Rikstv HD sending?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 41
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rikstv HD sending?

Så reklame på tv angående Rikstv og HD sending. Men det ble ikke sagt noe om hvilke kanaler som ble sendt i HD... noen som vet? sender Rikstv HD?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bonden
    Så reklame på tv angående Rikstv og HD sending. Men det ble ikke sagt noe om hvilke kanaler som ble sendt i HD... noen som vet? sender Rikstv HD?
    RiksTV sender ikke HD. NRK skal sende åpnings
    fra OL i HD. Muligens dette RiksTV reklamerer for.
    TU.no - HD-smakebit fra NRK - Teknisk Ukeblad

Alle bakkenett mottagerene er klare for HD så en TV kanal kan veksle til HD uten at det blir sort skjerm. Problemet er bare at det ikke er kapasitet nok for HD i bakkenettet. NRK skal ta bort en av sine andre kanaler for å få plass til å sende åpningssermonien og avslutningssermonien i HD.

NRK er heller ikke en del av RiksTV så man behøver ikke RiksTV abbonement for å se NRKs HD sending i bakkenettet.

Canal Digital skal vise hele OL på Eurosport HD og NRK har en avtale med Viasat som skal sende hele OL i HD. Så har man Canal Digital eller Viasat så får man mer enn åpningssermonien.
    (Eurosport HD skal også vise Tour De France og Frenc Open Tennis i HD).
    Tour de France i HD-kvalitet
    Nettavisen - Du kan se sommer-OL i HD

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis de overkomprimerer "HD-sendingene" på lik linje med alle sine andre sendinger, da ville jeg ikke hatt veldig store forventningene til bakkesendt HD. Hadde riksTV vært interessert i at vi skulle tilbys best mulig signaler, ja så kunne de redusert utvalget kanaler, og gitt oss samme båndbredde per kanal, som det vi får via satelitt/kabel.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganske fantastisk at man i såkalte "Verdens Rikeste land" (jeg ler meg i hjel) ikke har bygd inn en viss overkapasitet i prestisjeprosjektet til Giske. Vi har kjøpte HD TV i - ja 5 år eller mer nå og til nå er det bare noen få som ser og kan se HD. Skal vi bare bruke penger på gamle, sykehus og u-hjelp i dette f møkkalandet !

Ikke det, jeg har TV over fiber og muligheter til HD hvis jeg vil, det er bare hvordan dette landet styres som gjør meg så ei... f..

Newcomer sjøsprøyt sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NRK teknologi-direktør om HDTV...

Ny TV til ingen nytte - bt.no

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sjøsprøyt
    NRK teknologi-direktør om HDTV...

Ny TV til ingen nytte - bt.no
    Til å grine av - "folk må få tid til å skaffe seg HD-TV først". Alså NRK eller var det ARK følger sin egen tro - her skal vi tilpasse oss de svakeste så noe HD får du ikke før Olga på gamlehjemmet har oppgradert til HD TV. Godt vi har olja ellers så hadde vi ligget under Svenske kongen nå....

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "- Hah! Har du sett de kanalene? De ser kanskje OK ut, men på innhold er de fullstendig verdiløse! Jeg tror jeg med sikkerhet kan si at det norske TV-publikummet foretrekker innhold foran form."

Virker jo på han som om det er umulig å sende SD-innhold på en HD-kanal, og det stemmer vel ikke?

Må da kunne være mulig å ha en kanal som sender HD på det som finnes av HD, og SD på det som ikke finnes?

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zicoz
    "- Hah! Har du sett de kanalene? De ser kanskje OK ut, men på innhold er de fullstendig verdiløse! Jeg tror jeg med sikkerhet kan si at det norske TV-publikummet foretrekker innhold foran form."

Virker jo på han som om det er umulig å sende SD-innhold på en HD-kanal, og det stemmer vel ikke?

Må da kunne være mulig å ha en kanal som sender HD på det som finnes av HD, og SD på det som ikke finnes?
    Det er fullt mulig å sende SD innhold oppskalert til HD på en HD kanal. Det er ikke så mange HD kanaler som gjør det men SVT HD, TV4 HD og Kanal 5 HD(Danmark) gjør det. For at det ikke skal være tvil om hva som er HD og ikke så benyttes kun HD logo i bildet når det sendes ekte HD. På denne måten kan disse kanalene alltid tilby beste mulige kvalitet og det er ikke akkurat noen ulempe (det vil sannsynligvis være kvaliteten i produksjonen som er den kvalitetsbegrensende faktoren).

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Ganske fantastisk at man i såkalte "Verdens Rikeste land" (jeg ler meg i hjel) ikke har bygd inn en viss overkapasitet i prestisjeprosjektet til Giske. Vi har kjøpte HD TV i - ja 5 år eller mer nå og til nå er det bare noen få som ser og kan se HD. Skal vi bare bruke penger på gamle, sykehus og u-hjelp i dette f møkkalandet !

Ikke det, jeg har TV over fiber og muligheter til HD hvis jeg vil, det er bare hvordan dette landet styres som gjør meg så ei... f..
    Veldig enig! Hvorfor bygde de ikke et nett som har ekstra mye kapasitet slik at HD-kanaler hadde vært tilgjengelig i DAG. Greit nok at når de stenger de analoge signalene blir det frigjort med kapasitet, men da er det kun snakk om 2-3 ekstra SD-kanaler! Kanskje 1 hd-kanal. Folk har begynt å bli bevisste og vil ha HD, hvorfor i all verden sløste Rikstv bort 2-3 milliarder på et ubrukelig nett? Som gorm nevner så vidt, så tror jeg HD-sendingen av Åpningseremonien en stor skuffelse grunnet heftig kompresjon. Men blir overaska hvis det imponerer....

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnuswb
    Veldig enig! Hvorfor bygde de ikke et nett som har ekstra mye kapasitet slik at HD-kanaler hadde vært tilgjengelig i DAG. Greit nok at når de stenger de analoge signalene blir det frigjort med kapasitet, men da er det kun snakk om 2-3 ekstra SD-kanaler! Kanskje 1 hd-kanal. Folk har begynt å bli bevisste og vil ha HD, hvorfor i all verden sløste Rikstv bort 2-3 milliarder på et ubrukelig nett? Som gorm nevner så vidt, så tror jeg HD-sendingen av Åpningseremonien en stor skuffelse grunnet heftig kompresjon. Men blir overaska hvis det imponerer....
    Noe av grunnen til begrenset kapasitet er at Norge ikke har fått uendelig mange frekvenser. Frekvensbruken koordineres internationalt og Norge har vel fått frekvenser nok til 5-6 riksdekkende muxer.

RiksTV har fått mange abbonenter selv om det ikke finnes HDTV i bakknettet. Det er ikke alle som er interessert i HDTV og det er sannsynligvis disse RiksTV må satse på. Det er forresten Norges Televisjon som betaler for utbyggingen, ikke RiksTV. Norges Televisjon leier ut nettkapasitet til andre operatører som RiksTV og NRK. Etter 2010 skal en ny operatør inn i nettet. Nettutbyggingen vil koste 1.5 milliarder kroner som finansieres gjennom nettleie fra RiksTV og NRK. Om det er sløsing eller ei er Norges Televisions problem.
    Hva koster det å bygge ut det digitale bakkenettet? - www.ntv.no
    Hvem betaler for det digitale bakkenettet? - www.ntv.no

Når det gjelder åpningssermonien i OL så er det sikkert ikke det mest krevende innholdet å sende i 720p så det er ikke sikkert det skal så mye til før det ser bra ut.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ikke rart riks-TV har fått mange abbonenter, med så misledende markedsføring!
    Jeg er selv aktiv i drift av et kabelnett, der mange abbonenter har gått til anskaffelse av riks-TV dekoder, "fordi de analoge signalene visstnok skulle forsvinne". Vi har måttet gå aktivt ut for å informere om at dette ikke har noen betydning for de som har kabel-TV. Riks-TV kunne selv informert om dette. I stedet for den tåpelige "hårsveis-reklamen", kunne de heller vist bilder av de gamle "tørkestativ-antennene", slik at alle forstår at det ikke gjelder kabel- og satellitt abbonenter.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg liker heller ikke RiksTV.

De utnytter det at de fleste av oss er vant med den gode gamle TV-antenna, og lurer folk til å tro at dette er enklest og billigst og at det er høyst nødvendig å skaffe seg "en boks fra RiksTV". Naturligvis behøver de mange abonnenter for å dekke de vanvittige kostnadene knyttet til utbygging.

I konsesjonen som RiksTV fikk i forhold til bruken av frekvenser så står det noe slik som at det skal være mulig å abonnere på enkeltkanaler, det ble det ikke noe av. (Kanskje mange ville kvittet seg med NRK da? Kanskje det ville blitt dårligere grunnlag for å kreve inn lisenspenger?)

Som nevnt er også HD langt frem i tid for RiksTV-abonnenter. Dårlig deal slik jeg ser det.. Med mindre du har hytte med dekning da, da er det jo bare å ta med seg dekoderen dit om du har antenna fra før.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    antenne?
    Er det ikke nok med en guttunge med "sove-sveis".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, jo

Newcomer JølleAudio sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Jeg liker heller ikke RiksTV.

De utnytter det at de fleste av oss er vant med den gode gamle TV-antenna, og lurer folk til å tro at dette er enklest og billigst og at det er høyst nødvendig å skaffe seg "en boks fra RiksTV". Naturligvis behøver de mange abonnenter for å dekke de vanvittige kostnadene knyttet til utbygging.

I konsesjonen som RiksTV fikk i forhold til bruken av frekvenser så står det noe slik som at det skal være mulig å abonnere på enkeltkanaler, det ble det ikke noe av. (Kanskje mange ville kvittet seg med NRK da? Kanskje det ville blitt dårligere grunnlag for å kreve inn lisenspenger?)

Som nevnt er også HD langt frem i tid for RiksTV-abonnenter. Dårlig deal slik jeg ser det.. Med mindre du har hytte med dekning da, da er det jo bare å ta med seg dekoderen dit om du har antenna fra før.
    Det jeg misliker mest med RiksTV er nok at de har stappa frekvensene fulle av ubruklige tv2kanaler. Snakk om maktmisbruk!
    Men for mine "old folks" som har stressa med kombinasjonen av to parabolabonnementer i flere år har overgangen til rikstv vært som en drøm.

Leste et sted at en av de viktigste årsakene til overgang til HD-sendinger i USA var å fylle opp de ledige frekvensene og hindre mer konkurranse. :twisted: :twisted:

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nåja, jeg vil tro at en god del av de som går for riks-TV gjør det av en grunn. De har ikke noe annet valg om de ønsker mer enn 1/2-2 1/2 kanal.

Og det er dette som er så surt, Riks-TV kan utnytte sitt monopol til disse husene som ikke har mulighet for hverken kabel eller parabol pga beliggenhet. Jeg hadde aldri gått for Riks-TV om det ikke var for at det faktisk er eneste valgmulighet i dag, og eneste håpet vi har for fremtiden er "fiber-TV", som nok ikke er på plass før tidligst rundt 2015.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Til å grine av - "folk må få tid til å skaffe seg HD-TV først". Alså NRK eller var det ARK følger sin egen tro - her skal vi tilpasse oss de svakeste så noe HD får du ikke før Olga på gamlehjemmet har oppgradert til HD TV. Godt vi har olja ellers så hadde vi ligget under Svenske kongen nå....
    Hva folk kan lire av seg.. Dette må være noe av det mer umodne og uintelligente jeg har lest på dette forum...:roll:

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Hva folk kan lire av seg.. Dette må være noe av det mer umodne og uintelligente jeg har lest på dette forum...:roll:
    Beklager formuleringene, men noen ganger føler en at man må få ut frustrasjonen over hvordan man styrer og legger føringer for fremtiden her i landet. Det må gå an å tenke litt lengre enn til neste mnd eller valg for den skyld. Men jeg skal ikke slenge flere kubber på bålet nå. Partipolitikk blir bare tull alikevel så glem det om AP :-)

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ingeniøren vår bare setter det litt på spissen

Utbygginga til RiksTV er jo definitivt en statlig greie. Motivasjonen bak hele greia er jo ikke å drive god butikk, men å gi alle nordmenn et TV-tilbud, og tilbudet er det jaggu lov å sette spørsmålstegn ved. Problemet slik jeg ser det er at de ikke behøver å overgå konkurrentene på hverken pris eller produkt, fordi de vet mange lokkes til RiksTV uansett..

Helt ny teknologi stappes inn i basestasjonene rundt omkring, og det overgår på ingen måte det mange allererede har via satelitt eller kabel. Når man først skal bygge et HELT nytt sendernett (ja alt er nytt på senderne) så kan man vel kline til litt og få til noe som sparker rumpe.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne for så vidt tenkt meg HD sendinger på HD, men tror ikke været hadde blitt bedre med sendinger i 1080p

Hva finnes egentlig av HD tilbud til den vanlige "mannen i gata" nå? Tror ikke det er mange av de kanalene jeg er interessert i.

Og egentlig synes jeg det er viktigere at min gamle mor blir tatt godt vare på enn at jeg kan se værmeldingen i HD
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •