet til Canal Digital bra? Det ble visst litt mange spørsmål det...

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 1-2-3
    Takk for svar!

Hehe, det tok lovlig lang tid må jeg si. Er jo 10 måneder siden jeg spurte om dette nå. :-D :-D

På de 10 månedene har nok min kunnskap om nettopp dette bedret seg en del, men jeg har fremdeles spørsmål. Vi har gått over til Mimer nå, og har en hastighet på 12 Mbit/s (eller hvordan det nå skrives). Vi har fremdeles ADSL altså. Men vi har hatt vanvittig store problemer med Mimer, så vi vurderer å bytte til Canal Digital i disse dager. Pussig sammentreff at du skulle svare på spørsmålet mitt akkurat nå. Det er nok MAXI som er det mest aktuelle abonnementet. Da får jeg en hastighet på 10 Mbit/s. Og det er vel maks. Kommer sikkert til å ligge på 8-9 Mbit/s, eller? Tror dere at det er sannsynlig at denne hastigheten blir oppgradert i løpet av året? Litt kjipt å gå ned i hastighet.
    Uthastigheten går kraftig opp, du kan kreve minimum 10MBps da fiber/coaxlinjene til CD klarer VESENTLIG mer enn dette. De tilbyr vel 65/25MBit som det meste...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Canal Digital med sin 70/2.5(!!!) linje...latterlig. Hvis de har så enorm kapasitet, hvorfor vil de ikke konkurrere med fiber om hastighet? Det er noe som ikke henger på greip her.

Jeg har 25/5 fra Canal Digital...de skryter av fiber meg her og fiber meg der...og coax i spredenettet er visst aller best. Ha, kan ikke være så fantastisk siden vi bare får halv fart på kvelder og i helger. Hadde holdt meg unna dem hvis de ikke legger fiber helt til huset hadde jeg vært deg. Bare lovnader, skryt og løgn, slik som vi i borettslaget vårt fikk den gangen. Kan trygt si at styret angrer på at de ikke valgte den lokale kraftleverandørens fibernett istedet. Nå bindingen går ut med CD vil vi gjøre nettopp dette. :evil:

Tommy

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir litt akademisk. I Fibernettet ligger jo også ca 100 kanaler og streamer samtidig, og dekoderen henger seg på datastrømmen til den aktuelle kanalen. Det er ikke mange husstander som har mer enn 4 TVer i bruk samtidig i dag. Og for de få prosentene det må gjelde så er det helt riktig begrensninger i fiberløsningene i dag, men er etterspørselen der tror jeg ikke man er seine om å skifte om på dette. GBit boksene er på vei inn. Skalerbart er vel riktig ord.

Men dette ble vel en liten trådkidnapping så vi sier oss ferdig med debatten.
    Back to topic.
    Dette er faktisk direkte feil.
    Dette er riktig når man snakker om Coax, der sendes alle signalene samtidlig inn i en og samme kabel.
    På fiber så har man en multicast (unicast) løsning, der man først og fremst sender alle kanalene via mørk fiber til et nodeskap, fra nodeskapet så går det fiberføring (vanlig lys fiber) til boligen. Så der henter man en stream om gangen til den aktuelle TV`en.
    Så om man har 4TV`er så har man 4 strømmer på TV`en gjennom fiberen til husstanden.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •