Kvalitet på digitale tv-sendinger

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kvalitet på digitale tv-sendinger

Jeg har i dag analog kabel-TV fra en lokal leverandør (T & B Hansen), og en "sistegenerasjons" analog 32" TV (Philips).

Kabelselskapet leverer analoge signaler (med meget god kvalitet), i tillegg til bredbånd og digitale kanaler. De har ingen planer om å avslutte analoge sendinger med det første, men jeg antar at det kommer til å skje på et eller annet tidspunkt. Men inntil det skjer, tror jeg at jeg kommer til å holde meg til analoge signaler og billedrørs-TV.

Jeg har vært hos en nabo, som har flatskjerm (ca 40") og analoge signaler. Det er vel ingen overraskelse at bildet suger svære kameler. Det som er mer overraskende er at jeg har vært hos flere naboer som har digital kabel-TV (og relativt bra TVer, i størrelsesorden 37-42"), og også der er bildet vesentlig dårligere enn hva jeg har på min TV (mer "grumsete" på en måte). Nå er riktignok dette med dekoder uten HDMI-utgang, slik at man må bruke scart/RGB, men likevel.

Jeg har også sett en del på digitale parabolsendinger fra Canal Digital, men heller ikke dette har jeg vært særlig imponert over. Et ansikt vil typisk være sylskarpt så lenge det er i ro, men så fort det beveger seg blir alle detaljer borte. Det er også en tendens til at øynene "henger igjen". Et annet eksempel er solnedganger, hvor man ser tydelige bånd, i stedet for en jevn fargeovergang.

For de av dere som mottar HD-sendinger - er det de samme digitale artefaktene der?

Kabel-TV-leverandøren vil etter hvert komme med en ny dekoder, med HDMI-utgang, og jeg har et lønnlig håp om at det vil gi bedre bildekvalitet. Hvis ikke ser jeg faktisk litt svart på den dagen jeg må gå over til digitale sendinger.

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at noe av det du ser er (som dårlig bilde hos naboene) f.eks. graderinger
    i solnedganger og etterslep i ansikter som beveger seg osv. nok
    ofte er svakhet i flatTVn og ikke, inn signalet (kan selfølgelig være begge deler)
    Det jeg mener er at det finnes utolig mye dårlige flat TVr som har slike problemer.
    De beste modellene fra de store produsentene begynner å bli
    bra, men har et inntrykk av at folk flest bare skal ha flatskjerm, og kjøper
    en "billig" med elendig bildebehandling, det er en grunn til at en 42" fra samme
    produsent kan koste fra ca 8 til godt over 20 tusen.

Selv har jeg nå Riks-TV (bare NRK og TV2) på en 47" (med veldig god bildebehandling)
    Og bilde (selvfølgelig avhengig av program) er veldig bra, jeg har verken
    etterslep eller graderinger.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har digital kabel fra den eldste dekoderen til Canal Digital inn på min FS-PQ42-1 (plasma) via Scart (RGB). TV'n kosta meg 10.000,- for en god stund siden (satt ned fra ca 15-16.000-,) og jeg har overhodet ingen problemer med etterslep (pga plasma) eller graderinger (banding).

Bildet er ikke så aller verst på analoge signaler heller (dog veldig store forskjeller på de enkelte kanalene - TV-N suger blåskjell - mens NRK er meget bra). Jeg tror at hvis man har en full-HD LCD som skal skalere opp et "grumsete" analogt SD-signal så er man avhengig av en særdeles god intern bildebehandling i TV'n. Og god bildebehandling koster penger....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har HD-dekoderen (kabel) til Canal Digital og HDMI til Sony TV´en min (40D3000). Nydelig bilde, selv om dekoderen suger.

Bildekvaliteten varierer litt med kanalene da, NRK og TV2 bruker vel mest båndbredde og har følgelig best kvalitet.

Har den dekoderen som heter 1201cx eller noe slikt på en 26´´Toshiba TV på soverommet - nydelig bilde der også. Bedre enn noe jeg har sett på en analog TV.

Verdt å huske at om skjermen blir større, så vil eventuelle feil bli tydeligere. Forsøk å se på analog-tv´en gjennom forstørrelsesglass:-D

Active ToCa sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Her
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er veldig mange ting man ikke ser med en bilderørs-TV på så vel analoge som digitale sendinger. Min erfaring tilsier at man ser alle feil man er opptatt av å se. Og når man først ser feilen så er det så møkkairriterende at det er vrient å ikke klare å overse de. Og det er med på å ødelegge opplevelsen av en film eller en serie og man blir aldri fornøyd og justerer og tweaker på alt av utstyr for å se om det utgjør noen forskjell.

Selv så gikk jeg veien fra en grei Sony CRT til en Panasonic CRT som kostet det hvite ut av øyet og viderer til en Panasonic Plasma som kostet noe mer. Og ved hvert nyinnkjøp har det vært ting som jeg har trodd at har vært hindringer i teknologien ved TV-ene som har vært problemet, men i de aller fleste tilfellene så har hindringene ligget i hva som produseres og sendes ut. På den opprinnelige Sony CRT-en så jeg ikke komprimeringsartefakter eller andre artefakter inkorporert i bildet på et eller annet stadie i produktlenken. De så jeg mer av på Panasonic CRT-en og mengder av på plasmaen. For å sjekke dette så ble den gamel Sony TV-en gjenintrodusert i oppsettet. Og skal du se! Der så jeg de samme artefaktene på de samme sendingene. Men jeg måtte se nøyere etter fordi den gamle haugen skjulte det bedre. Men ihjelkomprimerte sendinger lot seg ikke skjule på CRT heller - man må bare se bedre etter. Men man skal ikke skjule at LCD, Plasma og hva som enn kommer av nye teknologier, ikke fortsatt har utviklingspotensielle. Men vi må jo ikke komme dit hen at TV-en gjør noe mer enn å være en fremviser av film- eller videobaserte (=disk eller tape, analogt eller digitalt) opptak som ikke trekker fra eller tilfører det orginale opptaket noe. Og på akkurat det punktet er det en del som har noe å lære.

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nylig byttet fra en 5 år gammel 42" plasma til en ny 42" plasma. Har både parabol og digital + analog kabel.
    Bildet er vesentlig bedre på den nye. På den gamle var det mange rare bevegelsesartifakter, og mye mer banding.

Flatskjerm er som regel større enn en CRT, og da blir det også lettere å se feilene.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gikk over fra 28" til 42" plasma og synes først ikke det var verdt pengene. Hadde da canal digital. Skiftet så til bakkenettet og kvaliteten var den samme. Betydelig etterslep. Så byttet jeg fra scart til HDMI-kabel og så og si all etterslepet ble borte. Er veldig fornøyd nå. Trodde ikke kabel skulle ha så mye å si. Kjøpte kabelen på biltema.

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeast
    ... Så byttet jeg fra scart til HDMI-kabel ...
    SCART overfører flere typer signaler, som kompositt (laber kvalitet) og RGB (svært god kvalitet). Du må som regel selv velge RGB, ellers blir det kompositt.
    Hvis du har byttet fra kompositt til HDMI så er det ikke rart du ser forskjell.
    Brukte du derimot RGB så burde det være minimal forskjell.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    SCART overfører flere typer signaler, som kompositt (laber kvalitet) og RGB (svært god kvalitet). Du må som regel selv velge RGB, ellers blir det kompositt.
    Hvis du har byttet fra kompositt til HDMI så er det ikke rart du ser forskjell.
    Brukte du derimot RGB så burde det være minimal forskjell.
    Det kommer helt an på bildebehandlingen i TV-en. Mange flat-TV-er klarer seg sykt dårlig med SCART-signal, men gjør en god jobb med digitale signaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kln
    Jeg har i dag analog kabel-TV fra en lokal leverandør (T & B Hansen), og en "sistegenerasjons" analog 32" TV (Philips).

Kabelselskapet leverer analoge signaler (med meget god kvalitet), i tillegg til bredbånd og digitale kanaler. De har ingen planer om å avslutte analoge sendinger med det første, men jeg antar at det kommer til å skje på et eller annet tidspunkt. Men inntil det skjer, tror jeg at jeg kommer til å holde meg til analoge signaler og billedrørs-TV.

Jeg har vært hos en nabo, som har flatskjerm (ca 40") og analoge signaler. Det er vel ingen overraskelse at bildet suger svære kameler. Det som er mer overraskende er at jeg har vært hos flere naboer som har digital kabel-TV (og relativt bra TVer, i størrelsesorden 37-42"), og også der er bildet vesentlig dårligere enn hva jeg har på min TV (mer "grumsete" på en måte). Nå er riktignok dette med dekoder uten HDMI-utgang, slik at man må bruke scart/RGB, men likevel.
    Jeg tror du lurer deg selv her. For det første så er det stor sannsynlighet for at din kabeltv tilbyder faktisk mottar signalene digitalt. Den kan riktignok være at du bor i et område hvor de mottar NRK1/2 + TV2 fortsatt i analog form, men dersom de mottar signalene fra satelitt (som de fleste kabeltv operatører gjør) er signalet allerede i digital form.

Digital-tv har faktisk ingenting med tilkobling mellom dekoder og TV å gjøre. En bra TV skal vise like bra bilde enten det er SCART (m/RGB oppsett), Komponent eller HDMI tilkobling. Riktignok må du ha HDMI eller komponent for å se bilder med høyere oppløsning enn PAL (dvs HD sendinger), men for vanlige TV sendinger (dvs alle unntatt HD sendinger fra CD og Viasat) sender fortsatt i vanlig PAL standard.

Jeg tror heller "feilen" ligger i at du har et veldig bra TV. Jeg har selv et Phillips 32" CRT 16:9 tv fra 1999. Det benyttes nå til "tv nummer 3" men det har en analog mottaker som spiller skjorta av det meste av analoge mottakere som finnes i dagens "under kr. 15000 flatskjermer". Det er mange flatskjermer av den billige sorten som ikke har gode systemer for billedbehandling. Tilsvarende er det også mange flat TV-er som ikke har gode analoge mottakere. Når et PAL bilde (720x576i) skal tilpasses en høyere oppløsning (typisk 1024x768P, 1366x768P eller 1920x1080p) må det gjøres en skaleringsprosess. Det finns faktisk de som kobler til dekoder og TV ved hjelp av SCART kabel, men hvor SCART innstillingen på enten TV eller dekoder er satt til C-video og ikke RGB. Og da får du et "møkkabilde".

/Øystein

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, jeg tror vel egentlig at det fenomenet kln sikter til rett og slett handler om at analoge CRT-skjermer i sin natur fungerer som et "antialias" eller utglattingsfilter. Nyere TV'er, og spesielt LCD, gjengir perfekt hver eneste pixel i signalet, og dette gjelder i høyeste grad kompresjonsartifakter. Og artifakter blir det mye av med den bitraten som benyttes på dagens digitale TV-sendinger. Ironisk nok er det slett ikke gitt at "digital" TV er bedre - tvert i mot. Bare sammenlign en fotballkamp slik den ser ut på en ikke-HD digital kanal med en helt normal analog sending. Hver eneste gang kameraet panorerer forvandles bildet til en sky av firkanter som materialiseres til et bilde hver gang kameraet stopper. Dette ligger i sakens natur - det kreves mer båndbredde enn hva mediet kan lever / operatøren er villig til å sette av for en gitt kanal for å få "god" kvalitet.

En analog TV vil jo i utgangspunktet ha mere støy i signalet, men altså glatte ut en del av de styggeste feilene rett og slett fordi det ikke har diskrete pixler.

Gode digital-TV'er skal ha innebygget filtere som delvis kompanserer for dette. Og jo mindre støy i inngangssignalet (f.eks SVHS versus HDMI) jo bedre vil bildet se ut - da slipper filteret å korrigere alle de tilfeldige pixlene som sniker seg inn her og der. Men kompresjonsartifaktene vil aldri kunne elimineres, uansett hvor smart filtering man bruker. Dette er rett og slett SISU - Shit In, Shit Out.

Videre har vi skaleringsproblemet, som jo er nevnt. Et ikke-HD signal som skal framvises på en HD skjerm (altså 720p, 1080i eller 1080p) må strekkes ut i begge dimensjoner, og så må de manglende pixlene interpoleres. Noen apparater gjør dette bra, andre ser helt, unnskyld uttrykket, rævva ut. Bare stikk en tur på elkjøp og se på TV-veggen deres - samme signalkilde, stor variasjon i opplevelsen. Men ingen av dem (imho) ser egentlig bra ut. Håper dog at dette er fordi elkjøp bruker for dårlig signalkilde og ikke fordi det ikke finnes apparater som kan presentere SD-TV i noenlunde akseptabel kvalitet.

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Champions League-sendingen i dag på TV3 via Get var ihvertfall langt under pari, selv med 576i ut over HDMI. Det ser ut som det har blitt gjort en veldig dårlig de-interlacing et eller annet sted i produksjonen. Uff!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart at man trenger bedre kvalitet på de overkomprimertet tv signalene.
    Synd at det skal være slik.

Hva med HD kanalene til f.eks CD ?
    Hvordan er kvaliteten på dem iforhold til DVD/BD ?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Det kommer helt an på bildebehandlingen i TV-en. Mange flat-TV-er klarer seg sykt dårlig med SCART-signal, men gjør en god jobb med digitale signaler.
    Nå var vel poenget her at det ikke er noe som heter "scart-signal". Scart er ingen signaltype, men en kontakttype som kan overføre flere typer signaler. Kompositt-video er obligatorisk i alle apparater med scart-kontakt. Mens det i de aller fleste tilfeller også finnes S-video og/eller RGB-video tilgjenngelig i scart-kontakten. Det er som regel betydelig forskjell på et kompositt-video-signal og et RGB-video-signal overført via scart. Et RGB-signal behøver ikke stå mye tilbake for et HDMI-signal.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange interessante synspunkter!
    Som hermansen skriver er det nok stor sannsynlighet for at mange av kanalene mottas digitalt hos min kabeltv-tilbyder, og at min analoge TV skjuler en del av de digitale artefaktene.

Konklusjonen må vel være at kvaliteten på flatskjermer har mye å si, og når jeg en gang går over til flatskjerm så må jeg sørge for å velge en bra TV (blir nok en del surfing på forumet her da).

Inntil da fortsetter jeg som medlem i en stadig mer eksklusiv klubb av folk som kun har CRT-TV (med unntak av en 14" LCD på kjøkkenet da).

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    Champions League-sendingen i dag på TV3 via Get var ihvertfall langt under pari, selv med 576i ut over HDMI. Det ser ut som det har blitt gjort en veldig dårlig de-interlacing et eller annet sted i produksjonen. Uff!
    Dersom du ser TV3 Champions League fra GET HD boks som leverer ut 576i så er det neppe de-interlacing noe sted i produksjonen siden CL produksjonen er interlaced.

CL produksjon er i HD 1920x1080i så det kan være at nedskaleringen som utføres av TV3 ( eller produksjonen på arena) ikke er av de beste.
    TV'n din kan sikkert også være kilden til det som ser ut som dårlig de-interlacing. TV3 sender heller ikke widescreen under CL kamper. Det gir også en dårligere opplevelse.

Viasat sender også Champions League i HD 720p på Viasat Sport HD. Der vil det helt klart være interlace artifacts (siden 99% av all HD sport produseres interlaced) selv om de trolig er betydelig mindre enn hva en typisk flattv gir fra 576i / 1080i.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool tv

hei jeg kunne tenkt meg å ha en liten tv på balkongen, kan jeg ta inn eller bruke flere tv hvis jeg har cd kabel tv?

evt så kan jeg splitte signalet, for 1 tv av gangen det bør jo gå fint.
    kom med inspill.
    trenger å forsterke signalet her, får ofte brudd på lyd ig bilde spesielt hd kanaler.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •