Altibox HDMI ikke lyd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Altibox HDMI ikke lyd

Hei
    Har nå hatt den nye PVR dekoderen fra altibox i en uke og er ganske fornøyd. Men når jeg prøver å koble den til med HDMI får jeg bare bilde ikke noen lyd.
    Derfor har jeg bare brukt scart til nå, men siden jeg skal kjøpe HD pakken vil jeg ikke bestille før jeg får til lyd med HDMI. Er det noen spesielle instillinger jeg må gjøre, har prøvd det meste og stilt inn på 720p.
    Bruker forresten HDMI kabelen som fulgte med.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først vil jeg vite om du virkelig fikk med hdmi-kabelen i pakken?
    Jeg måtte nemlig kjøpe hdmi kabel selv, men scart kabel følgte med..

For å hjelpe trenger jeg litt mer info...

Slik jeg forstår har du koblet opp med hdmi kabel mellom pvr-dekoderen og tv, og bruker ikke noe andre mellom ledd som musikk annlegg eller receiver?Hvis det er slik ville jeg først og fremst sjekket om hdmi-innstillingene på tv (hvis d finnes, les i bruksanvisning til tv) har noen lydinnstillinger som må slås på.

2.Koble fra alt ustyr, koble til igjen og restarte dekoderen..Er nemlig slik at av og til lyden ikke er på må man restarte dekoderen.

3. Hvis det ikke virker ville jeg prøvd med scart kabelen. Får du lyd da?

4. Teste med annet utstyr som har hdmi-kabel og se om det utstyret får lyd igjennom hdmi-kabelen.

5. evt. prøve en annen hdmi-kabel

6. gå inn på tv-portal, sjekke innstillinger for lyd\bilde og se hva lydmodus står på og evt. endre denne.

Hvis du gjør disse tingene har du ihvertfall testet skikkelig og du har da eliminert alt annet utstyr enn dekoderen og kanksje du må bytte dekoder.

Håper det løser seg..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det fulgte med HDMI kabel i pakken.
    Ja, jeg får lyd med scart, men ikke med HDMI bare bilde.
    Innstillingene på dekoder har jeg prøvd alt av det samme gjelder tven.
    Har dessverre ikke noe annet hdmi utstyr eller annen hdmi kabel.
    Jeg har koblet hdmi rett i fra dekoder til tv, ikke noe mellomledd.

Tror du det går an å få bilde gjennom hdmi og lyd gjennom scart eller en annen kabel?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det versjon 1960 du har?
    Det skal nemlig ikke følge med hdmi-kabel i den pakken, men kanksje de har endret dette nå..

her er ihvertfall manualen: http://www.lyse.no/getfile.php/Felle...20feb%2008.pdf

Det skal være unødvendig å bruke flere kabler når man kobler med hdmi-kabel. For både hdmi og scart kontakten har både lyd og bilde i motsetning til komponent-kablene.

Det er ikke mulig å kombinere både scart eller hdmi...

Men hvis tvet har enten analoge lydinnganger, optisk lydinngang eller en sp\df (coaxial) lydinngang, kan du prøve ut de og se om du får lyd da...men dette skal være helt unødvendig siden hdmi-kabelen skal gi både lyd og bilde, så jeg råder deg til å ta kontakt med lyse sitt kundesenter og få expert hjelp eller bytte inn i ny pvr-dekoder...

Eller:
    Jeg tror løsningen er å prøve ut en annen hdmi-kabel...stikk bort på clasolhson eller biltema og kjøp en billig hdmi-kabel til 150 kr, og hvis den ikke virker da kan du jo bare levere tilbake kabelen og si at den ikke virket og få pengene igjen...clas ohlson har ihvertfall slik ordning...

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig snodig at tv'en ikke "mottar" lyd fra dekoderen. HDMI er en universell standard på lik linje med scart, og du burde ha fått lyd - det gjør iallefall jeg på min "noen år gamle" Toshiba tv.

Sikker på at du har finkjemt innstillinger på dekoder og tv? HVis allt annet feiler, ville jeg nok, som bloomblaster sier, ha testet med annen HDMI-kilde / kabel.

[EDIT: Har ikke samme dekoder som deg, så blir ikke like testforhold. Poenget var å illustere at jeg får lyd gjennom HDMI på min "noen går gamle" Toshiba tv...:-)]

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HansMarius
    Veldig snodig at tv'en ikke "mottar" lyd fra dekoderen. HDMI er en universell standard på lik linje med scart, og du burde ha fått lyd - det gjør iallefall jeg på min "noen år gamle" Toshiba tv.

Sikker på at du har finkjemt innstillinger på dekoder og tv? HVis allt annet feiler, ville jeg nok, som bloomblaster sier, ha testet med annen HDMI-kilde / kabel.

[EDIT: Har ikke samme dekoder som deg, så blir ikke like testforhold. Poenget var å illustere at jeg får lyd gjennom HDMI på min "noen går gamle" Toshiba tv...:-)]
    Dersom det gjelder alle kanaler så er det noe merkelig ja. Dersom det kun gjelder kanaler som sender Dolby Digital lyd så kan det være så enkelt at det sendes Dolby Digital over HDMI. Det vil ikke TV'n kunne dekode.
    Dette problemet vil f.eks. ikke kunne oppstå på NRK,TV2,TV3,TVNorge osv. men kun på de tre C+ kanalene som sender Dolby Digital og på noen av HD kanalene.

Manglende lyd kan også skyldes kompabilitatsproblemer mellom TV og dekoder.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme problem med Altibox ADB 2810 dekoder og Philips 42" LCD-TV 42PFL5405H TV med lyd og bilde via HDMI. Først ingen lyd og etter 15-20 minutter kommer det delvis lyd (sprakende) som forsøker å trenge igjennom. Bildet ser veldig bra ut, men lyden er ikke på plass. Siden jeg har konvertert fra Canal Digital denne uken, begynner dette å bli veldig irriterende.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •