Noen spørsmål angående digitalt bakkenet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen spørsmål angående digitalt bakkenet

Hei,
    har installert digitalt bakkenett hos mine foreldre. Signalene vi mottar kommer fra en refleks i en fjellside, og signalet er litt varierende. På kanal 37 og 38 var det tidligere i vinter som oftest fint bilde, men noe mosaikk nå og da. På kanal 54 (TVNorge, National Geographic, Canal +-kanalene, BBC og lokal-tv) var det i vinter sjelden man fikk noe annet enn litt lyd og mosaikk, men dette har bedret seg etter at snøen reiste.

Så over til spørsmålene:
    * Kan snøen ha noe å si for refleksene man mottar?

* Jeg installerte først en Triax 30-elements antenne, men siden denne ikke fungerte særlig bra så installerte jeg en Televes DAT-75. Signalet ble da noe bedre. Er det mulig å bruke begge disse antenne, for om mulig å få enda bedre signal? Hvilke kontakt trenger jeg i så fall for å koble de sammen?

* Vi har kjøpt en forsterker (denne: hama.de | 00056679 Hama*Hausanschlussverstärker "Classic", 30 dB ) Den ble kjøpt på Elkjøp, og jeg har ikke helt den store tilliten til selgerene der. Hva mener dere, har den effekt i positiv retning? Skal man stille inn mottakeren på 5v når man bruker disse?

* Har dere ellers noen tips til hvordan man kan få bedre signal?

* Sist men ikke minst har jeg ett litt off-topic spørsmål: Dersom man kobler PC til TV med standard VGA-kabel, vil man da kunne få HD-oppløsning når grafikkkortet mitt har mulighet til å oppgi en egendefinert oppløsning?

Gratulerer med dagen!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde satt pris på om noen kunne hjelpe meg her

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hp--
    Hadde satt pris på om noen kunne hjelpe meg her

Har dessverre ingen gode råd til deg om bakkenettet. Jeg tror du bare kan bruke en antenne, og ut fra egne erfaringer på hytta er det som regel en ting som funker, og det er større antenne og høyere monteringspunkt/mast. Usikker på om det har så mye å si for deg når du sier det er en refleksjon du egentlig tar inn. Det er flere her på forumet som har snakket varmt om en ganske rimelig antenne fra Clas Ohlson med innebygget forsterker. Kanskje 400-500 kroner eller noe sånt.

Når det gjelder VGA fra PC så er det slik at VGA støtter opptil 720 x 480 punkter, dermed vil du ikke få muligheten til å velge en høyere oppløsning en det på den utgangen. Når jeg har to skjermer koblet til min Mac, og den ene skjermen er koblet via VGA-adapter fra DVI, så får jeg bare valgmuligheter opptil 720 x 480 på den skjermen. På den andre skjermen som er koblet til med DVI får jeg 1680 x 1050 som er maks for den spesifikke skjermen.

Video Graphics Array - Wikipedia, the free encyclopedia

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemelding Paul Harald. Et oppfølgingsspørsmål: med VGA-kabel til min LCD pc monitor får jeg oppløsning på 1280x1024, hvordan kan dette ha seg når VGA kun støtter opptill 720x480?

Hvis noen andre vet noe om bakkenett-spørsmålene så tar jeg mer enn gjerne imot tilbakemelding

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemelding Paul Harald. Et oppfølgingsspørsmål: med VGA-kabel til min LCD pc monitor får jeg oppløsning på 1280x1024, hvordan kan dette ha seg når VGA kun støtter opptill 720x480?

Hvis noen andre vet noe om bakkenett-spørsmålene så tar jeg mer enn gjerne imot tilbakemelding
    Det var en sannhet med modifikasjoner - beklager forvirringen! VGA støtter høyere oppløsninger. Mer her:

MAX resolution for a VGA connector - Wireless and Wifi Forums

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hør med din lokale antenne installatør, han vet om det vil hjelpe å koble de sammen og hva du trenger.

Noe info her: http://www.elektronikkbransjen.no/in...rticle_id=4265

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mottak i grenseland?

Ut fra din beskrivelse høres det ut som at signalet som kommer inn i boksen er på grensen for hva som går å dekode. Ofte krever det at man ser litt mer nøye på hva slags antenne og forsterker som man bruker, samt antenneplassering (du kan ha stor forskjell på bare noen få meters avstand) og retning. Når signalene er vanskelige å få inn er det alltid viktig med antenne med høy gain, slik du har prøvd (heller enn lav gain + høy forsterker da det man bara forsterker støy). Det er også viktig å plassere forsterker så nær antennen som mulig (for å kompensere for kabeldemping) og at antenneforsterkeren har en lav støynivå (rundt 2 dB er bra). Har dessverre ikke erfaring av 30dB-forsterker fra Hama og kunne ikke finne slik info på webben.
    En viktig ting er også å sjekke om antenneforsterker får riktig strømforsyning. Følger det med en ekstern strømforsyning bruker det ikke å være noen problem. Dersom du bruker 5v DC som kommer ut av boksen må du sjekke at forsterkeren ikke trenger sterkere spenning (ellers får du dempning i stedet for forsterkning).
    Jeg vil uansett kun bruke én antenne. Hver gang man kobler sammen flere antenner eller splitter signalet fra en antenne til flere bokser får man litt signaltap (i tillegg til at DC-komponent til forsterkeren ikke alltid kommer gjennom splittern).. Dersom det eksisterer andre antenner på taket hos foreldrene dine vil jeg helst koble vekk alle andre (særlig VHF-antenner som nå ingen vil ha bruk for i Norge lenger etter slukking).
    Neste gang du tester vil jeg koble direkte den antennen du har, gjennom forsterkeren (med riktig strømforsyning) og inn i boksen (uten for eksempel splitter). Siden kan du gå inn i menyen under ”signal meter” (4-4-1 på fjernkontrollen; gjelder omdu har Grundig, men jeg skulle helst ikke ha noe annet i områder med grensemottak).
    De tallene som du vil oppnå er:
    - Signalnivå innenfor ”passe” (obs! dersom du har et signalnivå på 100% er dette mistenkelig; betyr ofte at du har FOR mye forsterkning og at du forsterker støy)
    - Signalkvalitet SKAL være 100% (ikke 98-99%)
    - BER (bit error rate) skal helst være 0 (0.0e-7) men kan tåle å komme opp til ca 0e-5, 0e-4
    - C/N (signal over støy, dvs. brukelig signal etter dekoding) skal minst 19dB i direktemottak, eller helst over 23dB dersom du får inn via reflekser (for å kompensere for variasjon over tid og over sesonger). C/N skal helt ligge relativt stabilt (+-1dB

Det vi vet om reflekser er at de varierer noe over tid og med snø, trær osv. Vi vet dessverre ikke hvor mye det påvirker boksen (for lite erfaring). Dersom man har litt margin (C/N >23db) så pleier ikke dette å være et problem.

Eventuelt kan du prøve en annen forsterker (med lavt støytall). Du trenger ofte ikke mer en 12-15dB, men se til at den i hvert fall virker med 5v ut fra boksen.

Lykke til.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •