skagerak fibernett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Active kjetilae sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

skagerak fibernett

jeg sitter i styret i borettslaget mitt, og vi har nå fått inn to tilbud om oppgradering til digitaltv. det ene er fra canal digital, som vi har idag. og et annet fra skagerak fibernett. da jeg ikke har hørt noenting om skagerak fibernett lurer jeg på om kanskje noen av dere har noen erfaringer??

takker for evnt. svar

-kjetil-

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leverer ikke Skagerak Altibox-løsningen til Lyse?
    Har samme fra Sandefjord bredbånd og er ganske fornøyd.

J.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke helt sikker på hva denna altiboks løsningen er men hvis du mener tv, bredbånd og telefoni? jo de gjør det, men de har kommet med så rotete tilbud i forhold til canal digital som har kommet med et tilsvarende tilbud på denna pakka. bare der kan hver og en hustand velge hva de vil ha, bortsett fra tv. i skagerak må alle ha tv og alle ha fasttelefon og 60% ha internett med binding på et år, for at vi skal slippe å betale oppgraderinga på 136 800kr. eneste vi trenger å gjøre med canal digital er vi må binde oss for 3år. til tv altså. er jo mange av oss unge her som ikke kunne tenke oss fasttelefon og mange eldre som ikke kan tenke seg internett. men det er en annen i styret som bare har hørt noen rykter om at skagerak skulle være så mye bedre. hmm.. skal litt overtaling til for å få meg til å stemme skagerak tror jeg!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut fra hva jeg kan se er Skagerak fibernett det samme opplegget som Sandefjord bredbånd tilbyr. Jeg er veldig fornøyd med internett linjen, tv-løsningen er helt middels, mulighet for et par HD kanaler men jeg er usikker på PVR. Det er forøvrig ikke mulig å ha htpc-løsninger o.l. til å dekode tv-signalene, så vidt jeg vet. Fasttelefon har jeg ikke, jeg er for ung.

Er det mange husstander som må dele på den evt regninga? Evt får du prute!

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vi er 24 leiligheter, blir litt i overkant av 5000 pr leilighet. jeg synes det er litt mye akkurat nå. hehe. har hatt nok utgifter nå synes jeg! men de tilbyr bare 20 tv kanaler mot canal digital sine 33. og hvis ikke 60% tar internett blir det et etablerings gebyr på 1200 pr hustand i tillegg. skal ha møte med han skagerak fyren til torsdag. skal bli spennende å se hva han har å tilby. nå må jeg si at det internettet canal digital tilbyr holder lenge for meg. så jeg er mye mer nysgjerrig på hva som er den store forskjellen på tv. legger de fiberoptisk helt inn i stua? eller blir det coax fra en boks ute i gata? i så tilfelle er det ikke så store foskjellen når det gjelder kabling da.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjetilae
    vi er 24 leiligheter, blir litt i overkant av 5000 pr leilighet. jeg synes det er litt mye akkurat nå. hehe. har hatt nok utgifter nå synes jeg! men de tilbyr bare 20 tv kanaler mot canal digital sine 33. og hvis ikke 60% tar internett blir det et etablerings gebyr på 1200 pr hustand i tillegg. skal ha møte med han skagerak fyren til torsdag. skal bli spennende å se hva han har å tilby. nå må jeg si at det internettet canal digital tilbyr holder lenge for meg. så jeg er mye mer nysgjerrig på hva som er den store forskjellen på tv. legger de fiberoptisk helt inn i stua? eller blir det coax fra en boks ute i gata? i så tilfelle er det ikke så store foskjellen når det gjelder kabling da.
    Jeg har ikke forsøkt Altibox men den er sikkert bra. Det som er synd med fiber er at det ofte skal betales store beløp for å koble seg til siden det er dyrere å installere. Det kan også bli vanskelig å bytte til annen levrandør senere. Det er kanskje noe enklere om dere selv eier det interne trådnettet i borettslaget.

Innebærer oppgraderingen fra Canal Digital at det legges nye Coax kabler eller har borettslaget allerede gode nok kabler ?

Canal Digitals kabelnett har også internett og sikkert telefoni. Kabelnettene har også veldig god kapasitet for internett og det er sannsynligvis ikke en like kostbar løsning som fiber er. Coax'en i et kabelnett skal ha kapasitet på opp til 6GBit/s dersom den er fullt utnyttet og av god nok kvalitet. Det bør derfor god plass til både digital-tv, HDTV,analog-tv og internet.

Hvis det også inngår analog-tv i tilbudet fra Canal Digital så er det vel praktisk om man har flere TV'er. Sikkert også
    en fordel for de eldre....

Dersom det er stjernekoblet nett så er det i teorien en framtidig begrensning på 6Gbit/s til hver enkelt leilighet fra en sentral. Da spiller det ingen stor rolle om det er fiber eller coax. Er kabelnettet seriekoblet så vil alle dele kapasiteten i coax'en. Jeg vet ikke hvilken løsning Canal Digital har for internett men sammenliknet med ADSL2+ osv. så burde kabelnett ha mulighet for betydelig høyere bitrater.

En sak du skal være klar over er at det satses stort på HDTV hos Canal Digital. I øyeblikket er det 6 HDTV kanaler men antallet kommer sikkert til å mangedobles i løpet av de neste årene. 4 av HD kanalene inngår i grunnpakken.
    https://www.canaldigital.no/template...____27718.aspx

Via Altibox løsningen så inngår det ikke HDTV kanaler i grunnpakka. HD kanalene er i en tilleggspakke til kr. 99 pr. måned.
    http://www.lyse.no/getfile.php/Felle...08_partner.pdf

Canal Digital har eksklusive rettigheter til å sende alle 31 kamper fra Fotball EM på HDTV (men om dere rekker en evt. oppgradering innen 7 Juni er vel heller tvilsomt?).

Via CD parabol er det fra 25 Mai 8 HDTV kanaler.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker. det jeg leser ut av det du skriver bobben1, er at vi burde gå for canal digital? det vi må oppgradere for å få digitaltv fra cd er visstnok bare forsterkere inn i blokkene og kontaktene i stua, for å få stikk til internett i tillegg til de vi har idag. resten skulle visstnok være i bra nok stand i mange år fremover. ja, jeg ser cd sitt tilbud med hd kanaler som en kjempepluss. eneste vi må ut med er 45kr ekstra i mnd pr. leilighet for å få hd dekoderen til canal digital. så lenge det ikke er utrolig store fordeler med skagerak blir det nok canal digital! takker for svar!

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker. det jeg leser ut av det du skriver bobben1, er at vi burde gå for canal digital? det vi må oppgradere for å få digitaltv fra cd er visstnok bare forsterkere inn i blokkene og kontaktene i stua, for å få stikk til internett i tillegg til de vi har idag. resten skulle visstnok være i bra nok stand i mange år fremover. ja, jeg ser cd sitt tilbud med hd kanaler som en kjempepluss. eneste vi må ut med er 45kr ekstra i mnd pr. leilighet for å få hd dekoderen til canal digital. så lenge det ikke er utrolig store fordeler med skagerak blir det nok canal digital! takker for svar!
    Dere bør gå for løsningen & tilbudet dere mener er best.

Det viktige er å stille så mange spørsmål som mulig til både Skagerak Fiber og til CD. F.eks. leverer CD både analogt og digitalt kabelnett eller kun digitalt ? Skal de ekstra 45kr/mnd for HD dekoder betales for alltid eller er det kun det første året ?

Andre saker kan være hva det koster å se TV i flere rom med Skagerak Fiber. Samme spørsmål gjelder for CD dersom de kun leverer digital tv.

Prisen er selvfølgelig også viktig men det er også innholdet.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal det sies at jeg ikke kjenner til Skagerak Fibernett, men jeg har jobbet med etablering av fibernett i mange år, og prisen på 5k pr.leilighet som de krever høres utrolig dyrt ut. Hvis jeg forstår deg rett, så er dette 24 leiligheter som mer eller mindre er i tilknyttning til hverandre?
    De har her muligheten for utbygging av 24 hustander på meget rimelig måte vs. feks 24 enkeltstående bolighus, og dermed inntjening på sine utbyggingskostnader mye snarere. Det burde være et stor mulighet for å prute på den prisen, og det minst en tusenlapp pr. leilighet. De 1200,- de krever ekstra hvis ikke minst 60% knytter seg til internett, syns jeg også er litt drøy... hva om dere har 50% nå, betaler 1200,- ekstra, også om feks 2år så har 70% internett? Vil Skagerak da betale tilbake det ekstra gebyret? Neppe! Heller ikke Skagerak kan ikke spå i fremtiden, men av egen erfaring så vet jeg at fiber har en tildens til å "smitte"... Når man først er etablert, så vil flere og flere med tiden knytte seg til.

Når det gjelder kabling, så benyttes fiber til sentral, og cat5 el 6 som spredenett til tv og pc.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vi kommer til å ha analoge sendinger fremdeles hvis vi velger canaldigital ja! og de 45 gjelder for 3 år etter det jeg har forstått. men ikke helt sikker! ja de 24 enhetene ligger i 2 blokker som ligger rett ved siden av hverandre.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvordan det analoge nettet til CD ser ut, men er det noa ala det samme som kabelnettet som her jeg bor, så styr unna! Da er det KUN fibernett eller digital tuner på coax som gjelder... forskjellen mellom analoge sendinger og digitale er store, og spesielt hvis du har litt størrelse på skjermen.
    En ting er å velge det aller billigste, men man må også ta i betrakning hva man får, og veie dette oppimot pris.
    Selv har jeg hatt fiber i huset i ca 5år, og har ikke angret ett sekund(har ingenting med at jeg jobber med dette, da jeg ikke er ansatt i det lokale fiberselskapet, men blir leid inn som utfører av jobber).
    Har meget gode tv-sendinger, stabilt internett på 4Mbit begge veier(vil jeg ha mere, koster det selvsagt mere), og IP-tlf. Tuner nr.2 som står på soverommet koster meg 49,- ekstra pr.mnd.

Tror nok du skal ha store muligheter for å kunne presse Skagerak litt på prisen her... vil tro at de tross alt er mere interessert i å få alle dere som kunder nå, enn å miste dere til CD for flere år fremover.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de analoge sendingene jeg har idag ser ikke ut! jeg har en sony kdl40w3000. jeg får inn nrk1,2og3 via den innebygde dekoderen, og det er som natt og dag! s¨hvis jeg skal ha en tv til blir det nok en cam til tven! og tuneren på det andre. vi får se hva han fra skagerak har med seg av tilbud til torsdag. nå har jeg hvertfall noen spm. å stille han!

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fortiden og fremtiden

Hvis dere kobler dere til CD analogt nett blir det som å koble seg til fortiden mens fiber fra Skagerak er fremtiden. CD kan sikkert oppgraderes til digitalt nett men da blir prisen en helt annen og unansett er det dagens teknologi over gamle kabler. Fiber er fremtidens teknolig på nye kabler.

Har vært litt i kontakt med min leverandør av Fiber, Lier Fibernett, og det er en hel del endringer på gang på Altibox sitt innholdstilbud fremover. Flere nye HD kanaler på gang ifm OL etc og da trengs det kapasitet noe som ikke er noe problem på fiber.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de analoge sendingene jeg har idag ser ikke ut! jeg har en sony kdl40w3000. jeg får inn nrk1,2og3 via den innebygde dekoderen, og det er som natt og dag! s¨hvis jeg skal ha en tv til blir det nok en cam til tven! og tuneren på det andre. vi får se hva han fra skagerak har med seg av tilbud til torsdag. nå har jeg hvertfall noen spm. å stille han!
    Da er det sikkert en sak til du bør være oppmerksom på. Du kan bare glemme å benytte TV'ns innebygde dekoder dersom dere velger Skagerak Fiber....

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Hvis dere kobler dere til CD analogt nett blir det som å koble seg til fortiden mens fiber fra Skagerak er fremtiden. CD kan sikkert oppgraderes til digitalt nett men da blir prisen en helt annen og unansett er det dagens teknologi over gamle kabler. Fiber er fremtidens teknolig på nye kabler.

Har vært litt i kontalkt med min leverandør av Fiber, Lier Fibernett, og det er en hel del endringer på gang på Alitbox sitt innholdstilbud fremover. Flere nye HD kanaler på gang ifm OL etc og da trengs det kapasitet noe som ikke er noe problem på fiber.
    Jeg tror det er meningen at CD skulle oppgradere til digitalt nett men at de ikke mister den analoge delen så det er ikke det samme som å koble seg tilbake til fortiden ;-)

Kabeltv har også mer enn nok båndbredde for HDTV, tror egentlig ikke kabeltv har noen store ulemper i forhold til fiber. På wikipedia finnes det en oversikt over hva DOCSIS standarden for internet i kabelnett potensielt kan tilby:
    DOCSIS - Wikipedia, the free encyclopedia

Den nyeste EURODOCSIS versjonen er begrenset til 400Mbit/s inn og 108Mbit/s ut.
    Den eldste EURODOCSIS versjonen er begrenset til 50Mbit/s inn og 9Mbit/s ut.

Selv den eldste versjonen av EURODOCSIS har potensiale for betydelig høyere hastigheter enn
    f.eks. ADSL2+. Jeg tror ikke CD kabel, GET osv. har noen problemer med å tilby de hastighetene
    folk har behov for.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CD kan sikkert oppgraderes til digitalt nett men da blir prisen en helt annen og unansett er det dagens teknologi over gamle kabler
    cd har fiber ute i gata vår, det er bare derfra og inn det er coax. og iflge han på cd var det interne nettet her bra nok i massevis, det var bare forsterkerne våre som måtte byttes da de ikke tillater 2-veis trafikk på tv. og kontaktene i veggen da de mangler uttak for internett. jeg kan se at fiber er framtida, men jeg tror når den tid er kommet så leverer alle på fiber, men virker ikke som det er det store behovet enda. vi har mange eldre her, som sitter med en 28" kassetv og er helt fornøyd med det. så tror det blir vanslkelig å prakke på hver å en leilighet med x antall tusen for å få noe vi trenger om en god stund. når det ikke er noen forskjell i prisen cd fra den vi har idag. i mitt hode så driver cd med tv da, hvor har skagerak sin erfaring fra? bare hiver ut noen tanker, vi fikk begge tilbuda samtidig, og makan til stor forskjell. fra cd var alt ryddig og fint, ingen store spm. som poppa opp, men etter å ha lest det fra skagerak satt vi bare igjen med spm.

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Jeg tror det er meningen at CD skulle oppgradere til digitalt nett men at de ikke mister den analoge delen så det er ikke det samme som å koble seg tilbake til fortiden ;-)

Kabeltv har også mer enn nok båndbredde for HDTV, tror egentlig ikke kabeltv har noen store ulemper i forhold til fiber. På wikipedia finnes det en oversikt over hva DOCSIS standarden for internet i kabelnett potensielt kan tilby:
    DOCSIS - Wikipedia, the free encyclopedia

Den nyeste EURODOCSIS versjonen er begrenset til 400Mbit/s inn og 108Mbit/s ut.
    Den eldste EURODOCSIS versjonen er begrenset til 50Mbit/s inn og 9Mbit/s ut.

Selv den eldste versjonen av EURODOCSIS har potensiale for betydelig høyere hastigheter enn
    f.eks. ADSL2+. Jeg tror ikke CD kabel, GET osv. har noen problemer med å tilby de hastighetene
    folk har behov for.
    Du må huske at de hastighetene du snakker om gjelder for hver CMTS sentral, og alle brukerne koblet på en CMTS (kan være flere borettslag/områder) deler på den båndbredden. Vi har CMTS i sortimentet der jeg jobber, men da DOCSIS 2.0. som takler ca 40 Mbits. Vi leverer ikke det mange steder og har nå helt gått over til fiber, mye på grunn av de begrensningene som ligger i CMTS systemet.

Man kan klage over kostnaden med å legge inn fiber, men det er mye mer fremtidssikkert enn coax med de løsningene som finnes i dag.

C

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    cd har fiber ute i gata vår, det er bare derfra og inn det er coax. og iflge han på cd var det interne nettet her bra nok i massevis, det var bare forsterkerne våre som måtte byttes da de ikke tillater 2-veis trafikk på tv. og kontaktene i veggen da de mangler uttak for internett. jeg kan se at fiber er framtida, men jeg tror når den tid er kommet så leverer alle på fiber, men virker ikke som det er det store behovet enda. vi har mange eldre her, som sitter med en 28" kassetv og er helt fornøyd med det. så tror det blir vanslkelig å prakke på hver å en leilighet med x antall tusen for å få noe vi trenger om en god stund. når det ikke er noen forskjell i prisen cd fra den vi har idag. i mitt hode så driver cd med tv da, hvor har skagerak sin erfaring fra? bare hiver ut noen tanker, vi fikk begge tilbuda samtidig, og makan til stor forskjell. fra cd var alt ryddig og fint, ingen store spm. som poppa opp, men etter å ha lest det fra skagerak satt vi bare igjen med spm.
    Hvis du har bestemt deg allerede så er det veil ikke så mye å lure på da ? Strømgutta bruker nok spesialister på tilbudslevering, drifting og installasjon så det trenger du ikke bekymre deg for. Hos meg var de for eksempel folk fra Relacom som innstallerte. Man kan jo spørre seg hvorfor det er E-verkene som driver med dette - tjener de for godt på strømmen de selger eller hva er det....

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har bestemt deg allerede så er det veil ikke så mye å lure på da ?
    hehe, jeg har ikke bestemt meg. men trenger gode nok argumenter til at jeg isåfall skulle fått med meg resten av borettslaget på det her å. hjelper lite hva jeg vil hvis ikke de andre vil være med på det. men så lenge fordelene ikke stemmer med utgiftene pr. nå så tror jeg det blir vanskelig. jeg personlig synes fiber høres veldig spennende ut. men det hjelper jo lite.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med mye gamle folk i borettslaget blir det nok ikke lett å få gjennomslag for fiber nei - tenker ikke så mye på fremtiden liksom selv om de færreste har så dårlig råd som deg (Kanskje :-D ) og det er jo et tanke-kors men kanskje årsaken til at de har mye penger at de ikke bruker penger mener jeg ....

Den største fordelen med fiber i dag er også den store hastighetene og stabiliteten på internett. Har i dag 10000/10000 kBit/s inn/ut og kan få 50000/25000 i morgen hvis jeg trenger det og det er det ingen av kabel selskapene som kommer i nærheten av og uten at det koster skjorta, men intet argument som overbeviser Olga som ikke har PC....

Et argument som E-verkene bruker er at det du legger i å legge inn fibrer får du igjen når du selger og vel så det, men det hjelper jo ikke hos folk som ikke har tenkt å flytte mer....

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •