Rikstv HD sending? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 41
    Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Og egentlig synes jeg det er viktigere at min gamle mor blir tatt godt vare på enn at jeg kan se værmeldingen i HD
    Jeg kjøper den. Men om hun fra før bare satt med analoge signaler rett i TVen så var hun sikkert veldig fornøyd med det, og da er det vel heller et irritasjonsmoment den dagen hun må kjøpe ekstra utstyr for å fremdeles kunne se på TV.. Hadde hun ikke vært fornøyd med bilde og kanalutvalg med analog bakkeantenne så kunne hun kjøpt seg digital-TV via parabol for mange mange år siden, med mindre hun bor veldig trasig til så klart.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hun har faktisk hatt parabol etter at hun flyttet i eldrebolig, før det hadde hun kabelTV. Nå har hun kjøpt seg flatskjerm og RiksTV-pakke

Hun er kanskje ikke helt representativ for dem over 80 da, er ikke mange oppi nabolaget der som er kommet inn i den digitale verden enda
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe ok, tøft

Det må være den supernorske kanalpakka som lokka henne da?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at hun handlet parabol var at hun skulle se fotball

Med RiksTV får hun stort sett de kampene hun vil, og så har hun fått bort en del kanaler hun ikke er interessert i, samt at hun har både TVNorge og TV3. TV2 hadde hun heller ikke på ViaSat, men det er jo forandringer der og nå...

Men tilbake til HD. Hvilke kanaler er det som er tilgjengelig her på bjerget nå, som er aktuelle for vanlige brukere?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Canal Digital har nå: Discovery HD, Voom HD, National Geographic HD, Silver HD, Canal+ Film HD, Canal+ Sport HD og History Channel HD. I tillegg kommer Eurosport HD i slutten av mai. Så hørte jeg rykter om en BBC HD kanal som skulle kommer på Thor satelitten for CD kunder.

Viasat kjører også National Geographic HD, samt TV1000 HD og en Viasat Sport HD.

Kabel-Tv kunder har vel så vidt jeg vet, et begrenset utvalg av noen av disse kanalene, men ikke noen mer utenom dette.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av de kanalene der er det Discovery og National Geographic som er av interesse for meg, evt. TV1000, så for meg vil det uansett ikke være verdt å satse på.
    Men jeg håper selvsagt at RiksTV begynner å sende HD så snart som mulig, men jeg overlever uten også

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siste nytt vedrørende RiksTV og HD-sendinger:

Ingen HD i bakkenettet

TV2 sender enkelte programmer i HD kvalitet!

Newcomer spiderworm sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RiksTV er ikke helt enig:

RiksTV - RiksTV viser mer HD

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tatt fra link i post over:
    - I tillegg vil RiksTV fra sommeren 2010 tilnærmet doble sin kapasitet og dermed ha plass til et enda bredere HD-tilbud, i tillegg til nye kanaler og nye tjenester, sier RiksTVs administrerende direktør.
    Kan noen forklare meg hvor de skal få denne kapasiteten fra? Jeg trodde de frekvensene som nå gikk til bredbånd var samme som RiksTV skulle bruke. Er det flere 'bolker' med frekvenser?

Newcomer spiderworm sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg har fortstått saken vil RiksTV/NTV fortsatt få de opprinnelige frekvensene de var tildelt og som blir ledige når alle gamle analoge sendingene stenges ned. Er vel snakk om ekstra kapasitet utenfor dette her som skal brukes til bredbånd. Tror 5.mux'er er fastsatt brukt til digital TV i konsesjonen.

I dag benytter NTV 3 mux'er, og fra neste år vil de få tilgang til 5.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres logisk ut. Skulle bare ønske disse artiklene fra online avisene kunne være undersøkende. Finnes jo nesten ikke kvalitet mere. Kan ikke en av disse journalistene ta noen telefoner og få fakta, for så å beskrive det for menigmann.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sveinan
    Tatt fra link i post over:

Kan noen forklare meg hvor de skal få denne kapasiteten fra? Jeg trodde de frekvensene som nå gikk til bredbånd var samme som RiksTV skulle bruke.
    Vel... NTV har fått tildelt frekvenser til to nye muxer for lenge siden. Det er disse de vil ta i bruk når det analoge nettet slukkes. De frekvensene som nå blir gitt til bredbånd, er frekvenser NTV veldig gjerne ville ha, slik at de kunne utvidet tilbudet sitt ytterligere.

For å prøve å overbevise politikerene om at det er de som må få frekvensene, har de krisemaksimert totalt, og overdrevet viktigheten av disse frekvensene til det nærmest latterlige. Og jeg tror både NRK og RiksTV har gjort det klart at HD i bakkenettet er fullstendig umulig hvis ikke NTV får frekvensene. Nå som det er klart at de ikke får dem, er de nok litt mer interessert i å fortelle om hva de allikevel får til med de to nye muxene sine.

Er det flere 'bolker' med frekvenser?
    Mnja... I Norge er det bestemt at DVB-T sendinger skal foregår på UHF-båndet. Nærmere bestemt i frekvensområdet 470MHz - 862MHz (også kjent som kanal 21 - 69). Hver "kanal" har en båndbredde på 8MHz, og gir plass til en DVB-T mux, som igjen gir en båndbredde på 22 megabit per sekund. De frekvensene som nå er gitt bort til bredbånd, er området 790 MHz - 862 MHz, altså har 9 kanaler/muxer "forsvunnet", hvilket betyr at det er 40 igjen til TV-bruk, hvorav 3 allerede er i bruk, og 2 altså skal bygges ut neste år.

Men, det at det er 35 ledige "kanaler", betyr ikke at alle kan bygges ut uten videre. Ettersom du bare kan ha én sender på hver frekvens, så betyr det at frekvenser som brukes av nabolandene våre, ikke kan brukes her. I hvert fall ikke i de områdene der de når inn i Norge. Danske frekvenser kan nok brukes i Nord-norge, svenske kan brukes på vestlandet og finske og russiske kan brukes i Sør-norge. Men fordeling av frekvenser er et skikkelig puslespill, og det gjøres på europeisk nivå av en organisasjon jeg ikke husker navnet på i farta.

For øyeblikket er det altså bare to nye frekvenser som er klargjort for utbygging i Norge, men jeg vil bli overrasket om det ikke lar seg gjøre å finne enda et par-tre nye i løpet av årene som kommer.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres logisk ut. Skulle bare ønske disse artiklene fra online avisene kunne være undersøkende. Finnes jo nesten ikke kvalitet mere. Kan ikke en av disse journalistene ta noen telefoner og få fakta, for så å beskrive det for menigmann.

Det er frekvensene over 790MHz som går til bredbånd. NTV har konsesjon for frekvensbåndet fra 470-790 MHz. Det blir også ledige frekvenser i "NTV båndet" når det analoge bakkenettet er slukket. Dette fører til at det kommer 2 nye riksdekkene mux som hver har plass til ca. 20Mbit/s. Fra før sendes det 3 muxer men store deler av MUX1 benyttes ikke av RiksTV men av NRK. Derfor vil RiksTV nesten fordoble kapasiteten når det kommer 2 nye riksdekkende muxer.

2x40Mbit/s er en relativt stor økning i bakkenettet men er f.eks. ikke mer enn NRK får plass til på en enkelt satellittfrekvens eller kabeltv frekvens. Derfor vil satellitt,kabeltv og iptv fortsette å være overlegne i mulighetene for å kunne tilby mye HDTV.

Hadde frekvensene over 790MHz blitt brukt til tv så hadde det styrket bakkenettet noe i forhold til andre nettverk som har tilnærmet ubegrenset kapasitet i forhold.

NTV har også konsesjon på et ekstra mux i større byer. I noen områder vil det derfor sendes 6 mux.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    De frekvensene som nå er gitt bort til bredbånd, er området 790 MHz - 862 MHz, altså har 9 kanaler/muxer "forsvunnet", hvilket betyr at det er 40 igjen til TV-bruk, hvorav 3 allerede er i bruk, og 2 altså skal bygges ut neste år.
    Det ville vel uansett ikke vært plass til 9 muxer pga. at samme frekvens ikke kan benyttes over veldig store områder. Tror "single frequency network" sendere som sender på samme frekvens ikke kan være plassert stort lengre fra hverandre enn 40-60km .

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for utfyllende info fra trondmm & Bobben1. Får håpe noen av journalistene også leser dette. Slik at artiklene kan skrives litt bedre

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Det ville vel uansett ikke vært plass til 9 muxer pga. at samme frekvens ikke kan benyttes over veldig store områder. Tror "single frequency network" sendere som sender på samme frekvens ikke kan være plassert stort lengre fra hverandre enn 40-60km .
    Javel? Hva er problemet? Mottakerne skal jo klare å slå sammen signalet fra flere sendere, slik at de utfyller hverandre. I tillegg skal de jo klare å ignorere signaler som er veldig forsinket (altså fra sendere som står mye lengre unna enn de andre den mottar signal fra). Blir signalene fra sendere som står lengre unna enn 60km såpass forsinket at mottakeren ikke lenger kjenner det igjen som en forsinket versjon av de andre signalene?

Hvordan løser de dette problemet når man faktisk har mange sendere med under 60km avstand mellom hver sender? Da vil det jo fortsatt være mange steder i dekningsområdet hvor man befinner seg mer enn 60km unna minst en sender. Vil ikke signalet fra disse skape problemer også her?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Det er det vi diskuterer her, ja.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Javel? Hva er problemet? Mottakerne skal jo klare å slå sammen signalet fra flere sendere, slik at de utfyller hverandre. I tillegg skal de jo klare å ignorere signaler som er veldig forsinket (altså fra sendere som står mye lengre unna enn de andre den mottar signal fra). Blir signalene fra sendere som står lengre unna enn 60km såpass forsinket at mottakeren ikke lenger kjenner det igjen som en forsinket versjon av de andre signalene?

Hvordan løser de dette problemet når man faktisk har mange sendere med under 60km avstand mellom hver sender? Da vil det jo fortsatt være mange steder i dekningsområdet hvor man befinner seg mer enn 60km unna minst en sender. Vil ikke signalet fra disse skape problemer også her?
    Jeg tror ikke jeg klarer å svare på de gode spørsmålene dine. Det er sikkert andre enn meg som har en god forklaring på hvorfor det bare er plass til 5 mux selv om båndet inneholder mange flere 8MHz kanaler. NTV har vel konsesjon for hele båndet mellom kanal 21-60. Det er vel 40 mux om det ikke hadde funnes noen begrensning. En del av frekvensene kan nok ikke benyttes pga. at de benyttes av våre i naboland men det er neppe hele forklaringen.

Med 5 mux i et bånd med 40 kanaler så vil jeg tippe at det ikke hadde blitt stort mer enn en riksdekkene mux i båndet 61-69 dersom det hadde blitt vedtatt å benytte dette båndet også til TV.

Det ligger info på EBU som sier at et SFN område for DVB-T 8k 1/4 ikke kan overstige 67.8km mellom sendere som sender i samme SFN område.
    Jeg tror guard interval i Norge er 1/8 som antagelig fører til at maks avstand mellom sendere blir 33.6km. Større SFN områder gir mindre bitrate pr. mux.
    http://www.analysysmason.com/PageFil...20on%20SFN.pdf

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og da var SportN avslått ser jeg :-/

Noen som har hørt noe om hva som blir erstatningskanalen ??

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •